Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Just i väldigt specifika situationer som t.ex porträttfotografering så fungerar inte alltid AI optimalt.

Nästa gång jag fotograferar porträtt med 7D tänkte jag faktiskt prova AI Servo, den känns väldigt dynamisk även på nära avstånd. Ställer man in spot-af och gungar lite fram och tillbaka med kameran syns det tydligt i sökaren att fokus hänger med åtminstone 80% av tiden. Därmed inte sagt att det blir bättre med en stillasittande modell, one-shot och studioblixtar, men i 'spontanporträttsituationer' så kan det vara ett ypperligt verktyg.

På 1D Mark II använder jag aldrig annat än AI Servo, däremot skiljer resultatet rätt mycket mellan One-Shot och AI Servo på min 1D Mark III, AI Servo är benägen att fladdra lite kring rätt avstånd på stillasittande mål. 7D kanske är stabilare och då kan man ju köra AI servo med bättre kontroll.

I en helt annan tråd uppmärksammade Sara mig på att Canon rekommenderat AI Servo även på stilla motiv. Det är något som står i ett Whitepaper om 5D. Fast jag måste säga att jag inte är helt vän med AI Servo som metod för porträtt - och då tar jag ändå väldigt mycket barnbilder (hyffsat stillasittande). Servo och 7D's fps producerar bilder i ett rasande tempo, ändå är jag inte helt säker på att jag får fler "keepers" då jämfört med om jag kör OneShot och fokuserar om mellan varje kort. Den sista metoden ger färre bilder totalt - men säkrare resultat - och lika många "keepers" upplever jag. Det är iaf vad jag tycker efter några veckor med kameran.

Nä, jag menade inte att det ska fungera som det Canon kallar AI Servo (II) AF, utan som One Shot AF. Fast jag menar egentligen Two Shot AF, skulle man väl kunna säga.
Alltså att kameran fokuserar som den gör idag, med One Shot AF, och sedan, om inte fotografen redan har tryckt avtrycket i bottnen, gör den det en gång till. Det verkar ju som om flera användare har funnit att det blir bättre om man ligger nästan rätt när kameran ska fokusera. Varför inte låta kameran göra detta själv, då? Det tar ju ingen extra tid heller, eftersom jag vill att det andra försöket bara ska utföras om man inte har tryckt ner avtrycket helt. Alltså finns det tid över, eller så gör man det inte. I det första fallet kanske det blir bättre, i det andra blir det inte sämre än idag.
Vill man kan man ju dessutom lägga till en C.Fn, där man får fokus/avtrycksprioritet, eller Auto, även för One Shot AF. Detta finns ju redan för Servo AF, så det borde inte vara så kontroversiellt.

Det är väl eg alltid bäst att köra med "tumfokus" då man har alla möjligheter oavsett om man använder "One shot" eller "AI Servo" för porträtt och rörliga motiv. Trycka snabbt med tummen ett par gånger och släppa och ta sin bild eller en serie, eller trycka utan att släpp.

"AI Servo" och "tumfokus" är ju väldigt mångsidigt och det är väl bara när det är lite mörkare och kontrastfattigare som "One shot" behövs eg, men även då fungerar ju "tumfokus" perfekt.

Senast ändrad:
Det är så jag gör, men jag upplever ändå att AI Servo på Mark III är "fladdrig", det blir olika fokusering för varje tryck, medan One-Shot är stabil.

En liten uppdatering efter ha varit ute och fotat igår med stativet och 2 s självutlösare:
Både 70-200 f2,8 is, 17-55 f2,8 is och 100 makrot frontfokuserar på längre avstånd. 100 makrot är det bara lite grann frontfokus på, men t ex 17-55 i 17mm läget är metervis fel vid fotoavstånd på 10-15 m! Sen blir den bättre på större brännvidder men den är inte bra någonstans.

Samtliga verkar fokusera rätt på nära avstånd, men problemen med 17-55 börjar tidigt och är tydliga redan vid ca 1,5 meters avstånd. Jag har testat lite olika varianter spot-af mot vanlig, spegeluppfällning eller inte, IS på eller av utan någon större skillnad.

Jag antar att detta inte är något som går att lösa med mikrojustering och att hela rasket måste in till Intervision Malmö? Kan man avtala om inlämning med dem direkt (jag bor i Lund) eller måste man gå via affären man köpt kameran av?

Jag antar att detta inte är något som går att lösa med mikrojustering och att hela rasket måste in till Intervision Malmö? Kan man avtala om inlämning med dem direkt (jag bor i Lund) eller måste man gå via affären man köpt kameran av?

Jag tycker det låter som du har ungefär samma problem som jag hade. Sannolikt var det i mitt fall kameran som var den felande faktorn men jag lämnade in allt.

Jag tycker du bör lämna in prylarna. Att mikrojustera löser inte det grundläggande problemet.

Jag gjorde så att jag först kontaktade återförsäljaren. De erbjöd sig att ta in grejorna men då jag har närmare till Intervision i Solna än till återförsäljaren kom vi fram till att det vara lika bra att jag tog direktkontakt.

För min del var det bara att åka förbi och lämna in grejorna. De ville ha kvitto på såväl hus som gluggar.

De angav att det skulle ta 10-12 arbetsdagar vilket stämde ganska väl.

Suck!

Hade planerat att köpa en 7D men det verkar vara lotteri om man ska få någon som fungerar felfritt från början. Och som i alla lotterier så är det inte många högvinster.
Jag förstår inte hur så många tester kan ge den så bra betyg?

Egentligen skulle en 5D mkII passa mig bättre men då drar kostnaden iväg eftersom EF-S optiken inte passar utan jag måste köpa nya glas också. Men det kanske är enda valet.

.
Jag förstår inte hur så många tester kan ge den så bra betyg?

Egentligen skulle en 5D mkII passa mig bättre men då drar kostnaden iväg eftersom EF-S optiken inte passar utan jag måste köpa nya glas också. Men det kanske är enda valet.

Testarna kanske har fått "friska" exemplar? Dessutom tror jag inte de lägger ner alltför mycket tid på att jaga fel. De försöker nog göra en mera översiktligt bedömning av hur kameran är.

Det är många här på fotosidan som inte alls verkar ha problem med fokusen. Exakt hur stor felprocent det är har vi ingen aning om.

En 5D är nog dessvärre ingen garanti för att fokusen sitter rätt. Det finns en lång tråd om problem där också.

Åke, ett litet tillägg. Visst är det lätt att bli trött av alla rapporter om fel och brister och det är tråkigt när man drabbas. I mitt fall verkar dock justeringen ha lyckats.

Om man utgår ifrån att man får en kamera som fokuserar OK och har rimliga förväntningar - dvs det är fortfarande "bara" en kamera - ja då blir man inte besviken på en 7D.

Den är mycket trevlig att jobba med. Snabb och rapp. Massor av kul funktioner och inställningar att leka med. Sökaren är ett rejält lyft och lcd-skärmen också.

Jag såg att du har en 450D, förvänta dig inga underverk vad gäller bildkvalitén om du byter. Din 450D ger riktigt bra bilder. Däremot så tror jag du kommer gilla känslan i en 7D och alla skoj finesser. Det skall vara skoj att fota! :)

Det är kanske inte så rätt att förvänta sig problem, men man ska vara medveten om att de finns. Det finns ingen anledning att köpa en så dyr kamera med så många MP om man inte tänker utnyttja den fullt ut - om man inte bara känner ett enormt tvång att göra av med så mycket pengar som möjligt. Om detta är fallet kan jag maila över mitt kontonr - jag hjälper dig gärna! :)

Kontrollerade tester, lämna in om du är missnöjd. Du har ju din 450 kvar ändå antar jag - så du är ju inte utan kamera under tiden.

Jo du har rätt, man blir lätt tveksam av alla rapporter om fel och undrar om det är någon idé att köpa. Men säkert är det de som har problem som skriker högst och märks mest.

Jag har av vad jag läst också förstått att bildkvalitén inte blir något större lyft vid byte 450D till 7D.

Vad jag främst är ute efter hos 7D är högre ISO, bättre skärm (den på 450D är jag jag inte nöjd med), snabbare fokusering(?), ergonomi, fler bilder per sekund (inte så viktigt), och som bonus just som du skriver nya funktioner.

Helst skulle jag avstå från så många bilder per sekund och få högre bildkvalité genom att välja 5d MkII, men tvekar inför kostnaden.

Efter att ha läst tester och inlägg här och på andra ställen, så är det olika från dag till dag på vad jag kommer att välja.

Misstänker att det finns ett rätt stort mörkertal... alla dom som fotar med långsammare (kit-)objektiv där fokusfel göms lite av mindre bländare. I och för sig kan man ju kanske tycka att om man inte ser felet så störs man inte av det heller, men bilderna kunde kanske vara snäppet vassare om fokus satt där det verkligen skulle.

Kör du tele/makro/snabb sport - 7D, kör du "normal" genomsnittsfotografering, 5D2. Säger jag utan att tveka eller någonsin själv ägt någon av kamerorna... :) - Men jag har dock en hel del tid med lånade exemplar. Visst är det mer pengar, men du kommer också behålla denna kamera ett par år mer skulle jag gissa. Detta gör faktiskt en del skillnad... Planera långsiktigt. Bättre att spara en månad eller två extra och köpa nåt man inte kommer vilja "byta upp sig" från - i längden förlorar man pengar i massor på detta. "The poor man always pays twice" - som det heter.

Vill du ha ett "klart märkbart lyft" även i normal daglig användning så ger 7D väldigt lite för pengarna för dig. Börja då hellre med ljusstarkare objektiv, skillnaden mellan F/4 och F/2.8 är samma som den mellan ISO3200 och ISO6400... (förutom skärpedjupet då alltså... :) )

Nu fjärmar vi oss från ämnet, men det är ju inget nytt här på fs! :)

Jag tycker nog att man kan fundera på en 7D även om man inte tänker använda den "fullt ut". Rent rationellt så behöver en fotoamatör sällan något mer än en 450D, men foto som hobby är väl knappast en rationell verksamhet. Tvärtom så blandar vi frisk mjuka och hårda värden. 7D erbjuder ganska mycket mer än bara 18 megapixel och för min del köpte jag den inte för bildkvalitén eller upplösningen. Jag tyckte de andra godsakerna var skäl nog.

Själv funderade jag också på en 5D mk II men liksom Åke tvekade jag lite över kostnaden. Speciellt när man redan har 17-55 2.8 IS så känns det lite träligt att behöva lägga tiotusen till på ett alternativ som faktiskt i vissa avseenden är sämre. Jag tänker på 24-105 som bara är f4 och 24-70 som saknar IS. Den dagen Canon släpper en normalzoom med 2.8 och IS för fullformat, ja då kommer jag få svårt att låta bli. :)

För min del så är jag nog egentligen mera av en 5D fotograf än 7D. Jag gillar verkligen att fota fest, familj och vänner. MEN så är det där med motorsport och så drömmen om att någon gång få till några bra fågelfoton. Ja, så står man där och velar och så blev den en 7D - som jag nu efter justeringen är mycket nöjd med.

Vilka "problem" vi har... :)

Då är jag tillbaka efter dagens äventyr. Lite blandade scen- och Luciafoton blev det idag. Provade att köra en del AI Servo vid tillfällen jag historiskt har använt One shot. Kan ärligt talat inte se någon större skillnad på lyckad eller misslyckad fokusering.
Konstaterar igen att granskar man bilderna pixel till pixel så ser bruset inte kul ut, men tittar man på hela bilden så ser man att kameran levererar. Med andra ord, man kanske inte ska räkna med att kunna använda de extra megapixlarna till utsnitt. Vitbalansen är ibland lite väl duktig, lucialinnen som i verkligheten är gulaktiga av glödlampsljus blir sådär kritvita som i Grummereklamen. Bra eller dåligt är nog en smaksak.

Har ett förslag till alla som är missnöjda med skärpan i Canon 7D, maila allihop till Canon Support.

[redigerat av forumvärd]

Senast redigerad av en moderator:
Sluta gnälla, gör något istället!

Vem gnäller?

Jag startade tråden för att jag upplevde ett problem. Jag fick goda råd från Sara hur jag skulle testa, gjorde så och kunde bekräfta problemet. Jag lämnade in grejorna för justering. Fick det åtgärdat, är nöjd med resultatet (med reservation för att jag inte kunnat testa alla gluggar utomhus på långt håll ännu).

Några andra har hoppat in i tråden och upplevt liknande problem och är väl på väg att reklamera de också.

Att mailbomba någon ansvarig på Canon Sverige lär väl knappast hjälpa? Det om något framstår väl som gnälligt?

Det enda, som på sikt kan hjälpa, är att alla som har problem reklamerar i vanlig ordning. Intervision och de andra serviceställena tar ju betalt av Canon och det är nog den mest effektiva påtryckningen.

Först när det svider i kassan så lär tillverkana ta tag i problemen på allvar.

Det är i alla fall vad jag tror.

Håller med, det seriösa sättet är att testa själv sâ man har bra underlag till en felbeskrivning, och sedan prata med service.

Att irritera någon person på Canon som inte kan göra något åt saken är bortkastad tid.

Konstigt hur ofta det beskrivs som "gnäll" när andra har problem... men det sägs ofta från dom som själva inte har bekymmer. När dom får det så har dom förmodligen då "rättmätiga klagomål" eller något liknande. ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar