ANNONS
Annons

jag söker en jätteliten "proffskamera"

Produkter
(logga in för att koppla)
Leica kanske, nu behöver du kanske inte gå ända upp på Leica M8, för då blir det riktigt dyrt. Men de har några lite billigare modeller som har en lite mindre sensor.

Alla(!?) väntar på att tex. Canon ska släppa en Ixus med stor sensor och med bra manuella inställnigsmöjligheter. På den gamla goda tiden fanns ex. Minox med några underbara små kameror. Vi väntar ännu på digitala ersättare...

Niklas Nord skrev:
......En systemkamera med bytbara objektiv blir för stort. Det skall vara mittimellan kompakt och systemkamera.

Men en M8 med 40mm/1,4 Nokton bör ju uppfylla alla dina önskningar du radar upp? Relativt liten och dessutom ljusstark optik. Mindre än en DSLR men större än en D-kompakt. Dessutom av professionell kvalitét. Vad mer kan du önska?

Jag tänkte väl det, att det var just en Leica M8 jag skulle ha. Jag tittade faktiskt på den för några månader sedan men det föll i glömska lite sådär.

Finns den att fåtag på nu? verkar vara lång leveranstid, såg det medhjälps googling.

Här finns lite info; http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=13280

Verkar som den tar äldre M-optik också ! perfekt !

Verkar kosta ungefär 50 000:-

Bara 50000? Det var billigt, men det lär väl inte bli så mycket dyrare att ringa Canon och be dem tillverka en ännu mindre kamera efter egen specifikation?

Hej!

Antar att du beaktat Olympus E-400 redan!? Mindre systemkamera hittar du ju knappast. Bildkvaliteten är ju också skyhögt över någon kompaktkamera du kan hitta. Dock lite värre att hitta extremt ljusstark och kompakt optik, där är Leican (M8) överlägsen.....men det kostar ju också därefter ;-)

Annars var det ju någon tidigare som nämnde Pentax K100D. Ett bra val! Liten och smidig (för en D-SLR). Tillgång till Pentax skojjiga "panncake-gluggar". Med en dylik på huset blir det inte långt från "fickformat" på det hela. Bildstabilisering vilket är MYCKET bra i ljussvaga miljöer, du slipper höja ISO och kan hålla bruset under kontroll.

mvh / Matti

Senast ändrad:
Pentax K100D som Matti nämde ovan tillsammans med ett av "pancake"-objektiven är nog ingen dum idé. Lägsta ISO är 200 och det ser bra ut på ISO 400 och även 800. Fast så väldigt smått är det inte, det behövs rätt stora fickor.

Ett annat alternativ som går ner i något mindre fickor, men inte är särskilt mycket lättare än Pentaxen, och som jag också har erfarenhet av är Olympus C7070WZ. Den har genomsiktssökare, visserligen ingen höjdare, men fungerar. Problemet är nog att få tag i en. De som har en sådan släpper den inte ifrån sej frivilligt misstänker jag. Jag gör det i alla fall inte. Den kan "allt" utom att byta objektiv men har inte antiskak. Men du har ju stativ redan såg jag så antiskaken kan du säkert avvara. ISO 80-200 går bra, sedan tilltar bruset. Den är till skillnad mot en DSLR tyst och har vik- och vridbar bildskärm.

K100 är lite större och tyngre än DS/DL och om du är sjukt orolig för brus är DS/DL svårslaget. I storlek är det bara tjocklen som är större än Epsons mätsökardigital, längdmåttet är tom något mindre.

Nedan bruskurvor från test i Tyska Fotomagazin.

Bilagor

• rauschen400pix.jpg
    rauschen400pix.jpg
    7.2 KB · Visningar: 374
Har du tittat på Ricoh GR digital? Förvisso ganska mycket brus, men bra optik och man kan använda extern sökare. Plus två inmatningsrattar. vilket gör den användbar om man vill exponera manuellt.

Sigman ser intressant ut, men vet man något om sensostorleken?

Annars är väl Leican det bästa alternativet, Epson kameran blir lika stor som DS med pannkaksoptik

Off topic, men svar på ovanstående...

Både Sigma DP1 och DSLR-kameran SD14 (som ska komma i mars) använder Foveon X3® direct image sensor (CMOS), med 1.7x "crop factor".

Det finns en hel del långa debatter om Foveon-sensorn är bättre än den typen av sensor som alla andra använder. Pixel för pixel kan ingen förneka att den är det, men problemet är ju att den bara är 2652 x 1768 x 3 layers, vilket Sigma enkelt summerar till 14mpix (4.7 x 3). Dock ger den inte samma kvalitet som t.ex. en 5D med 12mpix vid stora utskrifter.

Jag kan inte det tekniska tillräckligt bra, men kort sammanfattat så använder Foveon tre lager med sensorer, en för varje färg (R G B), vilket gör att varje pixel har exakt rätt färg, medan den "vanliga" typen av sensor interpolerar korrekt färg i block om fyra pixlar (2 gröna, 1 blå, 1 röd).

Det största problemet med Foveonsensorn är att den är mindre ljuskänlig per pixelyta samt att Foveon valde sigma som samarbetspartner. Sigmas kameror har aldrig sålt speciellt bra.

papi skrev:
Annars är väl Leican det bästa alternativet, Epson kameran blir lika stor som DS med pannkaksoptik

M8:
139 x 80 x 37 mm
591g med batteri

RD-1:
142 x 89 x 40 mm
560g med batteri

DS:
125 x 93 x 66 mm
605g med batteri

K100D:
129 x 93 x 70 mm
660g med batteri

pgmj skrev:
Off topic, men svar på ovanstående...

Både Sigma DP1 och DSLR-kameran SD14 (som ska komma i mars) använder Foveon X3® direct image sensor (CMOS), med 1.7x "crop factor".

Det finns en hel del långa debatter om Foveon-sensorn är bättre än den typen av sensor som alla andra använder. Pixel för pixel kan ingen förneka att den är det, men problemet är ju att den bara är 2652 x 1768 x 3 layers, vilket Sigma enkelt summerar till 14mpix (4.7 x 3). Dock ger den inte samma kvalitet som t.ex. en 5D med 12mpix vid stora utskrifter.

Jag kan inte det tekniska tillräckligt bra, men kort sammanfattat så använder Foveon tre lager med sensorer, en för varje färg (R G B), vilket gör att varje pixel har exakt rätt färg, medan den "vanliga" typen av sensor interpolerar korrekt färg i block om fyra pixlar (2 gröna, 1 blå, 1 röd).

Tack för förklaringen, det låter ju banbrytande med DP1!

Jag skaffade en Leica M8 och är kanon nöjd. Precis samma känsla och tillvägagångsätt som med de klassiska M-kamerora. Att ha den högt uppe på bröstet med en kompakt optik om deras nya Elmarit-M 28mm är verkligen kompakt.

Får jag bara ta med en kamera så får det bli en M8 just nu.

Se mer på

http://www.flickr.com/photos/elmqvist/

Bilagor

• 344313345_a1645c9ed2_m.jpg
    344313345_a1645c9ed2_m.jpg
    10.7 KB · Visningar: 200
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar