Man lär sig ganska fort att anpassa skärpningen efter objektiv/ISO när man fått in vanan. Det är sällan jag korrigerar något manuellt så att det tar mer än ett par sekunder per bild, mina "gissade" inställningar brukar stämma ganska bra. En viss kamera med ett visst objektiv på ett visst ISO - standardinställningar.
Anledningen till att det är panik-dåligt att få ringningar av överskärpning är att detta ställer till en hel massa om bilden ska arbetas vidare. Kanterna man i så fall bildar kommer fortsätta förstärkas i varje moment man gör fram tills bilden är färdig, och detta ser ofta väldigt onaturligt ut - även om det ser "skarpt" ut.
Nåväl, så här långt är det inte mycket svårare än att det bara är att provdra lite i reglagen och se vad som händer med bilden. Det viktiga är att man lär sig hur reglagen/siffrorna påverkar utseendet på bilden - och om man aktivt tänker på det när man gör det så går det ganska fort.
Jag brukar inte lägga till någon "output sharpening" i LR om jag inte skalar den direkt i exportmenyn. ISF kör jag "sharpen for web, normal". Men i i stort sett alla bilder som ska vidare till något speciellt så skalar jag i PS, via lite specialare som fungerar bätre än Adobes inbyggda algoritmer. EFTER skalning så är det dags för slutskärpningen, och här kan man göra riktigt mycket skillnad om det är bilder för digital publicering.
Det finns ett verktyg i PS som arbetar på samma sätt som "pre-sharpen" i LR/ACR, och det är "SmartSharpen". Kryssar man i "more accurate" så är detta också en "deconvolution".
Vill man ha riktigt krispiga bilder, eller om man förminskat ganska mycket - till 1000-800 bredd eller mindre - då tjänar man massvis på att inte köra hela skärpningen i ett svep. Lägre styrka och tre omgångar med Smart-sharpen amount10 radius1 "Gaussian" är ganska ok för en normal bild som man upplever som ganska ok skarp från början. Man kan välja antingen lite högre radie eller högre styrka om bilden känns "mjuk".
Har man sen gjort förskärpningen i LR/ACR rätt så ser man nu fördelarna av detta... En "rätt" för-skärpt bild kan efter skalning skärpas betydligt mer än en över- eller underskärpt bild. Här kommer all detaljering i bilden fram på ett helt annat sätt...
Samma tre bilder som ovan, nedskalade till 60% och "slutskärpta" för publicering. Det finns faktiskt inte så mycket mer att hämta i de två första innan det börjar se riktigt onaturligt ut, men jämför ytstruktur och smådetaljering mot bild 3...