Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, man bör ju hålla det på en rimlig nivå. Jag har dock tagit i så det knakar för att påvisa skillnaden - och som jag ser det är skillnaden inte i hur skarpa kanter man kan få, utan hur påverkan av skärpningsmetoden skiljer sig mellan kanter respektive mindre detaljer i t.ex ytstrukturer.

För "grov" skärpning tar helt enkelt inte fram detaljer, iaf inte innan man skärpt så mycket att skarpa kanter börjat ge ringningar för länge sedan. Bild 2 o 3 har på ett ungefär lika skarpa kanter, men skiljer sig ganska mycket i lite plattare ytor som t.ex träets ådring. Samma skillnad finns med mindre starka effekter, men mindre starka då naturligtvis...

Hiraloam använder jag så sent som möjligt, iaf efter att jag bestämt mig för totalkontrasten i bilden - som alla typer av "dumma" algoritmer så förstärker den inte bara kontrast, utan även färgskillnader. Den kan alltså ställa till det om man har två starka färger intill varandra - kanten kommer då ligga i riskzon för att "blockera".

Högpass-skärpning är en bra princip som man kan få att se väldigt "naturlig" ut, men nackdelen är att det nog är den princip som kräver mest anpassning "per bild" för att ge bra bild i slutändan. Sen tycker jag att det ofta händer att den får oskärpedelar i bilden att ge trappstegseffekter.
 
Jag tror också att om man ska få ut det där sista så måste man ha flera tekniker att välja på. Jag har bara aldrig brytt mig om detta så mycket att jag hunnit lära mig när jag ska välja vad, så det blir lite trial-and-error. Det är nog läge att försöka förstå mer av "vad som påverkar vad" så det kan bli lite mer metodiskt.
 
Jag har inga problem med skärpan på min 7D.

Uppgraderade 50D:n mot en 7D i höstas direkt när den kom ut.

7D:n sätter alltid fokusen rätt direkt. Hade heller inga problem med min 50D.
Inga av mina objektiv behöver justeras för kameran:
EF-S 17-55 2,8 IS USM
EF-S 60 2,8 USM
EF 50 1,8 II USM
EF 17-40 4.0L USM
EF 24-105 4.0L IS USM
EF 70-200 2,8L IS USM

Har testat flertalet gånger att först låta kameran sätta fokus efter en fokuspunkt, sen gått över till manuellt läge för att via 10x förstoring i Live View sätta den bättre manuellet. Men resultatet har varit detsamma. Det betyder ju att det inte går att sätta bättre än så. Däremot märker jag att kameran ger lite mjukare bilder än 50D:n men det var lätt ordnat genom att höga upp skärpan i kameran ett snäpp från standardläget. Alternativt gör man det efteråt i datorn. Men det känns bättre att slippa detta steg.

Min 7D:n har hittils hunnit ta ca 4,000 bilder och jag kan bara säga att jag är mycket nöjd med denna fantastiska kamera. Äger sedan tidigare också en 5D Mark II, men den har fått "vila" mycket i kameraväskan nu ett tag.
7D:n är en roligare kamera tycker jag, men när mörkret faller in så kommer 5D:n fram igen. Även om bruset är väldigt lågt på 7D så kommer det inte i närheten av 5D.

/Andrée
 
Det jag skulle komma till med Hiraloam är att det är en USM med väldigt stor radie - kanske 1/50-1/100 (r15-r60) av bildbredden - som man kör med ganska låg kraft - kanske 20-40. Detta ger en ganska svag, men ganska globalt verkande kontrastökning, och kontrast = skärpa/tydlighet. Kanske snarare tydlighet än skärpa, även om detta också påverkas. Jag rekommenderar att man provar lite iaf.
.

Visst är det samma sak som Reichmann kallar "local contrast" eller också clarity i LR? Vill minnas att Reichmann använde 20/50/0 i USM som standardvärde. Vill också minnas att han någonstans skrev att idén till sin "local contrast" kom från något av genierna på Adobe som i sin tur fick tag på idéerna från grundaren av RawShooter. Dessa idéer implementerades senare i PS och LR efter köpet av RawShooter....

Jag är inte helt säker och kanske minns fel så rätta mig gärna om så är fallet
 
Iden är ca 50 år gammal, och är en variant av mjuk förlysning av fotopappret med en mycket starkt defokuserad bild från förstoringsoptiken. Reichman fick det från Mikael Tapes som kallar det närmast för "local contrast", men han är inte riktigt konsistent i hur han uttrycker sig...

"Clarity" och de andra namngivna varianterna skiljer sig lite dels i hur de arbetar i färg respektive mörkhet, samt hur den "bakvända" oskärpan läggs på. Ren gaussisk oskärpa ger en S-formad ramp upp/ner mot kanten, och detta syns ibland som lite för "iögonfallande". En mindre tydlig kant kan man uppnå genom att köra först en helt "rak" oskärpning (modell grytlock) och sedan en Gauss-ramp med samma radie ovanpå detta. Då gör man biten närmast kanten helt "rak", och kontrastrampen börjar inte förrän en bit ut från kanten - betydligt mindre "störande" för ögat..
 
Var inne i Malmö idag och lämnade in kamera, tre objektiv och lite testbilder. Kontrollfreak som man är hade jag helst velat tala med personen som ska göra justeringarna angående vad jag har kommit fram till, men man får väl lita på att de fixar det ändå.
 
Vid halvtretiden idag fick jag ett sms om att grejorna var färdiga för avhämtning!! Vet inte riktigt om jag ska vara glad över den snabba hanteringen eller skeptisk för att det gick så snabbt. Jag får nog slå dem en pling innan och kolla att de testat allt ordentligt, så jag itne åker i onödan
 
Efter mycket eget testande beslutade jag mig för att lämna in min kamera till RCC i Mölndal. De hittade ganska snart fel i mitt objektiv som gjorde att fokusen blev fel. Objektivet byttes ut, men innan jag hämtade kameran bad jag dem att för säkerhets skull testa det nya objektivet ihop med kameran. Detta eftersom jag misstänke att felet ändå låg i kameran.

Idag fick jag beskedet att kameran bytts ut mot en ny, och att de just nu testar kameran ihop med objektivet. Allt beräknas vara klart nästa vecka.

Det är aldrig kul när en ny kamera inte fungerar som förväntat, men jag är ändå supernöjd med Canons service och att de gör allt de kan för att fixa felet.
 
Efter mycket eget testande beslutade jag mig för att lämna in min kamera till RCC i Mölndal. De hittade ganska snart fel i mitt objektiv som gjorde att fokusen blev fel. Objektivet byttes ut, men innan jag hämtade kameran bad jag dem att för säkerhets skull testa det nya objektivet ihop med kameran. Detta eftersom jag misstänke att felet ändå låg i kameran.

Idag fick jag beskedet att kameran bytts ut mot en ny, och att de just nu testar kameran ihop med objektivet. Allt beräknas vara klart nästa vecka.

Det är aldrig kul när en ny kamera inte fungerar som förväntat, men jag är ändå supernöjd med Canons service och att de gör allt de kan för att fixa felet.

JODÅ
Vi är nog alla nöjda med Canons service, själv hade jag varit mycket nöjdare om mina 5dmk2 var justerade från början, att min första 7d inte skulle uppvisa bandning,att alla mina objektiv undantaget 2-3stycken har varit inne på kontroll och justering. Det är en tämligen tidskrävande procedur.
 
Inte jag

JODÅ
Vi är nog alla nöjda med Canons service, själv hade jag varit mycket nöjdare om mina 5dmk2 var justerade från början, att min första 7d inte skulle uppvisa bandning,att alla mina objektiv undantaget 2-3stycken har varit inne på kontroll och justering. Det är en tämligen tidskrävande procedur.

Jag är då inte nöjd med canons service. Mitt 70-200/4 var inne hos 3 olika serviceverkstäder utan att de ens kunde (eller ville) hitta fronfokusen på 2 mm som helt diskade mitt (mina då det var flera) objektiv. Ska inte dra hela historien igen men jag kan säga att nästa gång så åker jag de 50 milen och öövervakar arbetet. Till verkstaden i Växjö lämnar jag aldrig mera mina objektiv (ingen åtgärd men en jävla massa damm i huset på köpet!!!)

PS var lyckliga ni som bor i huvudstaun eller i Götet!
 
Jag är då inte nöjd med canons service. Mitt 70-200/4 var inne hos 3 olika serviceverkstäder utan att de ens kunde (eller ville) hitta fronfokusen på 2 mm som helt diskade mitt (mina då det var flera) objektiv. Ska inte dra hela historien igen men jag kan säga att nästa gång så åker jag de 50 milen och öövervakar arbetet. Till verkstaden i Växjö lämnar jag aldrig mera mina objektiv (ingen åtgärd men en jävla massa damm i huset på köpet!!!)

PS var lyckliga ni som bor i huvudstaun eller i Götet!

Visste ens att det fanns ngn serviceverkstad i Växjö som tog emot kameror/objektiv. Är det gamla InfoCare som förr försökte fixa till skrivare, månne?

Lämnade in min A3+ skrivare i9950 där för garantiservice. Visste själv att det var skrivarhuvudet som rymmer 8 patroner som inte var okej. Det tog fyra veckor för dem att komma underfund med det plus att man blev avsnäst i telefon.

Men vad kallar dem sig nu? Ligger ju bara 52 km från där jag bor. Bäst att veta så man kan undvika dem.
 
Besviken

Visste ens att det fanns ngn serviceverkstad i Växjö som tog emot kameror/objektiv. Är det gamla InfoCare som förr försökte fixa till skrivare, månne?

Lämnade in min A3+ skrivare i9950 där för garantiservice. Visste själv att det var skrivarhuvudet som rymmer 8 patroner som inte var okej. Det tog fyra veckor för dem att komma underfund med det plus att man blev avsnäst i telefon.

Men vad kallar dem sig nu? Ligger ju bara 52 km från där jag bor. Bäst att veta så man kan undvika dem.

Har slängt nästan alla papper i min förbannelse över inkompetensen. Vet i alla fall att två av verkstäderna var Assist Workshop AB och Canon (RCC?) i Mölndal. Det får väl bli personligt besök i huvudstaun nästa gång. Tror nog att det börjar bli dags för canon Sverige att ta ansvar. Hade Nikon haft samma objektivútbud på telesidan hade jag redan bytt. Tyvär så uppväger objektiven fortfarande, men hur länge till...

PS namnet infocare klingar obekvämt aktuellt i detta fall... tror det är samma som lyckades med konsstycket att kontaminera min kamera...
 
Personligen gillar jag RCC i Mölndal och har mindre bra erfarenhet av de verkstäder jag provat här i Stockholm. Jag postar till RCC hellre än lämnar in lokalt, tyvärr.
 
Olika

Personligen gillar jag RCC i Mölndal och har mindre bra erfarenhet av de verkstäder jag provat här i Stockholm. Jag postar till RCC hellre än lämnar in lokalt, tyvärr.

Det kanske är olika beroende om man kommer i egen hög person eller bifogar proffspappret (som man kanske skulle skaffa sig men inte gör av princip)
 
Hur får man proffspapper och vad är kriterierna?

Det är lite upp till Canon att bedöma om du får vara CPS-medlem, men grundkrav är minst 2 kamerahus (40D och uppåt) och tre L-objektiv, samt visa att du fotograferar kommersiellt i någon mening.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar