Annons

A1: Problem med fokus och skärpa

Produkter
(logga in för att koppla)

näktergalen

Aktiv medlem
Tjena, alla Minolta-ägare! Vill ödmjukt be er om hjälp. Jag är en digital nybörjare. Min första digitala kamera, en kompaktkamera Konika Revio, köpte jag i oktober i fjol. När den tog ett dopp i en hotellpool i Egypten var det dags att köpa nästa kamera. Den blev Minolta A1. Jag ville utvecklas som amatörfotograf och en kompaktkamera blir ju snabbt otillräcklig. Jag gjorde förstås min läxa och läste enormt mycket om olika kameror, deras möjligheter och svagheter. A1 var ju en relativt billig kamera om man jämför med Canon EOS 10D eller Nikon D100. Dessutom blev jag väldigt sugen på deras efterföljare och då får man ju vänta. Så jag köpte en mellanvariant – en kamera med många möjligheter och som inte är så dyr. Jag skall behålla den tills jag lär mig någorlunda bra för att förstå vilken kamera jag behöver. Sen kan man alltid köpa en nyare modell till mycket mer attraktiva priser än idag.

Jämfört med lilla Konica är A1 ett avancerat verktyg. Dock märkte jag till min stora fasa att skärpan, fokuseringen och bruset var mycket sämre än jag kunde föreställa mig. Jag kände ju till dessa problem men visste inte att de var så allvarliga. Jag kan aldrig köra något annat än ISO100, jag lyckas aldrig få kontroll över fokus och skarpa blir endast bilder tagna med stativ. Den röda rektangeln hoppar hit och dit helt okontrollerat och låter inte mig själv bestämma fokuspunkten. LCD-monitorn flimrar förskräckligt (Konicas monitor flimrar inte alls och skärpan är väldigt bra). Kameran klarar aldrig vitbalansen i auto-läge, men det är inga problem eftersom man kan ju själv kalibrera vitbalasen som blir då helt rätt. Bruset stör mig inte så mycket heller eftersom de nattbilder jag tänker ta skall jag ta med stativ, långa slutartider på ISO100 plus köra bilden genom NeatImage. Men hur skall jag få kontroll över fokuseringen och skärpan? Snälla, hjälp mig att lösa dessa problem eftersom jag annars gillar A1n. Den är väldigt användarvänlig och har många möjligheter att experimentera med.
 
Om du håller in knappen i "ringen" så kommer det fram ett kryss.
Krysset kan du flytta med hjälp av ringen till vilken punkt som helst på skärmen där du vill ha focus.
Det står förresten på sidan 48 i bruksanvisningen. =)

Flimmret på skärmen kan jag inte hålla med, den är inte världens skarpaste men jag tycker inte att den flimmrar så värst.

Bruset är ju en klassiker, allt över ISO 200 behövs ofta trixas med i NeatImage. =(
 
När du säger att skarpa bara blir de bilder du tar med stativ så tänker jag att nått är fel. Med AS på så blir väldigt stor del av bilderna helt skakfria vid 1/15s (heck t.o.m 1/5 om man lyckas tajma när man är riktigt stabil med händerna)

Jag har märkt på min A1'a att om jag tycker ner slutare helt direkt så att den letar fokus, och sen tar kortet direkt när den finner, så blir bilderna ofta out of focus. Detta sker i princip aldrig (bara med extremt lite ljus) om jag låter den prefocusa först genom att hålla ner slutaren halvt och sen ta bilden när jag ser att den röda rutan dyker upp. Och skärpan tycker jag inte det är nåt fel på. Kommer inte bilderna ut med fokus där kameran visade den röda rutan kanske du måste få den justerad eller nåt...

just my $.02
 
Tack, Kristoffer! Jag skall kolla igen imorgon och redogör för resultatet. Kanske länkar till ett par bilder med olika slutartider. Jag funderar mycket på om det beror på att jag gör något fel eller om det är fel på kameran. Vill ju inte vänta i en månad, speciellt som jag skall till Krabi om ett par veckor. Hoppas att det är min okunnighet och inte ev. fel på A1n. Nu när Jimmy också hjälpte mig med fokuspunkten skall jag göra om alla tester med olika slutartider. Det är bara så att Konica gjorde skarpa bilder utan att ens ansträngde mig... Det är just detta som gjorde mig lite orolig.
 
Testat igen

Testat och analyserat hela dagen, blivit vän med fokus och kom fram till slutsatsen att det måste åndå vara något fel på AS. Skärpan varierar från bild till bild och jag kan få fin skärpa vid 1/4S samtidigt som ASn mysslyckas helt vid 1/125 eller tom 1/16000S. De flesta bilderna blir dock acceptabelt skarpa vid 1/80S. Men om min A1 klarar inte av att få en skarp bild även på stativ vid 1/500S så måste det definitivt vara ngt fel på AS. Tänker lämna in den för kalibrering efter semestern. Tack och lov så fick jag en ny Konica av TryggHansa (hade HemPlus :))).

För jämförelse bifogar jag nedan länken till 4 bilder: den första är tagen med Minolta på fri hand vid 1/500S (AS var blå, dvs. aktiv), den andra är tagen med Minolta (stativ och självutlösaren användes) vid 1/50, den tredje är tagen med Konica (stativ och självutlösare) och den fjärde bild är tagen med Konica på fri hand. (Glömde att välja vitbalans för Konica men det är ju oviktigt här). Samma bländare änvändes i samtliga bilder (2,8). Konicas båda bilder är tagna vid 1/60S.

Vore tacksam för era kommentarer - har jag missat något igen eller har min Minolta verkligen problem med AS? Hoppas att ni står ut med mina kanske dumma frågor men alla var vi ju nybörjare någon gång :))

http://www10.brinkster.com/naktergalen/Jmf Minolta vs Konica.JPG
 
Ja du, bilderna med din A1:a såg ju inte all för roliga ut...Vilka brännvidder är bilderna tagna med Både minolta och Konica)?
 
Jag kan tyvärr inte titta på dina bilder (fel på länken) men känner att det förmodligen är nåt fel på din kamera.

Du skriver att du får skakningsoskärpa t.o.m. vid 1/16000 sek, att få skakningsoskärpa vid en sådan tid är i det närmaste omöjligt, om det inte är så att AS ligger & vibrerar på ett felaktigt sätt?

Är det verkligen skakningsoskärpa du får & inte oskärpa genom felfokusering?

Ang. att vitbalanseringen skulle vara sämre än på din Konica låter mysko, jag upplever A1 ganska så bra på den punkten. Bättre än min D7i i alla fall.

EWF-en på A1 är ingen enorm höjdare men ska inte flimra så oerhört mycket.

Ang. brus så är A1 inte värre än andra kameror i klassen, dessa kameror brusar en del & kan tyckas vara oerhört brusiga jämfört med 2 & 3 megapixlare. Tänk dock på att du inte behöver förstora bilderna lika mycket från A1 som du måste göra från en kamera med lägre upplösning. Jag rekomenderar dock alltid Neat image eller ett liknande program. Med hjälp av det kan man uppnå förbluffande bra resultat från denna kamera.

Jag hoppas att det löser sig för dig...

/Larsa
 
ser onekligen ut som om din A1 har nåt problem... hoppas Minolta löser det snabbt o effektivt åt dej... har själv en A1 o AS fungerar riktigt bra, får betydligt större andel skarpa bilder med A1 än med Dimage 7:an som är lika förutom AS... med stativ blir det alltid skarpt både med D7 och A1.

Jag har positiv erfarenhet av Minolta service, men alla har inte det har jag sett i forumen. Jättesnabba är de inte, så du får väl nyttja reserven medan du väntar.

Jag lämnade min kamera direkt till Minoltaverkstaden i Solna, dvs jag skickade den inte via någon återförsäljare...

Lycka till!
 
Tack, alla, för era synpunkter och rekommendationer.

Nu har jag testat klart AS och kom till slutsats att den funkar alldeles utmärkt. Hittade några tester på dpreview och genomförde dem alla förutom "movie"-test. Med AS på så blev bilderna mycket, mycket skarpare även när AS-symbolen lyste gult. I manualen står det att symbolen skall lysa blått om AS skall vara effektivt. Men blått blev den först vid slutartider 1/60s. Vid 1/15s eller 1/25s lyste det gult men ändå funkade AS bra.

Eftersom stativbilderna och bilderna med riktigt korta slutartider ändå blir oskarpa ibland (inte alltid, nu har jag gjort många fler tester), så är det kanske som Larsa nämner kan bero på felfokusering. I testbilderna ovan använde jag mig av FFP, dvs. krysset var placerad på spelen. Nu vet jag inte vad gjorde jag för fel då, men det är bara att läsa vidare både här på FS och på dpreview och testa, testa, testa. Kanske är det också så att det SKALL vara en viss procent av out-of-focus bilder och det är bara räkna med det och ta 3-4 bilder av varje motiv? Eller kontrollera nytagna bilder mha Magnifier och ta om de bilder som av någon anledning blev O-O-F? Det är så mycket man inte kan i början för att kunna dra slutsatser...

Angående WB är jag väldigt nöjd alla gånger jag kalibrerar den. Och det tar ju bara ngn sekund när man väl lärt det. Dagsljus, molnigt och blixt klarar A1 själv. Men inomhus så varken AUTO eller glödl. kan användas. Där är det kalibrering som gäller.

Angående bruset: man kan väl leva med det också, speciellt som NI är rätt så effektivt mot det. Men hoppas att efterföljare blir mycket bättre på den punkten (menar inte A2, utan generationer efter den).

Om ni har några tips på hur jag kan få fler bilder som är in-fokus, så emottas dem tacksamt.
 
näktergalen skrev:
Kanske är det också så att det SKALL vara en viss procent av out-of-focus bilder och det är bara räkna med det och ta 3-4 bilder av varje motiv?

Om ljuset är svagt så kan AF ha problem med att hitta skärpa, min D7i är hopplös i detta fall men jag tror att A1 är bättre (Eller hur är det KG?)...

näktergalen skrev:
Dagsljus, molnigt och blixt klarar A1 själv. Men inomhus så varken AUTO eller glödl. kan användas. Där är det kalibrering som gäller.

Autovitbalansering i glödlampsljus vet jag inte någon kamera som klarar, har inte testat någon DSLR i glödlampsljus men tror att t.o.m dom har problem där. Då är det manulella lägen som gäller eller mätning mot vitpunkt. Om du använder glödlampsinställningen så kan du förskjuta färgtemperaturen ännu mer mot blått genom att använda filterfunktionen.

/Larsa, som nyss tog en bild med hasselbladaren i glödlampsljus, då är det blåfilter som gäller...
 
Ursäkta att jag är hård nu, men Minolta D-image A1 är en usel kamera. Den är lite sämre än många billigare kamera modeller som finns på marknaden och trots att många säger att A1 har många bra funktioner så är de flesta av dessa inte unika eller så mycket bättre än andra kamerors funktioner.

Jag skulle kunna räkna upp en lång rad saker jag inte gillar med min A1 och tyvärr har det gått för lång tid för att jag skall kunna kräva pengarna tillbaka. Men de mest märkbara är de brusiga bilder och även på ISO100 ser man mycket brus trots alla rekommenderade inställningar och bra ljusförhållanden. En gammal Epson PhotoPC3100z med defekt sensor gjorde bättre nattbilder än Minolta A1 klara av att göra trots nått som kallas noise reduction. Min gamla Epson hade inte denna funktion och borde därför ha vart brusigare.

Fokusen suger. Det är inge snack om saken att A1 har en av marknadens sämsta AF. Förutom att den ofta missar att ställa fokus så har den mycket svårt att ställa fokus i lite sämre ljusförhållanden och när man ställer den manuellt på ”oändligt” så missar den skärpan över hela bilden hur långt bort motiver än är.

Jag har fått erbjudande om att lämna in min kamera på service, men denna service kommer ta en månad och man är inte garanterad att det blir bättre för det. Jag känner mig lurad och önskar nu att jag hade lytt min lärares råd och köpt en Sony istället. För vist är antishake bra, men när kameran inte kan ta en bra bild med längre slutartider är denna funktion nästan bara till för att slösa lite energi och jag tror att några av de mest kära program som en A1 ägare har är ”Noise Ninja” och ”Neat Inage”.

Vist kan man ta bra bilder med A1, men bruset finns alltid där och om man vill ljusa upp mörkare bilder kan bruset ibland bli svårt att dölja. Jag döljer inte att jag är missnöjd med min Minolta och jag skulle aldrig kunna rekommendera någon att köpa en liknande kamera eller uppföljaren då man troligen kan få bättre kamera som tar bättre bilder för halva priset bara man kan leva med att den inte ser ut som en system kamera.

Sorry, men detta är min åsikt trots att den inte är populär bland Minolta ägare. För man skall inte behöva pilla med special inställningar för att få godkänd kvalité, för har kameran en grundinställning som ger usla bilder så kan man inte göra nått annat än att utgå ifrån att den är just dålig.
 
Skärpa vid olika slutartider kan variera eftersom sannolikt har din kamera även ändrat på bländarinställningen, givet att ljuset i rummet är det samma. Med större bländaröppning minskar det område som är skarpt.
 
RolandM skrev:
Skärpa vid olika slutartider kan variera eftersom sannolikt har din kamera även ändrat på bländarinställningen, givet att ljuset i rummet är det samma. Med större bländaröppning minskar det område som är skarpt.
Jag är inte värdens bästa fotograf och det du säger skulle vara intresant att testa. Jag fotograferade havet och använde f11 och 1/250 sekund men fick inte skärpa över hela bilden. Skulle jag kunna få bättre skärpedjup med tex f8 och 1/500 sekund? Jag undrar även vilka kombinationer (blöndare/slutare) som ger minst brus när man fotograferar i bra förhålanden.
 
Du får större skärpesdjup när bländaren är mindre, dvs större f-tal.

Nej, skärpesdjupet blir MINDRE om du ändrar från f11 till f8.

/Henri
 
Var på tullinge igår bilsport event...och fotade
bilar..bra förhållanden starkt solljus..av 150kort var ca 30 ur fokus :=(, (använde autofocus, aparteure priority)

På bugrun (mantorp) var däremot alla kort skarpa,
molnigt & på gränsen till regn...kommer ta tonvis
med kort på power meet som är om en vecka..får väl hoppas på att solen inte visar sig!..skumt.
 
Jag har ett bra tag nu gått och funderat på att köpa mig en A1, eller möjligtvis en A2, pga av jag redan använder en analog Minolta. Självklart har ju även priset spelat in i mina funderingar, då en Canon eller Nikon kostar en bra bit mer.

Men nu när jag har läst igenom alla inlägg i den här diskussionen så verkar det som om jag istället borde satsa på något annat.
Kan det verkligen vara så illa? Har kanske problemen med A1 rättats till i A2, någon som vet?
 
jurgur skrev:
Jag har ett bra tag nu gått och funderat på att köpa mig en A1, eller möjligtvis en A2, pga av jag redan använder en analog Minolta. Självklart har ju även priset spelat in i mina funderingar, då en Canon eller Nikon kostar en bra bit mer.

Men nu när jag har läst igenom alla inlägg i den här diskussionen så verkar det som om jag istället borde satsa på något annat.
Kan det verkligen vara så illa? Har kanske problemen med A1 rättats till i A2, någon som vet?
Jag tror inte A1 eller A2 är dåliga, men de håller inte den höga kvalité som kamror i denna prisklass borde göra. Det är så många som har problem med A1 och A2 så man kan inte bortse från detta och chansen är därför lika stor att du skall bli nöjd med kameran som blåst på dina pengar.

Jag skulle rekomendera en kamera som har lite jämnare kvalité och jag tror jag skall ge dig det rådet jag fick höra och som jag ångrar att jag inte lydde. "Köp en Sony"

P.S Detta är min personliga uppfattning och du skll inte bassera ditt val enbart på det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.