Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
I mitt fall är det verkligen att slå in öppna dörrar. Jag har läst manualen säkert 4-5 gånger. Eftersom jag har för vana att läsa mina kameramanualer i badet är de i ett bedrövligt skick redan efter ett par veckor! :) Jag brukar också ta ett par sidor i sängen, gärna med kameran bredvid. Min katt är ett vanligt fokusmotiv - ja min sambo undrar om jag är riktigt friskt! :)

Har också läst den utökade informationen om AF som finns på Canon USA's sida.

Jag väntade också ett par månader innan jag startade den här tråden, just för att vara säker på att jag inte gjort något knas. Dessutom var felet var så pass grovt att det syntes tydligt även på vanliga semesterbilder i betraktelse på skärmen i 1600 pixlar utan att behöva göra några direkta jämförelser.

Jag håller fortfarande på att testar en del, är inte 100% säker på att allt är som det skall vara. Lite svårt att testa när det är mörkt och snöigt ute, så det får bli inomhus med stativ.

Manualer är bra, men sällan heltäckande. Dessutom utgår manualen från att kameran är perfekt (vilken fabrikant skulle trycka upp en manual där kameran i vissa skulle framstå som mindre bra?).

Jag har både katt och fru och de båda är klart övertygade om att jag har ett gäng skruvar lösa när jag testskjuter kameror och ställer upp stativ inne på WC för att plåta streckkoder på medicin- eller deodorantflaskor.

Du är inte hundra på att allt är okej! Ett gott råd för att inte hamna på hispan: Vänta tills det blir hyfsat väder och plåta "vanliga" motiv, men memorera var du verkligen lagt fokuspunkten (helst spot-AF). Glöm under tiden bort att kameran eller objektiv "kanske inte är 100" och kolla sedan bilderna i lugn och ro.

Ta gärna en skärpedjupstabell (finns flera att ladda hem från nätet). Exv "Understandeing depth of field".

Känner du dig sedan nöjd, så behåll nöjdheten och tvivla inte mer. Ser något mindre bra ut så gör om det momentet ett par gånger. Ser det då bra ut så är det förmodligen okej. Skulle det se f-n ut börja bekymra dig då. Inte nu!

Lycka till!
 
När jag läser första stycket ovan, så tror jag knappt vad jag läser. Skulle folk hela tiden hålla på och finlira med mikrojusteringen med "väl injusterade objektiv"? Det låter för mig som en taskig bortförklaring varför man tvingats förse sina kameror med justering så att man kan outsourca problemlösningen på AF-problemet till användarna själva istället för till företagets kostsamma garantirep. organisation. Sen har man mage att sälja in det som en "feature" istället för den taskiga nödlösning det är. Taskig är den för den löser ju faktiskt få av de AF-problem folk har. I en del fall skapar de dessutom nya.
.

De du skriver här Sten-Åke visar nog mest att du missuppfattat meningen med att mikrojustera AF trots att man har väl injusterade objektiv för normal fotografering. All fotografering är dock inte normal och AFs träffsäkerhet varierar bl.a. med ljusets temperatur, så just därför finns möjligheten. Inte för att generellt fixa felaktig fokusering. Tror du de har du nog dragit egna och felaktiga slutsatser av de du hört. Dessutom lär du aldrig ha läst en manual om mikrojustering av af.

En mikrojustering för en lite speciell fotosituation är dessutom väldigt enkel att genomföra. Slå på LiveView fokusera manuellt. Fokusera därefter med AF och kolla om avståndsskalan på objektivet flyttar sej. Vill kameran ha fokus närmare (frontfkus) så flyttar du af några snäpp bakåt, eller vice versa, och du fotograferar med en mikrojusterad kamera. Efter den speciella fotosessionen stänger du bara av mikrojusteringen, för du har ju ett injusterat objektiv för normala förhållanden.

Mikrojusteringen ser jag som en ren pro-funktion för de som även i ovanliga fotosituationer garanterat vill ha exakt af med sina gerjor.

Och sen Sten-Åke! Jag tror att du är tämligen enögd om du tror att någon tillverkare medvetet släpper ut produkter med barnsjukdomar under hela produktionstiden. Det finns nog hur många exempel som helst på produkter som förbättras hela tiden innan de tas ur produktion....trots vita pulveriserande kvalitetskontroller. Det måste te sej väldigt märkligt från din horisont...
 
Senast ändrad:
Lennart,

Jag har just tillbringat 2 timmar på vinden med att fota testmotiv så dina kloka ord kom precis i rättan tid!

Jag tror jag tar dig på orden och lägger ner testandet tills vidare. Helt klart är kameran i ett sådan skick nu att den skall klara av att fota granen, julskinkan och tjocka släkten på julafton.

Får använda sonen med 400D och 18-55 IS som backupfotograf under helgen så blir det i alla fall några skarpa skott i familjealbumet! :)

Ha det gott alla fotovänner!
 
Manualer är bra, men sällan heltäckande. Dessutom utgår manualen från att kameran är perfekt (vilken fabrikant skulle trycka upp en manual där kameran i vissa skulle framstå som mindre bra?).

Jag har både katt och fru och de båda är klart övertygade om att jag har ett gäng skruvar lösa när jag testskjuter kameror och ställer upp stativ inne på WC för att plåta streckkoder på medicin- eller deodorantflaskor.

Du är inte hundra på att allt är okej! Ett gott råd för att inte hamna på hispan: Vänta tills det blir hyfsat väder och plåta "vanliga" motiv, men memorera var du verkligen lagt fokuspunkten (helst spot-AF). Glöm under tiden bort att kameran eller objektiv "kanske inte är 100" och kolla sedan bilderna i lugn och ro.

Ta gärna en skärpedjupstabell (finns flera att ladda hem från nätet). Exv "Understandeing depth of field".

Känner du dig sedan nöjd, så behåll nöjdheten och tvivla inte mer. Ser något mindre bra ut så gör om det momentet ett par gånger. Ser det då bra ut så är det förmodligen okej. Skulle det se f-n ut börja bekymra dig då. Inte nu!

Lycka till!

Många bra råd här!

Jag har oxå upptäckt att även om allt är ok med grejorna så blir det ändå bilder som är ur fokus... Hmm... Undrar varför?.. Och riktigt konstigt blir det när just de bilderna är s.k. "keepers"!.. Men de riktigt djävliga är ändå att hur man än bär sej åt så fixar inte kameran återskapa dessa "keepers" igen. ;-)
 
Har man lite tid över och man vill lära sig lite mer om 7D är det värt att kolla in B&Hs presentation av 7D i tre delar
http://www.video.bhphotovideo.com/index.jsp?fr_chl=d252ff8377eeca37691a416d3926942ad6b34b00

Där presenteras bl a autofokussystemet av en kunnig fotograf/Canonrepresentant. Lite säljsnack är det och ibland lite basic, men helt klart tolererbart.

Förresten om man vill se vilken AF-punkt man använt i ett foto så går det utmärkt i DPP (alt l)
 
De du skriver här Sten-Åke visar nog mest att du missuppfattat meningen med att mikrojustera AF trots att man har väl injusterade objektiv för normal fotografering. All fotografering är dock inte normal och AFs träffsäkerhet varierar bl.a. med ljusets temperatur, så just därför finns möjligheten. Inte för att generellt fixa felaktig fokusering. Tror du de har du nog dragit egna och felaktiga slutsatser av de du hört. Dessutom lär du aldrig ha läst en manual om mikrojustering av af.

En mikrojustering för en lite speciell fotosituation är dessutom väldigt enkel att genomföra. Slå på LiveView fokusera manuellt. Fokusera därefter med AF och kolla om avståndsskalan på objektivet flyttar sej. Vill kameran ha fokus närmare (frontfkus) så flyttar du af några snäpp bakåt, eller vice versa, och du fotograferar med en mikrojusterad kamera. Efter den speciella fotosessionen stänger du bara av mikrojusteringen, för du har ju ett injusterat objektiv för normala förhållanden.

Mikrojusteringen ser jag som en ren pro-funktion för de som även i ovanliga fotosituationer garanterat vill ha exakt af med sina gerjor.

Och sen Sten-Åke! Jag tror att du är tämligen enögd om du tror att någon tillverkare medvetet släpper ut produkter med barnsjukdomar under hela produktionstiden. Det finns nog hur många exempel som helst på produkter som förbättras hela tiden innan de tas ur produktion....trots vita pulveriserande kvalitetskontroller. Det måste te sej väldigt märkligt från din horisont...

Enögd? Nä, problemet är nog snarare att mina båda ögon sett samma sak alldeles för länge. Du pratar om någon modells barnsjukdomar och att det finns många exempel på produkter som förbättras hela tiden innan de tas ur produktion. Problemet med Canons och många andra tillverkares AF-lösningar är ju just att de faktiskt inte har förbättrats i någon större utsträckning. Jag talar om modell efter modell som kommer ut från Canon (som faktiskt verkar ha värst problem av alla) och som alla uppvisar liknande problem. Inte sällan verkar de mest avancerade kamerorna ha värst problem.

Du kan citera Canons manual så mycket du vill men faktum är att folk när de upptäcker fokusproblemen försöker parera dem så gott de kan med just mikrojusteringen. Canon hoppas säkert att de lyckas även om de är fullt medvetna om att det bara funkar hyfsat på fasta brännvidder. Inte undra på att man tipsar om att man kan microjustera för varje brännvidd en zoom kan ställas i. Det är ju inte sällan zoomar varierar ordentligt mellan ändlägena. Problemet är bara att användbarheten i fält är begränsad. Lösningen passar väl bäst om man fotar stilleben och det är ju vackert så för en del för många AF-system fixar ju inte ens att fokusera på stendöda motiv i betong.

F.ö. har jag försökt förstå mikrojusteringen mer i detalj och när man gör det blir man ju ännu mer förvånad. Grejen är att man byggt detta system också på lösan grund. Det finns nämligen ingen kod i objektivens chip som identifierar ett enskilt objektiv utan det finns bara en modellkod. Detta har redan lett till att en hel del användare fått problem när två typ ID "krockar" i en kamera. Om man exv. gjort en justering mot ett visst objektiv och vid ett senare tillfälle får en annan individ med samma typkod, så får det objektivet med lite otur en helt felaktig kompensering automatiskt - bra va? Känns ju inget vidare systemerat om du frågar mig. Det underlätter om saker är unika.

Det finns ju annars faktiskt exempel nu på att det går att bygga kameror som är riktigt hyfsat träffsäkra. Att dessa fel ännu inte hamnat i förgrunden beror nog också på att de som testar kameror i alla dessa tester inte fokuserat (inte meningen som ett skämt) på att kolla just AF-precisionen. Om man gjort det och viktat detta problem efter den vikt det faktiskt har för bildkvaliteten, så är jag säker på att det skulle bli lite bättre fart på tillverkarna. Om man helt skulle blivit utskåpad i testerna av konkurrenter som löst problemet så lovar jag att ledningen i Canon skulle jaga chefen för den tekniska utvecklingen med blåslampa.

