P.R.
Aktiv medlem
Mitt inlägg var inte avsett som kritik av varken dig eller ditt test. Jag försökte bara analysera förhållandena och kom då fram till vad jag tycker är en ganska rimlig förklaring till varför Canon inte upptäckt det vid sina tester.Det var ju någon som efterslyste ett jämförande test mellan oneshot, servo-AF och LV med MF. Annars skulle jag inte kommit på tanken att testa servo vid fast motiv från stativ.
Det finns sannolikt ett antal sådana buggar, varav några kommer att upptäckas med tiden medan andra kommer att förbli oupptäckta därför att det krävs ännu mer speciella förhållanden än för detta fel.
Ja möjligheten är nog god om du rapporterar det till Canon.Kanske något som kommer att ändras i kommande firmware.
Fast vid den typen av fotografering du beskriver här är det nog ytterst sällan det handlar om bara en liten ljuskälla i ett i övrigt mörkt rum, vilket var det extrema motiv som jag lyckades återskapa fenomenet med. Anders kunde inte ens upptäcka felet och för dig var det intermittent så det är nog rimligt att tro att det bara framträder under ganska speciella ljusförhållanden.Det ologiska är ju att servo-AF ofta används i snabba situationer (action inomhus med blandljus).
Senast ändrad: