Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var ju någon som efterslyste ett jämförande test mellan oneshot, servo-AF och LV med MF. Annars skulle jag inte kommit på tanken att testa servo vid fast motiv från stativ.
Mitt inlägg var inte avsett som kritik av varken dig eller ditt test. Jag försökte bara analysera förhållandena och kom då fram till vad jag tycker är en ganska rimlig förklaring till varför Canon inte upptäckt det vid sina tester.

Det finns sannolikt ett antal sådana buggar, varav några kommer att upptäckas med tiden medan andra kommer att förbli oupptäckta därför att det krävs ännu mer speciella förhållanden än för detta fel.
Kanske något som kommer att ändras i kommande firmware.
Ja möjligheten är nog god om du rapporterar det till Canon.
Det ologiska är ju att servo-AF ofta används i snabba situationer (action inomhus med blandljus).
Fast vid den typen av fotografering du beskriver här är det nog ytterst sällan det handlar om bara en liten ljuskälla i ett i övrigt mörkt rum, vilket var det extrema motiv som jag lyckades återskapa fenomenet med. Anders kunde inte ens upptäcka felet och för dig var det intermittent så det är nog rimligt att tro att det bara framträder under ganska speciella ljusförhållanden.

Senast ändrad:
Kan exponeringsskillnaden bero på att du kör "spotfokus" med one shot men utan spotfokus vid ai-servo?
Åtminstone jag ändrade aldrig AF-området utan hade spot hela tiden. Det enda jag ändrade var att växla mellan de olika AF-metoderna (one shot, AI focus och AI servo).

Testade Sigma 30/1.4 med skärpetestet som länkades till för någon sida sedan. På det här avståndet är skärpedjupet runt 1.5 cm enligt konstens regler, skärpan blir konsekvent så här vid spot/oneshot. Ingen kommenterade min lilla insats på förra sidan, men jag inbillar mig fortfarande att jag borde vara nöjd (?), det är trots allt F/1.4.

Och du (Daniel?) som nämnde Sigma 50/1.4 förut. Din tydligt softa bild tror inte jag beror på att hus/eller objektiv behövs justeras (i första hand). Mitt första exemplar av Sigma 30/1.4 producerade bilder på F/1.4 som om någon hällt mjölk över dom, ungefär som din såg ut på F/2.8 (!). Jag fick det utbytt, mjölken försvann och jag upplever det som skarpt även på F/1.4. Och så vitt jag läst så ska Sigmas 50/1.4 vara ännu bättre. Det ska (enligt dpreview iaf) vara bäst i klassen, Canon inkluderat. Och då tycker jag det verkar konstigt att du ska få så softade bilder med det. Bara en tanke.

Ett helt annat sidospår: Jag vet inte ifall någon annan provat det men gör jag det här testet med AI Servo och serietagning blir det inte alls bra. I en annan tråd ("7D inställningar tips mm") har det diskuterats AI Servo på stillastående motiv. På det här motivet taget med stativ blir resultatet smörja. Mycket kan bero på vibrationer från slutare och stativ när kameran skakar igång sina 8b/s, eller kan det vara något annat som gör att det blir konsekvent dåligt? Canon har t.o.m (i whitepaper för 5D) rekommenderat AI Servo för stillastående motiv, men här går det inte alls bra. Finns någon förklaring, eller är det stativ/skakningar som förstör? Postar inga bilder på det, tänk er nedastående fast suddig :)

Bilagor

• IMG_1505 testchart.jpg
    IMG_1505 testchart.jpg
    71 KB · Visningar: 431
Någon vänlig själ med en 7D som kan kolla samma sak. Vore tacksam.

Jag håller på och laddar batterierna till min 7D så under tiden satte jag upp min 40D och testade. Jag får samma variation av slutartiden som du! One shot och AI Focus ger 1/100, AI Servo 1/50 när jag är i Av läget med f1.8 (testat med 50 1.8 II).

Jag plockade sedan kameran av stativet och gick runt och provsköt mot diverse olika motiv och då kunde jag INTE upprepa variationen! Det tycks alltså vara motivberoende??

Mycket märkligt!

Skall testa 7D lite senare.

Tack! Jag testade ut genom fönstret idag (kom lite slöjad sol). Variationerna mellan AI-servo och oneshot minskade betydligt. Nu blev det differenser som 1/160 mot 1/200 eller t o m helt lika. Körde i A-läge med hela tiden med evaluerande mätning.

Ibland blev det tvärtom så att oneshot gav lite rikligare exponering än AI-servo.

Men när jag återgick till stativ och hårt belyst mindre motiv blev det som innan. Även starkt motljus gav liknande resultat.

Skriv och rapportera är du snäll. Jag tror som du att det här är motivberoende, nämligen. Vore ju bra om vi kunde "döda" denna del av ämnet.

Mvh/Lennart

Wilhelm - det ser väl ganska stabilt, och iaf tillräckligt bra ut! Det är t.o.m så att jag tycker att LV-bilden har sämst finkontrast av de fyra exemplen. Enligt skalan ser det ut att frontfokusera lite, men tester på så här små avstånd ska man alltid ta med en nypa salt - om man inte specifikt testar ett makro.

Sigma verkar ha ENSTAKA exemplar av både 50 och 30 som har nåt meck med linserna, jag har hört om ett par exemplar som var helt bortom all räddning. Detta verkar dock betydligt "vanligare" med 30'orna än med 50'orna. 50'orna har i stort sett bara fokusproblem med Canon, på Nikon och dom andra tillverkarna är dom varken bättre eller sämre i precision än "märkesgluggarna" om vi uttrycker det så. De två jag testat har båda varit exemplariska.

Ni som äger, har tillgång till en 7D! Sätt kameran på ett stativ med en ljusstark fast glugg och plåta oneshot AF, bara centrum AF-punkt aktiv (inte i LV) på ett motiv, typ streckkod eller liknande på gluggens referensavstånd (50x brännvidden) i inte alltför stark belysning. Använder ni zoom så bör den vara på f/2.8.

Mvh/Lennart

Har nu testat med min 7D enligt ovan. Jag har kört med ett 70-200 4L (använt bländare 4) där fokus satt som den skulle varje gång. Men med mitt plastiga 50mm 1.8II så missar fokus ungefär i 25% av bilderna detta gäller för bländare 1.8, 2.2 och 5.6. (Det visade sig också att jag behövde göra en mikrojustering på +10 på 50mm objektivet.)

Vet dock inte vad jag kan dra för slutsatts. Att kameran gör rätt men att mitt 50mm 1.8II är kass? Påverkar objektivet kamerans möjlighet att sätta fokus rätt?

Ja, faktisk en hel del - på många olika sätt. 50F/1.8 har ganska "långt" mellan stegen (fokusjusteringen i objektivet mäts digitalt med en liten pulsräknare) - så ett eventuellt felsteg märks tydligare här. Kort skärpedjup + långa fokus-"steg" = känsligt.

Joakim! Kan du sprida ljus...

...över exponeringsvariationerna mellan Oneshot AF o AI Servo-AF som beskrivits av såväl mig. AFJ och PR lite tidigare i tråden?

Skulle uppskattas enormt om du kan räta ut frågetecknen. Ursäkta om du får läsa lite bakåt i tråden, men jag har aldrig noterat dessa variationer tidigare.

Det hela verkar följa en logik. T ex följer variationerna hela PASM-skalan. Därtill blir om man ställer in autoiso att bländare och slutartid blir konstant vid både oneshot och servo, men isot ändras.

Vänligen/Lennart

Testade nu exponeringsvariatonen på min 7D. Jag får samma mönster som Lennart och samma mönster som med min 40D. Skillnaden är dock inte ett helt steg, snarare 1/3.

Variationen beror lite på motiv.

Något som jag noterade var dock att jag endast får variationen när jag har evaluerande mätning. Om jag använder spot, centrumvägd eller utsnittsmätning får jag ingen variation.

Jag har dock inte testat speciellt ingående.

Beträffande fokusvariationer så förekommer dem men det verkligt svårt att se något mönster och för det mesta verkar fokusen konsekvent.

Jag har testat det med 17-55 2.8 IS och 50/1,8. Den senare är dock helt galet oskarp på 1.8 (oavsett kamerahus) så där är det svårt att se om det varierar eller ej.

För info så går min kamera från 1/160 till 1/200 på F1.4 ISO100 (nu här vid skrivbordlampan). Minskar jag F ordentligt så ökar ISO och slutartiden växlar från 1/40 till 1/50. Inte så stora skillnader som Lennart alltså.

Skumt ändå.

För info så går min kamera från 1/160 till 1/200 på F1.4 ISO100 (nu här vid skrivbordlampan). Minskar jag F ordentligt så ökar ISO och slutartiden växlar från 1/40 till 1/50. Inte så stora skillnader som Lennart alltså.

Skumt ändå.

Helt motivberoende! 1 EV inträffar bara vid extrema motiv. Jag får variationerna inga alls eller 1/3-1/4 EV vid mer vanliga motiv. Vid AI-focus inga varitioner alls och vid alla andra metoder än evaluerande förekommer heller ingen variation.

Anders Persson som tidigare inte sade sig ha variationer besökte mig ikväll med sin 7D. Vi fick exakt samma variationer på våra resp kamerahus.

Egentligen inget dramatiskt vid vanliga motiv.

OBS! Vid Auto-iso blir det ju så att om iso höjs så minskar ju inte "felet" bara för att tiden blir ungefär detsamma.

Vid AI-focus inga varitioner alls och vid alla andra metoder än evaluerande förekommer heller ingen variation.

Och som sagt, jag får samma beteende med min 40D så detta tycks vara något som hängt med ett tag. I praktiken har jag aldrig upplevt det här som ett problem trots att jag använder evaluerande mätning nästan jämt. Servo är ju dock lite mer sällan och då mest på racerbanan i bra dagsljus så då kanske problemet inte visar sig alls.

Undrar om det finns någon logisk förklaring till varför det är så här?

Och som sagt, jag får samma beteende med min 40D så detta tycks vara något som hängt med ett tag. I praktiken har jag aldrig upplevt det här som ett problem trots att jag använder evaluerande mätning nästan jämt. Servo är ju dock lite mer sällan och då mest på racerbanan i bra dagsljus så då kanske problemet inte visar sig alls.

Undrar om det finns någon logisk förklaring till varför det är så här?

Det finns säkert en logisk förklaring. Jag kan inte direkt komma på någon. Därför har jag bett det tekniska snillet Joakim att försöka förklara logiken i det hela lite tidigare i tråden, men han verkar inte varit inloggad på ett tag. Hoppas han återkommer!

Jag vet inte hur länge den här "finessen" hängt med, men min gamla 20D ger ingen variation som helst. 30D/30Dn har jag aldrig ägt, men väl 40 och 50D och då reflekterade jag aldrig över det hela eftersom jag inte uppmärksammade eventuell variation.

Men sannolikt kom den då med 40D eftersom din uppträder likadant som 7D.

Har sökt på några internationella trådar, men ingen verkar uppmärksammat det hela.

Skam till sägandes var det heller ingenting jag upptäckte heller på de kameror ur 1D-serien jag ägt (1D/1Ds/1DMkII/1DsMkII). Men de är ju samtliga äldre än 40D och jag ingen av de kamerorna kvar att jämföra med.

Hursomhelst är det inget att egentligen fästa sig vid (utom vid de tillfällen man kör enbart jpeg på ett mer extremt upplyst motiv då det kan bli svårt att rätta till ev utfrätning jämfört med raw).

MEN det är retligt att inte veta orsaken.

Ropade hej för tidigt...

Efter jag hämtat mina prylar från Intervision gjorde jag ju en del tester och tyckte resultatet såg bra ut. Fotade också en del på julafton och juldagen med acceptabelt resultat.

De senaste dagarna har jag dock fortsatt att testa. Nu har jag varit lite mer noggrann med att testa på full glugg och på avståndet 50 x brännvidden. Resultaten är faktiskt ganska skrämmande dåliga! Manuell fokus ger konstant bättre resultat än med AF. På vissa av gluggarna är skillnaden enorm.

Det får nog bli ett samtal till Intervision igen efter helgerna. :(

Det är sååå irriterande, jag verkligen gillar kameran men om inte resultaten blir som de skall känns det hopplöst.

Vad har du testat på för motiv?
Finns det någon av gluggarna som ger bra fokus?

PS. MF på LV är svårslaget när det gäller skärpa vs vanlig AF. Det är nog få personer som har en kamera som lämnar resultat där vanlig AF=LV och noggrant inställd MF på stativ vid full öppning på f/2.8 (och bättre)-gluggar.

Jag har fotat mot en kartong med text på (en sådan där tjusig som Remy Martin XO levereras i!).

Jo jag är medveten om att MF är svårslaget men jag tycker skillnaderna är alltför stora.

Jag skall göra flera tester i helgen. Lägger upp lite exempel så jag kan få era synpunkter.

Jag har fotat mot en kartong med text på (en sådan där tjusig som Remy Martin XO levereras i!).

Jo jag är medveten om att MF är svårslaget men jag tycker skillnaderna är alltför stora.

Jag skall göra flera tester i helgen. Lägger upp lite exempel så jag kan få era synpunkter.

Jag och den andra Anders testade våra 7D mot varandra igår med ett antal gluggar. Vi fick ju skärpevariationer men det visade sig mest bero på darrhänthet (mest hos Anders, givetvis:):) då vi var för lata att sätta upp leksakerna på stativ.

Mitt lilla testmotiv är ganska extremt: en gul ask för bläckpatroner, med brun text och röd logga. Dessutom belyst av en glödlampa som orsakar rätt kraftig reflektion i kartongen som har glansig yta.

Men lägg upp några av testbilderna sedan så vi kan bedöma dem. Jag är lite rädd för att du drabbats perfektionistnoja (brukar hända mig). Enda botemedlet mot det är att plåta "vanliga" motiv och se om man gillar resultatet, samt att mer leta rätt än efter fel.

Men skulle det vara så att det ser skumt ut så blir det väl bakläxa för Intervision. Fast de brukar göra ett fint jobb.

Här kommer ett snabbt test. 7D, EF 100 Makro 2.8 L IS.

Stativ, IS-off, spegeluppfällning, fjärrutlösare. Avstånd ca 5 meter, 1/10, f2.8, ISO 400.

Hela bilden:

Bilagor

• HelaBilden.jpg
    HelaBilden.jpg
    66 KB · Visningar: 294
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar