Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
...
Det är bara det jag menar. Jag vet inte om vi missförstått varann men jag har inte alls samma tro som en del verkar ha här på ärendesystem och andra IT-hjälpmedel (jag har jobbat i IT-braschen sedan 1989 och har också jobbat med ärendesystem). Jag är överhuvudtaget inte alls säker på att kommunikationen mellan delar av dessa jätteföretag är lika bra som en del tycks tro. Sen är det nästan alltid räknenissarnas kalkyler som styr i slutändan och vem vet vilka parametrar de viktar mest i sina kalkyler. Det kanske faktiskt är så att det fortfarande är mest lönsamt att skita i den generella leveranskvaliteten och släcka lite bränder där det gapas mest. Vi har faktiskt ingen aning om vad är som egentligen styr tillverkarnas beteenden.

Jag tror nog att vi förstår varandra och jag håller med dig om mycket.

- Det är sorgligt att fokusproblem tycks vara så pass vanliga som de är. Vi har förstås ingen exakt statistik men att döma av antalet postningar i olika Internetforum förekommer det i en omfattning som inte är försumbar.

- Kommunikationen i jätteföretag som Canon är säkert ett problem.

- Räknenissarna styr, ja så är det kanske i många fall.

Jag har dock väldigt svårt att se hur ett "konsumentuppror" i form av epost till en person på Canon i Sverige skulle kunna förändra detta.

En sådan aktion lär kanske inte nå fram till de tekniskt ansvariga och sannolikt inte till räknenissarna.

Jag vidhåller att det största påtryckningsmedlet vi har är att reklamera i vanlig ordning och låta serviceverkstäderna utföra servicen. I slutändan borde kostnaderna för dessa serviceåtaganden hamna i räknenissarnas kalkyler och då först finns väl en strimma hopp om förändring.

Dessutom, för egen del har jag en låg ambitionsnivå. Om jag har fått ordning på min kamera så är jag nöjd. Att förändra Canons produktionsprocess går utanför mina ambitioner och syftet med denna tråd.
 
Anders (AFJ): har du hunnit testa objektiven (tänkte mest på 70-200 och 17-55) utomhus på längre avstånd? Du kanske redan har skrivit om det och jag missat det, ursäkta i så fall?

Försäljarna skrev att antingen så ordnar de med sändning av kameran till England för justering eller så kan jag lämna in den här. Eftersom jag gärna vill ha med objektiven vid justeringen och det känns lättare att ordna det här så blir det inlämning till Intervision i Malmö. Tyvärr fick jag inte komma till Intervision och lämna dem förrän den 11:e januari pga helger och mindre bemanning.
 
Jag har faktiskt inte kunnat testa utomhus ordentligt. En ytterligt kort session med mitt 17-55 har jag gjort utomhus men det blev aldrig några regelrätta jämförelser så det är svårt att dra några slutsatser.

Mitt 70-200 har inte varit utanför dörren på ett par månader och med rådande väderlek i Stockholm lär det dröja! Jag är lite av fin-väders fotograf... :)

Jag tycker du skall försöka lämna in i Sverige om det går. Det är ju inte helt osannolikt att man behöver en andra vända om man inte är nöjd och det känns enklare att rodda detta på hemmaplan.

Ett alternativ skulle kunna vara att skicka endast kameran till England och hoppas på att det är där felet ligger och testa när du får tillbaka det. Om det inte är OK så ta Intervision som steg 2 med hela rasket.

Svårt att ge råd då mina egna erfarenheter är högst begränsade!
 
Jag tror nog att vi förstår varandra och jag håller med dig om mycket.

- Det är sorgligt att fokusproblem tycks vara så pass vanliga som de är. Vi har förstås ingen exakt statistik men att döma av antalet postningar i olika Internetforum förekommer det i en omfattning som inte är försumbar.

- Kommunikationen i jätteföretag som Canon är säkert ett problem.

- Räknenissarna styr, ja så är det kanske i många fall.

Jag har dock väldigt svårt att se hur ett "konsumentuppror" i form av epost till en person på Canon i Sverige skulle kunna förändra detta.

En sådan aktion lär kanske inte nå fram till de tekniskt ansvariga och sannolikt inte till räknenissarna.

Jag vidhåller att det största påtryckningsmedlet vi har är att reklamera i vanlig ordning och låta serviceverkstäderna utföra servicen. I slutändan borde kostnaderna för dessa serviceåtaganden hamna i räknenissarnas kalkyler och då först finns väl en strimma hopp om förändring.

Dessutom, för egen del har jag en låg ambitionsnivå. Om jag har fått ordning på min kamera så är jag nöjd. Att förändra Canons produktionsprocess går utanför mina ambitioner och syftet med denna tråd.

Jag menade nog inte e-post till ansvarig på Canon. Det ger inget eko och inga ríngar på någon vattenyta. Jag menar om man kunde få hjälp av några hyfsat tunga pressinstanser som inte bara skulle skriva ett reportage utan kanske skulle bita sig fast i frågan lite mer och följa upp utvecklingen, så att det faktiskt skulle upplevas som att varumärkena fick sig den törn de förtjänar.

Stefan Ohlson skrev ju en bra artikel i F-tidningen men den har kanske för dålig spridning för att det skulle ta riktig skruv.
 
Hejhopp, en tanke bara... som jag förstått det enkelt uttryck så mäter autofocusen skärpan och skickar sen ordern till objektivet att vrida x grader och sen tas bilden och man hoppas det blir skarpt... finns det ingen i hela världen som kan göra ett hackfirmware som ger ordern att kameran återkollar skärpan efter första justeringen och då finjusterar? Skulle inte det kunna hjälpa, eller tänker jag fel? Borde va enkelt att göra för dom som kan.
 
Ibland har man " tur ".

Hej

Jag har nu haft min 7D i någon dryg månad. Jag har sedan dag 1 varit lite misstänksam mot bildkvalitén. Då jag använder LR och det tidigare bara fanns en betaprofil har jag avvaktat men nu finns det en skarp profil och mina problem kvarstår.

Idag tog jag med både min 40D och 7D till Drottningholm tillsammans med mitt 70-200 4 L/IS.

Detta är ett exempel på hur det kan se ut

Först hela bilden:

Tack för FÖRVARNINGEN: ja ibland har man tur - har nämligen i princip drägglat över denna kamera och varit sugen på att köpa den.

Men, efter det här vet jag inte: blev som sagt betydligt mer tveksam då SÅ MÅNGA här inne säger sig ha fokusproblem med kameran. Ja, verkar ju tyvärr som att det är något konsekvent fel, då det rör sig om FLERA STYCKEN som sagt!
 
Ja, verkar ju tyvärr som att det är något konsekvent fel, då det rör sig om FLERA STYCKEN som sagt!

Undrar just om det är många stycken som faktiskt inte har problem med fokusen...
Jag funderade ett tag att starta en tråd i ämnet, men blev lite kluven hur diskussionen skulle se ut i den:
- Idag var jag ute och fotade, det var inget fel på AF
- Nä, det hade inte jag heller
- Jaha, kan man lämna in kameran någonstans?
- För vad? Att kolla om den kanske inte har ett liiitet fel?
- Ja, man törs ju inte ta några bilder som bara blir lika bra som med min förra kamera innan man fått det bekräftat.
- Nej, det klart.
- Men jag tror att den är bra.
- Min med
- Kompisen köpte också en sån.
- Jaha, och den var liiite dålig?
- Nej, den verkar va bra.?
- Hur är den när den är bra förresten?
- Tja...
- Så, tur att man inte köpte en som var dålig.
- Ja verkligen, vad skulle vi annars ha pratat om?
- Om att den är bra?
 
Tack för FÖRVARNINGEN: ja ibland har man tur - har nämligen i princip drägglat över denna kamera och varit sugen på att köpa den.

Men, efter det här vet jag inte: blev som sagt betydligt mer tveksam då SÅ MÅNGA här inne säger sig ha fokusproblem med kameran. Ja, verkar ju tyvärr som att det är något konsekvent fel, då det rör sig om FLERA STYCKEN som sagt!

Varsågod. ;)

Jag tycker dock man skall vara försiktig med att dra några slutsatser om hur pass frekvent problemet är. Att det är många kankse stämmer, men det har helt säkert sålts många kameror också.

Vad jag vet så är det flera här på fs som inte alls har haft några fokusproblem.

Jag tycker inte du skall fatta ditt köpbeslut enbart på grundval av denna tråd.

Jämför gärna med diskussionen som kom när 5D mkII var ny. Det var samma problem då. Idag är det ganska tyst om det och jag tror det finns massor av nöjda kunder där ute.

Likaså var det mycket snack om 50D och brus när den kom, men idag verkar det finnas de som tar fina bilder med 50D och tycker kameran är kanon.

Jag vill inte förringa de problem som finns, men heller inte förstora upp dem.
 
att 50d inte levde upp till förväntningarna Canon i förväg presenterade, exv 1,5 stegs bättre egenskaper än 40d vad det gäller brus är inte detsamma.
Man kan ta fantastiska bilder även med en enklare kompaktkamera, det behövs mao ingen 50d.

Att du inte vill föringa eller förstora-det hjälper knappast personer som upplever att de inte får till det med kameran-eller hur?
 
Undrar just om det är många stycken som faktiskt inte har problem med fokusen...
Jag funderade ett tag att starta en tråd i ämnet, men blev lite kluven hur diskussionen skulle se ut i den:
- Idag var jag ute och fotade, det var inget fel på AF
- Nä, det hade inte jag heller
- Jaha, kan man lämna in kameran någonstans?
- För vad? Att kolla om den kanske inte har ett liiitet fel?
- Ja, man törs ju inte ta några bilder som bara blir lika bra som med min förra kamera innan man fått det bekräftat.
- Nej, det klart.
- Men jag tror att den är bra.
- Min med
- Kompisen köpte också en sån.
- Jaha, och den var liiite dålig?
- Nej, den verkar va bra.?
- Hur är den när den är bra förresten?
- Tja...
- Så, tur att man inte köpte en som var dålig.
- Ja verkligen, vad skulle vi annars ha pratat om?
- Om att den är bra?

När jag och Aspman startade den långa tråden om 5dmk2 AF var det flera som ifrågasatte våra fynd- det var väl tur att felet kunde mätas upp och korrigeras av Intervision-vi själva hade ju upptäckt det och sett det gång efter annan i våra resultat.
Likaså kan det säkerligen vara med 7d, dvs varierande resultat eftersom Canons slutkontroll inte verkar vara mycket att hänga i granen.

Jag har haft 2st 7d, första behäftad med utläsningsfel och med bandning, det andra verkade helt OK efter att provat och mätt upp det exemplaret, att jag inte sedan var nöjd med det höga fotonbruset i lägre iso i jämförelse är en annan sakfråga.
 
Hejhopp, en tanke bara... som jag förstått det enkelt uttryck så mäter autofocusen skärpan och skickar sen ordern till objektivet att vrida x grader och sen tas bilden och man hoppas det blir skarpt... finns det ingen i hela världen som kan göra ett hackfirmware som ger ordern att kameran återkollar skärpan efter första justeringen och då finjusterar? Skulle inte det kunna hjälpa, eller tänker jag fel? Borde va enkelt att göra för dom som kan.

Om jag inte missuppfattat helt vad du skrivit så existerar en sådan kamera som jag själv testat. Sony A900 har 2 AF-processorer. Den ena grovinställer och den andra finjusterar. Uppstår en liiten fördröjning, men knappast märkbar. Kameran är helt enastående att plåta med ljusstarka gluggar på stor bländaröppning med den funktionen.

I kamerans setup går det att prioritera AF-snabbhet eller AF-precision.

Att hacka fram en sådan firmware till Canon? Jag vet inte om det går, men resultatet torde bli detsamma om man i oneshot AF först fokuserar en gång, därefter lyfter fingret lite med AF-punkten låst på samma ställe på objektet som ska plåtas och sedan gör en AF-mätning till innan avtryck.
 
Som Risedal så passande skriver så här i juletider är uppenbarligen Canons kvalitetskontroll inte mycket att hänga i gran.

Idag blå himmel en stund, lånat en 7D för att testa lite. Fungerade riktigt bra vad AF anbelanger, såväl oneshot som servo.

Vad den däremot inte fixade var exponering. Ett mycket skumt fel. Filerna så misstänkt mörka ut. I ACR fick jag justera nästan 2 EV + för att det skulle se OK ut.

Mätte med min gamla 20D på gråkort och fick värdet 1/1000 sek vid f/5.6. Blev förvånad när den lånade 7D visade mellan 1/800-1/1000 sek vid samma bländarvärde. Borde inte blivit någon skillnad alls med andra ord.

Men det blev ff c:a 2 EV för mörkt. Vid manuell tvingad inställning med 1/250 sek istället blev valören riktig.

En kompis hade för 2 år sedan problem som exakt påminde om detta med en 400D. Sensorfel-han fick en ny kamera.

Allt är inte bara AF-problem. För övrigt såg de framtagna bilderna från 7D som de var exponerade motsvarande iso 800 fast iso 200 använts.
Alltså efter rawkonverteringen och det måste tyda på att kameran visar "rätt exponering" men sensorn får för lite ljus.

Mätte sedan långtidsexponering för att se om kameran visade en tid men använde en annan (för kort). 10 sek blev 10 sek på båda kamerorna men likväl c:a 2 EV fel.

Den kameran duger som julgransfot. Men AF var jäkligt bra på den!
 
att 50d inte levde upp till förväntningarna Canon i förväg presenterade, exv 1,5 stegs bättre egenskaper än 40d vad det gäller brus är inte detsamma.
Man kan ta fantastiska bilder även med en enklare kompaktkamera, det behövs mao ingen 50d.


Jag kan hålla med om att diskussionen med 50D var annorlunda. Vad jag ville säga var att det inte är ovanligt med en del "storm" i forumen när en ny modell lanseras. Efter ett tag lägger det sig oftast.

Vad din kommentar om kompaktkameran har för relevans i sammanhanget förstår jag inte.

Att du inte vill föringa eller förstora-det hjälper knappast personer som upplever att de inte får till det med kameran-eller hur?

Nu får du nog läsa tråden en gång till! :) Min kommentar i inlägget som du svarar på var ett svar på Tonys inlägg. Han äger ingen 7D. Däremot föreföll det som han tänkte avskriva sina köpplaner baserat på mina problem (han citerade mitt ursprungliga inlägg som startade tråden).

Jag ville bara påtala att man inte skall över- eller undervärdera betydelsen av att några (i det här fallet alltså jag själv och några till) rapporterar fel på sin kamera. Det är bäst att ha en balanserad syn på det hela och fatta sina beslut utifrån flera informationskällor. Något som jag utgår ifrån att alla håller med om, eller hur?
 
Jag sätter inget som helst statisktiskt värde i hur många av forumanvändarna som är missnöjda med någon funktion i sin kamera. Jag observerar bara ATT och VAD. Inrapporterade fel här har inte med genomsnittet att göra om man väljer en så begränsad och specifik frågegrupp (som dessutom sällan rapporterar motsatsen, dvs om kameran bara "fungerar")...

Däremot kan jag med ganska god statistisk säkerhet uppge att det senaste året har (av alla i min direkta närhet som jag har trovärdiga första- eller andrahandsuppgifter från) ungefär 50% varit iväg en runda till närmaste service-station för justering av "något" direkt efter inköp. Urvalet här är kanske 30-40 kameror, och då räknar jag inte "instegskameror". Vissa av dem har haft katastrof-fel, vissa har haft mindre brister - kanske inte på en nivå som hade uppmärksammats så illa av en peka-tryck-fotograf, men iaf brister som kunde motivera en garantiåtgärd.

Jag tycker det är ganska illa.
 
Jag sätter inget som helst statisktiskt värde i hur många av forumanvändarna som är missnöjda med någon funktion i sin kamera. Jag observerar bara ATT och VAD. Inrapporterade fel här har inte med genomsnittet att göra om man väljer en så begränsad och specifik frågegrupp (som dessutom sällan rapporterar motsatsen, dvs om kameran bara "fungerar")...

Däremot kan jag med ganska god statistisk säkerhet uppge att det senaste året har (av alla i min direkta närhet som jag har trovärdiga första- eller andrahandsuppgifter från) ungefär 50% varit iväg en runda till närmaste service-station för justering av "något" direkt efter inköp. Urvalet här är kanske 30-40 kameror, och då räknar jag inte "instegskameror". Vissa av dem har haft katastrof-fel, vissa har haft mindre brister - kanske inte på en nivå som hade uppmärksammats så illa av en peka-tryck-fotograf, men iaf brister som kunde motivera en garantiåtgärd.

Jag tycker det är ganska illa.

Genomsnittsanvändaren är starkt underrepresentad på trådar som denna, vilket avspeglar sig tydligt.

Eller också läser några ur "genomsnittet" på forumen utan att yttra sig. De kanske nyligen blivit FS-medlemmar efter att fotointresset vaknat. Har kompisar som bl a kollat på forumdiskussionerna (utan att vara medlemmar och med ett ganska lågt tekniskt intresse, men ändå roade av foto) och de tycker att vi verkar vara en samling felsökande nördar.

Men förr eller senare ramlar någon dit och blir allvarligt intresserad av fotografering och börjar ringa och vill att man ska kolla deras prylar för de tycker sig upptäckt fel. Oftast rör det sig om handhavandefel, men i ganska stor utsträckning finns det allt mellan visst fog och allvarligt fog för deras önskan att få kolla av sin kamera, optik.

MEN i en del fall har de läst trådar och blivit så påverkade att de oroar sig för fel som inte finns. De har inte vanan/kunskapen ännu att kolla mer elementära saker.

Och trots att jag tycker att felprocenten är för hög p g a för dålig leveransjustering. Eller rättare sagt åt h-e för hög så var det just en sak jag fastnade för i ditt inlägg: Vi rapporterar inte, eller i alla fall sällan, när något verkligen fungerar till full belåtenhet.

För de flesta här på tråden är det nog självklart att "låta hälsan tiga still" för varför diskutera "problem" med något som fungerar bra. I vår sinnevärld är det ju ologiskt. I alla fall i min. Vi skriver förstås när vi fått något att fungera bra efter att vidtagit en massa åtgärder eller följt goda råd som getts i trådarna.

Men tanken slår mig att vi kanske understryka lite mer när något verkligen fungerar också.

Då skulle vi kanske få fler ur "mörkertalet" att deltaga i trådarna och komma med bildexempel.

Jag svamlar lite här, men personen jag kollade en 7D åt idag (läs tidigare inlägg om felexponerande 7D) kände det bara som om tråden var ingressen till en dödsruna över 7D när han fick se avvikelserna på sitt exemplar.

Han kommer ju att få felet tillrättat, men han var inte munter.

Jag vet inte. Jag har ställt frågan till mig själv och får inget vettigt svar från mig själv heller så jag slänger ut den på tråden:
Är vi för negativa och skrämmer iväg folk från forumen på det viset?
Eller är vi relativt objektiva sanningssökare? Eller vad är vi?

Själv blir jag ganska manisk när jag tycker mig funnit något fel och fortsätter att testa, i förekommande fall låta prylen justeras eller bytas ut om jag fortfarande inte är nöjd. Andra kanske inte har den uthålligheten.

Så, jag vet inte. Själv har jag svårt för att vara hurtfriskt optimistisk över en kamera i 20k-klassen som verkar variera så mycket i kvalitetskontroll/avsyning.
 
Jag vet inte. Jag har ställt frågan till mig själv och får inget vettigt svar från mig själv heller så jag slänger ut den på tråden:
Är vi för negativa och skrämmer iväg folk från forumen på det viset?
Eller är vi relativt objektiva sanningssökare? Eller vad är vi?

Själv blir jag ganska manisk när jag tycker mig funnit något fel och fortsätter att testa, i förekommande fall låta prylen justeras eller bytas ut om jag fortfarande inte är nöjd. Andra kanske inte har den uthålligheten.

Så, jag vet inte. Själv har jag svårt för att vara hurtfriskt optimistisk över en kamera i 20k-klassen som verkar variera så mycket i kvalitetskontroll/avsyning.
Personligen skräms jag inte det minsta av forat. Däremot blir jag som konsument påverkad av den minutiösa dissektion av nya produkter man här ägnar sig åt.

Jag fick hem min 7D häromdagen och det borde normalt kännas som julafton. Tyvärr gick en hel del glädje och tid till att i timmar försöka hitta fel. Nu hittade jag lyckligtvis inga.

Jag är oerhört tacksam för den tid och energi en del användare lägger ner på testande. Mitt enda klagomål är att en del auktoriteter ibland uttrycker sig väldigt summariskt.
 
Personligen skräms jag inte det minsta av forat. Däremot blir jag som konsument påverkad av den minutiösa dissektion av nya produkter man här ägnar sig åt.

Jag fick hem min 7D häromdagen och det borde normalt kännas som julafton. Tyvärr gick en hel del glädje och tid till att i timmar försöka hitta fel. Nu hittade jag lyckligtvis inga.

Jag är oerhört tacksam för den tid och energi en del användare lägger ner på testande. Mitt enda klagomål är att en del auktoriteter ibland uttrycker sig väldigt summariskt.

Instämmer till fullo med föregående skribent här, och jag tror att jag hade känt precis likadant ifall jag satt med en nyöppnad 7D-kartong.

Hade jag inte läst allt som skrivits här (och i andra liknande forum) om problem med ffa 7D och även andra kameror hade jag nog varit mindre orolig för att min egen kamera t.ex. felfokuserar på olika sätt med de objektiv jag har, trots att jag inte har någon anledning att tro det baserat på bilder jag tar med den.

Å andra sidan kanske jag har sluppit uppleva en massa ångest över att ha lagt mycket pengar på en fräck kamera genom att skjuta upp ett förmodligen helt onödigt köp av en 7D bara för att jag gillar nya prylar, i stället för att spendera mer tid på att lära mig använda det jag redan har i min hand. :)
 
Jag kan inte se annat än att det är bra att produkter och problem diskuteras på nätet, då kan jag som konsument göra ett köp med öppna ögon och veta i förväg vilka fördelar, nackdelar och eventuella problem jag kan förvänta mig. Om problemrapporter gör mig mer skeptisk och försiktig än jag skulle varit om jag vore ovetande om problem är väl bara bra i sådana fall. Att inte veta och köpa i blindo är väl inget att stå efter.
 
Senast redigerad av en moderator:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.