Oj vilken diskussion min tråd blossade upp till. Roligt att läsa så många synpunkter angående kameran och mina åsikter, tråkigt att bli kallad naiv och oerfaren av ett par.
Att köpa en kamera grundad på timtals läsande av recensioner och tester tycker inte jag kan kallas naivt. Jag hade aldrig tidigare använt en kamera, så jag visste att jag hade mycket att lära. En digital kompakt i stil med Ixus visste jag att jag skulle växa ur ganska snabbt, så därför bestämde jag mig att köpa en riktigt bra kamera direkt. Jag sammanställde mängder av recensioner för att vara säker på att välja rätt, vilket uttalanden som följande pekade på:
"The Dimage A1 is a pleasure to shoot. With a street price of under $1000, it provides a cost-effective alternative to the new generation of entry-level digital SLR's; it offers a richer feature set, but at the expense of lens interchangeability, shooting performance, and viewfinder clarity. As we said in the 7Hi's conclusion... "If you want a high resolution digicam with all the features you'll ever need, a big zoom and excellent image quality," the DiMAGE A1 should be at the top of your list" - Steves Digicams
Testad av Råd & Rön februari 2004: "Bästa totalbetyg"
Testad av Datormagazin nr 12 2003: "DiMAGE A1 är verkligen en kamera som jag kan rekommendera
Slutsats
Jag gillar A1. Ingen tvekan om det. Kameran känns mycket stabil och greppet är mycket bra. Den kan verkligen det mesta och tar bra bilder. Den väl fungerande bildstabiliseringen är kronan på verket. Allt detta gör att den förtjänar betyget "Toppklass" med tanke på sin prisklass. - Cyberphoto
Även på Dpreview fick den kanonbetyg. I Dpreviews forum ställde jag frågor och alla menade att A-serien var av superkvalité, att jag inte skulle bli missnöjd. I butik stod jag och valde mellan Canon Pro 1 och Minolta, provade båda väldigt ingående och valde sedan Minoltan pga bättre pris och bättre känsla. Så vad mer kan man göra innan ett kameraköp? Sluta kalla mig naiv, tack. Ni som gjort det har förärats med en idiotstämpel av mig. Varsågod, den bjuder jag på.
Någon skrev även att jag inte skulle klaga enbart på Minolta, att jag borde kritisera alla digitalkompakter överlag. Visst skulle jag göra det, OM jag hade provat alla digitalkompakter och hade belägg för det jag sa. Det har jag endast när jag uttalar mig om A1 och A2, så jag nöjer mig med att kritisera dom.
Visst kan man även tycka att det känns "larvigt" av mig att kritisera en kamera jag försvarat otaliga gånger mot Jim Engstroms kritik, men ju mer jag lär mig och ju mer erfarenhet jag får, desto tydligare blir kamerans gränser och brister. Och kom inte och påstå att A1 är en kompetent nattkamera. Stänger man av den ganska värdelösa brusreduceringen så är bilden fylld till bredden med heta pixlar och mångfärgat brus, vilket kräver stort arbete i neat image att ta bort.
Som alla vet är det även svårt att kritisera något man har lagt ut så mycket pengar på, iaf anser jag det. Man vill gärna se sin kamera som den bästa, att man faktiskt gjorde ett bra val när man köpte den.
A1 var inte bara nackdelar. Visst har jag tagit några fina bilder med den, men jag vet att om jag haft en systemkamera hade min bildsamling MÅNGA fler lyckade bilder. Mitt huvudinlägg skrev jag extra kritiskt för att röra om lite i brasan, men när det känns som det blivit någon sorts häxjakt på mig och mitt "okunnande" är det inte lika roligt att fortsätta diskussionen.
Jag står fast vid att Minoltas A-serie är en serie kameror där bildkvalité och pris inte står i proportion till varandra. Vill man ha en kompakt kamera många mindre kameror att välja mellan, många som producerar mycket bättre bilder än A-serien. Kom ihåg att detta är MIN åsikt, och alla får tycka som de vill.
Och det här med att marknadsföra Canon? Snälla, jag har väl skrivit i ett inlägg att jag var avundsjuk på brorsans 20D. Är det att marknadsföra? Jag är precis lika avundsjuk på alla ni som investerat i en 7D eller D70 för den delen.