Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A700 - Brusreducering hög och seriebildstagning

Produkter
(logga in för att koppla)

Vevo

Aktiv medlem
Ni som har A700 kan ni kolla vad som händer med er kamera seriebildstagning (i HI läge) om ni kör på ISO 1600 och högre med brusreducering Hög. Går den långsammare? Min tappar i hastighet men det kanske står i manualen att den gör det. Skumt.

Okej. 700:an gör en brusreducering redan på sensornivå så det är väl därför det inte spelar någon roll.
Har ingen kamera här just nu men ska kolla ikväll.

Så mycket lösning var det väl inte, men det verkar väl rätt uppenbart att det inte är nån mening med att gå hem och prova.

Iofs inget jag märkt tidigare, mina snabba serier har jag bara tagit utomhus i dagsljus och då har det inte varit något problem men sån här läsning stärker ju inte 700:ans aktier hos mig iallafall.

Jag har varit på Sony Center och diskuterat problemet och vi kom fram till att hastigheten går ner i seriebildstagning från iso 1600 - 6400 med inställningen [Hög-ISO brusred] inställd på hög gör att processorn få jobba så hårt att den slår av hastigheten (även om man har 1/1000] för att inte bufferten ska bli full pga att processorn inte hinner med. Nu är inte det här en vedertagen sanning utan en sund och trolig spekulation. Därför om jag ändrar [Hög-ISO brusred] till normal så går den tillbaka till 5 bilder/sek på ISO 1600-6400. Från ISO 100-1250 å spelar det ingen roll om man har Hög eller normal, det blir 5 bilder/sek ändå (beroende på slutartid förstås)

Kontentan är då att bufferten fylls för snabbt pga av processorn inte hinner jobba ifatt med Hög brusreducering.

Låter mycket troligt. Jag är brusallergiker och kör aldrig över 800.
(Jag kommer dock inte att kunna låta bli att testa ikväll;-)

Och det fenomenet uppstår även på min kamera.

1/000 linslock av = 5 bilder/sek.
1/000 linslock på = ca. 2,5 bilder/sek.

Hmmm undrar om det är ljusmätaren som ställer till det när den går helt utanför mätområdet. Men jag ser iofs inte ett praktiskt problem i detta utan det har snarare en teoretisk fråga varför det uppstår. För i verkliga livet så plåtar man inte med seriebildstagning i så mörka lokaler. Man kommer inte upp i tider som krävs för att få 5 bilder/sek. Men jag vet ju inte var brytpunkten går mellan mörk/ljus lokal för att det ska bli ett praktiskt problem.

Men jag ser iofs inte ett praktiskt problem i detta utan det har snarare en teoretisk fråga varför det uppstår. För i verkliga livet så plåtar man inte med seriebildstagning i så mörka lokaler. Man kommer inte upp i tider som krävs för att få 5 bilder/sek. Men jag vet ju inte var brytpunkten går mellan mörk/ljus lokal för att det ska bli ett praktiskt problem.
Vid 1/5-1/10s handhållet kan det vara fint att använda seriebildtagningen för att förhoppningsvis få något foto skarpt...

Det är väl mest att man inte kan flappra iväg 5 fps med blixt, har själv märkt det när man leker med hoppande paddor i mörkret.

Det är väl mest att man inte kan flappra iväg 5 fps med blixt, har själv märkt det när man leker med hoppande paddor i mörkret.
Men det är ju inget konstigt, blixtens uppladdningstid sätter begränsningen. Kameran väntar ju in klartecken från blixten att den laddat upp innan den kan fyra av igen.
Kör man manuellt med låg effekt t ex 1/16 av full effekt så laddar blixten fortare. Är dessutom batterierna lite saggiga så påverkar även det uppladningstid, oavsett tillverkare.

Ursprungsfrågan står omnämnd på sidan 103 i manualen, dock inte övertydligt och beskriver inte heller att den gäller 1600-6400.
(Jag har engelsk manual)

Jag har naturligtvis testat nu ikväll och min beter sig likadant.
Hade iofs inte förväntat mig nåt annat.

Men det är ju inget konstigt, blixtens uppladdningstid sätter begränsningen. Kameran väntar ju in klartecken från blixten att den laddat upp innan den kan fyra av igen.
Kör man manuellt med låg effekt t ex 1/16 av full effekt så laddar blixten fortare. Är dessutom batterierna lite saggiga så påverkar även det uppladningstid, oavsett tillverkare.

Givetvis, men om jag vill ta två-tre bilder så får jag dem med låg fps när jag kunde fått dem med 5 fps. SÅ det är alltså inte blixten som är flaskhalsen i detta fallet utan ljusmätarens underliga beteende.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto