Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Överst, manuell fokus med Live View, mellan AF centrumpunkten "normal", nederst AF spotfokus.
 

Bilagor

  • Manuellt.jpg
    Manuellt.jpg
    22.4 KB · Visningar: 293
  • AFNormal.jpg
    AFNormal.jpg
    97 KB · Visningar: 293
  • AFSpot.jpg
    AFSpot.jpg
    89.4 KB · Visningar: 297
Det här kanske är inom acceptancenivån? Lite märkligt att spot ger så mycket sämre resultat än den vanliga single point.

Skall som sagt testa mer men det är ju så förbannat många parametrar!

PS. Ger mig tusan på att min 40D ger genomgående bättre resultat, men det orkar jag inte testa just nu...
 
Det här kanske är inom acceptancenivån? Lite märkligt att spot ger så mycket sämre resultat än den vanliga single point.

Skall som sagt testa mer men det är ju så förbannat många parametrar!

PS. Ger mig tusan på att min 40D ger genomgående bättre resultat, men det orkar jag inte testa just nu...

Jag kallar det för inom acceptansnivån. Ang spotfokus: Har du lagt den vanliga mittfokuspunkten så den överlappar sedeln och kartongen så kan spot-AF träffa lite mer i ingemansland på detta motiv.

Tänk sedan på att ett makro är optimerat för skala 1:1 upp till 3 meter. Slagen mellan 3 m och evighet är grymt korta. Jag fick rådet av en servicetekniker att strunta i regeln 50ggr brännvidden när det makrooptik och hellre testa på c:a 25x vid full öppning plus själva närområdet.

Bortsett från den eventuella miss som kan ha skett med spotfokus så ser skillnaden mellan LV/MF och vanlig AF centerpunkt helt godkänd ut.

PS. Skillnaden är minimal/om ens synlig mellan ex 1 och 2. har min herre möjligen sett till att kartongen är tömd på sitt innehåll och inmundigat det nyligen? I annat fall har perfektionistnojan drabbat dig. Får du samma resultat med de andra gluggarna har du inget att oroa dig för. Och är du orolig änd och kartongens innehåll finns kvar så får du väl bota oron med innehållet:) DS
 
Senast ändrad:
För å göra det ännu roligare kan ni inte testa att fota mot motiv som är exakt likadana men i olika färger? (utskrifter då enklast) För i en annan tråd där vi diskuterade varför ögat har så svårt att fokusera mot blått så om jag kommer ihåg rätt sas det att vissa autofokusar fokuserar bättre mot rött medans vissa objektiv funkade bättre mot blått... det kanske finns nåt där att kameror fokuserar olika beroende på kontrasterande färger oxå. Tänkte det när jag såg testbilden, guld mot brunt är inte mycket kontrast och blått kanske inte är den bästa färgen. Se om ni kan se nån skillnad beroende på. Blått, rött, grönt t ex. ...Om inte annat kanske alla fall chansen ökar att hämtas av män i vitt... :D
 
Tack för synpunkterna.

Foksupunkten bör ligga någonstans över bokstäverna "Remy Martin", sedeln ligger alltså en bra bit nedanför fokus.

Säkert är valet av motiv påverkande, kanske skall välja något mer kontrastrikt att sätta fokus på nästa gågng.

Intressant om makro-gluggen, ja det ligger förstås något i att den bör man kanske kolla på lite andra avstånd (även om jag gärna använder den till allmän foto).

Nåväl, jag har hyllan full av gluggar att testa med på olika avstånd och brännvidder så helgen är räddad! ;)

God natt!


Mvh
Anders
 
Bäste Jochum!

Testa själv med blänkande gul färg som bakgrund och brun text. Du kommer att älska den nya tröjan du får applicerad av "de vite männen"!
Efter ett antal tester känns det som en befrielse att få omfamna sig själv och slippa kamerahelvetet. Enda nackdelen med den fina tröjan är att man inte kan lossa remmarna själv. Och det är ett öde om man skulle råka bli kissnödig el dyl om ingen spänner upp remmarna.

Mer allvarligt talat/skrivet: Färgerna påverkar självklart, precis som den blåa våglängden i glödlampsljus som ibland kan skapa en haloeffekt runt exv bokstäver och detta kan tolkas som oskärpa.

Ta en serie bilder på samma motiv i glödlampsljus med AWB så hittar du dessutom färgvariationer pga att antalet hertz varierar i ljuset.

God Fortsättning
 
Nä, nu gör jag inga tester, så länge jag inte gör några tester så fungerar objektivets fokus perfekt, vill inte riskera det eller några vita män. ;-)
 
Hej! Har fått tillbaka min 7 D från canon Rcc i Mölndal! enligt dem så har de justerat CCD/CMOS och de har också justerat min EFS 17-55 2.8 IS USM "Justering AF-System" Det lilla jag har testat nu så verkar det funka!
Återkommer när jag har testat i dagsljus b.la.
 
Överst, manuell fokus med Live View, mellan AF centrumpunkten "normal", nederst AF spotfokus.

Ja jag tycker också det ser ok ut för vad det är värt. ISO är 400 drar ner skärpeupplevelsen något i 100%crop. Såg du mina F/1.4-bilder för någon sida sedan? Du har möjligen lite större variation. Det "teoretiska" skärpedjupet är procentuellt detsamma (ca) med ditt 100/2.8 på 5m som mitt 30/1.4 på 1m. I ditt fall runt 25cm och i mitt fall 5cm.

Är resultaten konsekventa, eller tog du bara en bild med varje metod? När jag provat tar jag 3-4 bilder med AF (endast spot förvisso) bara för att verifiera att uppträdandet är konsekvent. LV MF räcker dock med en, annars är det handhavandefel. :)

Ang. spot vs hela punkten så säger Canon att man bara utnyttjar en del av precis samma linjer i korset, och förutsatt att kameran hittar fokus (vilket den ju gör om du fick ett pip) så bör signalerna till objektivet bli dom samma så länge det finns kontraster att reagera på i samma plan (som i ditt motiv).
 
Såg du mina F/1.4-bilder för någon sida sedan?

Jo, men du jämförde väl inte manuellt mot AF, utan bara variationer med AF? Eller minns jag fel? Hittar inte dina bilder nu.

Är resultaten konsekventa, eller tog du bara en bild med varje metod? När jag provat tar jag 3-4 bilder med AF (endast spot förvisso) bara för att verifiera att uppträdandet är konsekvent. LV MF räcker dock med en, annars är det handhavandefel. :)


Jag brukar ta 3 bilder med båda metoderna, den här gången tog jag dock bara 2. Med LV MF brukar jag försöka justera om fokusen så att jag utesluter handhavandet - det är faktiskt ganska pilligt tycker jag att sätta fokusen helt rätt manuellt. Jag tycker fokusringarna generellt är alldeles för känsliga.

Vid AF så har jag ibland fokuserat om helt och hållet mellan tagningarna, ibland bara skjutit 3 på raken. Tycker inte jag ser någon stor skillnad oavsett vilket.

Ang. spot vs hela punkten så säger Canon att man bara utnyttjar en del av precis samma linjer i korset, och förutsatt att kameran hittar fokus (vilket den ju gör om du fick ett pip) så bör signalerna till objektivet bli dom samma så länge det finns kontraster att reagera på i samma plan (som i ditt motiv).


Ja det var min tanke också, om det piper så har den ju hittat något att låsa på och på ett helt plant motiv vinkelrätt mot kameran borde det väl inte kunna bli någon skillnad?

Nåväl, jag skall som sagt testa mera med de andra gluggarna och laborera lite med de olika AF metoderna.
 
Jo, det är exakt samma sensorlinjer som används i "spot" - men man (kameran) tittar bara på mittdelen av linjerna. Beroende på hur mycket stöd här finns så kan det naturligtvis ge större precision att ta med hela linjen.
 
Jo, men du jämförde väl inte manuellt mot AF, utan bara variationer med AF? Eller minns jag fel? Hittar inte dina bilder nu.

Mja. Jag hade en LV AF. Och LV AF fungerar normalt så att den levererar det bästa linsen kan ge, den använder ju inte den separata AF-kretsen utan läser sensordatat och maximerar kontrast (dvs skärpa) där. Använder man LV MF kan man finlira lite till, men jag tror det är ungefär 50/50 att LV AF ger bättre/sämre resultat än LV MF beroende på operatörens skicklighet/darrhänthet mm :). Så metoderna är klart jämförbara när det gäller att ta fram det bästa objektivet har att ge. [På plana objekt ska väl tilläggas om man ska vara petig - så att LV AF algoritmen inte behöver väga olika området mot varandra och göra något val vi inte har kontroll över].

Nu slumpade det sig så att mina rena AF-bilder såg minst lika bra ut (el.eg bättre) ut än LV AF. Vilket kan tyckas lite svårförklarat, men styrker iaf mig i att AF är pricksäker i min kamera. Och tack Bengtsson för din kommentar där.

Vid AF så har jag ibland fokuserat om helt och hållet mellan tagningarna, ibland bara skjutit 3 på raken. Tycker inte jag ser någon stor skillnad oavsett vilket.

Ok. Ja då gör du som jag. Fast tre på raken med OneShot gör ju att kameran inte fokuserar om. Men ser du ingen skillnad påverkar det inte uppenbarligen. Jag får små skillnader "hela tiden", men som jag tycker - inom alla rimliga toleranser. Vid realworldfotografering är skillnaderna betydligt större, med rätt många stolpskott (säkert 20%). Men konstigt vore väl annars - så länge huvuddelen av bilderna är skarpa enligt alla vettiga normer.

Kör numer DPP precis som du. Du upptäckte säkert för länge sen att DPP ärver kamerans inställningar på RAW-bilder, inklusive skärpning. Tar man tex en bild i Landscape så appliceras "4" som skärpa, i Standard "3" och tar man Faithful så appliceras "0".

Ett illustrerande exempel bifogat, nada behandling f.ö., bara crop. Från idag, ett runt fönster i Mariakyrkan i 100% (med 15-85IS). Säkert bleeding obvious för dig men jag gör det här lika mycket för att lära mig själv :)

EDIT: för att vara tydlig - det är alltså SAMMA bild, inställningen Landscape/Faithful är ändrad i DPP .
 

Bilagor

  • IMG_1557_land vs faith.jpg
    IMG_1557_land vs faith.jpg
    76.1 KB · Visningar: 284
  • IMG_1557_4 maria.jpg
    IMG_1557_4 maria.jpg
    89.2 KB · Visningar: 283
Senast ändrad:
Kör numer DPP precis som du.

Tack för kommentarerna.

For the record, jag använder inte DPP, jag kör Lightroom.

Kanske är det så att DPP ger den bästa bidlkvalitén och det ger ju lite fördelar i att man kan se valda fokuspunkter osv. För min del är ett vettigt arbetsflöde pioriterat så därför har jag valt LR.
 
Men grejen var att FS gjorde väl en test om jag inte minns helt galet..? Men jag finner inte den nu. Den verkar bortplockad... och vill inte starta en helt ny tråd för bara fråga om det..

Men men.. Skippar det så det inte blir mer ot då det var så "omständigt" :) att bara få ett enkelt svar på frågan om inte "FS" gjort en test......
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.