Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade aldrig hört talas om det tidigare. Då har jag ändå snokat en hel del.

Jag hörde det av en tekniker på RCC för 3 år sedan då min 1DsMkII skulle justeras. Skrev om det i någon tråd men blev inte trodd. Så jag trodde själv att jag missuppfattat det. Men det stämmer alltså.
 
Jag har lite erfarenhet av Tura och det är som tidigare sagts att de helst tar kamera + objektiv när de ska justera. För mig var det inte ett alternativ då jag bara hade en kamera och ville inte vara utan den ett par veckor under förra våren. Så objektivet (30/1.4) for dit för justering eftersom jag fick visst medhåll i resonamanget att bara ni har ett "nollat" Canonhus så kommer jag bli nöjd, alla min andra objektiv fungerar som de ska.

Det blev bra tycker jag. Objektivet hade uppvisat ett antal konstiga egenskaper, förutom en allmän mjölkighet så träffade inte AF rätt alls vid starkt solljus.

Nu har jag en annan Canonkamera (7D alltså) och jag kan inte klaga på skärpan på Sigma 30/1.4, ens vid vad jag uppfattar som relativt svåra förhållanden. Denna bild har ingen oskarp mask./smart sharpen el. motsv. annat än ACR's default inställning (som är modest). F är 1.8 och skärpedjupet är då en dryg cm. Fokuspunkt är centrumpunkten (där AF liksom i flera andra kameror än 7D arbetar nogrannare vid F/2.8 och bättre).

Med det här "extremt lilla" skärpedjupet missar AF ca uppåt hälften av bilderna i 100% crop - men de flesta fullt användbara för normala förstoringar. Den andra hälften blir bra, och 25% tycker jag blir "riktigt bra" som i exemplet.

Bilden är ngt beskuren, därav ligger inte ögat helt i centrum där AF-punkten sattes, först 50% crop så det går att få uppfattning om skärpedjupet öga vs. resten, sen hela bilden. Jag borde väl vara nöjd!? Jag tror inte objektivet har mer att ge, men så är jag inget foto-ess heller.
 

Bilagor

  • IMG_2546 50percent.jpg
    IMG_2546 50percent.jpg
    15.2 KB · Visningar: 214
  • IMG_2546 400.jpg
    IMG_2546 400.jpg
    45.1 KB · Visningar: 211
Jag hörde det av en tekniker på RCC för 3 år sedan då min 1DsMkII skulle justeras. Skrev om det i någon tråd men blev inte trodd. Så jag trodde själv att jag missuppfattat det. Men det stämmer alltså.
Där ser man. Lite som när Pippi Långstrump letade en hel dag efter en spunk, och så fanns den hela tiden hemma på trädgårdsgången.
 
Antingen har du missuppfattat Krister eller så har Intervision ändrat i sina Af justeringsrutiner på senare tid sedan jag var där vilket inte är otänkbart

Det finns två hus, ett APS hus och ett fullformat =1dsmk2 som har elektronisk kommunikation med optiken, vad det gäller APS kamerorna kommer jag inte ihåg vilken det var men det är inte 30d , 40d, 50d, 7d.

Först justeras husen med ett fast referensobjektiv för att säkerställa kamerahusets AF punkter. Objektiven mäts sedan upp på befintligt referenskamerahus eller som i mitt fall på ett av mina 2st 5dmk2 hus och felvärdena som blev från testavlan vad det gäller bak eller framfokusering memoreras och ändras/korrigeras och de nya värden överförs sedan till objektivet via 1dsmk2 eftersom 5d , 5dmk2 etc saknar uppkopplingen/dataöverföringen till objektiven.
Kamerahus och objektiv kontrolleras sedan på nytt.

Jag kan inse att om AF modulen är annorlunda som i exv 1dmk4, 7d jämfört med tidigare hus så skall möjligen objektiven ställas på nytt för detta hus och inte för exv 5dmk2 men samtidigt så skall objektiven kunna användas utan AF problem på samtliga hus från Canon.

Menar du att varje objektiv skulle ha lagrade värden för de olika kamerahusens AF system ? Exv 1dsmk3 , 5dmk2 , 1dmk4 och 7d ?
 
