När D610 släpptes var det annat ljud i skällan
Min uppfattning är alldeles glasklar och det är en avsevärd skillnad i vad som hänt med Nikons hantering av D600/D610 och att Sony släpper en ny kameramodell.
Vad Nikon gjort är inte att släppa en ny liknande modell med bättre egenskaper, det är något helt annat.
D600 var behäftad med ett fabrikationsfel, fast Nikon tog inte ansvar för det och låtsades om att det inte fanns. Istället för att åtgärda felet och hjälpa sina befintliga kunder så åtgärdar de felet och släpper en ny exakt likadan kamera utan felet och med en ny modellbeteckning.
Att de hittar på att den skulle vara aningen tystare och kunna ta 0,3 fler bilder per sekund innebär ingen skillnad, det är exakt samma kamera fast med andra komponenter i slutaren som inte skaver av bråte som hamnar på sensorn.
Nu har de i efterhand blivit tvingade av en domstol att åtgärda kamerorna för befintliga kunder även om de är utanför garantin. Så för Nikons del så är det ändå så att de måste göra det som de borde ha gjort redan från början. Då hade de sluppit all negativ uppmärksamhet och kunnat vända det till något positivt.
Nu har de istället fått ett dåligt anseende, kommer inte undan kostnaden för att hantera det ursprungliga problemet och dessutom får en kameramodell till att hantera all logistik osv. för, vilket är en dyr historia.
Nog om detta för min del det är väldigt OT, så jag vet inte varför du tar upp det.
Det finns inte tillstymmelse till någon likhet med att kameratillverkare (eller vilka tillverkare som helst för den delen) släpper nya produkter som är förbättrade jämfört med en tidigare utgåva. Ungefär som att Apple släpper iPhone 3/4/5 eller vad som helst. Bara någon underlig uppfattning här bland vissa att just kameror ska ha en lång livscykel och att tillverkarna ska hålla inne funktionalitet för att det skulle vara ett svek mot kunder som köpt tidigare modell. Jag tar mig också för pannan.
/Mats