Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700 - Brusreducering hög och seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)
Men du kunde inte låta bli att testa ;0) Ja men det dyker upp all sorts konstigheter som man i inte hade problem med förr. Jag insåg/upptäckte igår att ett fenomen som uppkommit i och med utökad iso (läs förbättrade brusegenskaper) är att man kan använda rätt snabba tider i t ex ishallar eller andra lokaler där belysningen består av lysrör. Om man kör seriebildstagning på snabba tider (läs 1/800 eller snabbare) och kör helt manuellt och fast vitbalans så blir exponeringen på varannan bild ungefär helt off. Det beror på att lysrören blinkar (någon annan får gå in och bli mer teknisk här) så får man under en sekund 5 bilder som har registrerat lysrörens tillstånd i av och på läge. Har man dessutom ett rum med fönster och lysrör och kör på 1/1000 eller snabbare och vitbalansen inställd på 2500K får man varannan normal och varannan blå. Så kan det gå när man stressar upp tiderna i kameran. Sänker man slutartiderna till runt 1/500 eller längre så ser man inte dessa effekter. Det vore intressant om någon har koll på uppdateringsintervalllerna. På en TV/datorskärm så vet de flesta om vilka slutartider som passar för att inte få blinkningar eller blank skärm.

Lite off topic men ändå.
Hur många har missat att på A700 hålla in knappen [DISP] i tre sekunder?

mvh/Ove

Givetvis, men om jag vill ta två-tre bilder så får jag dem med låg fps när jag kunde fått dem med 5 fps. SÅ det är alltså inte blixten som är flaskhalsen i detta fallet utan ljusmätarens underliga beteende.
Är du säker på att det är ljusmätaren som spökar. Prova att först fokusera och sedan med tummen switcha över till manuell fokus. (Alternativt koppla in DMF) Jag tror att det är AF:en som spökar och söker. AF-S kan vara ett alternativ också.

Jag har nu testat i snudd på becksvart rum, nåja lite läckljus från en skärm men tillräckligt mörkt för att simulera en verklig utomhus situation i kvälls/nattljus.
Mitt resultat av testen blev:
inställningar: iso400, bl.14 1/250 (SSS avstängd) fokus manuellt.

1) Med interna blixten manuellt inställd på 1/16 var det ca, 2 bilder/sek kanske lite under. ingen skillnad i hastighet mellan high och low.

2) Med extern blixt Minolta 5600HS med blixten inställd på 1/16 och low gav det 3 bilder/sek. Jämförde med att ta av blixten. Samma hastighet.

3) Med extern blixt Minolta 5600HS med blixten inställd på 1/16 och high gav det ca. 4 bilder/sek. När jag stängde av blixten så gick det något fortare.

När jag sedan satte på AF så började det sagga för att den skulle skicka ut ljus och mäta. Det bästa är att ställa den DMF i den här situationen.

Jag får nog ta tillbaka det där att den väntar på blixten att ladda upp. Den kör bara vidare utan att blixten lyser ut.
Körde en 1/1 bara för att testa. Kameran kör på men blixten piper och laddar ;0)

Så här blir det ;0) ingen cocktail tyvärr

Bilagor

• one.jpg
    one.jpg
    24.5 KB · Visningar: 102
  • two.jpg
    two.jpg
    31.9 KB · Visningar: 104
Jag hade missat disp-tricket. Tack o bock, stod senast idag och letade efter intställningen i menyn.

Förresten den där dyxum tråden förklara allt och hur man på ett bökigt sätt även kan fota med full fps i ett mörkt rum med hjälp av em liten lampa på ljusmätaren.

Titta på sidan 120 i din manual. Om du har annan manual än vad jag har så kollar du under rubriken:

Bilagor

• Untitled-1.jpg
    Untitled-1.jpg
    2.7 KB · Visningar: 91
Jag har köpt min ifrån Hong Kong, och kör Engelska menyer, om det på nåt sätt skulle ha något med saken att göra.
Längtar nästan tills det ska bli mörkt så jag kan trycka disp och sänka styrkan. :)

Ja , min A700 är från staterna.
Vad skall rapporteras?

Lite off topic men ändå.
Hur många har missat att på A700 hålla in knappen [DISP] i tre sekunder?

mvh/Ove

Händer inte ett skvatt.

Jösses vad envis jag är - det händer inte ett skvatt - vare sig jag använder höger eller vänster hand.

Du har väl en USA modell?

"Jultomten" har väl också en direktimport. Han kan väl också rapportera.

En liten sammanfattning...

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto