Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Testade A6000 med lite Zeissgluggar idag (eller kanske snarast igår). Den är trevlig, förutom att jag några gånger råkade ut för att den tog MÅNGA sekunder på sig att vakna ur standby.

http://www.fotosidan.se/blogs/afe/sony-a6000-ett-snabbtest-med-manga.htm

Roliga djurbilder och fina (SONY) färger! Ormen såg f.ö ut som en grön trädpyton........................Angående den långa uppstartstiden efter standby, kan det vara nån programvarumiss?
 
Låter tråkigt med den långa starttiden. Men jag är nog lyckligt lottad. Min kamera vaknar upp mycket snabbt efter standby. Ingen märkbar tid alls!

Jag tror inte det var ett konsekvent beteende, utan bara ibland. Det hände alltså absolut ingenting på flera sekunder, men förhoppningsvis beror det på just testexemplaret. Jag kommer ändå att köpa den här kameran, och hoppas att mitt ex fungerar bättre :)

Jag kommer att köra vidare med mina befintliga objektiv, men jävlar i min lilla låda så bra Zeiss 55/1,8 presterade på den här kameran - den här bilden är löjligt skarp :) https://www.flickr.com/photos/aferiksson/14017761696/sizes/o/
 
Jag gick och köpte mig en A6000 idag, men på den har jag inte kunnat testa hur den beter sig när den ska vakna från standby; jag har inte lyckats få den att somna över huvud taget ...

En annan sak jag tycker är lite märkligt är att det inte går att konfigurera vad den bakre ratten ska göra. Jag kör nästan alltid i A-läge, och då ställer jag bländaren med tumratten (alltså den uppe i hörnet), och då kunde det ju vara lämpligt att låta ratten på baksidan göra något annat - den ställer dock också in bländaren, och såvitt jag kan se går det inte att konfigurera om.
 
Grattis till en suverän kamera Anders, var och klämde på en sån igår faktiskt.
Riktigt skön slutarljud, autofokusen är faktiskt blixtsnabb även med 16-50:an.
Menyerna äntligen bra! Det enda som hindrar mig för att köpa är att jag är sjukt nöjd med min k5 IIs, och att jag väntar på 5D MKIV 😊
 
Jag gick och köpte mig en A6000 idag, men på den har jag inte kunnat testa hur den beter sig när den ska vakna från standby; jag har inte lyckats få den att somna över huvud taget ...

En annan sak jag tycker är lite märkligt är att det inte går att konfigurera vad den bakre ratten ska göra. Jag kör nästan alltid i A-läge, och då ställer jag bländaren med tumratten (alltså den uppe i hörnet), och då kunde det ju vara lämpligt att låta ratten på baksidan göra något annat - den ställer dock också in bländaren, och såvitt jag kan se går det inte att konfigurera om.

Ja, jag har ju också köpt en a6000. Tycker den verkar vara mycket bra. Ett klart lyft från den NEX-6 som jag hade förut. Och den var ju inte heller dålig! Har du inte fått den att somna in har du väl bara inte haft tålamod att vänta tillräckligt länge :) Det går ju att ställa in insomningstiden från 10 sek till 30 min. Den bakre ratten går nog inte att konfigurera på så många sätt men du kan lägga exponeringskompensation på den.
 
Ja, jag har ju också köpt en a6000. Tycker den verkar vara mycket bra. Ett klart lyft från den NEX-6 som jag hade förut. Och den var ju inte heller dålig! Har du inte fått den att somna in har du väl bara inte haft tålamod att vänta tillräckligt länge :) Det går ju att ställa in insomningstiden från 10 sek till 30 min. Den bakre ratten går nog inte att konfigurera på så många sätt men du kan lägga exponeringskompensation på den.

Exponeringskompensation har den, men man måste först dutta i nederkanten. Jag tycker mest det är lite lustigt med två rattar som båda styr bländaren i A-läge :)

Jag har min A6000 inställd på att somna efter tio sekunder, men den är lika klarvaken efter tio minuter på skrivbordet.
 
Exponeringskompensation har den, men man måste först dutta i nederkanten. Jag tycker mest det är lite lustigt med två rattar som båda styr bländaren i A-läge :)

Jag har min A6000 inställd på att somna efter tio sekunder, men den är lika klarvaken efter tio minuter på skrivbordet.

Kanske funkar perfekt med SAL135F28 135mm F2.8 [T4.5] STF!

Det objektivet har ju två bländare :)


/Mats
 
Jag använder mig ibland av stativ, och har ett stativfäste som är gjort för NEX-7. Det fungerar INTE på A6000 (förstås), så det är värt att tänka på.
 
Jag konstaterade idag att PDAF inte heller fungerar med gamla kitzoomen. Antagligen är det fel sorts fokusmotor i den liksom i Sigmorna.
 
Har kollat runt lite i den här tråden och på DPreview och till slut så beställde jag en A6000. Kommer använda den till mest video ovh naturfotografering.
Ett tips till velande köpare som mig är att skaffa den på pixmania. Där ligger den på 6800 kr. alltså cirka 1000 kronor billigare än andra återförsäljare.

Nu är det bara att vänta på att den ska komma nästa vecka!

Mvh Henrik
 
Har kollat runt lite i den här tråden och på DPreview och till slut så beställde jag en A6000. Kommer använda den till mest video ovh naturfotografering.
Ett tips till velande köpare som mig är att skaffa den på pixmania. Där ligger den på 6800 kr. alltså cirka 1000 kronor billigare än andra återförsäljare.

Nu är det bara att vänta på att den ska komma nästa vecka!

Mvh Henrik

Sanslöst bra pris. Jag köpte champange hus för att använda till svarta objektiv (16-50 och sel35f18 framför allt). Blev en grymt snygg kombo.

Lite sur över att det var så billigt med kitobjektivet :)

Sista typ 12 bilderna är med a6000 om någon är nyfiken. https://www.flickr.com/photos/andreas_pson
 
Jag kan inte filma, men idag testade jag lite med A6000 och den gamla kitzoomen (18-55 f/3,5-5,6). Filmat genom skyltfönstret på kontoret, så det kan nog ha påverkat kvaliteten ...

http://youtu.be/U9gwJ-FLHiY
 
Jag kan inte filma, men idag testade jag lite med A6000 och den gamla kitzoomen (18-55 f/3,5-5,6). Filmat genom skyltfönstret på kontoret, så det kan nog ha påverkat kvaliteten ...

http://youtu.be/U9gwJ-FLHiY


Tuffa poliser minsann, om jag besökt storstan så skulle jag inte ha närmat mig denna plats, den unga damen väljer att gå fram till polisen under deras framfart, undrar varför. Filmen berättar på ett annat sätt än vad en mängd stillbilder kan göra.
 
Stillbild under filmning med A6000

I ryktena som föregick A99 spekulerades det om att kameran skulle kunna ta stillbilder med full upplösning medan man filmade. Nu blev det inte så med A99, men i diskussionerna på SAR så hävdas det att A6000 faktiskt kan göra exakt detta.

Ni som har A6000, stämmer det?

Det är ju faktiskt i så fall verkligen en "killer feature"!
Jag är tveksam till att det skulle kunna vara sant, någon sådan avgörande stor grej borde liksom inte ha passerat i skymundan.


/Mats
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.