Senast ändrad:
Jag hörde det av en tekniker på RCC för 3 år sedan då min 1DsMkII skulle justeras. Skrev om det i någon tråd men blev inte trodd. Så jag trodde själv att jag missuppfattat det. Men det stämmer alltså.

Visst är detta anmärkningsvärt! Om det är på detta sätt borde Canon verkligen sprida denna info. Det är väl inte alltför ovanligt att en del fotografer har både rena proffshus såsom 1DsMkII kombinerat med lättare och något enklare hus när man inte vill släpa runt på så mycket kanske. Har man det är det väl inte helt otroligt att man använder samma objektiv på båda husen växelvis till och från.

...eller är det så att man inte säger detta just för att folk då kommer att komma flera gånger och kräva justering av samma objektiv men för olika hus. Garantiservice bara kostar ju. Att knipa kan ju i bästa fall halvera besöken från de som har flera hus av olika typ.
 
Antingen har du missuppfattat Krister eller så har Intervision ändrat i sina Af justeringsrutiner på senare tid sedan jag var där vilket inte är otänkbart

Det finns två hus, ett APS hus och ett fullformat =1dsmk2 som har elektronisk kommunikation med optiken, vad det gäller APS kamerorna kommer jag inte ihåg vilken det var men det är inte 30d , 40d, 50d, 7d.

Först justeras husen med ett fast referensobjektiv för att säkerställa kamerahusets AF punkter. Objektiven mäts sedan upp på befintligt referenskamerahus eller som i mitt fall på ett av mina 2st 5dmk2 hus och felvärdena som blev från testavlan vad det gäller bak eller framfokusering memoreras och ändras/korrigeras och de nya värden överförs sedan till objektivet via 1dsmk2 eftersom 5d , 5dmk2 etc saknar uppkopplingen/dataöverföringen till objektiven.
Kamerahus och objektiv kontrolleras sedan på nytt.

Jag kan inse att om AF modulen är annorlunda som i exv 1dmk4, 7d jämfört med tidigare hus så skall möjligen objektiven ställas på nytt för detta hus och inte för exv 5dmk2 men samtidigt så skall objektiven kunna användas utan AF problem på samtliga hus från Canon.

Menar du att varje objektiv skulle ha lagrade värden för de olika kamerahusens AF system ? Exv 1dsmk3 , 5dmk2 , 1dmk4 och 7d ?


Nja, inte riktigt. Jag var nog lite otydlig.
Vad han menade var att objektivets AF, alltså parametrarna i objektivet, justerades och lagrades i ett register, som då täckte alla 1D-modeller.
För övriga hus justerades parametrarna igen och lagrades i ett annat.
Vi pratade inget om hur själva justeringsproceduren går till så det kan jag inte svara på.
Kort sagt kan man säga att det finns två (eller då i de moderna objektiven 3) register i objektivet.
Sitter objektivet på ett 1D hus så används ett specifikt register, sitter objektivet på någon av den andra modellerna så används det andra registret.

Fullt möjligt att jag missuppfattat något men jag kollade för säkerhets skull en gång till vid telsamtalet.
 
Jo men det handlar snarast om två olika register ett för APS och ett för fullformat, därför två olika kameror som kommunicerar med optiken. Jag har inte varit där på snart ett halvår så mycket kan ha hänt. Möjligen har ett nytt register tillkommit för 1,3 crop och då är det summa tre olka register

Jag skall ta ett snack med Krister, skall ändå lämna in två gluggar för kontroll som uppför sig lite märkligt
 
Senast ändrad:
Det låter utmärkt Mikael. Jag har inte din långa erfarenhet så du kan kanske få fram en mer korrekt beskrivning.

Jag håller med dig om det här med FF/APS. Jag fick inte heller riktigt ihop att 5DMkII använder samma register som t.ex. 40D
Men jag hade inte tänkt tillräckligt länge för att ifrågasätta det resonomanget då...

