...Ett rätt ställt objektiv=ett rätt ställt objektiv som ska fungera på alla kameror med EF-fattning, förutsatt att kamerorna är rätt injusterade. Och eftersom dina övriga Canongluggar fungerar bra på såväl 7D, som 30D och 300D så är jag minst sagt undrande till hur man resonerar.
Bra att du kontaktar Intervision först.
Edit: mitt exemplar av Sigma 18-50/2.8 EX DC fungerar lika bra på 7D, 20D och 5DMkII (även fast beskärning sker där pga att den är en FF-kamera). Samma exemplar har fungerat klanderfritt på mina tidigare 1DsMKII, 40D och 50D (samma reservation för 1DsMkII som är FF)....
Intressant att just detta kom upp till diskussion nu. Jag fick nämligen lära mig något alldeles nytt vad gäller justering av objektiv idag.
Jag var alltså iväg för att hämta min 1D Mark IV på Intervision i Malmö efter AF kontroll/justering.
Då jag lämnade in huset så lät jag objektivet (24-105) av en ren händelse sitta kvar. När jag sen frågade Krister (teknikern på Intervision) om det var mycket att justera på huset så fick jag till svar
- Nä huset var faktiskt rätt bra, men objektivet behövde fixas en hel del.
Men, men vänta nu lite, säger jag då. Du hade ju detta objektiv inne för AF justering för ca 10 månader sedan tillsammans med 5DMkII... har det 'ändrat på sig själv'??
Då förklarade Krister för mig att ett objektivs AF justeras för olika AF system.
Informationen lagras i objektivet och respektive justering används då på olika kamerahus.
Alla 1Dx hus justeras på samma sätt och de andra (7D, 5DMkII, 50D, 40D, o.s.v.) på ett annat sätt. De flesta (Canon) objektiv har möjlighet till lagring av två olika system medan de allra nyaste klarar 3 uppsättningar.
Detta var för mig helt ny och viktig information.
Resultatet hade annars lätt kunnat bli en vända till Säter (som ni brukar hänvisa till).
Tänk er scenariot där man haft sitt 5DMkII hus justerat korrekt och alla objektiven likaså. Lite senare får man även ett 1Dx hus justerat. Glad i hågen börjar man sen fotografera och förundras varför resultatet inte blir bra på 1Dx när det fungerar bra på 5DMkII... Allt är ju justerat korrekt! Hu jenamej vilket elände!
Så slutklämmen på detta blev att Krister sa till mig att boka en tid då alla objektiven återigen lämnas in för justering, för 1D systemet. Så får det bli.