ANNONS
Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Men, ärade skribenter på denna sida, en sak förstår jag inte, det är den ibland helt uppgivna attityden. Har jag köpt ett kamerahus för nära 18.000:- upp till 20.000:- ska den väl för f-n fungera utan en massa besvär?

Skillnaden skulle vara om jag bara köpt en digital kompakt för 700:- på nätet, då kunde jag ju inte begära så mycket, men nu tycker jag att ni alla ska se det ur er egen synpunkt och inte skrapa med foten för Canon. Är inte det lite typiskt för oss i Sverige? I Frankrike skulle det säkert bli en smärre revolution...

Dom sitter väl bara på HK och garvar för att de slipper ta tag i problemen, för det är väl ett väldigt stort problem när en så pass dyr kamera är felaktig?

Hur gör alla som har dessa problem om det istället skulle bli fel på er nya bil? Skulle ni då bara skriva till ett forum?
 
Men, ärade skribenter på denna sida, en sak förstår jag inte, det är den ibland helt uppgivna attityden. Har jag köpt ett kamerahus för nära 18.000:- upp till 20.000:- ska den väl för f-n fungera utan en massa besvär?

Vem här är uppgiven?

Jag har testat och sökt andras erfarenheter, haft min 1D Mark III fyra gånger på service, och jag har diskuterat med Canon och Canon CPS...

Hur gör alla som har dessa problem om det istället skulle bli fel på er nya bil? Skulle ni då bara skriva till ett forum?

Som sagt, vilka här har "bara skrivit till ett forum"?

Har du några konkreta förslag på vad folk ska göra utom att använda den väg som finns via reklamation till serviceverkstaden? Åka till Japan och matvägra utanför Canon HQ? :)
 
I Frankrike skulle det säkert bli en smärre revolution...

Dom sitter väl bara på HK och garvar för att de slipper ta tag i problemen, för det är väl ett väldigt stort problem när en så pass dyr kamera är felaktig?

Hur gör alla som har dessa problem om det istället skulle bli fel på er nya bil? Skulle ni då bara skriva till ett forum?


Problemet är säkert internationellt. Det är sannolikt lika stor andel franska köpare som har problem som svenska. Än så länge sitter regeringen kvar i Paris...

Att tro att tillverkarna garvar när kunderna har problemt är barnsligt. Vad jobbar du med? Sitter du och skrattar om ditt företags kunder har problem? Jag gör det inte, tror knappast att bossarna på Canon gör det heller.

När min bil är trasig gör jag precis lika dant som med min kamera. Kontaktar serviceverkstaden och får den åtgärdad. Hur gör du? Skickar du mail till VD på generalagenten? Vad svarar han då?

Jag förstår inte alls dina inlägg. Gång på gång så tillskriver du andra beteenden och egenskaper som inte stämmer med verkligheten.
 
Jag jobbar med försäljning och support inom elektronikbranchen, det skulle vara mej främmande om man som tillverkare släpper en produkt som inte skulle rosa marknaden, rena självmordet!
I detta fallet är det enda riktiga att kontakta supportavdelningen hos det sktuella företaget. Inte fan sitter de skrattar, det vore som sagt självmord.

Det finns dyra bilar som också blir stående efter vägen.

OBS! Min 7D fungerar finfint...

By the way...snacka om "off topic"

GOD JUL!!!!
 
Jag jobbar med försäljning och support inom elektronikbranchen, det skulle vara mej främmande om man som tillverkare släpper en produkt som inte skulle rosa marknaden, rena självmordet!
I detta fallet är det enda riktiga att kontakta supportavdelningen hos det sktuella företaget. Inte fan sitter de skrattar, det vore som sagt självmord.

Det finns dyra bilar som också blir stående efter vägen.

OBS! Min 7D fungerar finfint...

By the way...snacka om "off topic"

GOD JUL!!!!

God Jul på dig själv och er andra på tråden! Jag är övertygad om att supportavdelningarna absolut inte skrattar. Däremot anser jag inte att utvikningen är OT. Den är i hög grad knuten till skärpeproblem hos nylevererade 7D isynnerhet och andra kameror/märken i allmänhet.

I likhet med Anders tror jag inte att reaktionerna på problemen är typiskt "svenska" i detta avseende. Men när det gäller andra saker är det ju klarlagt och redivisat i media att exempelvis fransmännen protesterar på ett helt annat sätt. Speciellt när det gäller politiska beslut där svenskarna i gemen kanske mer knyter näven i fickan och tiger still i övrigt.

Så någon revolution i Frankrike för att en elektronikjätte i Japan inte fixar att tillfredsställande leveransavsyna alla sina produkter tror jag inte på. Har i alla fall inte hört talas om att någon giljotin är under transport till Canons HQ:)

I nuvarande läge är det bäst om ALLA som upplever problem med AF hos 7D verkligen reklamerar felet. Och absolut inte nöjer sig med "att den tar hyfsat skarpa bilder när jag bländar ner eller använder ljussvaga objektiv eller någon annan halvmissnöjd ursäkt".

Se bara hur det gick med 1DMkIII. AF-felet (felaktig submirror) gjorde att försäljningen sjönk radikalt därför att folk blev misstänksamma då felet nådde så långt ut i fotokretsar världen över.

Ekot från serviceverkstäderna kan ju inte för alltid studsa tillbaka. Om sedan en kamera som närmar sig 20.000SEK-strecket skulle bli några sketna hundralappar dyrare för en bra leveransavsyning tror jag väldigt få skulle protestera emot.

Däremot tycker jag aldrig man ska tveka det minsta att ta i med storsläggan om en dyr produkt inte håller måttet trots garantireparationer. Det är bara att anlita ARN, KO om man inte litar på sin egen kraft. Du som kund har rätt att få ett exemplar av kamera, bil, mulltoa etc sm fungerar enl specarna.
 
Om sedan en kamera som närmar sig 20.000SEK-strecket skulle bli några sketna hundralappar dyrare för en bra leveransavsyning tror jag väldigt få skulle protestera emot.
Eftersom inte ens kameror för mer än det tredubbla är förskonade från problemen och alla tillverkare verkar drabbade så när jag en liten misstanke om att det inte alls är så enkelt, och framförallt inte så billigt att lösa.
 
Möjligen, jag tycker dock bara att jag följer gängse principer vid reklamation.

Jag har en bakgrund från butiksvärlden och har ganska stor erfarenhet av att hantera reklamationer från "andra" sidan. Jag uppskattade alltid de kunder som var sansade, beskrev problemet sakligt och gav oss chansen att rätta till det. Jag inbillar mig alltså att genom att uppträda korrekt blir jag korrekt behandlad. Lite gammaldags tänk kanske, men det brukar funka för mig.

Jag vidhåller att metoden att mailbomba en person på svenska Canon inte är speciellt konstruktivt. På kort sikt handlar det ju om att få kameran fixad. Ja, då är garanterat mailbombning, helt fel metod.

Vad tror du har störst effekt på lång sikt:

a) Canon Sverige kontaktar Canon Japan och säger "Vi har fått 123 mail där folk klagar på olika saker med 7D" - vi vidarebefordrar dem härmed i original - gör något!

b) Canon Sveriger rapporterar till Japan. Vi har sålt 4643 st 7D. Av dess har 123 st med följande serienummer följande fel. Kostnaden för dessa garantireparationer uppgår till 678.545 SEK som vi härmed bifogar faktura på.

Jag är övertygad om att för att reklamationerna skall göra sig hörda måste de in i Canons system, rapporteras in med serienummer, felbeskrivningar, åtgärder etc. Först då finns det en chans att de "hörs".

Jag tror också att det är bättre att aggregera ett antal människors klagomål en att komma själv. Men man måste väl börja någonstans. Folk vet väl inte om att det är ett allmänt problem de råkat ut för om de inte kan prata om just det. Synd om det ska viftas bort som allmänt gnäll. Det här är väl inget vanligt gnäll heller! Det har ju en riktning och ett fokus. Det är mer än man kan säga om både tillverkarna och vissa av deras produkter.
 
Men, ärade skribenter på denna sida, en sak förstår jag inte, det är den ibland helt uppgivna attityden. Har jag köpt ett kamerahus för nära 18.000:- upp till 20.000:- ska den väl för f-n fungera utan en massa besvär?

Skillnaden skulle vara om jag bara köpt en digital kompakt för 700:- på nätet, då kunde jag ju inte begära så mycket, men nu tycker jag att ni alla ska se det ur er egen synpunkt och inte skrapa med foten för Canon. Är inte det lite typiskt för oss i Sverige? I Frankrike skulle det säkert bli en smärre revolution...

Dom sitter väl bara på HK och garvar för att de slipper ta tag i problemen, för det är väl ett väldigt stort problem när en så pass dyr kamera är felaktig?

Hur gör alla som har dessa problem om det istället skulle bli fel på er nya bil? Skulle ni då bara skriva till ett forum?

Jag instämmer helt i detta. Det märkliga är faktiskt det demokratiska i strulet. Det verkar märkligt nog inte spela någon större roll om man köpt en instegsmodell för 5 000 eller en proffsmodell för 50 000+ om man ser till AF-strul i alla fall. I en del fall kan man tvärtemot misstänka att man har mer problem med de mest avancerade och dyra kamerorna med astigmatism i korslagda fokuspunkter för ljusstarka objektiv och intermittenta svårupptäckta fokusproblem. De billigare modellerna som saknar detta lull lull saknar också en del av felkällorna. En 10 ggr så stor inköpskostnad motsvaras långtifrån alltid av en märkbart större ansträngning från leverantörernas sida att göra rätt innan leveranserna. Det är faktiskt lite märkligt att bevittna, för så är det sällan i andra branscher. Det styrker också min tes om "diminisching return on investment" om man köper en semipromodell istället för en instegsmodell eller en semipro istället för en promodell är det nog sällan man har anledning att göra vågen när man ser vad man får på marginalen om man ska vara lite ärlig.
 
Jag tror också att det är bättre att aggregera ett antal människors klagomål en att komma själv. Men man måste väl börja någonstans. Folk vet väl inte om att det är ett allmänt problem de råkat ut för om de inte kan prata om just det. Synd om det ska viftas bort som allmänt gnäll. Det här är väl inget vanligt gnäll heller! Det har ju en riktning och ett fokus. Det är mer än man kan säga om både tillverkarna och vissa av deras produkter.

Alla tillverkande företag har väl utvecklade sk. kallade ärendehanteringssystem där alla reklamationer registreras. De brukar följas upp av QA dvs. kvalitetsavdelningen på huvudkontoret och rapporteras månatligen till företagsledningen och per kvartal till styrelsen. Kvalitetsbristkostnader på några procent är vanliga
och om denna plötsligt ökar med ett par procent så slår det direkt på vinstraden i resultaträkningen. Dessutom är alla företag medvetna om vad det kostar i image. Så Sten_Åke vi behöver inte anordna en demonstration utanför Canon Sverige för att HQ i Japan skall veta att de har problem. Det räcker att vi följer den normala vägen för att reklamera och det kostar pengar som högsta ledningen till sist ser. Kvalitetsbristkostnade är inget man tar lättvindigt.
 
På gott och ont har de moderna digitala kamerorna blivit så avancerade att det är ibland svårt att bestämma sig hur kameran ska ställas in för alla olika motiv som dyker upp.

Ska jag välja P, A, S eller M?
Ska jag välja AF eller manuell fokus?
Ska jag välja spotmätning eller något annat alternativ?
Ska jag välja ISO 100 eller ISO 400?
Ska jag välja Automatisk ljusbalansering eller manuell ljusbalansering?

Ibland känns det nästan hopplöst att få iväg en bild innan man klurat färdigt allt detta.

Visserligen är en Leica eller en Nikon F hopplöst omoderna (kanske) men nog var de lättare att plåta med, bara en tidsratt och bländarring. Naturligtvis fick man ställa in skärpan också, men det gick ju bra det med, om alla minns. Tänk så många fina bilder som togs innan den digitala eran.

Nu vill jag inte vrida klockan tillbaka, utan min tanke och önskan skulle vara att även de moderna nya digitala kamerorna skulle vara lite enklare, kanske det räcker med bara en mittpunkt på autofokusen (som Canon IXUS t.ex), har alla verkligen så bråttom att ställa in autofokusskärpan (alltid?) på x antal mätpunkter eller räcker det med en halv sekund istället för en autofokus på halva eller ännu kortare tid?

Förresten, vad står det i bruksanvisningen om Canon 7D´s autofokus? Alla har väl läst den noga, eller...
 
Alla tillverkande företag har väl utvecklade sk. kallade ärendehanteringssystem där alla reklamationer registreras. De brukar följas upp av QA dvs. kvalitetsavdelningen på huvudkontoret och rapporteras månatligen till företagsledningen och per kvartal till styrelsen. Kvalitetsbristkostnader på några procent är vanliga
och om denna plötsligt ökar med ett par procent så slår det direkt på vinstraden i resultaträkningen. Dessutom är alla företag medvetna om vad det kostar i image. Så Sten_Åke vi behöver inte anordna en demonstration utanför Canon Sverige för att HQ i Japan skall veta att de har problem. Det räcker att vi följer den normala vägen för att reklamera och det kostar pengar som högsta ledningen till sist ser. Kvalitetsbristkostnade är inget man tar lättvindigt.

Visst kan det funka så i en del väl fungerande företag men i en del andra gör det faktiskt inte det. I denna bransch har alla varit mer eller mindre lika usla. I andra röstar folk med fötterna och väljer något annat vid utbrett missnöje. I denna finns ingenstans att gå. Därför har det inte blivit dyrare för en än för ann. Hade man verkligen tappat marknadsandelar på detta så hade det blivit betydligt bättre fart på tillverkarna än det varit. Har man dessutom ungefär samma andel garantirepsutgifter så tippar heller inte konkurrensen över till någons fördel på p.g.a. utgiftsidan heller - alltså ingen större brådska att göra något åt saken. Status quo är alltid skönast!
 
Jag tror också att det är bättre att aggregera ett antal människors klagomål en att komma själv. Men man måste väl börja någonstans. Folk vet väl inte om att det är ett allmänt problem de råkat ut för om de inte kan prata om just det. Synd om det ska viftas bort som allmänt gnäll.

Du skrev detta som svar till mitt inlägg, jag kan inte riktigt se kopplingen till det jag skrev? Förstår inte din kommentar om "viftas bort". Var den riktad till mig? Det var ju jag som startade tråden! Självklart skall man snacka om problemen i ett forum. För mig var det givande att få andra användares synpunkt och bekräftelse på att inte allt stod rätt till.

Just eftersom man som enskild användare inte vet omfattningen av problemet är det enda rimliga att reklamera i vanlig ordning. På så sätt aggregeras klagomålen. Är vi många som reklamerar så ökar chansen att det gör intryck ända borta i Japan.
 
Eftersom inte ens kameror för mer än det tredubbla är förskonade från problemen och alla tillverkare verkar drabbade så när jag en liten misstanke om att det inte alls är så enkelt, och framförallt inte så billigt att lösa.

Vad gäller AF och exponering torde det handla om att sätta kameran i en testfixtur med projektion. 2 alternativ ges:

1/Fungerar perfekt=vidare till emballering och utskick till grossist.
2/Fungerar inte perfekt= läggs i en hög för sig för justering innan den emballeras och skickas till grossist.

De kameror du nämner för det tredubbla värdet är inte robotmonterade i samma utsträckning. Syftar här på 1DsMkIII/1DMkIII/1DMkIV och tidigare samt Nikons motsvarigheter.
Jag har ägt 1D/1DMkII/1Ds/1DsMkII. 1D och 1Ds var helt perfekta medan båda typer av MkII:eek:r behövde AF-justeras. Orsaken till detta uppgavs från Canons svenska representant att det i början av tillverkningscykeln av dessa modeller var ett helt annat sug efter dslr än de 2 tidigare modellerna. M a o gick fabrikerna för högtryck och en del "måndagsex" (hade de druckit saké?) slank därför igenom.

Man menade underförstått att tiden för kollning inte var som vanligt. Och det tror jag på. Jag tror inte kostnaden skulle öka så mycket med åtminstone AF/exponeringskontroll eftersom den tydligen ingick i de tidigare serierna.
 
Alla seriösa tillverkare är måna om sin kvalitet. Kvalitetsbrister kostar stora pengar och minskar direkt resultatet på sista raden. De är också medvetna om att det kostar i image.
I bedömningen av kvalitet måste man se vad en kvalitetskontroll kostar gentemot att inte göra den och få ett antal kvalitetsbrister och vad de kostar.
Oftast är produktionsvolymen så hög att det inte går att testa varje enskilt exemplar eller att det skulle kosta för mycket. Då får man återfalla till att ta ut ett antal exemplar per batch at ttesta. Är dessa OK så är batchen OK för leverans. Nu skall man komma ihåg att det är väldigt svårt att skapa labbtester som fångar alla problem som kan drabba användare ute i verkligheten.
Så även om man har testat ett ex enligt R&Ds alla testinstruktioner så kan detta ex ändå visa på problem ute hos konsumenten.
Låt oss bara ta Microsoft och deras enorma tester. Efter ingående ha testats av deras interna och enorma rutiner så släpps det till ett antal miljoner beta testare som kör testen under något halvår i olika versioner. Lik förbannat hittas en massa nya buggar så fort produkten är släppt. En Canon kamera innehåller en mängd inbyggd mjukvara som skall samarbeta med en avancerad mekanik. Det är inte alltid mjukvaran uppför sig som man tänkt men det är enklare att fixa med en uppgradering. Det är värre när mekaniken strular för då måste prylar justeras eller bytas och ibland räcker inte ens det. Vi vet att det inte är smart att köpa en ny bil av första årsmodellen. Den lider ofta av barnsjukdomar men vissa är så sugna på att visa upp sig i den nya att de köper ändå. De är industrins early adapoters eller med ett värre uttryck försöksdjur.
Våra kameror har kommit till samma punkt. De lider av barnsjukdomar.
Personligen är jag också prylbög men också lat. Jag gillar inte att behöva ägna en massa tid åt min telning att ta den till verkstad och få den att fungera. Istället låter jag gärna andra vara testkaniner och köper kameran diverse forum verka visa att problemen är ur världen.
Om inte så många sprang och köpte det som är nytt utan avvaktade att produkten var OK skulle vi få se produkter som var mer mogna innan de nådde marknaden. Som det nu är är det en sådan efterfrågan i början att det finns alla skäl i världen att släppa nya produkter tätt.
Se bara på detta forum. En kameramodell har knappt släppts innan man börjar spekulera om nästa. Vi skall nog inte anklaga bara tillverkarna utan de gör så gott de kan under marknadens krav utan snarare se till vår egen naivitet att ständigt köpa nya oprövade modeller.
 
Har också problem med min 7D och det på följande sätt:
Om jag ska fota en bil och den kommer emot mig så funkar skärpeinställningen helt felfritt tills dess att bilen är på väg bort igen. Så alla bilder bakifrån blir suddiga. Verkar som om fokuseringen inte klarar av motiv som flyttar sig från kameran.

Eftersom min MkIII är trasig för andra gången på 2 månader (visar error 99 och allt e blockerat.Förra reperationen byttes spegelmek.) så kan jag ännu inte lämna in 7an.

Man blir lite less.....
 
Jag jobbar med försäljning och support inom elektronikbranchen, det skulle vara mej främmande om man som tillverkare släpper en produkt som inte skulle rosa marknaden, rena självmordet!...

Jag håller med, situationen Canon sitter i är något de vill lösa, men troligtvis är det inte så lätt som vi tror. Att som Leica ha typ 20 olika stationer under produktionen där delarna manuellt testas och kalibreras blir på tok för dyrt och det är svårt att få fram stora volymer. Massproduktion måste bygga in kvalitén från början för att minimera felen - om man gör rätt från början så slipper man kalibrera. Antar att strulet med 1D Mk III tände varningslampan på alla instanser hos Canon, men vad har hänt sedan dess?

Finanskris, anta att man planerar att åtgärda problemen i produktionen men inte ännu fått kapital att göra så. Marknaden idag kräver att man ger vinst varje kvartal och för oss logiska åtgärder måste stryka på foten. Det gör ont, men det skulle göra än mer ont för koncernledningen om vinsten för senaste kvartalet blev ännu lägre. Istället kör man snart på fälgarna istället för att ta kostnaden och lösa detta långsiktigt.

Bara en idé, det finns säkert fler skäl till att vi fortfarande har dessa problem, fundamentan är att Canon vill, men inte kan lösa problemet.
 
Har också problem med min 7D och det på följande sätt:
Om jag ska fota en bil och den kommer emot mig så funkar skärpeinställningen helt felfritt tills dess att bilen är på väg bort igen. Så alla bilder bakifrån blir suddiga. Verkar som om fokuseringen inte klarar av motiv som flyttar sig från kameran.

Eftersom min MkIII är trasig för andra gången på 2 månader (visar error 99 och allt e blockerat.Förra reperationen byttes spegelmek.) så kan jag ännu inte lämna in 7an.

Man blir lite less.....

Hejsan Andreas och kul att se dig här. Tror vi kan ha setts i annat sammanhang (PCS 1683).

Är det bara när du följer en bil först framifrån och sedan övergår till bakifrån i samma sekvens som du har problem? Eller är det alltid problem när bilen rör sig ifrån dig även om du startar sekvensen med en bil som fjärmar sig?
 
Hej på dig Anders, visst har vi setts förr (PCS 4161)
Har inte testat att bara ta på en bil som åker iväg men ska testa det imorgon. Men det är nog så irriterande när man följer en bil för att få en hel serie och det blir suddigt. Inget man är van från sina andra kameror. Måste också säga att jag aldrig haft skärpeproblem med min MkIII.
 
Du skrev detta som svar till mitt inlägg, jag kan inte riktigt se kopplingen till det jag skrev? Förstår inte din kommentar om "viftas bort". Var den riktad till mig? Det var ju jag som startade tråden! Självklart skall man snacka om problemen i ett forum. För mig var det givande att få andra användares synpunkt och bekräftelse på att inte allt stod rätt till.

Just eftersom man som enskild användare inte vet omfattningen av problemet är det enda rimliga att reklamera i vanlig ordning. På så sätt aggregeras klagomålen. Är vi många som reklamerar så ökar chansen att det gör intryck ända borta i Japan.

Det är klart att man ska reklamera men uppenbarligen har det givit väldigt magert resultat om man nu ser till det faktum att tillverkarna faktiskt inte ändrat sina beteenden och att faktiskt mycket lite ändrats över tid i sak när det gäller AF-problemen. Jag säger fortfarande: "gör något! Det här är faktiskt så dåligt att det är pinsamt". USA lyckades placera Neil Armstrong på månen redan 1969. Den samlade världsexpertisen i fotoindustrin sliter fortfarande med uppgiften att få ett AF-system att fokusera schyst på ett stilleben och det är ju inte så imponernade efter nära 25 år med AF.

Det är bara det jag menar. Jag vet inte om vi missförstått varann men jag har inte alls samma tro som en del verkar ha här på ärendesystem och andra IT-hjälpmedel (jag har jobbat i IT-braschen sedan 1989 och har också jobbat med ärendesystem). Jag är överhuvudtaget inte alls säker på att kommunikationen mellan delar av dessa jätteföretag är lika bra som en del tycks tro. Sen är det nästan alltid räknenissarnas kalkyler som styr i slutändan och vem vet vilka parametrar de viktar mest i sina kalkyler. Det kanske faktiskt är så att det fortfarande är mest lönsamt att skita i den generella leveranskvaliteten och släcka lite bränder där det gapas mest. Vi har faktiskt ingen aning om vad är som egentligen styr tillverkarnas beteenden.

De flesta företag är idag extremt fokuserade på sälj. Att ta hand om reklamationer och garantirep har aldrig varit stora säljorganisationers huvudfokus. Man kan bara förundras över att man inte är mer rädda om sina varumärken. Möjligen förklaras detta av den exempellösa tillväxt som skett när DSLR-kameror sjunkit så i pris att de faktiskt kan efterfrågas av de flesta. Det gäller att möta efterfrågan till varje pris och många företag i branschen har helt enkelt växtvärk. De fixar inte att vräka ut dessa mängder av kameror och samtidigt hålla vettig kvalitet på det de levererar. Eftersom alla tillverkare sitter i samma båt så vet man att man knappast förlorar några marknadsandelar på några AF-problem eftersom alla har liknande problem. Det finns få vinster att göra om man byter system.
 
Alla seriösa tillverkare är måna om sin kvalitet. Kvalitetsbrister kostar stora pengar och minskar direkt resultatet på sista raden. De är också medvetna om att det kostar i image.
I bedömningen av kvalitet måste man se vad en kvalitetskontroll kostar gentemot att inte göra den och få ett antal kvalitetsbrister och vad de kostar.
Oftast är produktionsvolymen så hög att det inte går att testa varje enskilt exemplar eller att det skulle kosta för mycket. Då får man återfalla till att ta ut ett antal exemplar per batch at ttesta. Är dessa OK så är batchen OK för leverans. Nu skall man komma ihåg att det är väldigt svårt att skapa labbtester som fångar alla problem som kan drabba användare ute i verkligheten.
Så även om man har testat ett ex enligt R&Ds alla testinstruktioner så kan detta ex ändå visa på problem ute hos konsumenten.
Låt oss bara ta Microsoft och deras enorma tester. Efter ingående ha testats av deras interna och enorma rutiner så släpps det till ett antal miljoner beta testare som kör testen under något halvår i olika versioner. Lik förbannat hittas en massa nya buggar så fort produkten är släppt. En Canon kamera innehåller en mängd inbyggd mjukvara som skall samarbeta med en avancerad mekanik. Det är inte alltid mjukvaran uppför sig som man tänkt men det är enklare att fixa med en uppgradering. Det är värre när mekaniken strular för då måste prylar justeras eller bytas och ibland räcker inte ens det. Vi vet att det inte är smart att köpa en ny bil av första årsmodellen. Den lider ofta av barnsjukdomar men vissa är så sugna på att visa upp sig i den nya att de köper ändå. De är industrins early adapoters eller med ett värre uttryck försöksdjur.
Våra kameror har kommit till samma punkt. De lider av barnsjukdomar.
Personligen är jag också prylbög men också lat. Jag gillar inte att behöva ägna en massa tid åt min telning att ta den till verkstad och få den att fungera. Istället låter jag gärna andra vara testkaniner och köper kameran diverse forum verka visa att problemen är ur världen.
Om inte så många sprang och köpte det som är nytt utan avvaktade att produkten var OK skulle vi få se produkter som var mer mogna innan de nådde marknaden. Som det nu är är det en sådan efterfrågan i början att det finns alla skäl i världen att släppa nya produkter tätt.
Se bara på detta forum. En kameramodell har knappt släppts innan man börjar spekulera om nästa. Vi skall nog inte anklaga bara tillverkarna utan de gör så gott de kan under marknadens krav utan snarare se till vår egen naivitet att ständigt köpa nya oprövade modeller.

Visst har du rätt i det mesta du säger här. Få vill betala vad kontrollerna kostar. Men grejen är ju att de inte ens fixar AF-problemen på de dyra proffsmodellerna. Det finns ju massor av vittnesmål kring detta. Åtminstone där borde det väl finnas lite större marginaler.

För att ta en liten anekdok från början av 90-talet som rör Microsoft (jag var produktchef på den tiden för deras produkter). Trots den stora organisation de har och har haft för testning så lyckades man med konststycket att leverera en version av Windows som inte gick att installera om man handlade logiskt. Skälet var att disketterna var felmärkta. När kunden uppmanades att stoppa in en viss diskett och gjorde detta så spottades den ut. Hade han däremot stoppat in en av de andra diskarna så hade det funkat. Att döma hur många som ringde vår support, så var det få som hade den fantasin.

Central Point Software som gjorde PC Tools innan det köptes upp av Norton, hade ett backupprogram i sin programsvit. En kille ringde supporten när jag satt där och klagade. Han hade gjort en diskettbackup på sin hårddisk på typ 46 disketter. När han sedan skulle göra en restore, så frågade systemet efter disk 47. "Den har inte jag, så vad ska jag göra nu? undrade killen. Jag undrar själv än i dag vad jag svarade på det.

Visst händer olyckor och misstag - ingen är perfekt. Vi pratar om stora världsföretag med de mest kända varumärken som finns i respektive bransch och vi tror ofta att de är bra mycket bättre än de är. Man blir inte sällan förbluffad över vad som händer och vad kunderna får stå ut med. PC-branschen har ju varit fullständigt hemsk i sin kundfientlighet och fotoindustrin idag är när det gäller AF-problemen verkligen inte mycket bättre.

Ibland blir man förundrad över varför vissa saker överhuvudtaget kommer ut på marknaden. När det gällde mina exempel så var det slarv och rena misstagen som var mer av undantag än regel. Tyvärr kan man inte säga samma sak om en AF-tekniken, som faktiskt inte mognat än fast den haft 25 år på sig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.