Se även här vad Jonas Persson nyss skrev om Intervisions 'nya metoder'
http://www.fotosidan.se/forum/showpost.php?p=1507009&postcount=2189
 
Ja-det har säkerligen tillkommit nya verktyg och tillvägagångssätt för de enskilda kamerorna.
Men huvudfrågan jag kommer att ställa är- om optiken justeras för 5dmk2 så garanterar det tydligen inte att det stämmer med exv 1dmk4 utan att all min optik bör också lämnas in för att justeras för 1dmk4.
Och i förlängningen om nu dessa två funkar skall jag även lämna in all min optik för att få den ställd även för 7d.
Om så är fallet
Grattis till oss alla.
Mycket resande blir det
 
Senast ändrad:
...Men huvudfrågan jag kommer att ställa är- om optiken justeras för 5dmk2 så garanterar det tydligen inte att det stämmer med exv 1dmk4

Precis. Exakt det som Krister justerade idag på mitt 24-105
(vilken tur att jag hade objektivet med huset annars hade detta aldrig kommit på tal...). På arbetsordern stod dessutom att AF skulle kontrolleras/justeras endast på huset. Men service minded som de är så gjorde man inget halvdant. Excellent!
 
Jag har precis fått tillbaka min utrustning efter justering av AF hos Intervision.
Tröttnade på att AF aldrig satt korrekt med min 7D, inget av mina 2 objektiv var bra (70-200/4 IS nytt samt 300/2,8 ej IS)
Så jag packade ner allt väldigt väl i en kartong och bifogade returfraktsedel och skickade till Intervision Malmö.
Så idag efter 1 1/2 vecka kom utrustningen tillbaka till mig.
I pappren från intervision står det
Canon 7D Justering AF
Canon 70-200/4 IS Justering AF
Canon 300/2,8 Justering AF

Så jag antar att objektiven nu är kalibrerat efter min kamera (?) med deras nya utrustning för justering av AF punkter
Ska testa allt nu efter jobbet och hoppas att dom löst problemet åt mig.

Beröm till Intervision för snabb service samt väldigt snabb email respons!
 
Hursomhelst: Jag har inte omkalibrerat mina objektiv med EF-fattning sedan över ett år då några smärre justeringar gjordes. Däremot har en 5DMkII kalibrerats och helt en 7D strax efter nyår. Objektiven gick klockrent på båda dessa och även på en 1DmkIII jag hade en tid (såldes jan/feb).

Objektiven som behövts kalibreras har åtgärdats utan medföljande kamerahus (kamerahusen har jag bara begärt AF-justering till +-0).

Därefter har objektiven testats på ssv 1DMkIII, en lånad 1DsMkIII, mina 5DMkII/7D och en gammal 20D.
Skärpan sitter mycket bra.

Tydligen finns det alltså gränsfall eftersom ämnet kommit upp i tråden. Och jag har tydligen haft tur med mina objektiv (i alla fall de flesta) oavsett vilken typ av kamerahus de placerats på.

Men 2007 hade jag en långkörare med min 24-70/2.8 L usm hos RCC. Den var omöjlig att få helt rätt och ärendet hamnade på chefsnivå. Det var DÅ jag fick infon om att eftersom jag använde såväl XD som XXD-modeller så skulle det tydligen till en justering exklusivt för min 1DsMkII. Den skickades in med 24-70 och när båda komponenterna kom tillbaks var det bättre skärpa i objektivet på 1DsMkII (men inte bra nog) och samma skärpefel som tidigare när gluggen sattes på en 40D.

Då förde jag fram denna info i en tråd som ett kuriosa. har letat efter tråden men inte hittat den. Jag trodde inte riktigt på det här själv och det gjorde ingen annan på tråden heller så den diskussionen dog över en dag.

Emellertid var min 24-70/2.8 L usm så risig att inget hjälpte, utan jag fick en helt ny som inte var riktigt bra AF-justerad. Skickade den utan kamera till Intervision och bad att få den ställd +- 0. Den blev då frisk på såväl 1DsMkII som på mina dåvarande 40D/20D.

Så någonstans står jag fortfarande undrande över detta. D v s ska det verkligen behövas? Hoppas få svar genom Mikael eller annan person som har Intervision nästgårds.
 
Gäller det här bara Canon då? Blir nämligen i längden ganska dyrt att kalibrera alla objektiv varje gång när man byter kamera...
 
Gäller det här bara Canon då? Blir nämligen i längden ganska dyrt att kalibrera alla objektiv varje gång när man byter kamera...

Det här i skrivande stund inte utrett ännu. Och det gäller isåfall en viss differens mellan 1D-seriens rena prohus och Canons aps-c modeller ur XXD-serien (typ 20D/30D/40D/50D och egentligen också 7D samt 5D/5DMkII. D v s har du ingen kamera ur 1D-serien så är det inte aktuellt om jag fattat det rätt.
 
Är det inte dags för ett klarläggande från Canon

Det kan ju inte vara något positivt för Canons varumärke att den här diskussionen om skärpeproblem pågår i all oändlighet. Jag antar att det finns personer, som noga följer olika Canonforum som det här och att man även talar om problemen internt? Är det för mycket begärt att man från Canons sida går ut med ett klarläggande, så vi slipper läsa en massa mer eller mindre väl underbyggda inlägg om skärpa och skärpejusteringar? Att det finns ett problem eller kanske flera är ju i alla fall helt klart, så det skulle vara skönt att höra vad Canon Sveska AB har att tillföra.
Själv skall jag inom kort skicka in 2 st sprillans nya 7D och två lika nya 70 -200/2,8 II för justering och jag är väldigt besviken att det skall behövas göras. Jag trodde faktiskt bättre om Canons kvalitet när jag nyligen bytte fabrikat/ Christer
 
Jag tror också så! Har ju fotat med systemkameror cirka 30 år och med Canon över 20 år och jag var väldigt fövånad om den här. Jag kollade snabbt instruktionsbok och såg inte att där var någonting om saken, det kan dock stå någonstans men jag hittade inte den.

Förresten, min Simga var i service om en annan fel cirka två år sedan och var efter den skärpare än tidigare, jag antar den var justerat då till 30D, synd att den inte hjälper med 7D...

Både Tura och Intervision verkar svara ganska långsamt mejlfrågor, har inte fått svar än fron dom.
 
Även om det verkar vara många som har problem så på det hela så tror jag det är ett fåtal som har stora problem med sina kameror och objektiv. Så totalen av alla felande enheter jämfört med alla tillverkade och sålda enheter är nog ganska så liten och klassas nog inte av Canon som ett generellt tekniskt fel i fokussystemet på 7D.

Jag har inte märkt av några direkta ovanligheter med fokusproblem på min 7D, men då har jag ju bara haft den i 3 dagar och jag har inga högklassiga objektiv heller. Men de blider jag får ut är skarpa och fina fast jag inte behärskar vare sig fokussystemet och ljusmätningen samt det mesta andra på kameran än. :)
Än så länge de enda problem har varit på grund av mig hehe

/ Magnus
 
Det kan ju inte vara något positivt för Canons varumärke att den här diskussionen om skärpeproblem pågår i all oändlighet. Jag antar att det finns personer, som noga följer olika Canonforum som det här och att man även talar om problemen internt? Är det för mycket begärt att man från Canons sida går ut med ett klarläggande, så vi slipper läsa en massa mer eller mindre väl underbyggda inlägg om skärpa och skärpejusteringar? Att det finns ett problem eller kanske flera är ju i alla fall helt klart, så det skulle vara skönt att höra vad Canon Sveska AB har att tillföra.
Själv skall jag inom kort skicka in 2 st sprillans nya 7D och två lika nya 70 -200/2,8 II för justering och jag är väldigt besviken att det skall behövas göras. Jag trodde faktiskt bättre om Canons kvalitet när jag nyligen bytte fabrikat/ Christer

Jag är övertygad om att de upplevda problemen (som inte bara redovisats här, utan i fler trådar på FS och på internationella sajter) i huvudsak kan indelas i två kategorier.

1/ Bristfällig leveransjustering av objektiv och kamerahus. Här uppstår ett sidoproblem: Många upplever inte de felställda produkterna som problem och klagar alltså inte. Här på FS samlas många som verkligen granskar sina bildresultat ordentligt. Man testar prylarna ordentligt enligt konstens alla regler och hittar oskärpan på ett helt annat sätt än de som köper en dslr+ljussvag optik och kör på "grönt läge" eller nedbländat. Det finns även FS-medlemmar som säger att deras kamerahus är perfekta. Ett par av de kamerahusen har jag fått i min hand och bara kunnat konstatera att de varit felkalibrerade när de testats ihop med rättkalibrerad ljusstarkare optik.

Vi har alltså ett mörkertal som är X stort vad gäller de som de facto har felställda kameror utan att veta om det och därför inte klagar.

2/ Handhavandefel. En del sätter faktiskt fokuspunkterna "fel" utan att veta hur stor area fokuspunkten täcker (rektangeln/kvadraten i sökaren är inget mått på punktens storlek) Många förväntar sig mer av AF än systemet klarar dessutom.

Lägger vi ihop de båda kategorierna blir 1+1 inte 2 utan mixas till en massa upplevda felvariabler. En del är verkliga fel, andra inte.

Dåligt justerade objektiv och kamerahus är inte nåhon isolerad Canonföreteelse. Det drabbar ägare av andra märken också. Själv kan jag dock tycka att Canon blivit överrepresenterade. Men Nikonägare har i vissa trådar svurit ve och förbannelse över felställda nya kamerahus och objektiv.

Men så länge inte folk testar sina kameror och objektiv på ett riktigt sätt (under kontrollerade former som är upprepningsbara vad gäller motiv, avstånd, ljus, AF-metod etc..etc..) och verkligen klagar samt sänder in sina prylar omgående för garantiservice/justering så kommer den här slappa leveransjusteringen att fortsätta från fabrikanternas sida.

Själv har jag lämnat tillbaks 2 st 7D p g a felfokus. Mitt tredje exemplar var okej, men jag sålde det. Sedan köpte jag i alla fall en 7D då jag fann att den har sina fördelar. Den fick tyvärr skickas för justering omgående. TRE exemplar av FYRA=75% feltolerans.

Men jag är extremt noga med att prylar i den här prisklassen ska vara helt okej.

Och jag tror att du också är det. Problemen med AF brukar komma i dagen med ljusstarka objektiv som exv 85/1.2, 50/1.4, 85/1.8, 50/1.2 samt andra gluggar med ljusstyrka f/2.8 eller bättre och givetvis mellanlånga eller längre telezommar med ljusstyrka f/2.8 som du har skaffat.

Det är beklagligt, men efter att ha sett hur många som också har perfekt ställda kameror och objektiv och ändå klagar på resultatet p g a handhavandefel eller för högt ställda förväntningar plus de som har felaktiga exemplar utan att märka det och därmed inte klagar så tror jag inte att Canon eller något annat märke reagerar nämnvärt.

Därför borda ALLA testa sin prylar noggrant, lära sig vad produkterna de facto kan prestera och klaga genast de upptäcker fel. Då kan kameratillverkarna börja ta åt sig. Men tyvärr får de många exemplar tillsända som är helt i sin ordning p g a okunnighet av handhavaren. Och det tar udden av de befogade klagomålen.
 
Här finns förresten en kille som vet vad han talar om. Italienaren Juza som har siten Juza Nature Photography. Han gillar 7D (det finns många bilder och även recension på den och mycket annat) och då är hans normala vardagsinstrument 1DsIII. Han tar bilder över hela jorden. Jag tycker citatet nedan är tänkvärt för alla, men särskilt för "de som slänger på kameran första bästa objektiv", tar några snabba skott och sen blir missnöjda när cropen nagelfars bit för bit.

The image quality of the 7D is a controversial topic, but in my opinion it is quite simple: the 7D has the highest pixel density of every APS-C camera currently in production (April 2010), so you need good techniques and good lenses. So-so lenses, small focus errors, inadequate shutter speeds, too wide or too narrow apertures, photographer or subject movements, teleconverters, etc. can reduce the image quality on the 7D much more easily than other cameras, so you have to pay a bit more attention.

För de som är lagda åt Photoshop-hållet kan jag också rekommendera hans postprocessingtips - och alla andra tips också förresten. Han är kräsen och bildorienterad - och befriande nog exempelvis inte någon brusteoretiker som räknar brusprickar i dåligt exponerade bilder. Mycket nöje och reellt orienterad kunskap utlovas åt dem som inte redan hittat honom :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.