Annons

A1 för advancerad?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej! ,
jag är en fotograf som varit intresserad av foto ett par år nu och har kört en del analogt och enklare digitala kameror.. men ju mer man läser å lär sig desto mer ökar "vill ha" behovet av inställnings möjligheter och ett riktigt fint obektiv... så jag har gått i tankar om ny kamera nu några månader.. och jag har sneglat lite på en Konica Minolta A1 .. men en kompis till mig säger att den kan va för advancerad för mig...att jag ska välja nått steg under det.. men som jag har läst om kameran så verkar den ha ett väldigt fint objektiv med fin vidvinkel på (som är väldigt intressant) och en hel del möjligheter på inställningar... så va tror ni.. är en A1 en kamera att trappa upp sin fotografering några snäpp ?

tacksam för alla tips och kommentarer!
Mvh Mathias

För avancerad, larv.

En kamera kan inte bli för avancerad :D

Även om den är avancerad så går den att använda som vilken P&S kamera som helst, bara till att ställa in den på automatik.

Sen finns alla tänkbara inställningsmöjligheter när man känner för att gå mer på djupet i fototeknik, perfa ju :D

Köp du A1, det är en bra kamera med bildstabilisator(!).

Ju fler finesser desto bättre. Fördelen med digitalkameror är att inlärningskurvan är brant i början...

Jag har en A2:a och de är väldigt lika i inställningsmöjligtheter.
Jag förstår mycket väl vad din kompis säger när han menar att A1an skulle vara väldigt avancerad. För att man ska ha roligt med en A1/A2 bör man kunna förstå vilka olika delar som hör till vad och vad som i slutändan påverkar slutresultatet. Om man bara ska fota på auto så rekommenderar jag inte dennna kamera. Tex så skulle jag direkt avråda tex min far (sikta-o-skjut-fotograf) att köpa en sådan här kamera. Men däremot så om man lägger ner lite tid till att sätta sig in i de olika finesserna så får man så mycket mer kamera för pengarna om man köper en A1 än om man köper någon enklare.
Eftersom det är lätt hänt att man råkar fippla på någon inställning om man ska ta en session. Då blir ju hela den bildserien förstörd om man inte förstår felet och kan åtgärda det, så att säga. Jag förstår din kompis, men jag tycker definitivt att du ska köpa en A1 om du är nyfiken på den. Det är ju bara att välja "auto" under den första tiden, så använder kameran förprogrammerade inställningar som du inte kan ha "råkat" fippla på.

Därför vill jag säga att både din kompis och föregående talare i denna tråd har rätt. Det är en mer avancerad kamera än vanliga, men den går att använda precis som vilken sikta-o-skjut-kamera som helst. Hoppas du blev någe klokare!

/Fredrik, som nu inte tycker A2 är för avancerad

Tack Kim , Kristoffer och Fredrik ni har varit ytterst hjälpsamma, ni har övertygat mig att A1 är nog inte för advancerad jag tror nog det är ett bra steg för mig

en sak som jag undrar dock om A1 om nån har svaret
på A1's specifikationer så står det
Ljustyrka Optik = 2,8 - 3,5
är inte det ganska lite? eller är det inte mkt mer man kan öppna upp på en kamera i den här prisklassen?

ps . jag vet att det även påverkas av linsens zoom som är ganska stor har ju 7,1x zoom men endå? erfarenheter? t.ex porträtt foto går det att så kort skärpedjup för att få ett fokus på personen?

Mvh Mathias

Senast ändrad:
Fundersam

Läste att du var intresserad av A1
Kollade lite på några tidningar o i stora drag i FS.
Många e missnöjda med Konica Minolta. Brus,svårt att focusera när det e mörkt mm
Vet inte hur mycket det stämmer med A1
men se upp. När man läser såna saker så blir man fundersam till Konica Minolta
Läs lite mer om dessa kameror.
Jag är inte emot Konica men en liten varning skulle inte skada.

Hej Jiannis!

Tack jo det har jag också läst att den har svårt att fokusera i mörker, men t.ex när det gäller brus så är det inte så jätte många digital kameror som presterar bra när man går över ISO 200 så jag tror knappast det finns en kamera i den här prisklassen som brusar mindre en A1, jag har läst på diagram nånstans att A1 brusar tillochmed mindre en t.ex Sony F-717 .. tro det eller ej ;)

Hej!

Läste din fråga om A1 är för avancerad. Jag hade precis samma funderingar när jag i höstas skulle byta upp mig från min gamla Olympus C-900 zoom. Jag läste mycket om A1 och kom till slut fram till att jag ville köpa den.
Och jag är inte besviken! Första tiden använde jag
bara autoläget, men nu har jag börjat lära mig
det manuella också. Och det är inte så svårt när man
väl börjat få grepp om det.
Jag läser manualen och lär mig lite då och då och det
är fantastiskt vilken skillnad det är emot min gamla Olympus. Jag ser helt andra möjligheter med A1.
Och en sak som jag tycker är extra plus, det är den
fantastiskt fina färgåtergivningen.
Jag kan inte uttala mig så mycket om brus vid mörkerfotografering, jag har inte testat det så mycket ännu.Men att det är en kamera som jag trivs med, det är då säkert :)
Mvh Ulla

Re: Fundersam

Jiannis skrev:
Läste att du var intresserad av A1
Kollade lite på några tidningar o i stora drag i FS.
Många e missnöjda med Konica Minolta. Brus,svårt att focusera när det e mörkt mm
Vet inte hur mycket det stämmer med A1
men se upp. När man läser såna saker så blir man fundersam till Konica Minolta
Läs lite mer om dessa kameror.
Jag är inte emot Konica men en liten varning skulle inte skada.

Svårt att focusera när det är mörkt stämmer!
Vad som dock är bra med A1:an är att man kan kombinera AF med manuellfocus för detta ändamål.

Något jag tyckte var roligt med A1:an var att det verkligen kändes rätt när man fotade, Jag menar att formatet på kameran kändes rätt för mig.

MVH / Ken1

Hej!

Ulla, tack för den kommentaren den fick mig bara mera sugen, tittade lite på dina bilder och det är verkligen fina macro bilder, med fint skärpedjup där, har du provat porträtt i liknande är det lätt att få dvs blurrade bakgrund och själva motivet ustickande?

Kenneth, Jo den verkar vara en mer solid kamera med riktigt grepp osv... jag skulle tro att det blir en sån efter Nyår får vi se vad som hamnar i mina kritik album sen efter ett tag ;)

Mvh Mathias

King_Matthew skrev:
en sak som jag undrar dock om A1 om nån har svaret
på A1's specifikationer så står det
Ljustyrka Optik = 2,8 - 3,5
är inte det ganska lite? eller är det inte mkt mer man kan öppna upp på en kamera i den här prisklassen?
ps . jag vet att det även påverkas av linsens zoom som är ganska stor har ju 7,1x zoom men endå?
f/2.8-3.5 är en hög ljusstyrka på en zoom, oavsätt prisklass.

King_Matthew skrev:
erfarenheter? t.ex porträtt foto går det att så kort skärpedjup för att få ett fokus på personen?
Det är mycket svårt att få till kort skärpdedjup med en A1 eftersom sensorn är så liten, vill du ha kort skärpedjup så skaffa dig en systemkamera.

Nej, Mattias, jag har inte provat porträttfotografering ännu. Det finns ett motivprogram för porträtt, men som sagt, det har jag
inte prövat ännu.
Kul att du gillade mina bilder :)
Hoppas du kommer fram till ett bra beslut, man får läsa och jämföra och försöka känna efter vilken kamera man tror ska passa en.
Det beror väl lite på hur man tänker använda sin
kamera också.
Jag önskar lycka till med kameravalet!
Mvh Ulla

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar