ANNONS
Annons

Varför släpper Minolta bara skräp?

Produkter
(logga in för att koppla)
Är nog inte Minolta som du ska skälla på utan på digitalkameror i allmänhet, dom är inte bättre än så eller dom har en hel del brister oavsett märke.
Semiproffskompakterna är ju dyra och har en hel del finesser som dom mindre kompakterna saknar men ger kanske inte alltid bättre bildkvalite. Du kanske skulle prova en systemkamera istället ...

Kära vänner, tro inte att jag det bara är Minolta jag inte gillar. Jag har själv vart ägare till en Olympus C-8080 som är inom samma marknadssegment, och även om den inte var lika illa som A1 var jag missnöjd med den. Men av de kameror jag prövat inom detta segment är det just A1/A2 jag gillat minst. För mkt brus och håller inte samma bildkvalité som på Canons och Olympus. Men ni får komma ihåg att detta bara är mina tankar, och självfallet så ska ni inte ta illa upp, ni har ju er egen uppfattning om omvärlden!

Men just denna tråd handlar ju faktiskt om A1, därför riktar jag självfallet min kritik mot just A1. A1 får helt representera stå för hela det segmentet jag just nu avskyr, dvs "låtsas-systemkameror".

Att jag ska marknadsföra Canon är löjligt. Visst är jag jättenöjd med min nya 20D, men tro mig, jag hade enorma kval när jag stod på fotokungen och höll en Dynax 7D i ena handen och 20D i den andra. Jag är mycket väl medveten om att varje kamera har sina för och nackdelar, så även inom DSLR-segmentet.

Nu ska jag på föreläsning, men jag lovar att svara på era svar när jag slutat.

Senast ändrad:
Vi är tvillingar.

Micke, vi träffas dagligen eftersom vi är enäggstvillingar. =)

Kanske därför vi tycker så lika, har trots allt samma DNA.

Oj vilken diskussion min tråd blossade upp till. Roligt att läsa så många synpunkter angående kameran och mina åsikter, tråkigt att bli kallad naiv och oerfaren av ett par.

Att köpa en kamera grundad på timtals läsande av recensioner och tester tycker inte jag kan kallas naivt. Jag hade aldrig tidigare använt en kamera, så jag visste att jag hade mycket att lära. En digital kompakt i stil med Ixus visste jag att jag skulle växa ur ganska snabbt, så därför bestämde jag mig att köpa en riktigt bra kamera direkt. Jag sammanställde mängder av recensioner för att vara säker på att välja rätt, vilket uttalanden som följande pekade på:

"The Dimage A1 is a pleasure to shoot. With a street price of under $1000, it provides a cost-effective alternative to the new generation of entry-level digital SLR's; it offers a richer feature set, but at the expense of lens interchangeability, shooting performance, and viewfinder clarity. As we said in the 7Hi's conclusion... "If you want a high resolution digicam with all the features you'll ever need, a big zoom and excellent image quality," the DiMAGE A1 should be at the top of your list" - Steves Digicams

Testad av Råd & Rön februari 2004: "Bästa totalbetyg"
Testad av Datormagazin nr 12 2003: "DiMAGE A1 är verkligen en kamera som jag kan rekommendera

Slutsats
Jag gillar A1. Ingen tvekan om det. Kameran känns mycket stabil och greppet är mycket bra. Den kan verkligen det mesta och tar bra bilder. Den väl fungerande bildstabiliseringen är kronan på verket. Allt detta gör att den förtjänar betyget "Toppklass" med tanke på sin prisklass. - Cyberphoto

Även på Dpreview fick den kanonbetyg. I Dpreviews forum ställde jag frågor och alla menade att A-serien var av superkvalité, att jag inte skulle bli missnöjd. I butik stod jag och valde mellan Canon Pro 1 och Minolta, provade båda väldigt ingående och valde sedan Minoltan pga bättre pris och bättre känsla. Så vad mer kan man göra innan ett kameraköp? Sluta kalla mig naiv, tack. Ni som gjort det har förärats med en idiotstämpel av mig. Varsågod, den bjuder jag på.

Någon skrev även att jag inte skulle klaga enbart på Minolta, att jag borde kritisera alla digitalkompakter överlag. Visst skulle jag göra det, OM jag hade provat alla digitalkompakter och hade belägg för det jag sa. Det har jag endast när jag uttalar mig om A1 och A2, så jag nöjer mig med att kritisera dom.

Visst kan man även tycka att det känns "larvigt" av mig att kritisera en kamera jag försvarat otaliga gånger mot Jim Engstroms kritik, men ju mer jag lär mig och ju mer erfarenhet jag får, desto tydligare blir kamerans gränser och brister. Och kom inte och påstå att A1 är en kompetent nattkamera. Stänger man av den ganska värdelösa brusreduceringen så är bilden fylld till bredden med heta pixlar och mångfärgat brus, vilket kräver stort arbete i neat image att ta bort.

Som alla vet är det även svårt att kritisera något man har lagt ut så mycket pengar på, iaf anser jag det. Man vill gärna se sin kamera som den bästa, att man faktiskt gjorde ett bra val när man köpte den.

A1 var inte bara nackdelar. Visst har jag tagit några fina bilder med den, men jag vet att om jag haft en systemkamera hade min bildsamling MÅNGA fler lyckade bilder. Mitt huvudinlägg skrev jag extra kritiskt för att röra om lite i brasan, men när det känns som det blivit någon sorts häxjakt på mig och mitt "okunnande" är det inte lika roligt att fortsätta diskussionen.

Jag står fast vid att Minoltas A-serie är en serie kameror där bildkvalité och pris inte står i proportion till varandra. Vill man ha en kompakt kamera många mindre kameror att välja mellan, många som producerar mycket bättre bilder än A-serien. Kom ihåg att detta är MIN åsikt, och alla får tycka som de vill.

Och det här med att marknadsföra Canon? Snälla, jag har väl skrivit i ett inlägg att jag var avundsjuk på brorsans 20D. Är det att marknadsföra? Jag är precis lika avundsjuk på alla ni som investerat i en 7D eller D70 för den delen.

Kära vänner, tro inte att jag det bara är Minolta jag inte gillar.

Lite motsägelsefullt. Man kan ju undra varför du valde rubriken "Varför släpper MINOLTA bara skräp"
När du egentligen riktar din avsky mot A1 och resten av hela låtstas systemkamera segmentet.

Rubriken skulle ha varit "Varför släpper ALLA TILLVERKARE bara skräp"

pirken skrev:
Lite motsägelsefullt. Man kan ju undra varför du valde rubriken "Varför släpper MINOLTA bara skräp"
När du egentligen riktar din avsky mot A1 och resten av hela låtstas systemkamera segmentet.

Rubriken skulle ha varit "Varför släpper ALLA TILLVERKARE bara skräp"

Läs om, läs rätt. För det första var det jag, Joakim, som skapade tråden och rubriken valde jag för att jag endast har erfarenhet av Minoltas alternativ. Svårt att förstå?

*garvar* tvillingar...
Grannen var ihop med en tvilling en gång, men som tur var hade hennes bror mustasch...

Jimmy Thörne skrev:
Pär, läs om lilla du. DET ÄR INTE JAG SOM STARTAT DENNA TRÅD.

Läs rätt nästa gång innan du går till attack.

Lilla Jimmy förlåt för det misstaget men det känns som att ni båda har samma inställning så..."same but different"

Sen så kan jag inte kalla det för att gå till attack...

Snälla, låt inga bli ovänner för min medvetet provokativa tråd. Jag kritserar en kamera, inga människor, och ta inte åt er.

Jest skrev:
Snälla, låt inga bli ovänner för min medvetet provokativa tråd. Jag kritserar en kamera, inga människor, och ta inte åt er.

*S*

Har du inte lärt dig att till en jägare kan du prata illa om hans fru men prata aldrig skit om hans hund för då blir Ni ovänner för livet.

Är kanske på samma sätt när det gäller kameraägare......

Sitter här igen med en påse bilder utprintade på en timma hos Korthuset. Bilder som i 15x20 cm storlek är så bra att det inte är normalt.

Brus!? icke! Färger och skärpa är så totalt överlägset något som jag åstadkom på den analoga tiden att jag häpnar. Igen.

Och det är ändå bilder som kan se lätt brusiga ut på skärm. Det finns inte tillstymmelse till kvalitetsbrist i bilderna. Finns det en kamera/optik som kan prestera bättre resultat så behöver jag det inte.

Däremot kan jag önska mej fler möjligheter o snabbare respons osv vid själva fotograferingen.

Kvaliteten på bilderna är nåt helt annat än skräp. Och ändå har jag tagit dem själv. Med en Minolta.

Så nu e frågan till trådstartaren, har du printat ut någon av dina fina bilder? Har du sett nåt brus på utskriften? Jag misstänker att en del som är besvikna sitter o kollar på sina bilder i 100% förstoring på en halvtaskig bildskärm o tror att det är vad de kommer att få.

I 72 dpi är en normal A1 bild 90x67 cm o med en A2 närmar den sej väl en kvadratmeter!?

Bilagor

• bildsamlingmini.jpg
    bildsamlingmini.jpg
    35.5 KB · Visningar: 535
Det är som KG säger, bruset syns bara på skärmen. Jag har framkallat flera bilder i bland annat en bild i 50x75cm och inte ser man nått brus där. Blev helt förvånad när ja hämta ut bilden på posten, trodde aldrig att det skulle bli så bra från min gamla 7hi på 5.2MP.

Visst minoltas kameror har brister, men dom är prisvärda kameror som man kan utvecklas i innan man går över till dyrare utrustning. Dessutom är det ett hyffsat andrahandsvärde.

Man måste lärakänna sin kamera. Bara för att man ställe MF på 7 meter betyder inte att den har focus på 7 meter, men har man haft kameran ett tag så kan man på känn veta vart focusen är. Denna bild har jag tagit med MF:
Jag fick focus presis som jag ville, bara å säga åt modellen att stå till ;)
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=264606

Edit: Oj. Märkte att tråden börjar närma sig den ansenliga åldern ett år. Ledsen att jag sparkade igång den igen, la inte märke till datumet på senaste inlägget. ;) Nåja.

Det finns, enligt mig, några väldigt goda orsaker att skratta gott i den här tråden. Inte minst, citat; "KG, varför garvar du åt tvillingar?"

1. Joakim (eller var det Jimmy...) har gjort ett dåligt köp enligt vad han erfar. Är det Minoltas fel? Nä, jag skulle nog tippa på att det snarare är mannen i fråga som begått ett fel. Det spelar ingen roll HUR många positiva omdömen du har läst. Faktum kvarstår. Du köpte en "låtsas-DSLR" för 7000 kr. Man får inte mer än vad man betalar för. Ledsen, men så funkar världen. Läxa lärd; köper man en "låtsas-DSLR" så får man just en "låtsas-DSLR" och inte en DSLR. Kom då inte i efterhand och klaga på en massa brister som (till största delen) beror på att du köpt just en "låtsas-DSLR".

2. Brödernas, tvillingarnas, nästan fanatiska försvar av varandra.

3. Brödernas, tvillingarnas, förmåga att på en nanosekund inta försvarsposition.

Kul att du nu skaffat dig en riktig DSLR. Jag är säker på att dina bilder kommer att bli mycket bättre nu, vem vet, kanske klarar du till och med av att hitta fokus i ett bäcksvart rum. Kör hårt.

~~

Äsch.

Inte e kameran dålig. Bara man vet hur verktyget ska användas. Jag upplever även Canon 300D som usel i vissa lägen. Nåväl jag tänkte strö lite salt i såren och visa bilder tagna med Minolta Dimage 7i, vilken har samma sensor som A1 och optik.

Rundetaarn

Alvastra klosterruin

Hjälmaren i regn en kväll

Gripsholms slott

Brahe hus

En glad gubbe i Gamla stan

Dessa plus andra bilder i växlande ljusförhållanden har jag låtit framkalla på fotografiskt papper i olika storlekar mellan ca 20x30 och ca 50x40 cm. Några av bilderna har sålts andra givits bort som pressenter och pryder väggarna (jag vet inte om de ställer upp dem på vinden melllan mina besök).

Om kameran är inkompetent eller inte låter jag er bedöma.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar