Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag kan inte se annat än att det är bra att produkter och problem diskuteras på nätet, då kan jag som konsument göra ett köp med öppna ögon och veta i förväg vilka fördelar, nackdelar och eventuella problem jag kan förvänta mig. Om problemrapporter gör mig mer skeptisk och försiktig än jag skulle varit om jag vore ovetande om problem är väl bara bra i sådana fall. Att inte veta och köpa i blindo är väl inget att stå efter.

Ja, absolut är det bra att de problem som finns ventileras öppet. Jag tycker heller inte att det finns något direkt behov av trådar liknande "Min kamera funkar skitbra!" - "Jajjamän, min med!" för att kompensera. Då skulle jag personligen bara bli mer tveksam över mina egna upplevda problem i förekommande fall och inte göra något åt dem för att alla andra verkar ju så nöjda.

Dock är det ju inte fel att även rapportera när problemen väl lösts. :)

(Insåg att mitt förra inlägg kanske lät lite negativt, det var inte så jag menade. Jag är hellre medveten om problemen och eventuellt avstår ett köp, än att handla och grubbla i ensamhet.)
 
Trevligt att se att tråden börjar sansa sej. :)

Dessa trådar brukar i allmänhet sprida ut sej åt alla håll med synpunkter från lika många...berörda eller inte.

Säg den produkt som är 100% felfri från början och säg den som har råd att betala för en produkt som får gå igenom en sådan minutiös kontroll, styckevis.

Det är ju också självklart att ingen är glad om en produkt med fel kommer ut i handeln. I synnerhet inte tillverkaren eller kunden och ingen där emellan heller.

En 7D kostar kanske 5000:- att tillverka sen tillkommer allt från adm- och reklamkostnader och tillverkarnens vinst mm, distributörens kostnader och vinst, grossistens kostnader och vinst och återfärsäljarens kostnader och vinst och till sist moms innan kunden får betala 20.000:- för den.

Naturligtvis ligger det kostnader i kvalitetskontroll i tillverkningspriset. Den kontrollen innebär ungefär att var tusende kamera kontrolleras och ev fel rapporteras tillbaka till tillverkningslinjen. T.ex. att nu börjar monteringen av af-modulen att närma sej toleranserna och att monteringen av denna behöver åtgärdas.

Vissa fel är rena konstruktionsmissar som upptäcks först efter vanligt användande av konsumenter - säg den bil som inte är behäftad med fel som åtgärdas utan kundens kännedom vid servicebesök.

Det är väl oxå ett välkänt faktum att de serier av en produkt som landar först i handel har barnsjukdomar som ju naturligtvis fixas allt eftersom som dom upptäcks. Trådstartarens af-problem är ju ett exempel på detta. Anders Perssons FEL-problem verkar vara ett annat mer sällsynt problem som upptäckts och där tillverkaren inte har någon direkt lösning direkt men verkar vara på gång.

5DII fick nog onödigt mycket skit av en "loddriven Moraklocka" (EF 50/1,4) samt de faktum att om man läser manualen för mikrojustering av af så upptäcker man att det inte är universalverktyg för att justera felaktik fokus generellt utan ett verktyg för att finsjutera af vid varje fototillfälle med hänsyn till ljus och avstånd med ett väl injusterat objektiv.

Idag är det knappast någon som knystar om några problem med 5DII och i morgon så är det med säkerhet lika tyst om 7D. Kan detta bero på att tillverkaren faktiskt lyssnar på konsumenterna...

God Jul!
 
Det som jag tycker är lite märkligt är att många har inställningen att de måste hitta eventuella fel på den nya prylen istället för att kolla hur bra den är.
Det är ju en attitydsskillnad som är milsvid.
Det är klart; letar man efter något som avviker lär man hitta det i någon form eller omfattning. Om man istället utvärderar hur något presterar i praktiken, och värderar dess för- och nackdelar, lär man nog i allmänhet vara en gladare människa.
 
Det som jag tycker är lite märkligt är att många har inställningen att de måste hitta eventuella fel på den nya prylen istället för att kolla hur bra den är.
Det är ju en attitydsskillnad som är milsvid.
Det är klart; letar man efter något som avviker lär man hitta det i någon form eller omfattning. Om man istället utvärderar hur något presterar i praktiken, och värderar dess för- och nackdelar, lär man nog i allmänhet vara en gladare människa.

Varför förutsätter du att det är antingen eller? Jag vill veta både vad utrustningen är bra på och vad den har problem med, så jag kan använda den för rätt saker och för att få det som är mindre bra åtgärdat om det går.

Att inte vilja veta är att stoppa huvudet i sanden som jag ser det.
 
Det som jag tycker är lite märkligt är att många har inställningen att de måste hitta eventuella fel på den nya prylen istället för att kolla hur bra den är.

Att kolla hur bra exv en kamera är innebär per automatik att man hittar de eventuella fel som finns.

Jag tror ingen har inställningen söka fel på sin nyinköpta kamera. Däremot är jag övertygad om att alla har inställningen att kolla just hur bra den är för att känna sig nöjd med sitt inköp.

Och skulle jag mot förmodan ha fel i min övertygelse så beklagar jag verkligen den som till äventyrs har den inställningen.
 
Visst är det av intresse att få ta del av andras erfarenheter av en ny modell, säkrast är det ju att vänta ett tag med inköp tills inkörningsproblemen i tillverkningen lösts, men man kan ju förståss då också få ett lagerex. Nya produkter betydligt dyrare än de knappa 20 000 som 7D kostar drabbas ju också, även miljonprojekt. Mina erfarenheter är att 7D är en mycket lyckad modell med en mängd möjligheter att utnyttja (eller gå vilse i) problemet med blixtstyrningen i FEL som jag har löser sig nog men förutom det så fungerar kameran utmärkt, jag köpte tidigt då jag ville ha de funktioner den erbjöd vid Sydafrikaresan i nov.
 
Jag har följt denna tråd och sett riktigt djupanalyserande analytiska svar och kommentarer och kan bara konstatera att det inte gäller 7D utan även min 50D, kanske även 5D mark II.

Min kamera tycks fokusera fel och snett.
Den lilla röda AF-punkten är inte alltid det som är i fokus utan kanske lite på sidan.

Det var också någon här som skrev att man inte kan/bör/skall göra ett fokustest http://www.bobatkins.com/photography/technical/focus_testing.html
utan att man bör se över kameran och kalibrera denna först?
Sedan efter denna kalibrering se över sina objektiv om jag förstått det hela rätt?

Det är ju trist att man inte kan ha en noggrannare kvalitetskontroll men det kanske är att man får vad man betalar och segmentet 30 000 kr och under kanske ligger i "konsumentklassen" även om det är dyra grejer.

Det är kul att se och läsa trådar som denna och det är tur att det finns andra som kan hjälpa andra.

Så när jag skickar in min kamera vad bör stå i brevet förutom att den skall kalibreras? uppdatera firmware? övrigt?
 
E/ AF-punkter visar ofta inte den verkliga arean som avläses. Mät upp den. Det vanligaste är att den har större area i någon eller några riktningar.

Hur mäter man upp hur stor AF-punkten är?
Det hade varit intressant att se det på min kamera.
Min verkar sticka åt höger vad jag kan se på demobilder.
 
Så när jag skickar in min kamera vad bör stå i brevet förutom att den skall kalibreras? uppdatera firmware? övrigt?

Jag tycker inte du skall tala om för serviceverkstaden vilka åtgärder som skall göras. Det är deras kompetensområde, låt dem avgöra vad som skall göras.

Jag tycker du skall beskriva de problem du har så noga och sakligt som möjligt.

När jag går till tandläkaren talar jag om att det gör ont i tanden, sedan är det upp till honom att ställa de relevanta frågorna, inspektera och sedan utföra korrekta åtgärder.
 
