Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag vill påpeka att jag inte upplevde några AF problem med de två ex jag hade före min afrikaresa, exemplar nr 2 kontrollerade jag också på Intervision vad det gäller AF och med bla 85/1,2 + mina egna jämförelser med 300(2,8 is.
Att mitt första exempelar led av grov bandning visade jag ganska snart, det exemplaret blev också utbytt.

Tyvärr så är det inte bara här som nu AF, softa bilder vad det gäller 7d diskuteras, det finns ett antal trådar om samma problematik på dpreview.

Det verkar som Canon har svårighet med kvalitetskontrollen på sina produkter vilket vi också i den gamla tråden om 5dmk2 redogjorde för.

Vad jag har förstått så har nu Lennart haft tre stycken 7d i sin hand och ondgjort sig över ojämnheten av uppvisat resultat.
 
Men det finns väl saker som talar emot också när det gäller just fokusproblem. En FF har väl ett märkbart kortare skärpedjup än APS-C, .

Ett givet objektiv, tex så är en 85:a är en 85:a oavsett sensorformat. Utsnittet kommer däremot att skilja om alla andra faktorer är lika men det är helt irrelevant för mig när jag testar optiken för fokusfel. Tom skärpedjupet kommer att vara detsamma. Det betyder för mig när jag testar mina nyinköpta prylar att det inte spelar någon roll om jag sätter gluggen på en FF eller på en APS.

Givetvis är ett givet fokusfel lättare att upptäcka på en FF i PRAKTIKEN tack vare dess kortare skärpedjup men under testförfarandet ( i alla fall enligt mitt sätt att göra det) spelar det ingen roll med APC eller FF... Jag vill ha noll fel oavsett format.

Du nämner kompakter. Givetvis bygger mitt påstående på att samma optik används. På kompakter är det av naturliga orsaker svårt att montera DSLR gluggar :)
 
Hejsan!

Jag fotade ett par hundra familjebilder under julafton och juldagaen med mitt 17-55 IS på 7D. Fokusen satt där den skulle och att jag fick genomgående konstanta och godkända resultat vad gäller fokus.

Det vore skoj om det någon gång kunde bli lite sol här uppe i Stockholm så jag kunde testa autofokusen även på längre avstånd.
 
Och här bildexempel där jag tycker fokus hamnat rätt, 17-55 vid 54mm och f2.8. Nosen är utanför skärpeplanet men ögonen i fokus.
 

Bilagor

  • SmirreSkarp.jpg
    SmirreSkarp.jpg
    25.1 KB · Visningar: 348
  • SmirreSkarp2.jpg
    SmirreSkarp2.jpg
    40.8 KB · Visningar: 348
Rent allmänt tror jag inte att det är så att alla 7D alltid sätter fokus på fel ställe vid alla tillfällen.

Men det verkar som om för många 7D sätter skärpan fel med för många objektiv, i händerna på för många duktiga fotografer.

Själv försökte jag fotografera ett yrväder till liten hund, som rände omkring som om han vore besatt i snön häromdagen. Med tanke på att jag hade full sjå att alls träffa stollen med den tilltänkta autofokuspunkten (mitten), är jag imponerad över att så många bilder hade skärpan på hunden över huvud taget. Att inte alla hade den på nosen, när jag hade fokuspunkten på svansen, säger jag inte så mycket om. 7D kan leverera autofokus, och den levererar kanske närmast förväntningarna just när man kör mycket krävande autofokus. Det känns om att det är värre med stelfrusna vovvar, för där förväntar man sig att varje bild ska vara knivskarp, inte bara en del av dem.

Hundbilderna tog jag med EF 70-200 mm f/4L IS USM. För rörelsernas skull var tiden så kort att alla togs på full bländare och ISO runt 1000. Men så långt var det inga problem.
 
Mer fokusavvikelser (4:e gången gillt)

Har nu beslutat mig för att skaffa en 7D, trots allt. Den som följt tråden har kanske läst om 3 st 7D jag hittat för stora fokusavvikelser på.

Nr 4 är dock bra och den äger jag fr o m idag. Skaffade den för jag ville ha tillgång till dess sekvens och relativt snabba servo-AF.

Summan av 4 hus=100%. 3 föll utanför toleranserna vilket i mitt personliga fall gav den tråkiga statistiken 75% felfokus.

Ni som äger, har tillgång till en 7D! Sätt kameran på ett stativ med en ljusstark fast glugg och plåta oneshot AF, bara centrum AF-punkt aktiv (inte i LV) på ett motiv, typ streckkod eller liknande på gluggens referensavstånd (50x brännvidden) i inte alltför stark belysning. Använder ni zoom så bör den vara på f/2.8.

Fokusera om mellan varje bild (genom att sätta handen framför gluggen och aktivera AF) och plåta motivet igen. Ta gärna 3-6 bilder och jämför dem där fokuspunkten är satt.

Ni som följde AF-tråden för 5DMkII känner igen förfarandet. Skriv gärna sedan in på denna tråd om ni hittar avvikelser. Mittersta korssensor verkar nämligen på en del exemplar fixa samma minor variations som aktiverad microjustering ger eller alternativt astigmatisk korssensor kan ge upphov till.

Objektiv med ljusstyrka f/4 och svagare ger aldrig de här variationerna.

Utomhus i god belysning och kontrastrikt motiv ger inte heller dessa variationer.

Mikael! Det verkar alltså som en del ex lider av samma sjuka som 5DMkII gjorde i början av sin tillverkningscykel.

En udda sak inträffade med första huset som jag testade åt en kompis. Det hade firmware 1.07 och vi installerade 1.10. Efter det blev AF ännu sämre.

Men bottomline: En väljusterad 7D blir hursomhelst utslagen av en 5DMkII vad gäller AF-precision vid lågljussituationer där motiven har mindre kontrast. En dåligt justerad 7D blir en katastrof. Och detta sammantaget är ju anmärkningsvärt eftersom en "frisk" 7D just tillverkats för att kunna brukas i relativt ljusfattiga miljöer med hög AF-precision.
Slutligen ska man inte, anser jag, se på enstaka lyckade bilder i en serie (då menar jag vanlig praktisk fotografering utan streckkoder och stativ) om man inte vet exakt vad som gjort den bilden skarp. Det måste kunna upprepas för att verifiera vad som gjort bilden skarp. Kan ju vara så att en katt eller hund kommit springande emot en och kameran i själva verket fram/eller bakfokuserar men avtrycket har skett i ett "lyckligt" ögonblick. Om kreaturet varit orörligt skulle fokusavvikelsen upptäckts.

Så, mina herrar. Ni gör mig (och kanske er själva) en tjänst genom att testa och rapportera resultat. Tycker bara att 3 ex av 4 låter för mycket. Därav intresset.

Mvh/Lennart
 
Fast nu är det inte så att kameran stannar helt efter att bufferten är fylld och man behöver naturligtvis inte vänta fulla 9,4 sekunder för att kunna ta en bild till.

På Dpreview kan du läsa hur kameran uppträder med fylld buffert och om jag tolkar deras uppgifter rätt så tar den två bilder, väntar 0,45 sekunder, tar två bilder till, väntar 0,45 sekunder, o.s.v. Med andra ord så lär den ha en oregelbunden bildfrekvens men trots allt ändå fortsätta att klämma iväg 4 bilder/sekund, vilket väl är ungefär vad många andra kameror i segmenten under över huvud taget kan prestera med tomt buffertminne och oavsett vilket filformat man väljer.

Men behöver du köra 8 bilder/sekund oavbrutet så får du välja jpeg eller köpa en häftigare kamera än 7D.

Om vi jämför med analogkameror så skulle 18 bilder med högsta bildhastighet som min kombination av kamera/minnsekort klarar innebära bara två sådana sekvenser innan det var dags för ett filmbyte. Det kanske ger lite perspektiv åt den begränsning du tycker dig ha upptäckt här.

Ja nu blir det det tokigt med fel tråd. Men jag har inte ofta läst några diskussioner alls om detta med b/s kontra RAW, man behöver ju helt klart vara mycket van och tränad för att lyckas, finns väl inte någon kamera som klarar tex. 50 Raw, Nikons D3 är ju populär för dom fina jpeg-bilderna, kan börja ana varför.
 
Ni som äger, har tillgång till en 7D! Sätt kameran på ett stativ med en ljusstark fast glugg och plåta oneshot AF,
[...]
Objektiv med ljusstyrka f/4 och svagare ger aldrig de här variationerna.

Jag gjorde motsvarande för två månader sedan, dock med f/4. Objektiv som användes var 24-105 samt 50/1.8.
Mina slutsatser: Skillnaden från en omfokusering till en annan var i princip obefintlig, inte heller blev det någon större skillnad jämfört med manuell fokus med LV. Däremot är det helt klart skillnad mellan objektiven och är prioritet att få ut allt från 7D så duger nog inte 24-105'an.

I praktisk användning upplever jag det som de flesta frågetecknen kring fokus uppstår när man fotar träd etc. som står 30-100m bort. Då kan man ibland få en oskärpa på bilderna där den bakomliggande orsaken är svår att förstå.
 
Fokusera om mellan varje bild (genom att sätta handen framför gluggen och aktivera AF) och plåta motivet igen. Ta gärna 3-6 bilder och jämför dem där fokuspunkten är satt.

Jag gjorde ett test enligt beskrivningen ovan, och får fokus på exakt samma ställe varje gång (testade 5ggr) med 18-135 mm satt på 50mm 2.5 meter från målet. Bländaröppning på f/5.6
test2.jpg

Med ett Sigma 50mm f/1.4 bländare f/2.8 får jag riktigt usel skärpa, dock exakt samma fokus varje gång. Misstänker att detta objektiv behöver justeras till kamerahuset.
test4.jpg
test5.jpg

Har även testat kameran enligt detta test:
http://www.bobatkins.com/photography/technical/focus_testing.html

och får då aldrig fokus i mittersta delen oavsett objektiv. Fokus ligger då någonstans mellan sifforna 1 och 3, både framför och bakom fokuspunkten beroende på brännvidden.
test3.jpg

Med mitt Sigma 50mm f/1.4 med bländare f/1.4 blir allt suddigt och kontrastlöst. Med mikrojustering på detta objektiv blir fokus ganska okej mellan f/2.8-f/11, men f/1.4 - f/2 blir det bara suddigt överallt. Har kontaktat Sigmas serviceverkstad som tyckte att jag skulle lämna in objektivet för justering.

Gjorde tester med både firmware 1.07 och 1.1.0 utan större skillnad i resultat.
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    97.6 KB · Visningar: 269
Senast ändrad:
Ni som äger, har tillgång till en 7D! Sätt kameran på ett stativ med en ljusstark fast glugg och plåta oneshot AF, bara centrum AF-punkt aktiv (inte i LV) på ett motiv, typ streckkod eller liknande på gluggens referensavstånd (50x brännvidden) i inte alltför stark belysning. Använder ni zoom så bör den vara på f/2.8.

Fokusera om mellan varje bild (genom att sätta handen framför gluggen och aktivera AF) och plåta motivet igen. Ta gärna 3-6 bilder och jämför dem där fokuspunkten är satt.

Mvh/Lennart

Nu har jag också gjort testet enligt din beskrivning. Använde EF 50mm f/1,4, dels med största bländare, dels med bländare 2.0. Avstånd 2,5 m, 5 bilder med vardera inställning. Resultatet blev bra, skärpan sitter rätt varje gång, utan variationer. Till saken hör att mitt hus varit inne hos Intervision för fokusjustering, eftersom jag upplevde en aning frontfokus från början. Nu är allt som det skall, tydligen inga minor variations heller.
//Curt
 
Till Stilero o Nivas!

Ni verkar på det stora hela ha friska kameror som inte uppträtt med samma variationer som de jag råkade ut för.

Ang Sigmat 50/1.4 tycker jag inte det missar så mycket på f/1.4. Det är dokumenterat mjuktecknande på full glugg. Huvudsaken är att variationerna i fokus inte uppstår.

Det viktigaste är ju att testa på full glugg med f/2.8 eller bättre eftersom f/4-5.6-gluggar som har dessa ljusvärden som max inte "belastar" AF-systemet lika mycket. Därtill blir skärpedjupet lite för stort för att på referensavstånd utvärdera var skärpan träffat.

45-graderstester kan vara vilseledande då optikens närgräns rekommenderas.

24-105/4 L is usm har jag upplevt som "idiotsäkert". Det var snällt även mot de värsta exemplaren av 7D.

Tack för exemplen. Ska leta upp mina egna tester på något av minneskorten och visa upp så kommer ni att se mer konkret vad jag menar. (Har väl några kvar, men jag blev så förbaskad över resultaten att jag bara formaterade ett par kort)

Tack så länge, mysteriet med de trilskande tre 7D fördjupades nästan. Väntar ff på att någon har något ex som visar lika stora variationer som de tre.

MVH/Lennart

PS. Till Curt! Redan justerat hus som inte visar variationer understryker bara att AF-problemet med 7D är existerande i högre eller mindre grad. Frågan är om det gäller något eller några partier eller om ojämnheterna är jämnt fördelade oavsett tillverkningsdatum/serienummer. Tack för din info. DS
 
Ni som äger, har tillgång till en 7D! Sätt kameran på ett stativ med en ljusstark fast glugg och plåta oneshot AF, bara centrum AF-punkt aktiv (inte i LV) på ett motiv, typ streckkod ...
Eftersom AF-punkterna i normalläget är betydligt större än fyrkanten som syns i sökaren bör man nog också gå över till spot-AF (jag använder nästan alltid spot-AF av just det skälet) för att ha någorlunda kontroll över vad AF:en hittar att fästa på. En streckkod är i AF-sammanhang väldigt liten på det avståndet.

Om IS finns bör det förresten också stängas av då även de IS som känner av stativanvändning kan påverka skärpan vid så långa tider som det ofta blir fråga om nu i vårt vintermörka land.
 
Senast ändrad:
Var femte bild för mig sitter inte fokus som det ska. Tog och testade med min 5D med, och det är samma variation där med.

7D och intern blixt, samma variation.
5D och extern 550EX, samma variation.
7D och Extern 430EX, alla bilder sitter när fokusljuset är igång. Däremot hängde sig min 7D nu när blixten satt på. Kunde inte skjuta iväg en bild eller fokusera alls och var tvungen att starta om kameran.

Edit: Känns som jag får ta tillbaks en del. Nog föremålet som jag fokuserade mot som lurade autofokusen en hel del, se nedan. Satte upp en kontrastrik streckkod istället och nu sitter allt perfekt.
 

Bilagor

  • _MG_9409.jpg
    _MG_9409.jpg
    37.7 KB · Visningar: 382
Senast ändrad:
Litet bättre motiv än något grått med streck i. Nu blev jag på gott humör igen.
 

Bilagor

  • _MG_2014.jpg
    _MG_2014.jpg
    17.7 KB · Visningar: 388
Kan vi dra slutsatsen att kameran har större besvär med att fokusera med mittpunkten med högre precision än med standardpunkten? Alltså att fokus med mittpunkten med optik med f/2,8 eller bättre blir mer behäftat med variationer än andra förhållanden?
Detta borde ni som ser variationer i fokus kunna testa genom att välja en punkt precis intill mittpunkten och se om det gör någon skillnad. Alla är korsformade, så någon annan skillnad ska det inte vara.
 
Eftersom AF-punkterna i normalläget är betydligt större än fyrkanten som syns i sökaren bör man nog också gå över till spot-AF (jag använder nästan alltid spot-AF av just det skälet) för att ha någorlunda kontroll över vad AF:en hittar att fästa på. En streckkod är i AF-sammanhang väldigt liten på det avståndet.

Om IS finns bör det förresten också stängas av då även de IS som känner av stativanvändning kan påverka skärpan vid så långa tider som det ofta blir fråga om nu i vårt vintermörka land.

Spot-AF användes också med tre "sjuka" 7D. Variationerna kvarstod. IS på stativ=nej! För övrigt mäts ju inte upplösningen varför ett högre iso kan väljas. Typ 800 på full glugg vid exv f/1.4 ger bra slutartid.
Dessutom minskar risken för s k mikroskakningar. Vid längre exponeringstider tycker jag det är bäst att fälla spegeln och använda självutlösare.

Men IS är inte alltid av ondo på stativ.

Mvh/Lennart
 
Kan vi dra slutsatsen att kameran har större besvär med att fokusera med mittpunkten med högre precision än med standardpunkten? Alltså att fokus med mittpunkten med optik med f/2,8 eller bättre blir mer behäftat med variationer än andra förhållanden?
Detta borde ni som ser variationer i fokus kunna testa genom att välja en punkt precis intill mittpunkten och se om det gör någon skillnad. Alla är korsformade, så någon annan skillnad ska det inte vara.

På "de tre sjuka" blev det ingen skillnad mellan centrum- eller intilliggande punkt. Men om jag inte minns fel ska mittpunkten var mer känslig för horisontella och vertikala linjer än de övriga korsformiga (Rätta mig om jag har fel).
Har inte testat på det ex som verkar vara okej.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.