Annons

A7s

Produkter
(logga in för att koppla)
Det ryktas om en 4K-kamera med lågupplöst 12M-sensor. En filmkamera med sensor i Nikon Df stil alltså. Ingen uppgradering utan en helt ny modellvariant tycks det.

/Stephan

Ahhhhhh, kanske en utpräglad mörkerkamera då med extremt lågt brus :).

Du har alltså inte sett ljuset märker jag - antalet pixlar har inte med mängden brus att göra i den färdiga bilden. Jag gissar att de valt en lägre upplösning för att få till 4K bättre utan att skippa en massa pixelrader och får mycket moiré (men det är en ganska vild gissning).

Det finns förstås andra poänger med att gå ner i upplösning, men bruset är inte en av dem även om många fortfarande tror det.

Det ryktas om en 4K-kamera med lågupplöst 12M-sensor. En filmkamera med sensor i Nikon Df stil alltså. Ingen uppgradering utan en helt ny modellvariant tycks det.

/Stephan

Är 12 MP lågupplöst? ;)

Det räcker ganska långt för många användningsområden, men det är ju lite udda om de ger ut en FF-kamera som har färre pixlar än alla andra aktuella modeller - förmodligen mycket videoinriktad, och inte omöjligt att den precis som D4 kan filma i 1080p i 2,7x crop för att slippa moiré.

På det hela taget tycker jag det här är en vettig modell om det nu är så det blir, förutsatt att den också är snabbare än A7. Inte alla behöver många pixlar men det är ju lite lustigt om Sony lagt tid och pengar på att utveckla en ny sensor som inte har alls lika många pixlar som konkurrenterna (eftersom pixlar säljer).

Smart drag av Sony. Rätt tänkt när 4K marknaden kommer igång, sportig snabb och med lagomt med pixlar för att göra en bra högkvalitativ film.

Jag ser verkligheten..............................

Du har alltså inte sett ljuset märker jag - antalet pixlar har inte med mängden brus att göra i den färdiga bilden. Jag gissar att de valt en lägre upplösning för att få till 4K bättre utan att skippa en massa pixelrader och får mycket moiré (men det är en ganska vild gissning).

Det finns förstås andra poänger med att gå ner i upplösning, men bruset är inte en av dem även om många fortfarande tror det.
Där har du fel, nej föresten extremt mycket fel. Jag äger numera en SONY A77...............kameran ger fantastisk fina och detaljerade bilder i dagsljus men är ganska värdelös i dåligt ljus med ett riktigt fult brus (men det visste jag om) jämfört med Nikon D700/Canon 6D som har mindre antal pixlar/större pixlar. Vill man vara 360 grader får man arbeta i båda riktningar. det ska bli mycket intressant att se vad A7s presterar i "bad light" (om den nu får 12mp)....................................

Smart drag av Sony. Rätt tänkt när 4K marknaden kommer igång, sportig snabb och med lagomt med pixlar för att göra en bra högkvalitativ film.

Vore ännu smartare om dom fick arslet ur vagnen o kom ut med några dedikerade objektiv til A7 serierna. Kan inte kalla dom blixten direkt;) det ät ingen kassa vältare trots att dom kör lägsta priset för fr med A7 sedan nu kan du köpa A7R för 19,9 o du får 35mm för dryga 7000 på löpet hos cyberphoto.

Om man kollar på fs har Fuji xt1 sålt över 22 o bägge Sony låg på 14 st trots att Fuji började säljas för någon vecka sedan.
Dom kommer inte växa som märke om dom inte får alla bitar att fungera en är en objektivserie en annan att ta till sig kritiken o fixa till firmwaren. Där är Fuji o Canon ett föredöme dom fixar snabbt det som inte är ok. Hade tänkt köpa A7 men kommer inte göra det kommer ingen vettig objektiv serie o Fuji har bättre koll på sensorutläsning så jag kör på en xt-1 o behöver jag upplösning så plockar jag fram mina D800.

För en PRO filmare som vill använda en dslr kamera så har Canon hoppat på tåget sedan länge med 5d mark 2 o fått ett gäng andra tillverka dedikerade tillbehör för filmning som passar deras kamera. Så vem är kunden för Sony kamera?
Hade dom släppt en serie med en 21 mm o en kort tele typ 85-130 tillsammans med 35 o 55 mm o alla gluggar i små nätta serier då hade jag köpt en nu ska det mycket till om jag ska ändra mig.

Jamen sedär, där kommer alltså A7an som jag vill ha, en med lagom upplösning. Hoppas den blir billigare än A7 så jag kan "nergradera" mig lite!

Där har du fel, nej föresten extremt mycket fel. Jag äger numera en SONY A77...............kameran ger fantastisk fina och detaljerade bilder i dagsljus men är ganska värdelös i dåligt ljus med ett riktigt fult brus (men det visste jag om) jämfört med Nikon D700/Canon 6D som har mindre antal pixlar/större pixlar. Vill man vara 360 grader får man arbeta i båda riktningar. det ska bli mycket intressant att se vad A7s presterar i "bad light" (om den nu får 12mp)....................................

Ehm, men nu är det ju så att sensorn är mindre i a77, så att D700 och 6D är bättre är ju föga förvånande, trots åldersskillnaden i D700-fallet. Dessutom är sensorn i a77 inte känd som en av de bättre APS-C-sensorerna från Sony, plus att SLT-tekniken stjäl lite ljus. Vad hade du väntat dig egentligen? Ska man försöka dra några slutsatser om pixelstorlek, i den mån sådana behöver dras, så får man ju göra en vettig jämförelse om det ska vara någon idé.

Det skulle i o f s förvåna mig om den blev billigare än A7 - man lär betala för 4K video.

Ja antagligen så lär den ju bli dyrare, men man kan ju alltid hoppas. Är föresten nyfiken på om det är nån skillnad i processorkraft o allt sånt mellan A7 och A7s, tänker ju på om det kanske går att få A7 att filma i 4k också (på ett officiellt eller inofficiellt sätt).

Stora förhoppningar

Hoppas på en kamera som kan utmana Fuji´s X-T1. Jag gillar allt med X-T1 utom hur den ligger i handen.
En kamera med riktigt bra autofokus, bra "höga ISO" egenskaper, högbildkvalitet trots begränsat antal pixlar. Och inte att förglömma mkt trevlig att "ha i handen".

/ Anders

Tja vad att säga, skulle det visa sig att det redan kommer hårdvaruuppdateringar av rykande nya A7 / A7r tycker jag det är rent respektlöst av Sony. Glad att jag vänt blicken mot Fujifilm sedan ett tag.

/Stephan

Jag tycker att du ger uttryck av någon slags bitterhet här. Men om man bortser från personliga känslor så är det väl ändå logiskt att Sony reviderar A7 då konkurrenten Panasonic nyligen släppt ett kamerahus som filmar i 4K. Det vore korkat att avvakta till A7:ans efterträdare ska släppas.

Färre mp lär ju inte förbättra bruset i helbild i stillbildsläget och jag skulle tvivla på att de släpper en billigare A7 så snabbt. Vill man ha en stillbildskamera finns nog ingen anledning att snegla på A7s, men däremot 12mp i FF 3:2 ratio blir nog runt 8mp i 16:9 vilket ger 4K i videoläget så det verkar väldigt logiskt. Eftersom alla pixlar sällan används i videoläget om man har fler än vad som behövs för video så är fler än 8mp på sensorn i 16:9 onödigt.

Jag tycker att du ger uttryck av någon slags bitterhet här. Men om man bortser från personliga känslor så är det väl ändå logiskt att Sony reviderar A7 då konkurrenten Panasonic nyligen släppt ett kamerahus som filmar i 4K. Det vore korkat att avvakta till A7:ans efterträdare ska släppas.

Bitterhet, inte alls;)
Förövrigt verkar det inte trots tillägget S vara fråga om en revidering / uppdatering utan en helt ny modell framför allt avsedd för filmare. Skulle även AF bli något alldeles extra vilket jag ej tror skulle A7S kunna intressera `sportskjutarna´.

/Stephan

Hej, äger själv en A77, och en nackdel mot konkurrenterna är den omtalade förlusten av ljus på grund av SLT-konceptet, C:A 30% och så har A77 en APS-C sensor. Den äldre A580 av DSLR-typ var på sin tid likvärdig med motsvarande Nikon vad gäller lågljusegenskaper.

//Bengt.

Men är det inte någonting om serietagningen är hög och jpeg invalt, så går man ner på pixlelantalet så att kamerans brusstädning skall hinna med bättre.

Men är det inte någonting om serietagningen är hög och jpeg invalt, så går man ner på pixlelantalet så att kamerans brusstädning skall hinna med bättre.

Nä, så är det inte.

(Tips är att förresten sluta med jpeg och kamerans "brusstädning". Stäng av tramset och plåta i raw så kan man superenkelt justera detta i efterhand.)

/Mats

Nä, så är det inte.

(Tips är att förresten sluta med jpeg och kamerans "brusstädning". Stäng av tramset och plåta i raw så kan man superenkelt justera detta i efterhand.)

/Mats

Nja... fångade upp resonemanget i samband med D4:ans lansering och varför dom valt 16Mp.
har inget med mig att göra eller intresse av jpeg, Utan intresserad av orsak och verkan.
För övrigt har jag Light Room 5 i datorn numera, men är inte intresserad av någon långbänk-
diskussion om jpeg/Raw.

//Bengt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar