Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack Joakim och Lennart - imponerande att ni kan se skillnad på front- och bakfokus!

Jag skall ta om testbilderna med 135:an vid tillfälle.

Idag var jag dock utomhus och FOTOGRAFERADE som omväxling! :) Fångade lite småfågel i grannens äppelträd.
 
Här är bilderna från dagens session, EF 100-400, 7D

Inte Brutus direkt, men jag var i alla fall nöjd med hur kameran lyckas hitta fokus på små fåglar bland grenar och annat.

I och för sig tycker jag att bilderna blir allmänt mjuka men å andra sidan men små dj-vla fågeluslingar och svensk vinter "ljus" kan man kanske inte räkna med bättre.

Nej, nu skall jag ner och ta ett parti biljard med grannen, knäcka första skumpan och börja fira in det nya.

Gott Nytt på er Allihopa!
 
snygga bilder Anders

angående 7d "mjukhet" så är den omvitnad, se exempelvis min jämförelse med 5dmk2 i den andra 7d tråden men med lite uppskärpning så blir resultatet bra.

Tyckte fö inte att dina bilder såg mjuka ut
 
Här är bilderna från dagens session, EF 100-400, 7D

Inte Brutus direkt, men jag var i alla fall nöjd med hur kameran lyckas hitta fokus på små fåglar bland grenar och annat.

I och för sig tycker jag att bilderna blir allmänt mjuka men å andra sidan men små dj-vla fågeluslingar och svensk vinter "ljus" kan man kanske inte räkna med bättre.

Nej, nu skall jag ner och ta ett parti biljard med grannen, knäcka första skumpan och börja fira in det nya.

Gott Nytt på er Allihopa!

Jag har själv samma optik på en Canon 20D,
i 400 läget så är den mjukare än vid kortare brännvidder, så jag tycker dina bilder är bra lite skärpa och eventuellt brusredusering så blir de canonbra ;-)
Gott nytt år!
/Michael
 
Fina bilder, denna komp är värd guldstjärna :)

Tack, lite kul att du gillar den. Den är ju ganska kraftigt beskuren och jag labbade lite fram och tillbaka med att centrera fågeln, centrera mönstret i grinden, flytta fågel till vänster och höger, men så blev det så här.

Beträffande 100-400 tycker jag den brukar vara skarp oavsett brännvidd.

Det är ju lätt att man blir överkritisk vad gäller skärpan när man har haft problem. Man skall ju ha klart för sig att dessa fåglar är ganska små.

Brus, ja 7D är ingen mästare i grenen men nog tycker jag det är OK på dessa bilder. Har använt LR 2.6 och dess brusreducering är tämligen "svag" så oftast bryr jag mig inte ens om att försöka jobba med den.
 
snygga bilder Anders

angående 7d "mjukhet" så är den omvitnad, se exempelvis min jämförelse med 5dmk2 i den andra 7d tråden men med lite uppskärpning så blir resultatet bra.

Tyckte fö inte att dina bilder såg mjuka ut

Tack, som sagt man blir lite blind efter allt testande.
 
När det är så lätt att inspektera skärpa - med bara ett par extra musklick - så är det lätt att man fastnar i jätteförstoringarna i bildbehandlingsprogrammet. Tidigare fick man ju ta fram mikroskop och täckglas för att titta på ett negativ så nära som vi gör hur lätt som helst idag!
Man bör komma ihåg att zooma ut och se bilden som helhet lite oftare... :) Eller "som en bild" helt enkelt.

Och i väldigt många fall så får man lära sig ett nytt sätt att hantera skärpning på, vilket för många kanske inte är så dumt. Arbetssättet med för- och efterskärpning (tidigt i raw-omvandlingen, och slutskärpning efter slutskalning) är nästan ett måste om bilderna ska bli riktigt kripiga. Förskärpningen gör enormt mycket skillnad för min favoritkäpphäst "detaljering", och dn använda tekniken i slutskärpningen gör enormt mycket för krispigheten i utskriften/digitalkopian.

Gott nytt år på er dessutom!
 
Tror många här på tråden skulle vara intresserade av att få förtydligat hur du tycker att processen bäst ska gå till i rawkonverteraren och efter konverteringen enligt (ditt citat:

"Arbetssättet med för- och efterskärpning (tidigt i raw-omvandlingen, och slutskärpning efter slutskalning) är nästan ett måste om bilderna ska bli riktigt kripiga. Förskärpningen gör enormt mycket skillnad för min favoritkäpphäst "detaljering", och dn använda tekniken i slutskärpningen gör enormt mycket för krispigheten i utskriften/digitalkopian.")

Jag skulle kunna försöka förklara det, men jag skriver mycket omständligare än du när det gäller tekniska förfaranden.

Kanske lite OT, men ändå relevant eftersom vi diskuterar skärpa och skärpeintrycket består ju inte bara av att huvudmotivet är skarpt utan just som du skriver: Detaljering.

God Fortsättning
 
Jag tar en 7D-bild och leker lite under dagen så får vi se hur tydligt det kan bli. Har lite mer luckor i kommunikationen att fylla också dock... :)
 
Gjorde några nya tester idag med 135:an på full öppning. Flyttade på en lampa så belysningen blev lite rikligare så den här gången körde jag på ISO 200.

Glädjande nog så blev resultaten mycket bättre än förra gången jag testade på 2.0. Kanske klantade jag mig förra gången, eller så var det ljuset som gjode det??

Ett märkligt resultat fick jag dock på kontrastfokus i liveview. Det bleve riktigt dåligt, tog 4 bilder, alla lika dåliga. Jag använder aldrig AF i live view så det kan jag leva med, men undrar varför det blev så? Skit bakom spakarna igen? Motivet? Ljuset?

Här kommer den bilden:
 

Bilagor

  • Kontrast.jpg
    Kontrast.jpg
    75.8 KB · Visningar: 265
Och är den andra

LV Manuellt
Single
Spot
Expanded
 

Bilagor

  • Manuell.jpg
    Manuell.jpg
    99.1 KB · Visningar: 265
  • AFSingle.jpg
    AFSingle.jpg
    96.6 KB · Visningar: 264
  • AFSpot.jpg
    AFSpot.jpg
    88.9 KB · Visningar: 263
  • AFExpanded.jpg
    AFExpanded.jpg
    91.6 KB · Visningar: 268
Avståndet var 5,8 m enligt LR.

Är man färdig för psykvården om man klistrar avståndsmarkering i golvet på vinden eller är det OK? :)

Anders
 
Avståndet var 5,8 m enligt LR.

Är man färdig för psykvården om man klistrar avståndsmarkering i golvet på vinden eller är det OK? :)

Anders

Boka en plats för mig också om du ändå ska ringa vården. Jag beställde just en LensAlign för att kunna testa lite noggrannare när min 1D Mark IV väl kommer.

Lite dyrt men resonerar som så att om man nu bränner så mycket pengar på kamera och objektiv så vill man gärna veta att det fungerar så bra som möjligt också.
 
AFJ - det där hade jag släppt innan vidare tester visat något annat. :) Konstigt med LV-fokuseringen - men det kan ju vara något störkälla som kanske inte går att upprepa. Fungerar din kamera så här pass bra tillsammans med alla dina objektiv så är fokusmissar "på fältet" antagligen mer av typen "vad gjorde jag för fel här!!??". Bara till att börja gå igenom vilka AF-inställningar som fungerar mest stabilt till den typ av fotografering som du sysslar med. Grattis! :)

LensAlign är dyr, men ack så bekväm.
 
Antar att du körde AF i LV med AF-ON knappen och zoomad 5-10x och och höll den intryckt samtidigt som du tryckte på vanliga knappen för att utlösa kameran. Då är nämligen AF låst, även om du använder s k självutösare. I annat fall, om du släpper AF-ON knappen, innan du börjar utlösa kameran så börjar AF söka igen.

Tell me.
 
AFJ - det där hade jag släppt innan vidare tester visat något annat. :)

Ja det här var jag nöjd med. Ett problem är ju att det finns obegränsat med kombinationer av ljustförhållande, motiv, avstånd, gluggar, bländarvärden etc så man bli ju snurrig. Man kan ju inte testa dem alla.

Jag är nu nöjd med mitt 70-200 och min 135:a. Makro 100 får också duga. Mitt 100-400 tycker jag klarade sig ok i "real life" så nu återstår bara att kolla mitt 17-55 sedan kan jag släppa det här.
 
Antar att du körde AF i LV med AF-ON knappen och zoomad 5-10x och och höll den intryckt samtidigt som du tryckte på vanliga knappen för att utlösa kameran. Då är nämligen AF låst, även om du använder s k självutösare. I annat fall, om du släpper AF-ON knappen, innan du börjar utlösa kameran så börjar AF söka igen.

Tell me.

Nej, så gjorde jag inte, men det kanske jag borde ha gjort?

Jag tryckte på AF-ON tills en grön ruta visades, sedan släppte jag knappen och tryckte på fjärrutlösaren.

Jag skall testa igen, har som sagt aldrig använt AF med live view, återkommer.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.