Anders Östberg
Guest
Jag som amatör ser tendenser åt att bilderna ser tecknade ut eller målade ut som på gamla Walt Disney tid.
Det är principen som är det viktiga här, du kan ju dra tillbaka reglagen lite om du vill ha mindre effekt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag som amatör ser tendenser åt att bilderna ser tecknade ut eller målade ut som på gamla Walt Disney tid.
Det var väl bra att ditt exemplar fungerar som förväntat.
Det jag skulle komma till med Hiraloam är att det är en USM med väldigt stor radie - kanske 1/50-1/100 (r15-r60) av bildbredden - som man kör med ganska låg kraft - kanske 20-40. Detta ger en ganska svag, men ganska globalt verkande kontrastökning, och kontrast = skärpa/tydlighet. Kanske snarare tydlighet än skärpa, även om detta också påverkas. Jag rekommenderar att man provar lite iaf.
.
Efter mycket eget testande beslutade jag mig för att lämna in min kamera till RCC i Mölndal. De hittade ganska snart fel i mitt objektiv som gjorde att fokusen blev fel. Objektivet byttes ut, men innan jag hämtade kameran bad jag dem att för säkerhets skull testa det nya objektivet ihop med kameran. Detta eftersom jag misstänke att felet ändå låg i kameran.
Idag fick jag beskedet att kameran bytts ut mot en ny, och att de just nu testar kameran ihop med objektivet. Allt beräknas vara klart nästa vecka.
Det är aldrig kul när en ny kamera inte fungerar som förväntat, men jag är ändå supernöjd med Canons service och att de gör allt de kan för att fixa felet.
JODÅ
Vi är nog alla nöjda med Canons service, själv hade jag varit mycket nöjdare om mina 5dmk2 var justerade från början, att min första 7d inte skulle uppvisa bandning,att alla mina objektiv undantaget 2-3stycken har varit inne på kontroll och justering. Det är en tämligen tidskrävande procedur.
Jag är då inte nöjd med canons service. Mitt 70-200/4 var inne hos 3 olika serviceverkstäder utan att de ens kunde (eller ville) hitta fronfokusen på 2 mm som helt diskade mitt (mina då det var flera) objektiv. Ska inte dra hela historien igen men jag kan säga att nästa gång så åker jag de 50 milen och öövervakar arbetet. Till verkstaden i Växjö lämnar jag aldrig mera mina objektiv (ingen åtgärd men en jävla massa damm i huset på köpet!!!)
PS var lyckliga ni som bor i huvudstaun eller i Götet!
Visste ens att det fanns ngn serviceverkstad i Växjö som tog emot kameror/objektiv. Är det gamla InfoCare som förr försökte fixa till skrivare, månne?
Lämnade in min A3+ skrivare i9950 där för garantiservice. Visste själv att det var skrivarhuvudet som rymmer 8 patroner som inte var okej. Det tog fyra veckor för dem att komma underfund med det plus att man blev avsnäst i telefon.
Men vad kallar dem sig nu? Ligger ju bara 52 km från där jag bor. Bäst att veta så man kan undvika dem.
Personligen gillar jag RCC i Mölndal och har mindre bra erfarenhet av de verkstäder jag provat här i Stockholm. Jag postar till RCC hellre än lämnar in lokalt, tyvärr.
Det kanske är olika beroende om man kommer i egen hög person eller bifogar proffspappret (som man kanske skulle skaffa sig men inte gör av princip)
Hur får man proffspapper och vad är kriterierna?