Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

A2 med fokusproblem

Produkter
(logga in för att koppla)

Kvarnvik

Aktiv medlem
Hej!
Jag har en KM A2 som (oftast) inte klarar att fokusera. Det går bra när man har macroläget aktiverat, men när jag ska fokusera på vanligt vis klarar kameran inte av att fokusera och jag får bara "röd prick".
Finns det någon som haft liknande problem eller vet vad det kan bero på så vore jag jättetacksam för svar. Jag hoppas att det går att fixa till en rimlig kostnad...

Tack så mycket för hjälpen!
Jag har kollat forumet innan, men jag upplever inte att jag har samma problem som de trådar som finns där.

Det handlar inte om att fokusen är slö, eller hittar fel ibland. Det handlar om att den pajat på något sätt och bara fungerar i macroläge vid de allra flesta tillfällena.

Okej,

Låter nästan som en tur till Zieger vore det enda rätta. Har du tur är det kanske bara nåt enkelt kontaktfel i macroswitchen, (fast nu gissar jag bara hejvilt.)

OK
Får väl försöka att ta kontakt med någon verkstad, frågan är bara vart man vänder sig... Kameran är en vinst från extrafilm så det finns ingen butik att vända sig till. På garantilappen står det också att man måste ha orignalkartongen för att garantin ska gälla och det har inte jag/ har köpt kameran begagnad, så det är ändå tveksamt om det skulle funka med garantin...
(Däremot har jag kvar originalkartongen till min förra A2 som tyvärr blev stulen vid ett bilinbrott, men kartongerna verkar vara numrerade och då stämmer det väl inte med den här kameran om man skulle försöka sig på att få det på garantin...)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar