Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
A700 - Brusreducering hög och seriebildstagning
- Trådstartare Vevo
- Start datum
Jonis
Aktiv medlem
En tråd från Dyxum.
Lösningen poå ditt problem?
http://www.dyxum.com/dforum/forum_posts.asp?TID=33243
js1
Aktiv medlem
Så mycket lösning var det väl inte, men det verkar väl rätt uppenbart att det inte är nån mening med att gå hem och prova.
Iofs inget jag märkt tidigare, mina snabba serier har jag bara tagit utomhus i dagsljus och då har det inte varit något problem men sån här läsning stärker ju inte 700:ans aktier hos mig iallafall.
Iofs inget jag märkt tidigare, mina snabba serier har jag bara tagit utomhus i dagsljus och då har det inte varit något problem men sån här läsning stärker ju inte 700:ans aktier hos mig iallafall.
Vevo
Aktiv medlem
Jag har varit på Sony Center och diskuterat problemet och vi kom fram till att hastigheten går ner i seriebildstagning från iso 1600 - 6400 med inställningen [Hög-ISO brusred] inställd på hög gör att processorn få jobba så hårt att den slår av hastigheten (även om man har 1/1000] för att inte bufferten ska bli full pga att processorn inte hinner med. Nu är inte det här en vedertagen sanning utan en sund och trolig spekulation. Därför om jag ändrar [Hög-ISO brusred] till normal så går den tillbaka till 5 bilder/sek på ISO 1600-6400. Från ISO 100-1250 å spelar det ingen roll om man har Hög eller normal, det blir 5 bilder/sek ändå (beroende på slutartid förstås)
Kontentan är då att bufferten fylls för snabbt pga av processorn inte hinner jobba ifatt med Hög brusreducering.
Kontentan är då att bufferten fylls för snabbt pga av processorn inte hinner jobba ifatt med Hög brusreducering.
Vevo
Aktiv medlem
En tråd från Dyxum.
Det de beskriver på Dyxum är ett helt annat fenomen och det är nog ännu skummare :I
Vevo
Aktiv medlem
Och det fenomenet uppstår även på min kamera.
1/000 linslock av = 5 bilder/sek.
1/000 linslock på = ca. 2,5 bilder/sek.
Hmmm undrar om det är ljusmätaren som ställer till det när den går helt utanför mätområdet. Men jag ser iofs inte ett praktiskt problem i detta utan det har snarare en teoretisk fråga varför det uppstår. För i verkliga livet så plåtar man inte med seriebildstagning i så mörka lokaler. Man kommer inte upp i tider som krävs för att få 5 bilder/sek. Men jag vet ju inte var brytpunkten går mellan mörk/ljus lokal för att det ska bli ett praktiskt problem.
1/000 linslock av = 5 bilder/sek.
1/000 linslock på = ca. 2,5 bilder/sek.
Hmmm undrar om det är ljusmätaren som ställer till det när den går helt utanför mätområdet. Men jag ser iofs inte ett praktiskt problem i detta utan det har snarare en teoretisk fråga varför det uppstår. För i verkliga livet så plåtar man inte med seriebildstagning i så mörka lokaler. Man kommer inte upp i tider som krävs för att få 5 bilder/sek. Men jag vet ju inte var brytpunkten går mellan mörk/ljus lokal för att det ska bli ett praktiskt problem.
Maxe
Aktiv medlem
Men jag ser iofs inte ett praktiskt problem i detta utan det har snarare en teoretisk fråga varför det uppstår.
Va! Är det inte normalt att fota med linslocket på!
;-)
// Maxe
Vevo
Aktiv medlem
Va! Är det inte normalt att fota med linslocket på!
;-)
// Maxe
mouhahaha din pajas :=)
henq
Aktiv medlem
Vid 1/5-1/10s handhållet kan det vara fint att använda seriebildtagningen för att förhoppningsvis få något foto skarpt...Men jag ser iofs inte ett praktiskt problem i detta utan det har snarare en teoretisk fråga varför det uppstår. För i verkliga livet så plåtar man inte med seriebildstagning i så mörka lokaler. Man kommer inte upp i tider som krävs för att få 5 bilder/sek. Men jag vet ju inte var brytpunkten går mellan mörk/ljus lokal för att det ska bli ett praktiskt problem.
Vevo
Aktiv medlem
Så även jag (med min Holga, men säg inget till någon)Åja - garva lagom. Det finns fler än en fotograf som gjort det med sina mätsökarkaeror.
Vevo
Aktiv medlem
Men det är ju inget konstigt, blixtens uppladdningstid sätter begränsningen. Kameran väntar ju in klartecken från blixten att den laddat upp innan den kan fyra av igen.Det är väl mest att man inte kan flappra iväg 5 fps med blixt, har själv märkt det när man leker med hoppande paddor i mörkret.
Kör man manuellt med låg effekt t ex 1/16 av full effekt så laddar blixten fortare. Är dessutom batterierna lite saggiga så påverkar även det uppladningstid, oavsett tillverkare.
pallep
Aktiv medlem
Men det är ju inget konstigt, blixtens uppladdningstid sätter begränsningen. Kameran väntar ju in klartecken från blixten att den laddat upp innan den kan fyra av igen.
Kör man manuellt med låg effekt t ex 1/16 av full effekt så laddar blixten fortare. Är dessutom batterierna lite saggiga så påverkar även det uppladningstid, oavsett tillverkare.
Givetvis, men om jag vill ta två-tre bilder så får jag dem med låg fps när jag kunde fått dem med 5 fps. SÅ det är alltså inte blixten som är flaskhalsen i detta fallet utan ljusmätarens underliga beteende.