Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Men hade inte Jeppe skrivit en artikel helt nyligen, är rätt säker på att han testade en med 18-135 kit objektivet för någon månad sedan.
 
Men hade inte Jeppe skrivit en artikel helt nyligen, är rätt säker på att han testade en med 18-135 kit objektivet för någon månad sedan.


Det var helt nyligen ... Den är tydligen bortplockad .... Kanske efter den tunga kritiken den fick från Canonanvändarna...Många ansåg den mer likna ett reklaminslag än en "Test" läste jag...

jaja.. Då vet jag att jag inte blivit helt snurrig i alla fall...
 
Lite gladare idag. Har riggat upp ny testkarta, i princip samma setup som med Cognacs kartongen men med ett annat mål.

Hela bilden:
 

Bilagor

  • Hela.jpg
    Hela.jpg
    68.7 KB · Visningar: 228
Canon EF 70-200 4 L IS, f4.0, 144 mm, avstånd 6,30.
Manuellt
AF single point
AF spot
 

Bilagor

  • Manuellt.jpg
    Manuellt.jpg
    92.8 KB · Visningar: 389
  • AFNormal.jpg
    AFNormal.jpg
    93.6 KB · Visningar: 402
  • AFSpot.jpg
    AFSpot.jpg
    94.1 KB · Visningar: 392
Och här kommer 135/2.0 L, avstånd 5,80, f4.0

Manuellt
Vanlig
Spot
 

Bilagor

  • Manuellt.jpg
    Manuellt.jpg
    22.1 KB · Visningar: 390
  • AFNormal.jpg
    AFNormal.jpg
    96.3 KB · Visningar: 388
  • AFSpot.jpg
    AFSpot.jpg
    22.3 KB · Visningar: 389
135:an igen, nu med full öppning, f2.0

Manuellt
Normal
Spot
 

Bilagor

  • Manuellt.jpg
    Manuellt.jpg
    91.6 KB · Visningar: 389
  • AFNormal.jpg
    AFNormal.jpg
    88.8 KB · Visningar: 388
  • AFSpot.jpg
    AFSpot.jpg
    96.4 KB · Visningar: 388
Där var normal risigt, men det kan ju vara jag som ställt till det - börjar bli lite virrig av allt testande.

Tycker dock att det genomgående ser acceptabelt ut, eller?
 
Jadå. Aningens frontfolus på de två första 135F/2 på F/2, men annars ser det väl bra ut. :) 135'an har jag annars bara goda erfarenheter av - betydligt stabilare än t.ex 85F/1.2.
 
Ja, i fem fall av sex har du själv bevisat att din 7D's AF ger ungefär vad objektivet kan prestera (LV MF). Det kan i min entusiastvärld inte vara dåligt, tvärtom. Jag roade mig med att kolla vilket DOF som råder i din sista F/2.0 setup, det ska vara ca 12-14 cm på dina nära 6 meter (1-2% beroende lite på hur man ser det, vad nu det kan betyda). Vore kul att veta exakt hur många cm "fel" det ligger. Men då får man bygga en släde el.dyl. och sen flytta fram och bakåt cm för cm med orörd fokusinställning.

Joakim, jag tappar hakan, inte kan man väl se skillnad på front- och bakfokus?? :-?
 
Se på bokstaven "A". När konturerna löser upp sig lite i den riktningen
är det tecken på att gluggen inte "når fram" riktigt. Om den når lite för långt löser konturerna upp sig mer sammanhållet med själva bokstaven. Sett med mina ögon, alltså. Joakim kanske kollar på andra delar i testkortet och får ut mer av det.

MEN skulle kunna bero på mikroskakning också. Fast de flesta gluggar med hög ljusstyrka upplever jag som aningen mjuka vid full öppning. Rättare sagt AF-sensorn har svårare för att varje gång i ett flerbildstest fokusera dem helt skarpt ens i centrum.

Det som förvånar mig lite är MF på 135/2.0 med LV. Borde bli knallskarpt. Om du orkar så testa en gång till med LV och kontrastsökande AF.

Gott Nytt År på er alla!
 
Jo, W - det kan man om man är lite van vid ett objektiv. Fördelningen oskärpa mellan röd/grön kanal skiljer sig lite mellan fokus framför/fokus bakom om det inte är ett panfokalt APO-objektiv (MYCKET sällsynt!) - I den ganska "normala" 135'an så ser man det på den lite gröna ytterkanten på oskärpeteckningen. Den blir svagt magenta (rött med lite av den blå kanalen med) om fokus är bakom, och inte alls lika starkt färgad som detta.

Sen är fördelningen på bokeh lite annorlunda som Lennart sade - den sfäriska förvrängningen gör oskärpan ringformad recis framför och mjuk precis bakom - iaf i detta objektivet.

Skärper man bilder för maximal förstoring - jättestora printar - så lär man sig se vilka kanaler man ska göra vad i. Det är sällan samma...
 
Haha, det var som sjutton! Tack för det Bengtsson, är det något som ska hålla i en domstol så blir det du som får stå där och förklara. Förresten är det en bra idé för en deckare, eller nytt (ovanligt bra) avsnitt av CSI. Och Aspman, jag tror dina vana fotografögon också för den delen. Man lär sig.... Gott Nytt strax! :)
 
Jag har i tidigare inlägg testat fota mot ett kontrastrikt mönster med bra resultat. Var dock inte riktigt nöjd med bilder från "verkliga livet" så jag gjorde lite mer tester, och måste dessvärre säga att det verkar som jag också har problem med skärpan.

Denna bild är tagen på ISO 100, IS=av f/4.0 28mm ca 3 meter från målet på stativ. One Shot fokus och spot-AF inställt.
Här ligger fokus en bra bit bakom motivet. Tog 4 bilder med omfokus efter varje, med ungefär samma resultat.
fokustest1.jpg

Flyttade kameran till ca 2m från målet och fick då istället fokus framför motivet. Inställningarna samma som innan.
fokustest2.jpg

Med AF genom Live View får jag fokus på rätt ställe, och i stort sett samma eller bättre skärpa än vid manuell fokus:
fokustest3.jpg

Hur skall detta tolkas?
 
Hur skall detta tolkas?
Som att du har ett möjligt AF-problem kanske?

Men jag skulle inte dra några slutsatser alls innan jag fokuserat på något som är större, gärna plant och som står vinkelrätt mot sensorn. Även med spotfokus valt är en kryddburk mycket mindre än AF-sensorn vid 28 mm på tre meters avstånd. Med spotfokus är AF-sensorn ungefär lika stor som den vanliga AF-rutan i sökaren och absolut inte så liten som den lilla rutan i mitten. I min kamera är inte heller spotfokussensorn helt centrerad relativt rutorna i sökaren.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.