P.R.
Aktiv medlem
Jag betvivlar inte att du gjort allt på rätt sätt. Däremot tyckte jag att det var ganska viktig information att ha med i instruktionerna för hur testet skall genomföras, om man skall kunna vara någorlunda säker på att variationerna verkligen beror på utrustningen och inte på begränsningar i de egna testmetoderna.Spot-AF användes också med tre "sjuka" 7D. Variationerna kvarstod.
Nu har nog inte alla så ljusstarka objektiv. Dessutom vill nog många testa med flera av sina gluggar så betydligt mindre bländaröppningar lär nog inte vara ovanliga, trots att du rekommenderade f/2,8 som sämst.För övrigt mäts ju inte upplösningen varför ett högre iso kan väljas. Typ 800 på full glugg vid exv f/1.4 ger bra slutartid.
Ja det är förmodligen också självklart för en hel del men borde kanske också nämnas i testinstruktionerna.Vid längre exponeringstider tycker jag det är bäst att fälla spegeln och använda självutlösare.
Du är en aning motsägelsefull ;-)IS på stativ=nej!
-/.../-
Men IS är inte alltid av ondo på stativ.
Nej sådan IS som känner av stativanvändning är i många fall inte av ondo på stativ men riskerar ändå att bli det vid längre tider. Vad som är längre tider måste man själv prova sig fram till för respektive objektiv men om man skall ge ett generellt råd så är det trots allt säkrast att stänga av IS på stativ, åtminstone inomhus på vintern när tiderna riskerar att dra iväg.