Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
På min kamera är i alla fall grundbruset relativt lågt (jfrt med 40D och 1DMKIIN på 800 ISO) Där jämförbart med 400ISO sett till bild och inte pixel. Micro fungerar utmärkt i alla fall med mitt Sigma 180 (satt till +5)!

Relativt lågt? Med grundbrus avser jag det brus fotonerna lämnar redan på basiso och det är definitivt relativt högt. Går att se ganska tydligt på enfärgade ytor.

Mikrojusteringen? Då frågar jag dig om den gluggen efter mikrojusteringen är lika skarpt på alla avstånd utan att skärpeplanet förflyttas. Isåfall är ditt ex ett unikum och du bara att gratulera för t o m Canon medger i sitt White Paper att mikrojustering egentligen bara fungerar exakt på just det avstånd man mikrojusterade vid. Dessutom uppstår s k minor variations.

Är det macro 180 du har så är du verkligen att gratulera om det fungerar efter mikrojustering både i sitt näravstånd till evighet.

Bifoga gärna ett par crops i 100% här i tråden. Skulle vara mycket tacksam om jag fick ta del av dem.

mvh/Lennart
 
Kanske inte rätt forum för denna fråga! Men det gäller 7D och skärpa
Det verkar omöjlig att ställa en fråga på Canon.se,
Jag måste fråga ändå! Är det någon som har varit inne på Canons sida och lyckats ställa en fråga? Jag har försökt och svaret blir att jag har fel serial nummer hur jag än bär mig åt!
Nu är jag trött på Canon och tänker begära pengarna tillbaka för min 7D

God Jul på er allihop!
 
Breaking news!

Senaste modellen för fokus- och featurehypokondriker

Modulkameran med mer info här

Fick en inför julen av Lobo Tomi ;-)

Kunde du inte skrivit detta en aning tidigare?
Tomten har ju stängt kontoret och verkstan nu och håller som bäst på att packa släden! Försent med önskelista nu!

Man får väl anstränga sig och försöka att bli lite bebrusad istället!
Har ringt till Säter och de har stängt akutintaget eftersom både el Lobo och resten av personalen behöver ta igen sig lite över julen.
 
Kunde du inte skrivit detta en aning tidigare?
Tomten har ju stängt kontoret och verkstan nu och håller som bäst på att packa släden! Försent med önskelista nu!

Man får väl anstränga sig och försöka att bli lite bebrusad istället!
Har ringt till Säter och de har stängt akutintaget eftersom både el Lobo och resten av personalen behöver ta igen sig lite över julen.

Finns platser här ner på SSS (eller Tre Ess som folkhumorn döpt det gamla "sinnessjukhuset" till). Står för S:t Sigfrids sjukhus i Växjö. Jag är portad där eftersom jag räknas som Ljungbybo (ligger 5 mil från Växjö). Råkade säga att deras hockeylag Växjö Lakers aldrig når elitserien och då ansåg man att jag var för avancerat fall att bemästra.

Ska de säga. De byggde upp sitt lag genom att (likt Percy Nilsson) köpa de tongivande spelarna från fattiga Troja och Tingsryd.

Så jag får sitta här i korridoren och vänta på Leif som visst blivit portad från Säter efter att mikrojusterat alla tvångströjor och mätt DR på madrasserna på väggarna.

God Jul!

PS. Jag har nu testat 2 st 7D som faktiskt inte klarar att ställa ljusstarka objektiv skarpt i skumt ljus. 5DMkII klarar det bättre. DS
 
Det här en mycket märklig debatt, vi har nu 20 sidor med synpunkter på Canon 7D:s skärpeproblem.

Kategori A: Har inga eller mycket små problem ca 3%.

Kategori B: Har rätt stora problem ca 65%.

Kategori C: Har mycket stora problem ca 32%.

Det här börjar likna en värre såpopera, varför vill (eller kan) inte Canon ta sitt ansvar och hjälpa alla?

Det sägs att tar upp till 10 år att bygga upp en bra och pålitligt varumärke och ett gott rykte, men det kan ta bara någon dag att rasera det...

Så, om någon på Canon följer debatten här på Fotosidan, agera nu!
 
Det här en mycket märklig debatt, vi har nu 20 sidor med synpunkter på Canon 7D:s skärpeproblem.

Kategori A: Har inga eller mycket små problem ca 3%.

Kategori B: Har rätt stora problem ca 65%.

Kategori C: Har mycket stora problem ca 32%.

Det här börjar likna en värre såpopera, varför vill (eller kan) inte Canon ta sitt ansvar och hjälpa alla?

Det sägs att tar upp till 10 år att bygga upp en bra och pålitligt varumärke och ett gott rykte, men det kan ta bara någon dag att rasera det...

Så, om någon på Canon följer debatten här på Fotosidan, agera nu!

Kategori A: 3% av 20 sidor = 0,6 sidor.
Kategori B: 65% av 20 sidor = 13 sidor
Kategori C 32% av 20 sidor = 6,4 sidor

19,4 sidor on topic är ju ett bra betyg för tråden och dess deltagare. Nån annan slutsats kan man väl knappast dra, eller... ;-)
 
...
Det här börjar likna en värre såpopera, varför vill (eller kan) inte Canon ta sitt ansvar och hjälpa alla?
...

Förstår inte riktigt vad du är ute efter måste jag säga...

Vad har du för belägg för att Canon inte vill eller kan åtgärda problemen? Om man inte tar sina problem till Canon så känner dom inte till dom, och dom här som har lämnat in kameran för service verkar ju fått hjälp (?)

Blir det tillräckligt många som har fel (som i Mark III-fallet) så blir det kanske en allmän serviceåtgärd där man får lämna in sin kamera för justering eller byte av delar om det behövs, men det händer inte förrän serviceverkstäderna rapporterat in tillräckligt många problem.
 
Det här en mycket märklig debatt, vi har nu 20 sidor med synpunkter på Canon 7D:s skärpeproblem.

Kategori A: Har inga eller mycket små problem ca 3%.

Kategori B: Har rätt stora problem ca 65%.

Kategori C: Har mycket stora problem ca 32%.
Det här är en tråd för dem som har skärpeproblem och ingen enkät till samtliga 7D-ägare så jag tycker det låter som en fullt rimlig fördelning.

Påfallande många av dem som i många och långa inlägg ondgör sig mest över problemen här i tråden verkar inte ens ha någon 7D.

Om det möjligen kan få dig bli lite lugnare så här på julaftonen kan jag meddela att jag än så länge tillhör kategori A, men jag har inte sett någon anledning att skrika ut det på gator och torg.
Det här börjar likna en värre såpopera, varför vill (eller kan) inte Canon ta sitt ansvar och hjälpa alla?
Du kanske överreagerar en aning nu? Bortsett från en person som verkar ha oöverstigliga problem med någon form av kontaktformulär på Canons webb, så verkar väl de som sökt hjälp också fått det.
 
Är det någon som har varit inne på Canons sida och lyckats ställa en fråga? Jag har försökt och svaret blir att jag har fel serial nummer hur jag än bär mig åt!
Har ingen aning om ditt problem och vet därför inte hur man löser det men om det inte fungerar kan du väl prova att ringa på telefonnumret som de uppger, 08-519 923 69. Om du av någon anledning inte lyckas där heller kan du istället kontakta din återförsäljare.

God jul!
 
Förstår inte riktigt vad du är ute efter måste jag säga...

Vad har du för belägg för att Canon inte vill eller kan åtgärda problemen? Om man inte tar sina problem till Canon så känner dom inte till dom, och dom här som har lämnat in kameran för service verkar ju fått hjälp (?)


Om alla är nöjda nu så är det väl lika bra att lägga ner den här tråden?
 
Nej varför det, dom som vill diskutera och utbyta efarenheter ska väl få göra det.
 
Jotack, som om livet inte vore ett litet h-e innan. Har nu ett annat exemplar av 7D för testning och kan konstatera att AF är lite nyckfullare än jag först upplevde det. Gråväder idag och därmed risig kontrast gör det lite svårt att testa utomhus.

Helt klart är att när bilden smäller upp i 100% så syns även på de skarpa bilderna att de inte tål så mycket mer skärpning utan att "krackelera".

Grundbruset är relativt högt på skärm. Hoppas på lite mer kontrast i vädret imorgon så kan jag återkomma med rapport då.

Hursomhelst tycker jag det finns en höjdarsentens i manualen ang mikrojustering.

CITAT: "Vanligtvis behöver denna justering inte göras. Justera bara om det är nödvändigt. OM DU UTFÖR DENNA JUSTERING KAN DET HÄNDA ATT KORREKT FOKUS INTE KAN STÄLLAS IN"

Goddag alla yxskaft, alltså. Vem f-n justerar om det inte är nödvändigt. Och om det nu är nödvändigt kan man undra vem som vill justera ett redan felaktigt fokus så att det kan hända att korrekt fokus inte kan ställas in.

Alltså, denna mening borde införas i en nystartad Canons Black Paper.
Underförstått säger mig denna mening: "Tjena, vi Canon har gjort en pryl här som egentligen inte ska behövas, men om den skulle behövas så fungerar den kanske inte".

Där ligger gamle Linköpingsbiskopen Hans Brask i lä när han via sin brasklapp klarade sig från att bli halshuggen.

Det där är en underbar sammanfattning. Låter som en friskrivning som är avsedd för den amerikanska marknaden där man ju som tillverkare kan bli stämd och ruinerad för praktiskttaget vad som helst. Lennart du kan väl snart öppna ett mål och hävda att ditt företag kånkat, ditt äktenskap rasat därför att du tvingats utreda alla jäkla fokusproblem du fått på halsen av en cynisk och försumlig tillverkare och helt enkelt inte kunnat fokusera på vare sig familj eller försörjning.

Det måste vara rekord att någon varnar en person som har fokuseringsproblem med sin kamera för att använda en funktion som ju är avsedd att avhjälpa dessa. Sorry grabbar, ni som har VIP-kort till Säter, den som har skrivit det där är definitivt kvalificerad för en förtur. Själv har jag grava fokusproblem utan förmånen att ha VIP-kort till sagda inrättning , så jag räknar kallt med att fira jul med familjen.

God Jul ändå på er!
 
vill man ha en topprankad kamera av DXO, www.imaging-resource.com. dpreview så kan man ju alltid köpa en Nikon D90 för 5999sek hos expert i morgon.
God Jul

Tänker inte skaffa någon Nikon, men kan rapportera att jag nu testat 2 ex av 7D och funnit exakt samma tendens vad gäller AF.
Oavsett vad som skrivs om kameran så har den svårare att hitta bra fokus med sin mittersta korssensor i kontrastfattiga motiv (som ju gråväder ger) än 5DMkII med ljusstarkare gluggar på resp hus. Detsamma gäller inomhus i bra belsysning på stativ om det rör sig om glasföremål eller glansiga kartonger med text/streckkod som reflekterar lite. 5DMkII sätter skärpan säkrare.
Med ljussvaga gluggar går det bättre för 7D dock. Ska utvärdera det hela när det blir soligare.

Vet inte om du märkte det när du hade 7D

God Jul på dig själv!
 
Rent logiskt så är det bara nog som det ska vara. FF-kameran med sitt större spegelhus och större speglar gör att infallsvinklarna till fokussensorn blir större med ljusstarka objektiv för att bli mer likvärdiga vid ljussvaga. Ytterligare en av FF-kamerornas naturliga fördelar skulle jag tro...
 
Ni har noterat att Lennart tidigare sagt att han skulle prova 7D när han träffade mig, men nu sett till att testa två stycken andra exemplar, bara för att han har hört hur det kan gå till när jag kommer igång på riktigt, eller? Somliga gör vad som helst för att komma undan!

Hur stor är skillnaden på försiktig och feg? ;-)
 
Ibland när man läser dessa rader undrar jag om det är fel på min kamera för att den är så bra. Min tar fantastiskt skarpa bilder tycker jag. Idag julafton blev det kanske 150 bilder, det här är en typisk bra 100% crop. Allt blir inte lika bra, men då är det oftast rörelseoskärpa e.dyl inblandad. Från dagens skörd är kanske 25% på denna nivå, 25% oskarpa och resten helt ok för all normal användning. Just detta är en blixtbild med interna på och en 430EX ställd på en fönsterbräda som slav en bit bort (hurra för fjärrblixt!) - men därav synligt blänk. Det här är fotografering med Sigmas 30/1.4, ISO 400, 1/60 sek, F runt 2 dvs ganska snäva toleranser med avseende på skärpedjup, avstånd ca 1.5 m, motiv: sminkad systerdotter. Fokuspunkt är en bit off-center, en av de egenskaper jag gillar bäst hos 7D. För kamerans 18MP tycker jag det är helt fenomenalt.
 

Bilagor

  • IMG_1419 100crop.jpg
    IMG_1419 100crop.jpg
    69.1 KB · Visningar: 302
helt fantatastiskt ?
överskärpt bild som inte ser bra ut vad det gäller yta se ovan ögat
jag kan få en G10 se lika ful ut utan problem.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.