Jag har haft svåra AF-problem med de kameror jag haft de senaste 5 åren. Äntligen har jag nu fått tag i ett Sony A550-kamerhus som funkar väldigt mycket bättre med alla mina objektiv. De nyare Sony-kamerorna från A900 och senare fokuserar definitivt bra mycket bättre än de tidigare versionerna. Om man bara bygger AF med återkoppling och en tillräckligt sensitiv fokuskontroll så ser jag inte varför man skulle behöva mikrojustering överhuvudtaget. Att hålla på och mikrojustera ickelinjära zoomar med mikrojustering känns inget vidare praktiskt.

Citat från Mats Alm inlägg 1146 sid 16 (föregående sida):"Jag kan förstå tillverkarnas problem med kvalitetskontroll. Man kan inte syna varje exemplar det skulle kosta Leica. Å andra sidan verkar det som Canon nu gödslar marknaden med exemplar som inte håller måttet. Sedan lämnar man det upp till oss konsumenter att upptäcka felen. Många av oss som hänger på fotosidan har läst tillräckligt om problemen med 1DMKIII, 5DmKII tråden eller nu senast 7D och fokus för att veta vad vi skall kolla. De allra flesta som köper en ny kamera i världen hänger nog inte på motsvarande forum och kommer tro att det beror på dem själva.
Jag kan bara tolka det som om våra kameratillverkare nu konkurrerar så hårt att de släpper halvfärdiga produkter på marknaden. Det enda sättet att få dem att sansa sig är att vi konsumenter slutar beställa nya kameror före de visat att de lever upp till sina löften."

Återigen: Även om du inte tror att tillverkarna med berått mod släpper kamerahus med taskigt fungernade AF på marknaden så gör detta lilla tankeexperiment: Tänk dig att man helt skulle dra in en modell eftersom den inte håller måttet. Vad skulle det kosta Canon? Varje dag under den tidiga produktcykeln som kameran inte går över disk kostar miljoner. Därför är alternativkostnaden för att inte leverera som man nu gör inget alternativ. Därför tillämpas GSG-metoder (går det så går det) kombinerat med hyfsat generösa garantireparationer. Det blir trots allt billigare för producenterna med dessa problem än att sluta sälja tills problemen lösts. De som får ta allt omak med att packa sina nya kameror och alla objektiv de har och skicka allt till verkstan är de som just glatt sig åt ett inköp av en ny kamera de ofta lagt väldigt mycket pengar på.

Jag undrar verkligen om grundproblemet är att jag och andra skulle vara väl enögda och sippa. Snarast är det så att vi har de taskiga leverantörer av kamerautustning vi förtjänar, för vi är alltför många som låter dem hålla på. Om bara leverntörerna skulle bygga AF-system som var mer massproduktionsvänliga (efter de principer jag skrivit ovan), så skulle de inte ha samma problem med efterjusteringar som de har idag och de skulle inte heller behöva bygga mikrojusteringssystem som kunderna idag försöker använda som lösning på problemen. Jag tror inte det är svårare än så faktiskt även om det kan vara väl så svårt för en del.

Det finns självklart exempel på att AF-system inte fixar exv. mycket svåra ljusförhållanden. Är inte en mer praktisk och mer exakt lösning på det problemet manuell fokusering - med eller utan Live View.
 
Senast ändrad:
Enögd? Nä, problemet är nog snarare att mina båda ögon sett samma sak alldeles för länge. Du pratar om någon modells barnsjukdomar och att det finns många exempel på produkter som förbättras hela tiden innan de tas ur produktion. Problemet med Canons och många andra tillverkares AF-lösningar är ju just att de faktiskt inte har förbättrats i någon större utsträckning. Jag talar om modell efter modell som kommer ut från Canon (som faktiskt verkar ha värst problem av alla) och som alla uppvisar liknande problem. Inte sällan verkar de mest avancerade kamerorna ha värst problem.
För att få lite perspektiv på dina svingar så kom första kameran med autofokus 1985. För 24 år sen alltså och kameror har funnits i 150 år, objektiv i stort sett lika länge...

Har du inte sett en förbättring av af "i någon större utsträckning" under dessa 24 år så är du nog inte ens enögd.
Du kan citera Canons manual så mycket du vill men faktum är att folk när de upptäcker fokusproblemen försöker parera dem så gott de kan med just mikrojusteringen. Canon hoppas säkert att de lyckas även om de är fullt medvetna om att det bara funkar hyfsat på fasta brännvidder. Inte undra på att man tipsar om att man kan microjustera för varje brännvidd en zoom kan ställas i. Det är ju inte sällan zoomar varierar ordentligt mellan ändlägena. Problemet är bara att användbarheten i fält är begränsad. Lösningen passar väl bäst om man fotar stilleben och det är ju vackert så för en del för många AF-system fixar ju inte ens att fokusera på stendöda motiv i betong.
Du har ännu inte förstått vitsen med mikrojustering ser jag.
F.ö. har jag försökt förstå mikrojusteringen mer i detalj och när man gör det blir man ju ännu mer förvånad. Grejen är att man byggt detta system också på lösan grund. Det finns nämligen ingen kod i objektivens chip som identifierar ett enskilt objektiv utan det finns bara en modellkod. Detta har redan lett till att en hel del användare fått problem när två typ ID "krockar" i en kamera. Om man exv. gjort en justering mot ett visst objektiv och vid ett senare tillfälle får en annan individ med samma typkod, så får det objektivet med lite otur en helt felaktig kompensering automatiskt - bra va? Känns ju inget vidare systemerat om du frågar mig. Det underlätter om saker är unika.
För att använda mikrojustering så är det ju naturligtvis viktigt att objektiven är rätt justerade från början. I icke rätt justerade objektiv så ligger ju helt naturligt största delen av af-problemen oxå. Inte i kamerorna.
Det finns ju annars faktiskt exempel nu på att det går att bygga kameror som är riktigt hyfsat träffsäkra. Att dessa fel ännu inte hamnat i förgrunden beror nog också på att de som testar kameror i alla dessa tester inte fokuserat (inte meningen som ett skämt) på att kolla just AF-precisionen. Om man gjort det och viktat detta problem efter den vikt det faktiskt har för bildkvaliteten, så är jag säker på att det skulle bli lite bättre fart på tillverkarna. Om man helt skulle blivit utskåpad i testerna av konkurrenter som löst problemet så lovar jag att ledningen i Canon skulle jaga chefen för den tekniska utvecklingen med blåslampa.
I stort sett alla kameror idag är "riktigt hyfsat träffsäkra" från fabrik. De bommar i af som förekommer med fungerande grejor beror till i stort sett helt på felaktigt handhavande eller dålig motivkännedom.
Jag har haft svåra AF-problem med de kameror jag haft de senaste 5 åren. Äntligen har jag nu fått tag i ett Sony A550-kamerhus som funkar väldigt mycket bättre med alla mina objektiv. De nyare Sony-kamerorna från A900 och senare fokuserar definitivt bra mycket bättre än de tidigare versionerna. Om man bara bygger AF med återkoppling och en tillräckligt sensitiv fokuskontroll så ser jag inte varför man skulle behöva mikrojustering överhuvudtaget. Att hålla på och mikrojustera ickelinjära zoomar med mikrojustering känns inget vidare praktiskt.
Har inte Sony någon kalibreringsservice? Återkoppling skulle inte förbättra något alls för då är det i stort sett bara kontrastfokus som gäller och med en lågupplöst af-sensor istället för sensorn så skulle nog af bli bara sämre. Än så länge är det en återvändsgränd.
Citat från Mats Alm inlägg 1146 sid 16 (föregående sida):"Jag kan förstå tillverkarnas problem med kvalitetskontroll. Man kan inte syna varje exemplar det skulle kosta Leica. Å andra sidan verkar det som Canon nu gödslar marknaden med exemplar som inte håller måttet. Sedan lämnar man det upp till oss konsumenter att upptäcka felen. Många av oss som hänger på fotosidan har läst tillräckligt om problemen med 1DMKIII, 5DmKII tråden eller nu senast 7D och fokus för att veta vad vi skall kolla. De allra flesta som köper en ny kamera i världen hänger nog inte på motsvarande forum och kommer tro att det beror på dem själva.
Jag kan bara tolka det som om våra kameratillverkare nu konkurrerar så hårt att de släpper halvfärdiga produkter på marknaden. Det enda sättet att få dem att sansa sig är att vi konsumenter slutar beställa nya kameror före de visat att de lever upp till sina löften."
Jag skulle gärna vilja se några siffror på "gödslingen" och inte bara de fåtal som tar upp problemen i forumen, varav hälften beror på "skit bakom spakarna".
Återigen: Även om du inte tror att tillverkarna med berått mod släpper kamerahus med taskigt fungernade AF på marknaden så gör detta lilla tankeexperiment: Tänk dig att man helt skulle dra in en modell eftersom den inte håller måttet. Vad skulle det kosta Canon? Varje dag under den tidiga produktcykeln som kameran inte går över disk kostar miljoner. Därför är alternativkostnaden för att inte leverera som man nu gör inget alternativ. Därför tillämpas GSG-metoder (går det så går det) kombinerat med hyfsat generösa garantireparationer. Det blir trots allt billigare för producenterna med dessa problem än att sluta sälja tills problemen lösts. De som får ta allt omak med att packa sina nya kameror och alla objektiv de har och skicka allt till verkstan är de som just glatt sig åt ett inköp av en ny kamera de ofta lagt väldigt mycket pengar på.
Din hypotes inträffar ju ibland men inte med "berått mod" utan mer av att utvecklingen springer ifrån vissa tillverkare, som Konica t.ex. som var väldigt framgångsrik i slutet av 60-talet fram till slutet av 70-talet med spegelreflexkameror modell T.
Jag undrar verkligen om grundproblemet är att jag och andra skulle vara väl enögda och sippa. Snarast är det så att vi har de taskiga leverantörer av kamerautustning vi förtjänar, för vi är altför många som låter dem hålla på. Om bara leverntörerna skulle bygga AF-system som var mer massproduktionsvänliga (efter de principer jag skrivit ovan), så skulle de inte ha samma problem med efterjusteringar som de har idag och de skulle inte heller behöva bygga mikrojusteringssystem som kunderna idag försöker använda som lösning på problemen. Jag tror inte det är svårare än så faktiskt även om det kan vara väl så svårt för en del.
Jag tror nog mer på att AF "efter de principer" du skriver om ovan skulle bara ge en sämre funktion och ett ramaskri från majoriteten fotografer - för långsamt vid snabba skeenden och för osäkert i alla skeenden.

Sen verkar det ju vara så att våra "taskiga leverantörer" säljer kameror som aldrig förr och de två modeller som du skäller på mest är oxå de som köps mest inom sina resp segment.
Det finns självklart exempel på att AF-system inte fixar exv. mycket svåra ljusförhållanden. Är inte en mer praktisk och mer exakt lösning på det problemet manuell fokusering - med eller utan Live View.

I stort sett alla kameror fixar af i alla ljusförhållanden som af i kamerorna är byggda för och vid speciella förhållanden har vi idag mikrojustering att ta till...tack och lov.

LiveView är väldigt bra till mycket med kameran på stativ, bl.a. för att mikrojustera och makrofotografering mm, men även på fri hand i trånga lägen.

Vid makrofotografering på fri hand är även AF med AI-Servo mycket användbart.
 
Senast ändrad:
Pojkar, pojkar!

Jag kom nyss hem efter ett sent nattjobb (rockkonsertbilder på gruppen Bullet) och den gamla hacken 20D jag använder för slika ändamål (det kommer så mycket pilsner farande över kravallstängslet att jag inte vill riskera min 5DII) fokuserade faktiskt bra med den alldeles utmärkta Sigma 18-50/2.8 EX DC.

Så bråka inte med varandra. Jag vill läsa något trevligt nu när jag sänt bilderna.

Ni har på sätt och vis båda rätt, anser jag. Fast ni ser det från 2 olika perspektiv.

Men läser jag ordet mikrojustering en gång till blir det permanent inlåsning för mig på Säter.

AF är bra hävdar jag, på alla ordentligt avsynade kameror.
AF är skit hävdar jag också på alla kameror där missar i tillverkningen skett vad gäller AF och dessa slunkit genom avsyningen.

Slutligen vill jag vara en trött Messerschmidt: Den första AF-kameran kom inte 1985. Den kom redan på 70-talet och gjordes av Konica. Visserligen en kompakt. Vad gäller slr gjordes AF-tillsatser till Nikon F3 redan 1982, men 1984 (inte boken av Orwell) fanns en fungerande prototyp till kameran som sedan benämndes Nikon F-501. Kort därpå bytte Canon bajonett för att kunna bygga sitt AF-system med fokusmotorn i objektivet (Eos 650 vill jag minnas).

Alla "riktiga" proffs rynkade på näsan och menade att "jag använder aldrig AF". Men på blaskan jag jobbade då ville ingen vara utan AF, även fast vi svor på att vi aldrig använde AF (lögn och omvänd snobbism).

AF har inte blivit speciellt mycket pricksäkrare sedan Nikon F4 och EOS1. Däremot snabbare och mäter på fler punkter

Nu ska jag justera mig själv i säng och försöka vakna för att skriva en artikel.

Natti!
 
Instämmer med föregående talare.
Det som en anser vara en livsviktig funktion tycker en annan är av liten betydelse. Det här kan man hålla på att diskutera i all oändlighet.

Förresten, det är ju fridens högtid nu så då ska vi försöka hålla sams och låta eftertänksamheten sjunka över oss :)

...läser jag ordet mikrojustering en gång till blir det permanent inlåsning för mig på Säter....

Du kommer att få sällskap av fler... Det ryser ända ner i tårna när jag hör ordet...

Då får vi hoppas att nattsömnen varit bra och att du lyckats klämma fram en artikel också


God Jul & Gott Nytt År på er alla
 
Bara några lösa funderingar,

mycket av det vi diskuterat i den här tråden är saker som Canon faktiskt inte ger några löften på. Det står faktiskt inte i specarna att kameran ska ge skarpa bilder. Hur ska man ens mäta det? Och under vilka förhållanden? Vilket objektiv? Vid vilken uppskärpning i kameran?
Naturligtvis finns det en förväntning, och naturligtvis finns det utrustning som helt uppenbart är felinställd. Men för de absolut flesta användarna kommer våra hårklyverier att få mycket liten betydelse för slutresultatet.
Har förresten af-justeringen för 5Dmk2 från fabrik blivit bättre? Eller har vi bara slutat diskutera den?

Manualer har varit uppe på tapeten. Dessa beskriver oftast vad olika funktioner är till för och förhoppningsvis efter vilken princip dom fungerar efter. Sen hur dessa beter sig i verkligheten i kombination med annan utrustning, ljusförhållanden, motiv, m.m. måste fotografen själv behärska. Det kallas för 'erfarenhet'. Ofta när jag själv har fått mindre bra bildresultat har det berott på att en modern kamera har alldeles för många parametrar att ställa in, och att jag inte har något strukturerat sätt att göra det på. För att idag kunna leverera toppresultat behöver man således inte bara erfarenhet på det fotografiska/konstnärliga planet, man behöver även erfaranhet av sin utrustning.

Sen är det naturligtvis så att alla prylar kan inte vara toppen till allt, välj verktyg efter behov. Om du jagar brus, välj inte en 7D, välj en 5DmkII. Om skärpa är viktigt, gå i första hand på bra optik, fokusera manuellt och varför inte komplettera med oskarp mask i PS?
 
Visst finns det löften, eller i alla fall designkriteria. AF ska sitta "inom skärpedjupet" på enklare kameror, "inom en tredjedel av skärpedjupet" på proffsmodellerna. Det blir väldigt kritiskt på ljusstarka objektiv, och kanske omöjligt med vissa som har dålig precision.

Hur skarpt det sedan blir beror på en massa saker, inte minst fotografens teknik.
 
Förutom att AF-problem och vissa andra felaktigheter, som ventileras på tråden. Så dominerar fortfarande iso-kapaciteten, verkar ligga mycket högt på önskelistan, ser inga större fel med det kan vara en stor tillgång i många fotosituationer. men förvånsansvärt lite pratas om övriga parametrar som bidrar till bättre bilder, men förmodlingen går det väl hand i hand med iso-styrkan förmodar jag efter som ämnet inte har högprioetet.

Vad gäller bildkvalitet rent allmänt, så måste man väl förvänta sig att kameran vid vardagsbilder och allmän fotografering skall ta skarpa bilder, även autoläget skall fungera, man behöver inte skämmas för att använda den gröna rutan ibland, tänk på julgroggen och julölet då kanske det inte går bra att dribbla i menyerna. God Jul på er alla önskar../Bengt.
 
Bara några lösa funderingar,

Jag tycker du är på fel spår. Huvudämnet i den här tråden är problem med fokus vid stillastående motiv i dagsljus med erkänt bra glugg. Det handlar knappast om val av verktyg, handhavande, fototeknik eller liknande.

Under sådana enkla förhållande SKALL en modern systemkamera sätta fokusen "rätt". Visst kan man hålla på och dividera om vad som är "skarpt", men det jag talat om är kraftigt avvikande resultat. Det är helt orimligt och oacceptabelt att jag fick synbart bättre resultat med 400D och 40D än med 7D - detta även vid betraktelse på skärm i webbstorlek!

Genom att föra resonemanget som du gör misstänkliggör man dem som har reella problem.

Att ens tänka tanken att man skall kompensera en dåligt fungerande AF med oskarp mask och manuell fokus är helt galet tycker jag!
 
Om en kamera som inte sätter skärpan i tillräckligt ljus på närmsta, tillräckligt kontrastrika objekt vid vald autofokuspunkt (som iofs går en bra bit utanför rutan i sökaren) så är det fel på kameran. Hur skarp sen bilden blivit totalt sett är en helt annan sak som beror på objektiv, fototeknik uppskärpning mm. Men sitter inte autofokusen kan det vara lätt att tro att man har skakningsoskärpa eller att objektivet är kasst.

Här är några exempel från min kamera:
17-55mm 2.8IS vid 17 mm fokuserat på tavlan med de färgglada rullarna, men skärpan är hitom stockarna som omgärdar lekplatsen
 

Bilagor

  • Long distance 17-55_at_17mm sm.JPG
    Long distance 17-55_at_17mm sm.JPG
    59.3 KB · Visningar: 278
  • Long distance 17-55_at_17mm sm 1.JPG
    Long distance 17-55_at_17mm sm 1.JPG
    68.6 KB · Visningar: 272
  • Long distance 17-55_at_17mm sm 2.JPG
    Long distance 17-55_at_17mm sm 2.JPG
    66.8 KB · Visningar: 275
70-200 2.8IS vid 70 mm från en annan vinkel, fokusering på ungefär samma ställe som innnan. Här sitter skärpan strax innanför stockarna, metervis fel! Avståndet är här ca 12 m
 

Bilagor

  • Long distance_70-200_at_70mm sm.JPG
    Long distance_70-200_at_70mm sm.JPG
    77.2 KB · Visningar: 274
  • Long distance_70-200_at_70mm sm1.JPG
    Long distance_70-200_at_70mm sm1.JPG
    82.6 KB · Visningar: 273
  • Long distance_70-200_at_70mm sm2.jpg
    Long distance_70-200_at_70mm sm2.jpg
    65.1 KB · Visningar: 275
För att få lite perspektiv på dina svingar så kom första kameran med autofokus 1985. För 24 år sen alltså och kameror har funnits i 150 år, objektiv i stort sett lika länge...

Har du inte sett en förbättring av af "i någon större utsträckning" under dessa 24 år så är du nog inte ens enögd. Du har ännu inte förstått vitsen med mikrojustering ser jag. För att använda mikrojustering så är det ju naturligtvis viktigt att objektiven är rätt justerade från början. I icke rätt justerade objektiv så ligger ju helt naturligt största delen av af-problemen oxå. Inte i kamerorna.I stort sett alla kameror idag är "riktigt hyfsat träffsäkra" från fabrik. De bommar i af som förekommer med fungerande grejor beror till i stort sett helt på felaktigt handhavande eller dålig motivkännedom.Har inte Sony någon kalibreringsservice? Återkoppling skulle inte förbättra något alls för då är det i stort sett bara kontrastfokus som gäller och med en lågupplöst af-sensor istället för sensorn så skulle nog af bli bara sämre. Än så länge är det en återvändsgränd.Jag skulle gärna vilja se några siffror på "gödslingen" och inte bara de fåtal som tar upp problemen i forumen, varav hälften beror på "skit bakom spakarna". Din hypotes inträffar ju ibland men inte med "berått mod" utan mer av att utvecklingen springer ifrån vissa tillverkare, som Konica t.ex. som var väldigt framgångsrik i slutet av 60-talet fram till slutet av 70-talet med spegelreflexkameror modell T.Jag tror nog mer på att AF "efter de principer" du skriver om ovan skulle bara ge en sämre funktion och ett ramaskri från majoriteten fotografer - för långsamt vid snabba skeenden och för osäkert i alla skeenden.

Sen verkar det ju vara så att våra "taskiga leverantörer" säljer kameror som aldrig förr och de två modeller som du skäller på mest är oxå de som köps mest inom sina resp segment.

I stort sett alla kameror fixar af i alla ljusförhållanden som af i kamerorna är byggda för och vid speciella förhållanden har vi idag mikrojustering att ta till...tack och lov.

LiveView är väldigt bra till mycket med kameran på stativ, bl.a. för att mikrojustera och makrofotografering mm, men även på fri hand i trånga lägen.

Vid makrofotografering på fri hand är även AF med AI-Servo mycket användbart.

www.mhohner.de har den kanske bästa förteckningen över Minolta/Sony-glas vid sidan av Dyxum. Där ser man vilken våldsam bredd Minolta hade i sin lansering av AF-objektiven och AF-systemet i SLR:er 1985. Alla objektiv från generation 1 är i princip från åren 1985-87. Jag har eller har haft 4 av dessa fortfarande väldigt bra och populära objektiv, så jag har tillika med många Minolta-användare rätt bra koll på när Minolta lanserade AF i sina DSLR:er. Vi kan historien. Det är vårt märkes historia.