Jag tycker inte du skall tala om för serviceverkstaden vilka åtgärder som skall göras. Det är deras kompetensområde, låt dem avgöra vad som skall göras.

Jag tycker du skall beskriva de problem du har så noga och sakligt som möjligt.

När jag går till tandläkaren talar jag om att det gör ont i tanden, sedan är det upp till honom att ställa de relevanta frågorna, inspektera och sedan utföra korrekta åtgärder.

Nja inte vad de skall göra, de måste ju veta vad som är felet.
Att bara skriva "fokusfel" är kanske rätt men då gör dom bara det och sedan skickar dom tillbaka kameran som kanske har latenta fel.
Ni som bor nära en repverkstad kan gå dit och prata med en reparatör och VISA personen felet.

Det jag menade vad av ni som haft Canon DSLR-kameror i åratal kan leda mig rätt i denna reparations djungel.
Vad brukar en Canon-verkstad göra? Tar dom provbilder? Gör dom ett mjuk varutest etc och gör dom det per automatik är relevanta frågor.
Jag kanske borde kanske ställa dessa frågor direkt men vet ni?

På min är det dessutom en "skada" som fanns med från köp, därför kommer dessa rader även att komma med på brevet.
 
Tycker din jämförelse med tandläkaren var bra förutom en sak. Du vet att du tappat en plomb eller har tandvärk och våra moderna tandläkare och har en fantastisk utrustning för att snabbt hitta problemen.
Våra kameror är sämre på att tala om var de har problem och om det gör ont att sätta fokus.
Jag har själv en 5dMKII som jag nu testat ett antal gånger och är fortfarande inte klok på om det är skit bakom spakarna eller fel på kameran.Vid vanlig fotografering kan jag tycka att av 3 lika bilder blir en oskarp trots att jag satt fokus exakt. Av de 3 bilderna kan en vara med klockren skärpa en halvbra och en kass.
När jag kört Risedal och Aspman tester med uppställda batterier med en cm avstånd kan det jag fokuserar på i mitten var knivskarpt, nästa bild har skärpa på det jag siktar på men också mer på det bakre batteriet. Nästa bild har skärpa på det mittersta men nu mer också på det främre och mindre på det bakre. Skall tillägga att jag testar med en 85/1,2 på största bländaren. Är detta enligt toleranserna?
När jag provar ett 100/2.8 makro mot en testkarta får jag perfekta resultat. Ute när jag fotograferar på makro så är jag inte nöjd med resultaten. Kan ju bero på min bristande teknik.
Kör jag med AI servo vilket jag oftast gör så verkar problemen vara mindre. Jag har den på AF-ON. PÅ 1DMKIIN märks inte samma problem men jag kan å sidan inte zooma in i en 21 mpix fil för att se problemet.
Till sist har jag kommit fram till att min kamera nog inte är så bra som den borde vara.
När jag nu tar den till RCC i Göteborg efter helgerna har de ju inte heller en fantastisk röntgenapparat som kan avgöra om något är fel.
Jag kan förstå tillverkarnas problem med kvalitetskontroll. Man kan inte syna varje exemplar det skulle kosta Leica. Å andra sidan verkar det som Canon nu gödslar marknaden med exemplar som inte håller måttet. Sedan lämnar man det upp till oss konsumenter att upptäcka felen. Många av oss som hänger på fotosidan har läst tillräckligt om problemen med 1DMKIII, 5DmKII tråden eller nu senast 7D och fokus för att veta vad vi skall kolla. De allra flesta som köper en ny kamera i världen hänger nog inte på motsvarande forum och kommer tro att det beror på dem själva.
Jag kan bara tolka det som om våra kameratillverkare nu konkurrerar så hårt att de släpper halvfärdiga produkter på marknaden. Det enda sättet att få dem att sansa sig är att vi konsumenter slutar beställa nya kameror före de visat att de lever upp till sina löften.
 
Tycker din jämförelse med tandläkaren var bra förutom en sak. Du vet att du tappat en plomb eller har tandvärk och våra moderna tandläkare och har en fantastisk utrustning för att snabbt hitta problemen.
Våra kameror är sämre på att tala om var de har problem och om det gör ont att sätta fokus.
Jag har själv en 5dMKII som jag nu testat ett antal gånger och är fortfarande inte klok på om det är skit bakom spakarna eller fel på kameran.Vid vanlig fotografering kan jag tycka att av 3 lika bilder blir en oskarp trots att jag satt fokus exakt. Av de 3 bilderna kan en vara med klockren skärpa en halvbra och en kass.
När jag kört Risedal och Aspman tester med uppställda batterier med en cm avstånd kan det jag fokuserar på i mitten var knivskarpt, nästa bild har skärpa på det jag siktar på men också mer på det bakre batteriet. Nästa bild har skärpa på det mittersta men nu mer också på det främre och mindre på det bakre. Skall tillägga att jag testar med en 85/1,2 på största bländaren. Är detta enligt toleranserna?
När jag provar ett 100/2.8 makro mot en testkarta får jag perfekta resultat. Ute när jag fotograferar på makro så är jag inte nöjd med resultaten. Kan ju bero på min bristande teknik.
Kör jag med AI servo vilket jag oftast gör så verkar problemen vara mindre. Jag har den på AF-ON. PÅ 1DMKIIN märks inte samma problem men jag kan å sidan inte zooma in i en 21 mpix fil för att se problemet.
Till sist har jag kommit fram till att min kamera nog inte är så bra som den borde vara.
När jag nu tar den till RCC i Göteborg efter helgerna har de ju inte heller en fantastisk röntgenapparat som kan avgöra om något är fel.
Jag kan förstå tillverkarnas problem med kvalitetskontroll. Man kan inte syna varje exemplar det skulle kosta Leica. Å andra sidan verkar det som Canon nu gödslar marknaden med exemplar som inte håller måttet. Sedan lämnar man det upp till oss konsumenter att upptäcka felen. Många av oss som hänger på fotosidan har läst tillräckligt om problemen med 1DMKIII, 5DmKII tråden eller nu senast 7D och fokus för att veta vad vi skall kolla. De allra flesta som köper en ny kamera i världen hänger nog inte på motsvarande forum och kommer tro att det beror på dem själva.
Jag kan bara tolka det som om våra kameratillverkare nu konkurrerar så hårt att de släpper halvfärdiga produkter på marknaden. Det enda sättet att få dem att sansa sig är att vi konsumenter slutar beställa nya kameror före de visat att de lever upp till sina löften.

En annan jämförelse är att SE har konsumenter som betatestare.
Därför köper jag och många med mig aldrig en SE igen.
Så att Canon är som SE eller Nikon är som SE är nog ingen stor nyhet.
Vi är ju deras gratis testare som får en och annan gnällig kund däribland jag.
Jag är ingen bra kund tyvärr.
 
Hur mäter man upp hur stor AF-punkten är?
Det hade varit intressant att se det på min kamera.
Min verkar sticka åt höger vad jag kan se på demobilder.

Det är väldigt lätt att kolla när en fokuspunkt låser. Se till att du har ett motiv som är väl avgränsat mot bakgrunden, t.ex. en "här-går-man-skylt". Ställ sedan kameran i AI-Servo med en fokuspunkt aktiv. För sedan kameran, med avtryckaren eller AF-ON-knappen i fokusläge, in och ut över motivet i alla riktningar. Då ser du både när af-punkten låser och släpper.

Lika enkelt är det att kolla AF med LiveView läget. Ställ kameran på stativ och aktivera LiveView med "Quick-Focus" (Vanliga AF med enbart centrumpunkten aktiv). Fokusera manuellt med LiveView i 10x på ett kontrastrikt plant motiv, som är parallellt med sensorn, i skärmens centrum bakom af-punkten. Ställ dej sedan så att du ser avståndsskalan på ditt objektiv och tryck AF-ON. Rör sej avståndsskalan så vill AF ha en annan fokusinställning än din manuella. Kolla oxå bak på skärmen och jämför hur det ser ut mot manuell fokus. Obeservera oxå att du INTE behöver ta en enda bild och slita på slutaren och krångla med att granska i din dator. Observera oxå att du bör göra denna test i dagsljus.

Blås även rent af-sensorn som sitter i botten på kameran bakom spegeln. Ett dammkorn där kan förstöra AF helt.
 
Senast ändrad:
Ang. "marknaden" för kameror och beta-testande... :) Betänk verkligheten att den "normale genomsnittsanvändaren" faktiskt aldrig någonsin under kamerans livstid utnyttjar hela upplösningen, så ser man ganska snabbt att problemet döljs i en massa andra parametrar. Iaf om man tittar på kameramarknaden som helhet.

Åminstone ett par gånger när folk har haft något att fråga över angående sin nya fina kamera så har de fått en veritabel chock när jag dragit upp bilderna 1:1 på skärmen och tittat på det dom frågar efter. Dom trodde på fullt allvar att bilden vara lika "stor" som datorskärmen.

Jag vet inte så många privatpersoner i min närhet som ser skillnad på om jag kör 200 eller 300dpi i en utskrift (nej, jag umgås inte BARA med folk som jobbar med tryck/bild/digitalteknik!). 200dpi med "bara" 12MP är ju en printad bild på 40x60cm - detta är större än vad de flesta någonsin förstorar. A4+ räknas som "förstoring".

Det senaste åren har jag rent privat arbetat hårt för den "mjuka" värdet av fotograferandet - inte sällan får bildkvaliten ett större lyft av en korrekt kamerahantering och kunskap om hur det faktiskt fungerar än att lägga ut 30kkr mer på utrustningen. För kunniga arbetande fotografer är det naturligtvis inte riktigt samma sak, men även här träffar jag på riktiga stolpskott ibland. "Den här kameran är jättebra, den klarar 300dpi..!" osv, osv....

Lyft fram användarkunskap och bildkunskap tills kameran är en begränsande faktor - DÅ är det dags att byta upp sig. Köp objektiv i stället och vänta en generation extra med ett nytt hus om det inte är något väldigt speciellt du söker. Arbeta med kameran/datorn och se hur mycket du faktiskt klarar med det du har idag. Köp en fyraveckorsresa till Indonesien i stället för en ny 1D4, det kostar mindre, och du kommer minnas det mer när du sitter på hemmet när det väl är dags för det. Är din 1D4 en icke momsad avdragsgill omkostnad för ditt arbete är det en annan sak.
 
Måste bara fråga en gång till, står det verkligen ingenting i kamerans bruksanvisning om hur skärpan ska fungera i olika lägen?

Ett vanligt fel man gör (även jag) är att snabbt öppna förpackningen med den nya prylen/kameran/mobilen, ladda batterierna och direkt sätta igång och testa.

Men nog är det bra att ta den tid som behövs och kolla lite i bruksanvisningen, där står ju "nästan allt."

Ett tips till, jag brukar läsa bruksanvisningen en gång till efter en månad eller så för då brukar jag upptäcka sånt som jag missade vid första läsningen.

Det här känns ju som att slå in öppna dörrar, men varför inte kolla en gång till i bruksanvisningen?
 
Ang. "marknaden" för kameror och beta-testande... :) Betänk verkligheten att den "normale genomsnittsanvändaren" faktiskt aldrig någonsin under kamerans livstid utnyttjar hela upplösningen, så ser man ganska snabbt att problemet döljs i en massa andra parametrar. Iaf om man tittar på kameramarknaden som helhet.

Åminstone ett par gånger när folk har haft något att fråga över angående sin nya fina kamera så har de fått en veritabel chock när jag dragit upp bilderna 1:1 på skärmen och tittat på det dom frågar efter. Dom trodde på fullt allvar att bilden vara lika "stor" som datorskärmen.

Jag vet inte så många privatpersoner i min närhet som ser skillnad på om jag kör 200 eller 300dpi i en utskrift (nej, jag umgås inte BARA med folk som jobbar med tryck/bild/digitalteknik!). 200dpi med "bara" 12MP är ju en printad bild på 40x60cm - detta är större än vad de flesta någonsin förstorar. A4+ räknas som "förstoring".

Det senaste åren har jag rent privat arbetat hårt för den "mjuka" värdet av fotograferandet - inte sällan får bildkvaliten ett större lyft av en korrekt kamerahantering och kunskap om hur det faktiskt fungerar än att lägga ut 30kkr mer på utrustningen. För kunniga arbetande fotografer är det naturligtvis inte riktigt samma sak, men även här träffar jag på riktiga stolpskott ibland. "Den här kameran är jättebra, den klarar 300dpi..!" osv, osv....

Lyft fram användarkunskap och bildkunskap tills kameran är en begränsande faktor - DÅ är det dags att byta upp sig. Köp objektiv i stället och vänta en generation extra med ett nytt hus om det inte är något väldigt speciellt du söker. Arbeta med kameran/datorn och se hur mycket du faktiskt klarar med det du har idag. Köp en fyraveckorsresa till Indonesien i stället för en ny 1D4, det kostar mindre, och du kommer minnas det mer när du sitter på hemmet när det väl är dags för det. Är din 1D4 en icke momsad avdragsgill omkostnad för ditt arbete är det en annan sak.

Jag förstår din poäng även om det var lite OT.
Det jag menade är att för att ta mobiltelefoner så finns det flera dokumenterade fall där SE låg på andra plats i "reparationslistan" på första plats låg samsung om jag inte minns fel.
Jag är också med på att man som lekman inte kan köpa en kamera för 69 000 kr och ett 400L objektiv och sen heta "nisse professionella foto AB" utan man måste hantera det professionella som kameran är. Det blir man genom skola, erfarenhet eller liknande.
Det man kan utläsa av forum och som denna tråd är att det verkar som om man släpper en produkt utan att vara helt klar. Kanske är det medvetet och kanske är DU en canon-representant? Hur skall vi veta? :)

Jag är då bergsäker på att man låter oss slutanvändare prova och komma med "klagomål"
I nästa generation 7D är kanske fokusproblemet borta?
För ett fokusproblem finns det, i alla fall på min kamera.
Fler opartiska ögon har sagt att fokus inte är där den borde vara.

Så fort helgerna är över åker min kamera ned till Canon och jag är säker på att "serviceverkstäderna" läser detta de också :)
 
Måste bara fråga en gång till, står det verkligen ingenting i kamerans bruksanvisning om hur skärpan ska fungera i olika lägen?
Jo, det står en hel del i handboken om AF-systemet.

Orsaken till skärpeproblem (förutsatt att förutsättningarna, t.ex. tillräckligt ljus, finns vid fototillfället) kan nog kategoriseras enligt följande:
1. Användaren har inte läst, har läst slarvigt eller inte förstått vad som står i handboken.
2. Kameran har egenheter som inte står i handboken eller åtminstone är otydligt beskrivet, t.ex. att fokuspunkterna är betydligt större än rutorna man ser i sökaren.
3. Systemet (kamera+objektiv) är på något sätt felaktigt och behöver justeras/lagas.

Alla tre förekommer och ibland tolkas säkert en del kategori 1-problem in i någon av de andra kategorierna och kategori 2-problem uppfattas förmodligen ibland som ett kategori 3-problem. En sak är dock fullständigt säker: för skärpeproblem som faller i kategori 2 och 3 hjälper det inte att läsa handboken.
 
Göran:
Min poäng kanske lite missförstods. Det jag ville ha fram är att producenten kan ha lite slappare toleranser än vad de nogranna/kunniga användarna trivs med - just eftersom det finns en så stor ekonomisk bas för dem att stå på iom alla köpare som inte ens ser problemet - eftersom de inte egentligen har en aning om vad dom tittar på, eller hur det "borde" se ut.

Jag är definitivt inte en Canon-repressentant, och vissa här skulle nog snarare klassa mig som det absolut motsatta... :) Jag har full förståelse för att många är missnöjda, och tycker också att missnöjet är fullt berättigat. Nivån är för låg.
 
...................5DII fick nog onödigt mycket skit av en "loddriven Moraklocka" (EF 50/1,4) samt de faktum att om man läser manualen för mikrojustering av af så upptäcker man att det inte är universalverktyg för att justera felaktik fokus generellt utan ett verktyg för att finsjutera af vid varje fototillfälle med hänsyn till ljus och avstånd med ett väl injusterat objektiv.

Idag är det knappast någon som knystar om några problem med 5DII och i morgon så är det med säkerhet lika tyst om 7D. Kan detta bero på att tillverkaren faktiskt lyssnar på konsumenterna...

God Jul!

När jag läser första stycket ovan, så tror jag knappt vad jag läser. Skulle folk hela tiden hålla på och finlira med mikrojusteringen med "väl injusterade objektiv"? Det låter för mig som en taskig bortförklaring varför man tvingats förse sina kameror med justering så att man kan outsourca problemlösningen på AF-problemet till användarna själva istället för till företagets kostsamma garantirep. organisation. Sen har man mage att sälja in det som en "feature" istället för den taskiga nödlösning det är. Taskig är den för den löser ju faktiskt få av de AF-problem folk har. I en del fall skapar de dessutom nya.

Att inga längre "knystar om några problem med 5DII" är väl inte så konstigt. Micke och Lennart har väl tröskat igenom de problemen så det bara är vitt pulver kvar av Canons kvalitetskontroller. Det blir inte mycket mindre flisor nu, hur mycket man än tröskar vidare med den modellen. Ska man överhuvudtaget finna det meningsfullt att tröska vidare så krävs det nog lite nya modeller att skärskåda, modeller som märkligt nog inte verkar bli speciellt mycket bättre över tid.

Sen är det väl också så att det finns gränser för hur många trådar av denna typ vi orkar hålla igång samtidigt här på FS. Det mesta kring AF-problemen är väl utrett redan av Micke, Lennart och Joakim.

Det är min fasta övertygelse att en taskigt fungerande AF är sämre än ingen alls, eftersom den fintar användaren långt upp på läktaren om man inte ser upp och många är de som faktiskt inte ser upp. Problemet är dessutom att AF-problemen kommer i många skepnader och är väldigt svåra att avslöja i en del fall, vilket herrarna ovan visat i ett otal outtröttliga experiment. Det finns faktiskt inte speciellt mycket att tillägga i sak annat än att det är viktigt att kolla den kamera man tänker köpa noga direkt i affären innan man betalar.
 
Senast ändrad:
Det här känns ju som att slå in öppna dörrar, men varför inte kolla en gång till i bruksanvisningen?

I mitt fall är det verkligen att slå in öppna dörrar. Jag har läst manualen säkert 4-5 gånger. Eftersom jag har för vana att läsa mina kameramanualer i badet är de i ett bedrövligt skick redan efter ett par veckor! :) Jag brukar också ta ett par sidor i sängen, gärna med kameran bredvid. Min katt är ett vanligt fokusmotiv - ja min sambo undrar om jag är riktigt friskt! :)

Har också läst den utökade informationen om AF som finns på Canon USA's sida.

Jag väntade också ett par månader innan jag startade den här tråden, just för att vara säker på att jag inte gjort något knas. Dessutom var felet var så pass grovt att det syntes tydligt även på vanliga semesterbilder i betraktelse på skärmen i 1600 pixlar utan att behöva göra några direkta jämförelser.

Jag håller fortfarande på att testar en del, är inte 100% säker på att allt är som det skall vara. Lite svårt att testa när det är mörkt och snöigt ute, så det får bli inomhus med stativ.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.