Jag bara reagerade över uttalandet att allt var bättre med A6000 för så är det ju förstås inte. Sökaren i NEX 7 suger och att den blir helt vit vid uppstart är gravt störande och den tar en evighet på sig ibland även om den senaste firmwaren betydligt snabbat på exv. uppstarten och nedstängningen med Sonys E 16-50mm (motorzoomen) med kameran i fråga. Men jag tycker gott att Sony kunde bjudit på samma förstoring som i NEX 7 trots färre pixlar. Det borde den väl klarat av.
Just bristen på sådant som extern mick-ingång är ju en verklig markör och det borde alla som menar lite allvar med att filma se som lite av en deal breaker.
Vi har berört WIFI, fjärrstyrning och tethering och dPreview verkade ju inte alltför upphetsade över det trådlösa:
"Another annoyance, though a less critical one, was that I found the Wi-Fi system to be slightly unreliable. With my phone connected to the camera's Wi-Fi signal, the app would sometimes stick on 'Searching Device,' and never transfer my chosen image. I'll make sure I try with some other 'phones, as I continue testing the camera, but it didn't always seem to get on with my ageing iPhone 4. Still, I wouldn't have noticed this glitch were it not for me making regular use of the feature."
Så ibland kan lite old fashion tech som vanliga kablar och ett gammalt hederligt Windows-program faktiskt vara att föredra än telefonappar beroende av WIFI, beroende på vad man ska göra. Bara för att det går (ibland i alla fall) så innebär det ju inte att det nödvändigtvis är det mest praktiskt optimala i alla lägen.
Jag föredrar dessutom Tri-Navi och de två inställningshjulen på min NEX 7 även framför hur det ser ut på A6000 och min egen A7r, där jag tycker exponeringskompensationsratten är klart oergonomisk och för hård.
Jag tror verkligen det kommer att komma en A7000 längre fram för en A6000 är inte fullt ut vad Sony skulle kunna prestera i denna formfaktor utan restriktioner när man spänner musklerna på motsvarande sätt som med A77 II. A6000 är ingen kompromisslös kamera för sin tid utan en medveten positionering medan vi väntar på ett flaggskepp i denna formfaktor (alla gillar ju inte A7
rnas).
Dock är A6000 en mer än utmärkt kamera och tillräckligt bra för att de som inte orkar vänta på en A7000 ska känna sig rimligt nöjda under väntetiden med funktionerna och ett attraktivt pris som gör att kapitalförstöringen inte behöver bli alltför störande den dag man beslutar sig för att uppgradera till den kamera man egentligen gick och väntade på. I brist på bröd får man ta limpa om det nu är bröd man var ute efter.