Jag vidhåller att grunduppgiften är helt densamma som Minolta försökte lösa då som nu d.v.s. att fokusera på ett stilleben. Kan vi kanske vara överens om det? Problem nummer två är att fokusera på rörliga mål med motivföljande AF. Hela min poäng är att huvuddelen av alla tillverkare fortfarande inte ens fixar grunduppgiften efter 24 år. Jag tycker då att det finns en viss relevans i när jag säger att det faktiskt inte skett någon utveckling överhuvudtaget på det planet. Problemet kvarstår och vi är kvar på ruta ett efter 24 år. Jag vet inte om det var det du menade med perspektiv på historien och utvecklingen av AF.

Visst har vi fått hypersnabb fokusering med motor inbyggd i objektiven (ofta fort men fel), massor av fokuspunkter i en del modeller för att följa rörliga mål, speciella sensorer för ljusstarka objektiv, korslagda sådana också för de som vill ha det, samt mikrojustering på toppen av det. Vi har t.o.m. fått speciella fiffiga lösningar för AF ihop med Live View. Så nu har vi i de Sony-modeller som har Live View hela 4 strålgångar som ska vara i synk - mot sensorn, mot vanliga AF-sensorn, mot den speciella Live View-sensorn och mot mattskivan, så ska en kamera fungera korrekt så ska alla dessa stämma och det är mer än de flesta tillverkare klarar av som bara har tre av dessa att hålla reda på.

Du skriver att du tror att precisionen skulle bli sämre med återkopplade system och att hastigheten skulle bli sämre. Sony har väl visat med sina senaste modeller att det går att få dessa saker att samsas. Man har ju möjlighet att välja i A900 mellan precision och hastighet. Sony A550 klarar att ta 7 bilder/sek. och det gör den genom att kompromissa och bara fokusera på första rutan. Vill man vara noggrannare så sjunker hastigheten till 5 bilder/sek. Det finns mängder av sådana tricks och kompromisser där man medvetet väljer mellan precision och hastighet. Det är väl ingen hemlighet för någon här.

Du har rätt tycker jag när du skriver att sannolikheten att Canon-köpare ska få dåliga ex. är större än underförstått bl.a. Sony, eftersom Canon ju säljer många fler kameror. Trots det är faktiskt ganska väldigt tyst om fokusproblem i Sony-trådarna. En del modeller har tidigare haft problem och jag avstod själv från att köpa A700 när den kom för några år sedan då de ex. jag testade var sämre än min gamla Minolta 7D. De nya modellerna verkar faktiskt vara ganska bra vad gäller AF.

Om det finns specifika problem med en Minolta eller Sony-modell så kommer det upp till ytan även här, trots mindre volymer. Minolta 7D hade exv. problem med att bildstabiliseringen inte tålde stötar. Jag har själv lagat min 7D 2 ggr. Dessutom hade den modellen ett slutarproblem som gjorde att den hängde sig vid första bilden man tog (First Black Frame Syndrome). Trots att det såldes ganska få 7D i jämförelse med vad Canon och Nikon sålde av sina motsvarande modeller så flöt dessa upp ganska snart. Skulle det vara vanligt med fokusproblem med de nya Sony-modellerna så borde det givit avtryck vid det här laget men det finns inga sådana trådar vad jag har sett vare sig på Dyxum.com (som är den största Minolta/Sony-siten. De trådar som finns gäller främst Minolta-DSLR:erna och Sony A100 och A700, alla modeller som utgått ur sortimentet.

Det verkar faktiskt som om Sony idag i sina nya modeller faktiskt fixar att åtminstone lösa AF-systemets första uppgift. Personligen räcker det långt för mig. Jag skiter i om en kamera har 50 fokuspunkter om inte kameran kan fokusera korrekt på en enda av dessa. Jag är glad om tillverkarna lär sig krypa innan de får för sig att flyga. Det gör alltid ont att kraschlanda, inte minst för konsumenterna.

Till slut när det gäller microjusteringen, så är det ju så att alla som köper ett ny kamerahus och nya objektiv utgår från att dessa är grundjusterade enligt de toleranser man tillåter sig, allt annat vore väl en sensation, eller hur? Om kamera och objektiv vore korrekt grundjusterade, så borde väl folk fixa lite finlir med mikrojusteringen vid behov. Det är ju så det är tänkt eller hur om man får tro manualen som du citerat. Grejen är dock att jag läst flera som varit förvånade när de upptäcker att deras system ligger så långt ut i bakfokus eller att de har grava icke linjära zoom-fel, att de måste uppsöka verkstad. Har för mig att Mankans problem med AF (tror det var en Nikon) och mikrojustering var det ett av de första fallen som väckte mig i den frågan.

Sen kan man ju skilja på äldre mekaniska skruvdrivna objektiv och de med inbyggd motor. De med inbyggd motor måste ju vara mycket lättare att justera i en fabrikslinje. I de äldre finns inget att ställa in för en användare (har kollat med Werner på LP-Foto, min verkstad). Möjligen kan en verkstad med rätt utrustning dock shimsa objektiven men det är förmodligen en lite bökigare och mer tidskrävande metod än att programmera om några chip i de nya modellerna. Min erfarenhet är att inga av mina objektiv varit korrekt nollade mot gemensamma toleranser. Det var fullständigt omöjligt att ställa in mitt 7D-hus (ja jag gjorde det själv efter att jag tröttnat när verkstan misslyckats två ggr med att fixa problemet). Det enda som var möjligt var en kompromiss där jag helt enkelt fick bestämma vilka objektiv som var viktigast för mig. Det fanns inte en chans att få ihop detta med en "one size fits all"-lösning.

Har man dock ett system som inte bara gissar och snabbt bara ställer objektivet i det läge det tror är riktigt, utan som verkligen återkollar att det är i fokus innan det lägger av, så kan objektiv som inte är helt perfekta enligt toleranserna ändå fokusera rätt. Det kunde man aldrig uppnå med en kamera som min 7D eller A350 heller för den delen. Därför funkar mitt A550-hus nu med mitt tidigare notoriskt hopplöst bakfokuserande Tamron 24-135. På alla mina andra kameror: 7D och A350 samt testkameror av typ A700 har detta objektiv varit fullständigt oanvändbart med AF. Nu har jag bara ett enda objektiv som inte fokuserar schysst med A550 och det är mitt 90mm Tamron Makro och det skiter jag faktiskt i för med den Live View jag har nu så är det överhuvudtaget inget praktiskt problem. Makro är alltid manuellt för mig i alla fall. Det kan ju också bero på SBS eftersom jag aldrig varit vän med limit-switschen på den gluggen.

Jag tror att jag kommer ha kvar min A550 i många år. Tror faktiskt inte jag behöver så mycket mer kamera. Äntligen slipper jag hålla ordning på alla mina olika objektivs olika egenheter och kan koncentrera mig på att fotografera istället. Det var länge sedan...
AF är en av kamerans viktigaste funktioner för mig, för jag ser inte så bra i dunkel längre. Därför har taskiga AF-system varit en speciellt jobbig finne i häcken på mig personligen. Jag har förståelse för om andra inte är upplever samma problem som har friska ögon eller har FF-kameror med sökare som lämpar sig bättre för manuell fokusering än de flesta APS-C-baserade DSLR:er gör.

Jag har ingenting mer att tillägga i denna fråga.
 
Senast ändrad:
Samma position, men 200mm istället, här sitter skärpan strax innanför den blåa stolpen tror jag. I vilket fall som helst ett par fokuspunkter från den valda
 

Bilagor

  • Long distance_70-200_at_200mm sm.JPG
    Long distance_70-200_at_200mm sm.JPG
    74.7 KB · Visningar: 447
  • Long distance_70-200_at_200mm sm1.JPG
    Long distance_70-200_at_200mm sm1.JPG
    70.7 KB · Visningar: 453
  • Long distance_70-200_at_200mm sm2.JPG
    Long distance_70-200_at_200mm sm2.JPG
    85.2 KB · Visningar: 458
På nära håll är det ok, 70-200 vid 200mm och sen 17-55 vid 55 mm
 

Bilagor

  • nära 200mm.jpg
    nära 200mm.jpg
    78.2 KB · Visningar: 449
  • nära 200 2.jpg
    nära 200 2.jpg
    65.6 KB · Visningar: 454
  • Short distance 17-55_at_55mm sm.JPG
    Short distance 17-55_at_55mm sm.JPG
    63.6 KB · Visningar: 444
  • Short distance 17-55_at_55mm sm1.JPG
    Short distance 17-55_at_55mm sm1.JPG
    72.5 KB · Visningar: 483
....

Har man dock ett system som inte bara gissar och snabbt bara ställer objektivet i det läge det tror är riktigt, utan som verkligen återkollar att det är i fokus innan det lägger av, så kan objektiv som inte är helt perfekta enligt toleranserna ändå fokusera rätt.

...

Än så länge inte "återkopplingen" sker mot "filmplanet"/sensorn så blir fokus ändå fel om fokussensorn sitter aningen fel i kameran eller om af-spegeln ligger fel.

De enda gånger af "gissar" är vid AI-Servo och seriebildetagning och då gissar kameran var motivet befinner sig efter den tid det tar för slutarnen att öppna i förhållandet till rätt fokusläge den där knappa tiondelen av en sekund innan. Kameran mäter som bekant fokus mellan varje exponering även vid 7 bps.

Sen finns möjligheten att sänka blidfrekvensen till 3 bps men vid 3 bps så blir det ändå knappt 1/10 s i tdisfördröjning mellan fokusmätning och exponering och kameran måste "gissa" hur långt motivet flyttat sej just den korta tiden.

Det finns oxå möjlighet att välja af-prio och då sjunker bildfrekvensen mest för att kameran sätter snävare toleranser för af att jobba inom för att släppa iväg slutaren skulle jag tro men det finns det andra som vet bättre än jag.

Vid One Shot AF vägrar kameran ta en bild om inte fokus erhålls på af-sensorn och här sker inga "gissningar" alls.

God Jul!
 
Senast ändrad:
På nära håll är det ok, 70-200 vid 200mm och sen 17-55 vid 55 mm

Ja, du definitivt AF-problem. Har kollat alla dina exempel. Förutsätter att du plåtat med stativ och one-shot.

Bara för att utesluta det mest elementära undrar jag om dina gluggar är testade och funkar bra med ett annat kamerhus (behöver inte vara en 7D).

Funkar de bra eller iaf bättre på ett annat kamerahus och du använt spot-AF från stativ ska det ju inte se ut så här.

Åtgärd: Låt AF-justera huset. Kan ju finnas en liten risk att AF-processorn är deffekt också, men även det omfattas av garantin. Bränn dina bildexempel på en CD och skicka med kameran för service.

Förstår att det är frustrerande, men nu har du iaf gjort vad man kan begära av kunden/konsumenten. Sedan vilar hela ansvaret på Canon och dess service att fixa så du får en bra fungerande kamera.

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.