Annons

A7s

Produkter
(logga in för att koppla)
När D610 släpptes var det annat ljud i skällan ;)

Nu vet vi förstås ännu inte exakt hur stora skillnader det är mellan A7 och A7s, men det är nog ganska troligt att det är en del A7-kunder som surnar till.

Jag håller nog med dig.

Men om det är sant att den nya kameran har en 12 MP FF och är optimerad inte bara för 4K film utan även extremt hög ISO, så vänder väl den sig till en helt annan grupp användare än både A7 och A7r. Varför skulle det vara ett problem. Nikon har ju också länge täckt olika nischer för att möta specifika gruppers olika och tekniskt rätt oförenliga krav. Man väljer väl kamera efter sin huvudprofil som fotograf och har man mycket pengar eller stort intresse så prioriterar man kanske att köpa ett kamerahus till istället för att köpa nya badbyxor eller så och då kan man ju leva i de bästa av alla världar trots att de är skilda. :)

Jag tycker att du ger uttryck av någon slags bitterhet här. Men om man bortser från personliga känslor så är det väl ändå logiskt att Sony reviderar A7 då konkurrenten Panasonic nyligen släppt ett kamerahus som filmar i 4K. Det vore korkat att avvakta till A7:ans efterträdare ska släppas.

Men riktar sig A7 och A7s verkligen till samma målgrupp?

Jag håller nog med dig.

Men om det är sant att den nya kameran har en 12 MP FF och är optimerad inte bara för 4K film utan även extremt hög ISO, så vänder väl den sig till en helt annan grupp användare än både A7 och A7r. Varför skulle det vara ett problem. Nikon har ju också länge täckt olika nischer för att möta specifika gruppers olika och tekniskt rätt oförenliga krav. Man väljer väl kamera efter sin huvudprofil som fotograf och har man mycket pengar eller stort intresse så prioriterar man kanske att köpa ett kamerahus till istället för att köpa nya badbyxor eller så och då kan man ju leva i de bästa av alla världar trots att de är skilda. :)

Instämmer. A7s är för filmare. A7 kan filma men i AVCHD och är mer begränsad för filmning utan är för stillbildsfotografer. Det förklarar också varför A7s inte har PDAF - snabb men ryckigare PDAF skulle nog inte bli så bra på film. Sony saknar supporten och objektiven för att konkurrera med Nikon D4/s och 1DX så varför skulle man lägga till PDAF? Jag vet heller inte hur det skulle vara med dedicerade PDAF pixlar då alla pixlar inom 4K används för att generera videosignalen - kanske någon annan vet?

Sony har klokt nog gått på hög upplösning i sina stillbildskameror då de har svårt att konkurrera med snabb AF för sport både på kamera, objektiv och supportsidan och då tjänar man inte mycket på att sänka upplösningen för att få högre fart. Försäljningsargumenten har varit att i lugnare tempo kunna generera högkvalitativa bilder ffa i råformat för kräsna användare. Familjefotografer har fått tilltalande bildfiler i de mindre storlekar de ofta använder med JPEG direkt ur kameran. Som avancerad användare kanske Nikons JPEG tilltalar mer, men det har nog inte varit syftet med Sonys JPEG.

Jag håller nog med dig.

Men om det är sant att den nya kameran har en 12 MP FF och är optimerad inte bara för 4K film utan även extremt hög ISO, s

Om det är sant? Den presenterades ju officiellt igår :)

Från början gälde ryktena att det skulle vara 24 MP och 4K, men nu visade det sig ju vara något helt annat. Det kan förstås ändå vara så att en del A7-ägare ändå hellre skulle ha A7 med färre pixlar och bättre video, på bekostnad av AF-hastighet.

Min uppfattning är alldeles glasklar och det är en avsevärd skillnad i vad som hänt med Nikons hantering av D600/D610 och att Sony släpper en ny kameramodell.

Vad Nikon gjort är inte att släppa en ny liknande modell med bättre egenskaper, det är något helt annat.

