apersson850
Aktiv medlem
Jag hade aldrig hört talas om det tidigare. Då har jag ändå snokat en hel del.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag hade aldrig hört talas om det tidigare. Då har jag ändå snokat en hel del.
Där ser man. Lite som när Pippi Långstrump letade en hel dag efter en spunk, och så fanns den hela tiden hemma på trädgårdsgången.Jag hörde det av en tekniker på RCC för 3 år sedan då min 1DsMkII skulle justeras. Skrev om det i någon tråd men blev inte trodd. Så jag trodde själv att jag missuppfattat det. Men det stämmer alltså.
Jag hörde det av en tekniker på RCC för 3 år sedan då min 1DsMkII skulle justeras. Skrev om det i någon tråd men blev inte trodd. Så jag trodde själv att jag missuppfattat det. Men det stämmer alltså.
Antingen har du missuppfattat Krister eller så har Intervision ändrat i sina Af justeringsrutiner på senare tid sedan jag var där vilket inte är otänkbart
Det finns två hus, ett APS hus och ett fullformat =1dsmk2 som har elektronisk kommunikation med optiken, vad det gäller APS kamerorna kommer jag inte ihåg vilken det var men det är inte 30d , 40d, 50d, 7d.
Först justeras husen med ett fast referensobjektiv för att säkerställa kamerahusets AF punkter. Objektiven mäts sedan upp på befintligt referenskamerahus eller som i mitt fall på ett av mina 2st 5dmk2 hus och felvärdena som blev från testavlan vad det gäller bak eller framfokusering memoreras och ändras/korrigeras och de nya värden överförs sedan till objektivet via 1dsmk2 eftersom 5d , 5dmk2 etc saknar uppkopplingen/dataöverföringen till objektiven.
Kamerahus och objektiv kontrolleras sedan på nytt.
Jag kan inse att om AF modulen är annorlunda som i exv 1dmk4, 7d jämfört med tidigare hus så skall möjligen objektiven ställas på nytt för detta hus och inte för exv 5dmk2 men samtidigt så skall objektiven kunna användas utan AF problem på samtliga hus från Canon.
Menar du att varje objektiv skulle ha lagrade värden för de olika kamerahusens AF system ? Exv 1dsmk3 , 5dmk2 , 1dmk4 och 7d ?
...Men huvudfrågan jag kommer att ställa är- om optiken justeras för 5dmk2 så garanterar det tydligen inte att det stämmer med exv 1dmk4
Gäller det här bara Canon då? Blir nämligen i längden ganska dyrt att kalibrera alla objektiv varje gång när man byter kamera...
Det kan ju inte vara något positivt för Canons varumärke att den här diskussionen om skärpeproblem pågår i all oändlighet. Jag antar att det finns personer, som noga följer olika Canonforum som det här och att man även talar om problemen internt? Är det för mycket begärt att man från Canons sida går ut med ett klarläggande, så vi slipper läsa en massa mer eller mindre väl underbyggda inlägg om skärpa och skärpejusteringar? Att det finns ett problem eller kanske flera är ju i alla fall helt klart, så det skulle vara skönt att höra vad Canon Sveska AB har att tillföra.
Själv skall jag inom kort skicka in 2 st sprillans nya 7D och två lika nya 70 -200/2,8 II för justering och jag är väldigt besviken att det skall behövas göras. Jag trodde faktiskt bättre om Canons kvalitet när jag nyligen bytte fabrikat/ Christer