Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A6000 - efterföljare till NEX-6 och NEX-7

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är samma, men jag föredrar manualer på engelska (och kameran inställd på engelska) :)
 
Om du har köpt detta paket alldeles innan kampanjen, så föreslår jag att du kontaktar CyberPhoto och frågar ifall även du kan få del av denna rabatt. Har för mig att CyberPhoto har gått med på detta tidigare.
.
 
Om du har köpt detta paket alldeles innan kampanjen, så föreslår jag att du kontaktar CyberPhoto och frågar ifall även du kan få del av denna rabatt. Har för mig att CyberPhoto har gått med på detta tidigare.
.
Jag har gjort det. Har bra erfarenhet av tidigare köp så jag hoppas på det.
 
Det är samma, men jag föredrar manualer på engelska (och kameran inställd på engelska) :)

Vanlig yrkesskada för IT-folk. Manualerna och nätet är ju på engelska kring tekniken om man googlar. Har mina kameror på engelska också för det funkar bäst när man läser Gary Friedman. Gör ju det med min A7r nu men däremot kör jag faktiskt Lightroom på svenska just nu eftersom jag har Scott Kelbys Lightroom-bibel på svenska och då funkar det faktiskt bra för mig i just det fallet på svenska. Det går ju mycket snabbt och smidigt att switcha Lightroom till engelska om man behöver det så språk i det fallet är närmast en ickefråga.
 
Jag lyckades äntligen hitta hur man använder "eye-AF" i A6000 - det fungerar faktiskt riktigt bra :) http://www.fotosidan.se/blogs/afe/ogonfokus-kalle-ankafunktion-eller-faktiskt-anvandbart.htm

Den här typen av frågor är det som motiverar mig att betala någon hundring för en Friedman-manual. Det finns faktiskt funktioner som man vare sig ser vid första påseende eller begriper hur de ska konfigureras i värsta fall och det är inte sällan dessa nya funktioner är av som standard. Tyvärr är ju Gary aldrig färdig med manualen när man verkligen behöver den och kamerorna är nya. Hade samma sjå med Eye-focus och A7r. Hade läst i skrytbladet Sony släppte till mässan att det fanns Eye-focus och försökte lista ut hur den funkade men gick bet för det är ju inte alls intuitivt hur det hänger ihop med den konfigureringen. Så jag såg en koreansk video ! på Youtube och efter det fattade jag fast jag inte fattade ett dugg av vare sig skrift eller tal. Om jag inte missminner mig så lutar sig denna funktion på det av Mats så bespottade face detection och jag håller med om att Eye-focus inte är så dumt ibland. Jag testade det på småbarnsfoto med viss framgång.
 
... det av Mats så bespottade face detection ...

Que? Jag har aldrig nånsin bespottat det!

Face detection är en värdefull och bra funktion och Eye-AF förbättrar den ytterligare.

De grejer som jag däremot inte ser så stort värde av, men å andra sidan inte gör nåt att de finns för att det är ju bara att låta bli att använda dem, är sådant som "Smile Shutter" och "Auto Portrait Framing".

Du kanske blandar ihop att jag inte är så jublande över dessa för att de har ju ett beroende till face detection, men face detection och eye-af har jag absolut inte kritiserat. Som sagt mycket vettiga funktioner som gör stor nytta.


/Mats
 
Sökaren i A6000 har lägre upplösning än i NEX-6 och NEX-7, men ska ändå vara tydlig och betydligt snabbare på att uppdatera sig, så jag tror man går plus där totalt.

Jag såg min första A6000 förra veckan då jag stötte ihop med en kille som just skaffat en. Han noterade att jag hade min NEX 7 ute på luftning och så började vi jämföra. Du skrev ju lite svepande att allt är bättre i A6000 och det såg jag ju rätt snart att så var det ju inte. Sökaren i A6000 har inte bara lägre upplösning utan sökarförstoringen är lägre och jag fick lite A350 tunnel-dejavu och det är väl inget jag vill ha tillbaka direkt. Sökaren uppfattar i alla fall jag som klart sämre och den kompromissen kan ju hänga ihop med att man behöver skotta mindre data om man ska få sprutt på seriebildtagning m.m.

Sedan saknas ju en yttre mickanslutning och det tycker i alla fall jag är dåligt för det innebär ju att man är hänvisad till Sonys egna mickar som passar i multikontakterna i fronten på blixtskon. Jag har ju en gammal Sony-mick med sladd och den är ju inte kompatibel med A6000.

Bildkvaliteten är det nog ingen jätteskillnad i. Marginellt bättre på höga ISO är den väl A6000, men det är nog det lilla.

Så nog kommer det en ny NEX 7:a i form av en A7000 om jag känner Sony rätt, som kommer att ha en liknande relation till A77II som NEX 7 hade till A77. A77:ans AF var mycket bättre än i NEX 7 som dock kan/kunde bulta på fasdetekt AF med hjälp av adapter (dock en enklare variant än i A77 och snarare från A65:an). A7000 tror jag kommer få en AF av samma typ som i A77 II d.v.s. med ett bra steg vassare justeringsmöjligheter än de som finns i A6000 och definitivt en extern mickingång.
 
Senast ändrad:
Que? Jag har aldrig nånsin bespottat det!

Face detection är en värdefull och bra funktion och Eye-AF förbättrar den ytterligare.

De grejer som jag däremot inte ser så stort värde av, men å andra sidan inte gör nåt att de finns för att det är ju bara att låta bli att använda dem, är sådant som "Smile Shutter" och "Auto Portrait Framing".

Du kanske blandar ihop att jag inte är så jublande över dessa för att de har ju ett beroende till face detection, men face detection och eye-af har jag absolut inte kritiserat. Som sagt mycket vettiga funktioner som gör stor nytta.


/Mats

Förlåt, men jag måste uppfattat fel att du inkluderat detta bland alla andra funktioner du brukar tycka bara mest är i vägen. :)

"Smile shutter" hänger som bekant ihop med "Face detection" så det var nog därför.
 
Sökaren må vara mindre och ha färre pixlar, men den reagerar mycket snabbare än i NEX-7 och har aldrig några "white-Outts". Avsaknaden av mikrofonuttag gör mig inte ett skvatt, men jag förstår att en del vill ha det.
 
Ang. Mic-ingåmg håller jag med om att det är snålt att inte stoppa in det, men de vill väl sälja tillbehör.
En Sony ECM-XYST1M Stereomikrofon kostar 1300 kr och är dels en riktigt bra stereomic och har dessutom extern mic-ingång.

Fast om man vill ha bra ljud och synka det direkt in i inspelningen, XLR-inputs, hörlursuttag mm. och inte vill göra det i post så behöver man en riktig mic-hanterare som t.ex. JuicedLink Riggy-Assist för en hel massa tusenlappar och då känns det surt för att man måste punga ut med 1300 för tillbehörsmicen när man bara behöver uttaget. Lite tråkigt att det drar iväg så himla mycket om man behöver bättre grejer. Att en sån där simpel kopplingsbox kostar lika mycket nästan som den här otroligt sofitikerade kameran är ju löjligt, det saknar liksmo rim och reson.

/Mats
 
Jag bara reagerade över uttalandet att allt var bättre med A6000 för så är det ju förstås inte. Sökaren i NEX 7 suger och att den blir helt vit vid uppstart är gravt störande och den tar en evighet på sig ibland även om den senaste firmwaren betydligt snabbat på exv. uppstarten och nedstängningen med Sonys E 16-50mm (motorzoomen) med kameran i fråga. Men jag tycker gott att Sony kunde bjudit på samma förstoring som i NEX 7 trots färre pixlar. Det borde den väl klarat av.

Just bristen på sådant som extern mick-ingång är ju en verklig markör och det borde alla som menar lite allvar med att filma se som lite av en deal breaker.

Vi har berört WIFI, fjärrstyrning och tethering och dPreview verkade ju inte alltför upphetsade över det trådlösa:

"Another annoyance, though a less critical one, was that I found the Wi-Fi system to be slightly unreliable. With my phone connected to the camera's Wi-Fi signal, the app would sometimes stick on 'Searching Device,' and never transfer my chosen image. I'll make sure I try with some other 'phones, as I continue testing the camera, but it didn't always seem to get on with my ageing iPhone 4. Still, I wouldn't have noticed this glitch were it not for me making regular use of the feature."

Så ibland kan lite old fashion tech som vanliga kablar och ett gammalt hederligt Windows-program faktiskt vara att föredra än telefonappar beroende av WIFI, beroende på vad man ska göra. Bara för att det går (ibland i alla fall) så innebär det ju inte att det nödvändigtvis är det mest praktiskt optimala i alla lägen.

Jag föredrar dessutom Tri-Navi och de två inställningshjulen på min NEX 7 även framför hur det ser ut på A6000 och min egen A7r, där jag tycker exponeringskompensationsratten är klart oergonomisk och för hård.

Jag tror verkligen det kommer att komma en A7000 längre fram för en A6000 är inte fullt ut vad Sony skulle kunna prestera i denna formfaktor utan restriktioner när man spänner musklerna på motsvarande sätt som med A77 II. A6000 är ingen kompromisslös kamera för sin tid utan en medveten positionering medan vi väntar på ett flaggskepp i denna formfaktor (alla gillar ju inte A7:eek:rnas).

Dock är A6000 en mer än utmärkt kamera och tillräckligt bra för att de som inte orkar vänta på en A7000 ska känna sig rimligt nöjda under väntetiden med funktionerna och ett attraktivt pris som gör att kapitalförstöringen inte behöver bli alltför störande den dag man beslutar sig för att uppgradera till den kamera man egentligen gick och väntade på. I brist på bröd får man ta limpa om det nu är bröd man var ute efter.
 
Ja visst men allt är ju inte lika illa som Google Translate. För tekniker är det mer "hemma" för det mesta med engelska eftersom det ju är vardagsspråket i Tech-världen men klart du har en poäng här. De flesta har väl sett exempel på hur tokigt eller tokroligt det kan bli ibland.
 
Den här typen av frågor är det som motiverar mig att betala någon hundring för en Friedman-manual. Det finns faktiskt funktioner som man vare sig ser vid första påseende eller begriper hur de ska konfigureras i värsta fall och det är inte sällan dessa nya funktioner är av som standard. Tyvärr är ju Gary aldrig färdig med manualen när man verkligen behöver den och kamerorna är nya. Hade samma sjå med Eye-focus och A7r. Hade läst i skrytbladet Sony släppte till mässan att det fanns Eye-focus och försökte lista ut hur den funkade men gick bet för det är ju inte alls intuitivt hur det hänger ihop med den konfigureringen. Så jag såg en koreansk video ! på Youtube och efter det fattade jag fast jag inte fattade ett dugg av vare sig skrift eller tal. Om jag inte missminner mig så lutar sig denna funktion på det av Mats så bespottade face detection och jag håller med om att Eye-focus inte är så dumt ibland. Jag testade det på småbarnsfoto med viss framgång.

Sidorna 33 och 37 i den engelskspråkiga manualen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.