D600 var behäftad med ett fabrikationsfel, fast Nikon tog inte ansvar för det och låtsades om att det inte fanns. Istället för att åtgärda felet och hjälpa sina befintliga kunder så åtgärdar de felet och släpper en ny exakt likadan kamera utan felet och med en ny modellbeteckning.

Att de hittar på att den skulle vara aningen tystare och kunna ta 0,3 fler bilder per sekund innebär ingen skillnad, det är exakt samma kamera fast med andra komponenter i slutaren som inte skaver av bråte som hamnar på sensorn.

Nu har de i efterhand blivit tvingade av en domstol att åtgärda kamerorna för befintliga kunder även om de är utanför garantin. Så för Nikons del så är det ändå så att de måste göra det som de borde ha gjort redan från början. Då hade de sluppit all negativ uppmärksamhet och kunnat vända det till något positivt.

Nu har de istället fått ett dåligt anseende, kommer inte undan kostnaden för att hantera det ursprungliga problemet och dessutom får en kameramodell till att hantera all logistik osv. för, vilket är en dyr historia.

Nog om detta för min del det är väldigt OT, så jag vet inte varför du tar upp det.

Det finns inte tillstymmelse till någon likhet med att kameratillverkare (eller vilka tillverkare som helst för den delen) släpper nya produkter som är förbättrade jämfört med en tidigare utgåva. Ungefär som att Apple släpper iPhone 3/4/5 eller vad som helst. Bara någon underlig uppfattning här bland vissa att just kameror ska ha en lång livscykel och att tillverkarna ska hålla inne funktionalitet för att det skulle vara ett svek mot kunder som köpt tidigare modell. Jag tar mig också för pannan.

/Mats

Som jag ALLTID påpekat...............färre pixlar=höga iso=lågt brus. Det finns några envisa personer på den här sidan som vägrar inse att det faktiskt är så!
Det är nog snarare tvärtom: det finns några enstaka envisa personer här på fotosidan som tror att antalet pixlar är avgörande för signal/brus-förhållandet i en digital bild.

Det är sensorns ljusinsamlande förmåga som spelar störst roll för signal/brusförhållandet.

La de ut detta på min Facebook.

Finally after almost the lifespan of my Apple (2009) 27" (2560 x 1440) screens there is a camera that delivers 4K video. My household brand Sony has launched a 4K camera that will work with all stuff in the cameracase. Just look at this promotional video on YouTube (make sure to select 4K resolution). Apple users can still be in the game for a future 4K+ since there are still 400 unused lines of resolution.

https://www.youtube.com/watch?v=dEA_8A9TBGM

Det är nog snarare tvärtom: det finns några enstaka envisa personer här på fotosidan som tror att antalet pixlar är avgörande för signal/brus-förhållandet i en digital bild.

Det är sensorns ljusinsamlande förmåga som spelar störst roll för signal/brusförhållandet.

Helt rätt - för stillbild. Där spelar antalet mp ingen roll för en utskrift i fast storlek då det är enbart sensorns totala yta som avgör (med samma teknik och vald bländare). Brus per helbild blir samma med 12 eller 36mp. För de flesta videofilmer är emellertid pixlarnas storlek viktigast då bara de som behövs för linjeantalet används åt gången i de flesta fall.

Varför skulle det vara annorlunda för video? Det är den sammanlagda ljusinsamlande ytan som spelar roll och oanvänd yta samlar inget ljus.

Det är förstås riktigt att man inte blint kan titta på sensorns storlek om videoinspelning sker med line-skipping.

Meeeeeen varför bara den "slöare" kontrast AF istället för en mix som på A7 och A6000!

Håller verkligen med. Det är väl i så fall det här som är det verkliga stolpskottet kan jag tycka även om Mats tycker något annat. Denna snabba sensor borde fått en AF som åtminstone borde varit i par med A6000. Det hade varit lite häftigt och då hade Sony tåppt till ett hål till i produktlinjen. I övrigt kan jag inte se att denna kamera skulle överlappa med A7 eller A7r på något sätt och jag har svårt att se varför vi som har tidigare modeller skulle bli upprörda över att det kommer nya. Men om det finns folk som köper denna A7s som en mörkerkamera och det sedan snabbt kommer en ny modell med vass PDAF och massor av fokuspunkter på huvudsensorn, så skulle man säkert tycka det var lite surt.

Jo, men med D610 var ju situationen lite annorlunda. D600 var ju mer eller mindre defekt, i vart fall om vi ska tro alla klagomål om damfläckar vi sett på nätet, och att då ge ut en i stort sett likadan modell utan defekt, och utan att utlova att fixa äldre modeller är ett hån mot de som köpt D600 och inte konstigt att folk klagar. Numera fixar Nikon gamla D600 med dammproblem gratis, vilket de givetvis skulle gjort klart för sina kunder innan de släppte D610

Instämmer. A7s är för filmare. A7 kan filma men i AVCHD och är mer begränsad för filmning utan är för stillbildsfotografer. Det förklarar också varför A7s inte har PDAF - snabb men ryckigare PDAF skulle nog inte bli så bra på film. Sony saknar supporten och objektiven för att konkurrera med Nikon D4/s och 1DX så varför skulle man lägga till PDAF? Jag vet heller inte hur det skulle vara med dedicerade PDAF pixlar då alla pixlar inom 4K används för att generera videosignalen - kanske någon annan vet?

Sony har klokt nog gått på hög upplösning i sina stillbildskameror då de har svårt att konkurrera med snabb AF för sport både på kamera, objektiv och supportsidan och då tjänar man inte mycket på att sänka upplösningen för att få högre fart. Försäljningsargumenten har varit att i lugnare tempo kunna generera högkvalitativa bilder ffa i råformat för kräsna användare. Familjefotografer har fått tilltalande bildfiler i de mindre storlekar de ofta använder med JPEG direkt ur kameran. Som avancerad användare kanske Nikons JPEG tilltalar mer, men det har nog inte varit syftet med Sonys JPEG.

Man borde kunna välja vilket typ av AF man vill använda i en sådan kamera. En snabb PDAF med fokuspunkter på huvudsensorn skulle väl vara förträffligt med denna snabba sensor med bara 12 MP vid stillbildsfoto. Blir ju inte så mycket datat att flytta då som med A7 och A7r som har två tre ggr mer data att hantera. Då går det ju att köra verkligt snabbt utan spegel om man vill och tycker det är kul eller nödvändigt.
Kontrast AF med dämpning för film går säkert att få till det med och det har de säkert redan löst.

Visst borde Sony ha alla tillbehör för att genomföra video från A7s inom det egna mörket vid lansering, men nu är det inte så men det funkar ju med tredjepart.

Däremot ser jag inga problem med AF för stillbild. Sony och Minolta dessförinnan slängde in handduken inom sportfoto med snabb AF och därmed nytta av högt bps redan 1987 då EOS kom. För Sony att försöka jaga kunder som behöver snabb följande AF och detta med högt bps skulle kräva enorma resurser på en knappast gigantisk marknad och d u en utbyggd proffssupport - som sagt svindyrt. Visst, jag kan förstå besvikelsen då de släpper en snabb sensor som skulle vara som gjord för sport, men helheten talar emot att detta skulle vara realistiskt möjligt. A7s är primärt en videokamera som erbjuder ett begränsat segment nya möjligheter. FF i 4K till sannolikt ett relativt lågt pris. Det är inget för mig men säkert bra för vissa.

Jag läste på sonyalpharumours att Sony just skulle starta denna typ av service. Någon kanske har läst mer i den frågan. Varför skulle inte Sony kunna få till snabb följande AF med ett stul som folk skulle gilla? De får väl fortsätta utveckla den teknik de tagit fram till A6000. Det behöver inte vara så långt borta.

Jag läste på sonyalpharumours att Sony just skulle starta denna typ av service. Någon kanske har läst mer i den frågan. Varför skulle inte Sony kunna få till snabb följande AF med ett stul som folk skulle gilla? De får väl fortsätta utveckla den teknik de tagit fram till A6000. Det behöver inte vara så långt borta.

Det är inte bara snabb AF i kameran utan snabb AF i EV -1 eller mer. Oklart hur A6000 klarar det. Detta förutom avsaknad av snabbfokuserande telen. Sony SSM 70-200/2,8 matchar inte Canons och Nikons ditton i AF hastighet p g a konstruktionen. Hur snabb 300/2,8 är vet jag inte. 400/2,8 saknas. För sportfoto behöver också Sony vara på plats med låneutrustning på stora evenemang o s v.

Till er som klagar på att A7S "bara" har långsam kontrast-AF.

Titta på den här bilden från Fotosidans nyhetsartikel om A7S.

Så där ser det ut när professionella filmare gör spelfilm. De är i allmänhet ointresserade av autofokus. Jag tror alltså inte att Sony kommer att tappa speciellt många kunder till A7S pga avsaknad av PDAF. Förmodligen (men det är bara min gissning) finns det tekniska goda skäl till att inte placera PDAF-mätceller på sensorn till A7S, och det är ju möjligt att det kommer i en senare modell om dessa tekniska skäl går att eliminera eller gå runt.

Givetvis är det alltid bra att ha alla möjliga och omöjliga finesser tillgängliga i sin kamera, men avsaknaden av just denna finess tror jag alltså inte kommer att påverka försäljningen speciellt mycket.

Håller verkligen med. Det är väl i så fall det här som är det verkliga stolpskottet kan jag tycka även om Mats tycker något annat. Denna snabba sensor borde fått en AF som åtminstone borde varit i par med A6000. Det hade varit lite häftigt och då hade Sony tåppt till ett hål till i produktlinjen. I övrigt kan jag inte se att denna kamera skulle överlappa med A7 eller A7r på något sätt och jag har svårt att se varför vi som har tidigare modeller skulle bli upprörda över att det kommer nya. Men om det finns folk som köper denna A7s som en mörkerkamera och det sedan snabbt kommer en ny modell med vass PDAF och massor av fokuspunkter på huvudsensorn, så skulle man säkert tycka det var lite surt.

S is for Speed.... ja eller rättare sagt så var det inte. Rejält stolpskott kan man nog säga ja :)

Till er som klagar på att A7S "bara" har långsam kontrast-AF.

Titta på den här bilden från Fotosidans nyhetsartikel om A7S.

Så där ser det ut när professionella filmare gör spelfilm. De är i allmänhet ointresserade av autofokus. Jag tror alltså inte att Sony kommer att tappa speciellt många kunder till A7S pga avsaknad av PDAF. Förmodligen (men det är bara min gissning) finns det tekniska goda skäl till att inte placera PDAF-mätceller på sensorn till A7S, och det är ju möjligt att det kommer i en senare modell om dessa tekniska skäl går att eliminera eller gå runt.

Givetvis är det alltid bra att ha alla möjliga och omöjliga finesser tillgängliga i sin kamera, men avsaknaden av just denna finess tror jag alltså inte kommer att påverka försäljningen speciellt mycket.

För filmare ja, men för oss som hade önskat en snabb fokuserande låg ljus kamera. Varför inte båda alternativen, det är ändå en form-factor kamera inte en filmkamera?

För filmare ja, men för oss som hade önskat en snabb fokuserande låg ljus kamera. Varför inte båda alternativen, det är ändå en form-factor kamera inte en filmkamera?

Jag skulle i o f s tro att de flesta som prioriterat snabb följande AF med lågljusprestanda redan valt Nikon/Canon många år sedan. Sonyägarmarknaden för detta lär inte vara stor och att locka Nikon/Canonägare blir svårt. Min personliga åsikt, som Sonyägare, är att har man Sony och prioriterar sportprestanda har man fel system. Sony har däremot andra fördelar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar