Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Men att bara sitta på den här tråden och besvära sig hjälper ju inte, eller hur?

Gå till källan och ta tag i problemet istället.

Ni kan ju åtminstone försöka maila istället för att attackera budbäraren?
 
Har du läst tråden? Det är ju dom som har "tagit tag i problemet" och fått sin kamera åtgärdad av service.

Att diskutera problemen online ser jag som ett led i felsökning och att skaffa sig underlaget man behöver för att kunna gå till service med ett verifierat kamerafel och inte t.ex. handhavandefel.

Vilken hjälp med felsökningen eller åtgärd tror du att du får från någon ovidkommande person på Canon? Ska man maila till någon är det väl direkt till tidsbokningen på serviceverkstaden i sådana fall, det är förmodligen det rådet du får från alla andra på Canon.
 
Men att bara sitta på den här tråden och besvära sig hjälper ju inte, eller hur?

Gå till källan och ta tag i problemet istället.

Ni kan ju åtminstone försöka maila istället för att attackera budbäraren?


Det är ingen som attackerar dig som person. Däremot ifrågasätter vi om dina råd leder till en lösning.

Dessutom använder du uttryck som "bara sitta på den här tråden och besvära sig" och "sluta gnälla, gör något istället" vilket jag som trådskapare upplever som provocerande.

Jag har inte gnällt, jag har agerat, jag har fått en lösning.

Som sagt, läs tråden!
 
Instämmer helhjärtat med Anders & Anders.Ersättningen Canon får betala till serviceverkstäderna är inte liten med tanke på deras verkliga timkostnad.

Ju fler som seriöst testar sina kameror och reklamerar desto mer svider det hos tillverkaren som får stå för fiolerna.

Och tro inte att svenska Canonrepresentanter inte läser trådarna på FS plus alla andra större internationella trådar.

Jag vet med bestämdhet att trådar liknande denna har hjälpt många till handling istället för att stillatigande sitta halvt/helt missnöjda med sina nya kameror som inte fungerar som utlovat.

Rom byggdes inte på en dag, men som bekant urholkar droppen stenen och snart får vi förhoppningsvis se kameror som är bättre leveransavsynade, vilket torde gagna både konsument och tillverkare i ett mer långsiktigt perspektiv än kvartalsekonomi.
 
Jag vet med bestämdhet att trådar liknande denna har hjälpt många till handling istället för att stillatigande sitta halvt/helt missnöjda med sina nya kameror som inte fungerar som utlovat.

Någonstans inom mig gror tanken att trådar som denna mer gör att tillverkare i allmänhet hittar på sätt att parera att vi reklamerar våra prylar.
Ett exempel från tiden jag arbetade med att justera fokus på gamla hederliga CRT-monitorer: vi prioriterade att lägga skärpan i nedre och övre vänstra hörnet än någon annanstans på skärmen. Varför? Jo, det första folk ser är Startknappen och arkivmenyn. Sett i det stora blev alltså bilden sämre än om vi hade prioriterat jämn fokus över hela skärmen, men reklamationsfrekvensen minskade...
 
Någonstans inom mig gror tanken att trådar som denna mer gör att tillverkare i allmänhet hittar på sätt att parera att vi reklamerar våra prylar.
Ett exempel från tiden jag arbetade med att justera fokus på gamla hederliga CRT-monitorer: vi prioriterade att lägga skärpan i nedre och övre vänstra hörnet än någon annanstans på skärmen. Varför? Jo, det första folk ser är Startknappen och arkivmenyn. Sett i det stora blev alltså bilden sämre än om vi hade prioriterat jämn fokus över hela skärmen, men reklamationsfrekvensen minskade...

Ligger nog lika delar sanning (med modifikation) och paranoiavarning i det du framhåller.
Har du helt rätt är framtiden ljus för hålkameran:):)
 
Frågan kvarstår, har någon i den här tråden verkligen försökt kontakta huvudet (Canon) och inte bara "armarna" (service-verkstäderna)?

Det här kommer aldrig att få någon lösning förrän Canon med kraft tar tag i detta och ser till alla som skrivit om detta här på FS får gratis hjälp en gång för alla. Åtminstone ett svar från dem ...

Jag har ingen 7D själv (var dock på väg att köpa en tidigare), men vet att tyvärr kan det vara väldigt svårt att få rätt mot större företag (läs Canon), de tycker antagligen att den svenska marknaden är så liten att de bara kan strunta i problemet.

Men, återigen, det enda som kan påverka dem är någon form av samlad aktion, tyvärr tror jag inte att alla insändare här betyder något för Canon i dagsläget.
 
Jag har ingen 7D själv (var dock på väg att köpa en tidigare), men vet att tyvärr kan det vara väldigt svårt att få rätt mot större företag (läs Canon), de tycker antagligen att den svenska marknaden är så liten att de bara kan strunta i problemet.

Grejen är att ett företag som Canon helt omöjligen kan ha kontakt med alla sina kunder. Tänk er om alla med en Canonkamera skulle höra av sig direkt till Canon för att fråga man tar bra bilder. Supportavdelningen skulle behöva mångdubblas och priset för produkten skulle behöva höjas för att bekosta den. Istället låter man mellanleden kanalisera och filtrera informationen så att bara de riktiga problemen belastar expertisen. ("Jasså, ska den knappen stå i AF - hade jag ingen aaaning om"?) Ett företag som är rena motsatsen är RED, men dom har ju inte lika många kunder än.
 
...
de tycker antagligen att den svenska marknaden är så liten att de bara kan strunta i problemet.
...

Det här är väl inte ett svenskt problem?

Är vi små kan vi inte påverkar så värst mycket, å andra sidan finns det ju större marknader som kanske utövar större tryck, och vi får då tillgång till samma fixar.
 
En fråga som kanske inte hör hemma i denna tråd men det känns som den berör detta ändå, det gäller inköp av kamera från tex tyskland eller england gäller garantin för 7d köpt där även här i sverige !?!?
känns som kameran är så pass ny och med en del barnsjukdomar att jag inte törs chansa på en utan garanti !!
 
En fråga som kanske inte hör hemma i denna tråd men det känns som den berör detta ändå, det gäller inköp av kamera från tex tyskland eller england gäller garantin för 7d köpt där även här i sverige !?!?
känns som kameran är så pass ny och med en del barnsjukdomar att jag inte törs chansa på en utan garanti !!

Det är kontinent-garanti, åtminstone, på Canons hus. Köper Du alltså i europa gäller garantin i Sverige.
Vad jag läst tidigare har Canon världsgaranti på xD-husen, men jag är osäker om det även gäller 7D.
/L
 
Jag tror det är så att alla digitala kamerahus från Canon har "kontinental" garanti.
 
Frågan kvarstår, har någon i den här tråden verkligen försökt kontakta huvudet (Canon) och inte bara "armarna" (service-verkstäderna)?

Yes, Kontaktade en boss på Canon Svenska AB och klagade på en glugg som inte RCC lyckades justera till vad den borde prestera. Han hjälpte mig att få en helt ny glugg. Trots att garantitid var slut.

Diskuterade även en hel del andra problem med honom. Men det verkliga huvudet finns i Soluppgångens Land och det är svårare att få låna ett av det huvudets öron för en liten svensk yrkesfotograf.
 
Frågan kvarstår, har någon i den här tråden verkligen försökt kontakta huvudet (Canon) och inte bara "armarna" (service-verkstäderna)?

Det här kommer aldrig att få någon lösning förrän Canon med kraft tar tag i detta och ser till alla som skrivit om detta här på FS får gratis hjälp en gång för alla. Åtminstone ett svar från dem ...

Jag har ingen 7D själv (var dock på väg att köpa en tidigare), men vet att tyvärr kan det vara väldigt svårt att få rätt mot större företag (läs Canon), de tycker antagligen att den svenska marknaden är så liten att de bara kan strunta i problemet.

Men, återigen, det enda som kan påverka dem är någon form av samlad aktion, tyvärr tror jag inte att alla insändare här betyder något för Canon i dagsläget.


Den här tråden handlar om mina fokusproblem. Jag välkomnar inlägg från andra som har liknade problem så vi kan diskutera hur vi skall komma till rätta med problemet. Jag vill dock inte förvandla tråden till en allmän gnäll och klagomåls tråd.

I nästan all produktion förekommer det kvalitetsproblem. Det absolut viktigaste är då att tillverkaren tar sitt ansvar och antingen reparerar det felaktiga varan, eller lämnar ny felfri vara eller häver köpet. I det här fallet har tillverkaren agerat helt korrekt och accepterat min reklamation och åtgärdat felet utan knot och utan kostnad.

Hittills är jag alltså helt nöjd med hur detta hanterats (men reservation enligt ovan för att jag inte hunnit testa fullt ut).

Om du vill starta ett upprop mot Canon så föreslår jag att du startar en egen tråd i ämnet.

Mvh
Anders
 
Jag håller faktiskt med M7_21 i sak men visst kan det tas i en annan tråd. Jag tycker dock att det är lite väl mycket krafs med dojan i gruset och mössan i hand från oss kunder när det gäller detta. Vi ska alltså vara glada bara för att tillverkaren gratis åtgärdar undermåliga produkter, där man nästan kan skönja en medveten policy hos tillverkarna (ingen nämnd och ingen glömd) som tillämpar GSG-metoden när det gäller slutkontroll - ja, "går det så går det". Faktum är ju att om man har ett antal objektiv som inte lirar ihop med ett eller fler kamerahus så kan man hamna i en ordentlig garantirepcirkus innan man i bästa fall hamnar rätt. Det kan vara oerhört tröttsamt och frustrerande. I stället för att kunden kan glädja sig åt ett lustfyllt inköp så kan denna typ av cirkus knäcka mången god fotografs vilja att överhuvudtaget syssla med en hobby eller ett yrke där all energi går åt till att hantera logistiken kring allt strul. Alla bor ju inte heller så till att det bara är att köra förbi och lämna in grejorna på en fikarast. Jag tycker faktiskt man ska ställa högra krav än så. Du låter nästan som en tillverkarnas drömkund i din anpassning till de villkor tillverkaren du valt bjuder.
 
Senast ändrad:
Min kamera, som alltså frontfokuserar på längre avstånd, är inköpt i England (Warehouseexpress), men den är engelsk från början och inte gråimporterad så garantin ska gälla i även Sverige.

Jag har kontaktat dem med en felbeskrivning och skrev att jag kunde ta kontakt med Canon i Sverige eller Intervision direkt om de tyckte det var bäst. De svarade att de ville ha några testfoton först, de har jag precis har skickat dem, men sen verkar det som de vill ha tillbaka kameran ifall de bedömer att nåt är fel. Vet inte riktigt hur jag ska ställa mig till det (jag förutsätter att de i såfall står för frakten och att de tänker skicka en ny till mig. Vill de ha tillbaka den för reparation i England och att jag ska stå för returen så kommer jag vägra), klart det vore fint med en ny kamera, men samtidigt så vore det inte fel att få kamera och objektiv kalibrerade tillsammans en gång för alla. Jag skrev i allafall att det vore enklast och billigast att få ordnat med service här i Sverige
 
Du låter nästan som en tillverkarnas drömkund i din anpassning till de villkor tillverkaren du valt bjuder.

Möjligen, jag tycker dock bara att jag följer gängse principer vid reklamation.

Jag har en bakgrund från butiksvärlden och har ganska stor erfarenhet av att hantera reklamationer från "andra" sidan. Jag uppskattade alltid de kunder som var sansade, beskrev problemet sakligt och gav oss chansen att rätta till det. Jag inbillar mig alltså att genom att uppträda korrekt blir jag korrekt behandlad. Lite gammaldags tänk kanske, men det brukar funka för mig.

Jag vidhåller att metoden att mailbomba en person på svenska Canon inte är speciellt konstruktivt. På kort sikt handlar det ju om att få kameran fixad. Ja, då är garanterat mailbombning, helt fel metod.

Vad tror du har störst effekt på lång sikt:

a) Canon Sverige kontaktar Canon Japan och säger "Vi har fått 123 mail där folk klagar på olika saker med 7D" - vi vidarebefordrar dem härmed i original - gör något!

b) Canon Sveriger rapporterar till Japan. Vi har sålt 4643 st 7D. Av dess har 123 st med följande serienummer följande fel. Kostnaden för dessa garantireparationer uppgår till 678.545 SEK som vi härmed bifogar faktura på.

Jag är övertygad om att för att reklamationerna skall göra sig hörda måste de in i Canons system, rapporteras in med serienummer, felbeskrivningar, åtgärder etc. Först då finns det en chans att de "hörs".
 
Jag ser det här som 2 st problem som går in i varandra.

1/ Slutjustering/leveransavsyning brister hos tillverkaren i vad jag
m fl anser vara för hög utsträckning.

2/ Frågan om leveransledet tar sitt ansvar för produkter som är behäftade med fel/dåligt justerade samt kundens problem i samband med detta.


Problem 1 anser jag vara bevisat existerande i icke ringa omfattning, vilket många trådar här på FS visat genom åren så snart en ny kamera kommit ut. Här måste skärpning ske.

Problem 2 består inte av att leveransledet inte rättar till felen. Tvärtom utfaller de till belåtenhet för majoriteten som fått sina prylar åtgärdade. Bevisas också i många Canontrådar här på FS.

MEN besväret för de flesta i Svea rikes avlånga land är att de inte bor nära ett servicecenter utan måste skicka in sina prylar och vara utan dem i varierande tid. I vissa fall flera veckor. T o m 2 månader har jag exempel på. Och då är frågan om den som drabbas inte borde kompenseras för detta. Vilket är detsamma som reprimand för tillverkaren.

Jag har tidigare hävdat att det inte finns någon anledning att tacka tillverkar(leveransled) för att prylarna faktiskt fungerar efter mer eller mindre omfattande åtgärder. Det är de som ska tacka kunden för hans/hennes tålamod.

Men som läget är IDAG kan jag inte se hur Anders skulle kunna reagera och agera på ett resultatmässigt bättre sätt. Han har kört enligt gängse aktuella regler och villkor.

Vill vi ändra de villkoren? Jomen, självklart! Frågan är bara hur?

Till syvende och sist handlar det om att huvudproblemet är bristerna i leveransavsyning.

Hur gå fram med kraft för att åtgärda det? mailbombning av svensk representant tror jag inte alls på.

Men som Sten-Åke skriver så finns det ingen anledning att skrapa med foten.

När en av mina dyrare gluggar visade malfunktion skickade jag en länk till en tråd på FS till Canon Svenska AB. Tråden handlade delvis om att många fått felaktiga gluggar av den typen. Huruvida det utföll väl för andra än mig vet jag inte.
 
Många kloka ord där!


MEN besväret för de flesta i Svea rikes avlånga land är att de inte bor nära ett servicecenter utan måste skicka in sina prylar och vara utan dem i varierande tid. I vissa fall flera veckor. T o m 2 månader har jag exempel på. Och då är frågan om den som drabbas inte borde kompenseras för detta. Vilket är detsamma som reprimand för tillverkaren.

Ja där är jag förstås priviligierad i och med att jag passerar 50 meter utanför Intervisions fönster påvägen till och från jobbet. Dessutom livnär jag mig inte på mitt foto och jag har två väl fungerande hus och några gluggar hemma som kan funera som backup. Så för mig var det ingen katastrof att vänta 10-12 dagar.


Jag har tidigare hävdat att det inte finns någon anledning att tacka tillverkar(leveransled) för att prylarna faktiskt fungerar efter mer eller mindre omfattande åtgärder. Det är de som ska tacka kunden för hans/hennes tålamod.

Håller med om att man inte skall vara tacksam i ordets större bemärkelse. Däremot tackar jag Intervision för god service, ungefär som att jag säger tack och hej när jag lämnar restaurangen efter en god middag och 1500:- fattigare! :)


Till syvende och sist handlar det om att huvudproblemet är bristerna i leveransavsyning.

Håller med.

Hur gå fram med kraft för att åtgärda det? mailbombning av svensk representant tror jag inte alls på.

Men som Sten-Åke skriver så finns det ingen anledning att skrapa med foten.

Håller med. Jag tror fortfarande att det absolut viktigaste är att de som upplever problem verkligen reklamerar. Jag utgår ifrån att ett företag av Canons storlek har ganska väl utvecklade rutiner för att se när någon produkt har onormalt hög "fail rate" och de här fokusproblemen måste ju kosta STORA pengar och det borde i slutändan leda till någon form av bättring. Men helt säker är man inte...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.