ANNONS
Annons

A2 och skrivtid till minne

Produkter
(logga in för att koppla)
-Catherine- skrev:
Nu har jag testat..

Kollade med olika brännvidder, olika motiv och ljus...men min gröna "focusblippa" står alldeles still i alla lägen.

Hade stativ på kameran men ingen fjärrutlösare, utan hade fingret på avtryckaren hela tiden.

/Catherine

Det gör i och för sig mina blippar också men man hör hur kameran jobbar hela tiden!

/Jörgen

Längst ner till höger på bildskärmen/sökaren har du ju räkneverket som visar hur många bilder du har kvar. När den är vit är kameran redo att ta en ny bild. Är den gul så är bufferten full och då kan man inte ta någon bild förrän den har hunnit skriva så pass mycket av bufferten till minnet att en ny bild får plats i bufferten igen, och då blir siffrorna vita igen.

Med 256MB Sandisk Ultra II, RAW+Jpeg i maximalt uplösning: ca 18sec är LED röd. Samtidigt blir nummern hvit igen!

Tracking AF, där har vi grejen! Sätter man den till "off" så står det gröna fokuskrysset stilla. Aktiverar man Tracking AF så rör den på sig. Det är alltså skillnad på contiuous focus och tracking AF.

Med fokusväljaren i läge C så fokuserar kameran hela tiden men på samma punkt.

Om man dessutom aktiverar Tracking AF så försöker fokuspunkten dessutom följa motivet.

Och det är säkert så det är förklarat i manualen om man bara läser den noggrant.

Jag har stängt av trackingfunktionen men i C-läget
jobbar kameran ändå hela tiden fast både motiv och kamera är stilla.
Verkar som min kamera inte är frisk.
Blir så trött, kanske dags och starta en A2 fanclub eller snarare fyfan-club

js skrev:
Jag har stängt av trackingfunktionen men i C-läget
jobbar kameran ändå hela tiden fast både motiv och kamera är stilla.
Verkar som min kamera inte är frisk.
Blir så trött, kanske dags och starta en A2 fanclub eller snarare fyfan-club

Där verkar ju din kamera skilja sig från min och Catherines. Låter inte helt friskt.

Alla kameror har väl sina egenheter, men direkta fel är ju inte kul. Tycker ändå att A2 är "mer" kamera än enklare kompakter, men den ska ju heller inte jämföras med DSLR. Jag är nog ändå på det hela taget nöjd med den.

Edit: stavar som en kratta

freolo skrev:
Ja det låter skitskumt!!

När jag har Tracking AF på 'on' så juckar min kamera också, men den är tyst när jag satt tracking på off.

Ja men det är nog så det ska vara. Med tracking AF (motivföljande autofokus) så ska ju kameran jobba hela tiden för att hålla koll på var motivet är.

Med tracking AF avstängd så fokuserar kameran ju bara på en och samma punkt och behöver då inte jobba förrän du flyttar kameran.

Men detta var inte min ursprungsfråga. Se första inlägget i tråden.

Nä, jag vet, men det blev en ganska kul tråd som hållit en sysselsatt halva dagen.
Ska snart gå hem och fortsätta testa kameran.
Har lite svårt att erkänna att det nog inte står rätt till. Gillar kameran skarpt annars, men det primära är ju ändå skarpa bilder.

/Jörgen

erro_67 skrev:
Längst ner till höger på bildskärmen/sökaren har du ju räkneverket som visar hur många bilder du har kvar. När den är vit är kameran redo att ta en ny bild. Är den gul så är bufferten full och då kan man inte ta någon bild förrän den har hunnit skriva så pass mycket av bufferten till minnet att en ny bild får plats i bufferten igen, och då blir siffrorna vita igen.

Aha...skall kolla med min då. Raw+jpg-läge var det alltså? Ngn särskild inställning på jpg-filen? storlek tex?

/Catherine

-Catherine- skrev:
Aha...skall kolla med min då. Raw+jpg-läge var det alltså? Ngn särskild inställning på jpg-filen? storlek tex?

/Catherine

Jag kör alltid med maximal pixelupplösning. Kvaliteten tror jag inte är valbar när man kör RAW+JPG utan den blir alltid "Fine".

erro_67 skrev:
Men detta var inte min ursprungsfråga. Se första inlägget i tråden.

Min kommentar på ursprungsfrågan angående skillnader mellan enbart RAW och RAW+jpg är:
"Ja det låter skitskumt!"

Det verkar nästan som om dom bara har manuellt stängt av funktionen att ta bilder samtidigt som man tömmer bufferten, för någon vettig anledning till att det ska finnas någon skillnad mellan RAW och RAW+jpg ser jag inte! Jag håller med dig!

Nu har jag kollat (med jpg på största storlek 3264X2448, om det har ngn betydelse)

Och för min kamera tod det 19 sekunder innan siffrorna skiftade färg från gult till vitt.
Så min kamera verkar inte göra bättre ifrån sig än din Robert.

Men jag måste ändå fråga: Varför vill du ta bilder i det läget? Jag menar, knäpp i raw eller jpg och dublicera bilderna om du vill ha kopior. eller är det jag som bara inte fattar finessen med raw+jpg-läget?

/Catherine

-Catherine- skrev:
Nu har jag kollat (med jpg på största storlek 3264X2448, om det har ngn betydelse)

Och för min kamera tod det 19 sekunder innan siffrorna skiftade färg från gult till vitt.
Så min kamera verkar inte göra bättre ifrån sig än din Robert.

Men jag måste ändå fråga: Varför vill du ta bilder i det läget? Jag menar, knäpp i raw eller jpg och dublicera bilderna om du vill ha kopior. eller är det jag som bara inte fattar finessen med raw+jpg-läget?

/Catherine

Jag håller fortfarande på och luskar ut hur jag vill använda kameran och då testar jag med alla möjliga konstiga inställningar. Har egentligen inte ens börjat använda RAW ännu. Finessen med RAW+JPG som jag ser det är väl att om bilden blev bra direkt i JPG så slipper man merarbetet med RAW. Om man däremot vill efterjustera något så har man en RAW-fil att jobba med. Men så som kameran verkar hantera det så blir det nog enbart RAW som jag kommer använda den dag jag behöver det.

Har varit ute pålunchen idag och tagit ett gäng bilder i RAW+JPG för att kunna jämföra och se vad RAW tillför och hur det är att jobba med det arbetssättet.

erro_67 skrev:
Jag håller fortfarande på och luskar ut hur jag vill använda kameran och då testar jag med alla möjliga konstiga inställningar. Har egentligen inte ens börjat använda RAW ännu. Finessen med RAW+JPG som jag ser det är väl att om bilden blev bra direkt i JPG så slipper man merarbetet med RAW. Om man däremot vill efterjustera något så har man en RAW-fil att jobba med. Men så som kameran verkar hantera det så blir det nog enbart RAW som jag kommer använda den dag jag behöver det.

Har varit ute pålunchen idag och tagit ett gäng bilder i RAW+JPG för att kunna jämföra och se vad RAW tillför och hur det är att jobba med det arbetssättet.

Ok, då förstår jag.
Jag för min del hoppar fram & tillbaka mellan att fota i jpg och raw. Men jag tycker nog ändå så här när jag testat ett tag, att fota i raw är bättre. Merarbetet efteråt är inte mer än vad jag skulle gjot med en jpg-fil i skärpa, brusredusering och beskärning. Skärpa & brus kan jag ju göra direkt i raw-filens plugin i PS.

/Catherine

Jag ställde nästan samma fråga till Supporten för en tid sedan och deras svar var att kameran skriver långsamt och därför har inte kamerans egen buffert eller minneskortet någon betydelse. Att jag ställde frågan berodde på att vid ett test jag läst skulle man kunna ta 8:a bilder i en följd och inte 3 som all annan test och instruktionsboken sade. Jag pratade först med de aom hade gjort testen men de "viste" inte varför uppgifterna i deras faktaruta var fel.

Svar: Kameran skriver långsamt.

911RS skrev:
Jag ställde nästan samma fråga till Supporten för en tid sedan och deras svar var att kameran skriver långsamt och därför har inte kamerans egen buffert eller minneskortet någon betydelse. Att jag ställde frågan berodde på att vid ett test jag läst skulle man kunna ta 8:a bilder i en följd och inte 3 som all annan test och instruktionsboken sade. Jag pratade först med de aom hade gjort testen men de "viste" inte varför uppgifterna i deras faktaruta var fel.

Svar: Kameran skriver långsamt.

Jo, att kameran skriver långsamt, det är ett faktum. Men varför kameran skriver MER långsamt vid iställningen raw+jpg jämfört med bara raw-format...DET är lite skumt tycker jag.
Det var väl det som Robert undrade över om jag förstått rätt....

/Catherine

Det stämmer nog men jag läste väl lite fort, det skulle väl kunna ha att göra med kameras processorkraft eftersom den ska skriva 2 olika filer eller är jag ute och cyklar igen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar