Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D - problem med skärpan

Produkter
(logga in för att koppla)
Leif o Sten-Åke!

Ni har ju sett vilken vacker "bokeh" Bakwetus kamera/objektivkombinationer skapar. Om testet verkligen utförts noga och gluggarna ligger inom acceptabla toleranser så visar hans bildexempel just det som tråden handlar om.

I hans kläder skulle jag, luttrad som jag är av alla AF-tester, skriva ett artigt brev till höga vederbörande och upplysa om den gamla japanska seden seduku/hara-kiri.

Alternativt skriva på dasspapper en anvisning att huvudet sitter mellan axlarna och öppningen där solen inte skiner mellan utbuktningarna där ryggen slutar samt vördsamt be den högre potentaten att utföra en rektoskopi medelst 70-200 zoom och monterat 7D-hus. Givetvis ska då kamerahuset appliceras först.

Om inte detta hjälper så må han vördsamt meddela den något uttänjde potentaten att bilderna kommer att säljas till Nikon/Sony/Pentax/Olympus för att användas i deras reklamkampanjer.

Jag vidhåller fortfarande mitt huvudaxiom: Det elementära kravet som måste gälla för att AF ska kunna benämnas AF är att kameraskrället vid one-shot från stativ med spot AF/mittersta korssensor ska kunna återge ett kontrastrikt motiv med horisontella/vertikala linjer skarpt.

Jag börjar bli allvarligt oroad över fabrikanternas tilverkningstoleranser/leveransavsyning.

Som det nu gestaltar sig har jag hört från spel- och dobbelkretsar att man funderar på att avskaffa benämningen tombola och ersätta den med "eos".

God Jul på er! Inmundiga mycket snaps till skinkan så kanske AF ser bättre ut vid 2-3 promille i blodet.

Till alla som dras med AF-problem! Rikta kameran mot de delar i bilden ni vill ska vara ur fokus så kanske huvudmotivet blir skarpt.

Vadå, jag cynisk? Jo kanske! Men vad f-n kan man annat bli i ett vansinnigt konsumtionssamhälle där många affärer annonserar såväl i blaskorna som i TV att de börjar sin mellandagsrea INNAN julafton. Med den logiken i åtanke är det inte konstigt att det förekommer så mycket frontfokus. Så AF är egentligen förkortningen Automatisk Felfokus.

Till nyårsafton med alla smällare och flaskanalyserande uppstår däremot både kraftigt baksmälla, även benämnt bakbrus och självklart bakfokus (alternativt bakfikus beroende på vilken läggning man föredrar).

Kan någon av kollegorna på tråden slå detta OT?

Frid vare med Er och må Ni alla begåvas med snittbildsskiva och manuella Zeissgluggar av Farbror Tomten (om renarna hållit sig nyktra och ni varit snälla)
 
Än så länge inte "återkopplingen" sker mot "filmplanet"/sensorn så blir fokus ändå fel om fokussensorn sitter aningen fel i kameran eller om af-spegeln ligger fel.

De enda gånger af "gissar" är vid AI-Servo och seriebildetagning och då gissar kameran var motivet befinner sig efter den tid det tar för slutarnen att öppna i förhållandet till rätt fokusläge den där knappa tiondelen av en sekund innan. Kameran mäter som bekant fokus mellan varje exponering även vid 7 bps.

Sen finns möjligheten att sänka blidfrekvensen till 3 bps men vid 3 bps så blir det ändå knappt 1/10 s i tdisfördröjning mellan fokusmätning och exponering och kameran måste "gissa" hur långt motivet flyttat sej just den korta tiden.

Det finns oxå möjlighet att välja af-prio och då sjunker bildfrekvensen mest för att kameran sätter snävare toleranser för af att jobba inom för att släppa iväg slutaren skulle jag tro men det finns det andra som vet bättre än jag.

Vid One Shot AF vägrar kameran ta en bild om inte fokus erhålls på af-sensorn och här sker inga "gissningar" alls.

God Jul!

Ja det är väl klart att AF-sensorn måste vara rätt justerad, det är ju en grundförutsättning. Det är ju det som inte varit rätt i min gamla Minolta 7D och som jag själv justerat och det bär ansvaret för de flesta kamerahusrelaterade problem i de flesta andra kameror också.

Som jag skrev så krävs självfallet att man har koll på alla strålgångar. Alla som försökt sig på att byta mattskiva någon gång vet också att även det kräver inställning med schims. Det är ganska små toleranser.

Det enda som är dösäkert är Live View mot huvudsensorn. Sony A550 har två varianter, en snabb som använder en dedikerad Live View-sensor vilket gör att man kan ta 4 bilder/sek även i Live View-läget också. Vill man ha mer kontroll och precision finns ett Live View-läge till för manuell fokuskontroll som går mot huvudsensorn.

Mitt exempel med kompromissen mätning enbart vid första rutan gällde inte Canon 7D utan min egen kamera A550. Så mycket bättre om 7D hinner kolla AF också dynamiskt. Man kan inte få allt för 8000 spänn. Det var bara ett exempel på att det finns fler kompromisser även utanför själva AF-systemet som kan påverka fokuseringen.

Jag har faktiskt en annan teori också. Det börjar nu bli rätt många överlappande delsystem som påverkar AF-systemets verkliga utfall. Frågan är om Canon-teknikerna faktiskt gått lite vilse här och har svårt att få ihop allt detta, speciellt i de mer avancerade modellerna. Även Canon fixar ju att få till det i de enklare modellerna såsom D40 och D50 som Micke visat i 5D Mk II-tråden. Inte blir det lättare heller att felsöka om det finns interferens där även andra system än de rent AF-relaterade deltar och påverkar upplevd skärpa. De system som nu finns exv. i A550 för Dynamic Range Optimization kan ge både softare och brusigare bilder som kan tas för sämre skärpa (allt har ett pris) och den nya HDR kan definitivt påverka skärpan negativt den med och då speciellt märkbart på delar av motivet som rör sig, eftersom kameran ju tar flera bilder som senare stitchas ihop, så det gäller att inte ha för långa slutartider.

Moderna kameror tangerar snart vad den genomsnittlige användaren klarar av att hantera. Skulle det inte finnas möjligheter att styra en del med automatik så skulle det förmodligen inte fungera. Det är en svår balans mellan möjlighet till kontroll och vad användarna faktiskt klarar av.
 
Jo, bilderna (inte parkbänksbilden dock) är tagna med stativ, MLU, 2 s självutlösare, spot-AF/vanlig Af med centerpunkten vald. Bländare 2.8, iso 200 och sen var slutartiderna var 1/160 -1/500 s. Rawbilderna är framkallade i DPP mede defaultinställningar (skärpa 3).
Jag har inte tagit några bilder med nån annan kamera samtidigt som med 7D, men jag tog några med 17-55 på altanen först med 7d och med min gamla 300d några dagar senare när vintern kommit. Avståndet är bara ca 1,5-1,7 m, men det är ändå problem i 17mm läget med 7d:an, jag tror att 300 fokuserar korrekt, men det är svårare att se. I 55mm läget är 7d nästan bra, men inte helt.
 

Bilagor

  • 1.5m away 17-55_at_17mm sm.JPG
    1.5m away 17-55_at_17mm sm.JPG
    75.1 KB · Visningar: 454
  • 1.5m away 17-55_at_17mm sm1.JPG
    1.5m away 17-55_at_17mm sm1.JPG
    66.7 KB · Visningar: 443
  • 1.5m away 17-55_at_17mm sm2.JPG
    1.5m away 17-55_at_17mm sm2.JPG
    47.2 KB · Visningar: 432
  • 1.5m away 17-55_at_17mm_300Dsm.JPG
    1.5m away 17-55_at_17mm_300Dsm.JPG
    62.7 KB · Visningar: 441
  • 1.5m away 17-55_at_17mm_300Dsm1.JPG
    1.5m away 17-55_at_17mm_300Dsm1.JPG
    77.7 KB · Visningar: 433
55mm bilderna, 7d överst med solskensbilderna. Hos 7d tycker jag skärpan ligger en afpunkt till höger om vald, medan 300d verkar fokusera korrekt eller ev. bakfokuserar lite. Alla tegelväggsbilderna är förresten handhållna, med IS (provat utan IS med samma fokuseringsresultat)
 

Bilagor

  • 1.5m away 17-55_at_55mm sm.JPG
    1.5m away 17-55_at_55mm sm.JPG
    65.2 KB · Visningar: 442
  • 1.5m away 17-55_at_55mm sm1.JPG
    1.5m away 17-55_at_55mm sm1.JPG
    83.4 KB · Visningar: 447
  • 1.5m away 17-55_at_55mm sm2.JPG
    1.5m away 17-55_at_55mm sm2.JPG
    84.4 KB · Visningar: 445
  • 1.5m away 17-55_at_55mm_300Dsm.JPG
    1.5m away 17-55_at_55mm_300Dsm.JPG
    55.1 KB · Visningar: 440
  • 1.5m away 17-55_at_55mm_300Dsm1.JPG
    1.5m away 17-55_at_55mm_300Dsm1.JPG
    80.3 KB · Visningar: 441
På nära håll är det ok, 70-200 vid 200mm och sen 17-55 vid 55 mm

Att fokusera snett på ett kontrastrikt motiv innebär att af har en lång längd att hitta fokus på beroende på hur stor yta af-punkten, inte rutan, täcker.

Gör detta prov istället:

Det är väldigt lätt att kolla när en fokuspunkt låser. Se till att du har ett motiv som är väl avgränsat mot bakgrunden, t.ex. en "här-går-man-skylt". Ställ sedan kameran i AI-Servo med en fokuspunkt aktiv. För sedan kameran, med avtryckaren eller AF-ON-knappen i fokusläge, in och ut över motivet i alla riktningar. Då ser du både när af-punkten låser och släpper.

Lika enkelt är det att kolla AF med LiveView läget. Ställ kameran på stativ och aktivera LiveView med "Quick-Focus" (Vanliga AF med enbart One Shot AF och enbart centrumpunkten aktiv). Fokusera manuellt med LiveView i 10x på ett kontrastrikt plant motiv parallellt med sensorn. Ställ dej sedan så att du ser avståndsskalan på ditt objektiv och tryck AF-ON. Rör sej avståndsskalan så vill AF ha en annan fokusinställning än din manuella. Kolla oxå bak på skärmen och jämför hur det ser ut mot manuell fokus. Gör detta på olika avstånd med olika brännvidder på dina objektiv. Skicka ev kamera och objektiv på justering. Observera oxå att du ska göra dessa prov i dagsljus.

Blås även rent af-sensorn som sitter i botten på kameran bakom spegeln men blås inte med munnen. Ett dammkorn på af-sensorn kan förstöra AF helt.
 
....


Till nyårsafton med alla smällare och flaskanalyserande uppstår däremot både kraftigt baksmälla, även benämnt bakbrus och självklart bakfokus (alternativt bakfikus beroende på vilken läggning man föredrar).

....

Eos är ju gryningens gudinna, så kanske just därför... ;-)
 
Patrik, jag tycker det är uppenbart att din kamera lider av samma/liknande problem som jag hade. Lämna in.



Mvh
Anders
 
Leif o Sten-Åke!

Ni har ju sett vilken vacker "bokeh" Bakwetus kamera/objektivkombinationer skapar. Om testet verkligen utförts noga och gluggarna ligger inom acceptabla toleranser så visar hans bildexempel just det som tråden handlar om.

I hans kläder skulle jag, luttrad som jag är av alla AF-tester, skriva ett artigt brev till höga vederbörande och upplysa om den gamla japanska seden seduku/hara-kiri.

Alternativt skriva på dasspapper en anvisning att huvudet sitter mellan axlarna och öppningen där solen inte skiner mellan utbuktningarna där ryggen slutar samt vördsamt be den högre potentaten att utföra en rektoskopi medelst 70-200 zoom och monterat 7D-hus. Givetvis ska då kamerahuset appliceras först.

Om inte detta hjälper så må han vördsamt meddela den något uttänjde potentaten att bilderna kommer att säljas till Nikon/Sony/Pentax/Olympus för att användas i deras reklamkampanjer.

Jag vidhåller fortfarande mitt huvudaxiom: Det elementära kravet som måste gälla för att AF ska kunna benämnas AF är att kameraskrället vid one-shot från stativ med spot AF/mittersta korssensor ska kunna återge ett kontrastrikt motiv med horisontella/vertikala linjer skarpt.

Jag börjar bli allvarligt oroad över fabrikanternas tilverkningstoleranser/leveransavsyning.

Som det nu gestaltar sig har jag hört från spel- och dobbelkretsar att man funderar på att avskaffa benämningen tombola och ersätta den med "eos".

God Jul på er! Inmundiga mycket snaps till skinkan så kanske AF ser bättre ut vid 2-3 promille i blodet.

Till alla som dras med AF-problem! Rikta kameran mot de delar i bilden ni vill ska vara ur fokus så kanske huvudmotivet blir skarpt.

Vadå, jag cynisk? Jo kanske! Men vad f-n kan man annat bli i ett vansinnigt konsumtionssamhälle där många affärer annonserar såväl i blaskorna som i TV att de börjar sin mellandagsrea INNAN julafton. Med den logiken i åtanke är det inte konstigt att det förekommer så mycket frontfokus. Så AF är egentligen förkortningen Automatisk Felfokus.

Till nyårsafton med alla smällare och flaskanalyserande uppstår däremot både kraftigt baksmälla, även benämnt bakbrus och självklart bakfokus (alternativt bakfikus beroende på vilken läggning man föredrar).

Kan någon av kollegorna på tråden slå detta OT?

Frid vare med Er och må Ni alla begåvas med snittbildsskiva och manuella Zeissgluggar av Farbror Tomten (om renarna hållit sig nyktra och ni varit snälla)

God Jul själv!

Vacker bokeh? Du låter som en hårdsäljande Canon-nasare!
Själv tycker jag denna tråden mer och mer känns väldigt 5D Mk II.
Det är nog en jäkla tur att du inte köpt en 7D till dig själv i julklapp för då skulle familjen inte se mycket av dig under julen och ingen skulle väl heller komma in i badrummet då du skulle blockerat ingången med ditt stativ när du plåtade pillerburkar och streckkoder. Värre är det väl för Mikaels dito för han hade väl köpt både en och två om jag inte läste fel.
 
God Jul själv!

Vacker bokeh? Du låter som en hårdsäljande Canon-nasare!
Själv tycker jag denna tråden mer och mer känns väldigt 5D Mk II.
Det är nog en jäkla tur att du inte köpt en 7D till dig själv i julklapp för då skulle familjen inte se mycket av dig under julen och ingen skulle väl heller komma in i badrummet då du skulle blockerat ingången med ditt stativ när du plåtade pillerburkar och streckkoder. Värre är det väl för Mikaels dito för han hade väl köpt både en och två om jag inte läste fel.

Som den beläste du är insåg du säkert att jag förde in begreppet bokeh på de de ful-AF bilder som visades som en eufemisk omskrivning. Typ när en etablerad, prisbelönt fotograf tar oskarpa bilder är det "konst". Precis som när en stjärnmusiker spelar fel. Då kallas det "genialisk dissonans"

Hade jag råkat köpt en AF-sjuk 7D har du säkert rätt vad blockering av badrum beträffar. Då jag kan bli lätt kolerisk när vissa saker inte fungerar skulle en eventuell följd bli stopp av i toaavloppet p g a att jag spolat kameran i båda bemärkelserna.

Nej, allvarligt talat blev jag bara riktigt beklämd när jag såg Bakwetus dåligt fungerande AF och hyser medlidande med honom. Det vara bara för mycket. Önskar att Canons kvalitetsavdelning åtminstone drabbas av dåligt samvete i brist på eventuell empati och får tummarna ur arslet vad gäller sin leveranskontroll.

Detta var värre än vad ojusterad 5DMkII presterade i januari-februari 2009. Så han får väl bara lämna in den och snällt vänta tills kameran justerats.

Jul på dig igen (jag är inte vidare förtjust i julen så därför utlämnar jag av naturliga själ "god")
 
Eos är ju gryningens gudinna, så kanske just därför... ;-)

Om jag inte hallucinerat tror jag mig med bestämdhet veta att Canons nästa projekt, som presenteras 31 februari 2010, omfattar hela nuvarande serien av Eos-kameror. De och framtida modeller kommer att heta Bacchus 1D/5D/7D etc. Kommer att säljas med förhöjt pris eftersom varje kamerahus uppges ha "individuella och unika AF-egenskaper varierande från exemplar till exemplar". ASS-finessen kommer dock att exkluderas och ersättas med det nya Eros-systemet. Ett nytt Tilt&Shift-system beroende på hur slakt eller hårt ståndet är på objektivet.
 
Som den beläste du är insåg du säkert att jag förde in begreppet bokeh på de de ful-AF bilder som visades som en eufemisk omskrivning. Typ när en etablerad, prisbelönt fotograf tar oskarpa bilder är det "konst". Precis som när en stjärnmusiker spelar fel. Då kallas det "genialisk dissonans"

Hade jag råkat köpt en AF-sjuk 7D har du säkert rätt vad blockering av badrum beträffar. Då jag kan bli lätt kolerisk när vissa saker inte fungerar skulle en eventuell följd bli stopp av i toaavloppet p g a att jag spolat kameran i båda bemärkelserna.

Nej, allvarligt talat blev jag bara riktigt beklämd när jag såg Bakwetus dåligt fungerande AF och hyser medlidande med honom. Det vara bara för mycket. Önskar att Canons kvalitetsavdelning åtminstone drabbas av dåligt samvete i brist på eventuell empati och får tummarna ur arslet vad gäller sin leveranskontroll.

Detta var värre än vad ojusterad 5DMkII presterade i januari-februari 2009. Så han får väl bara lämna in den och snällt vänta tills kameran justerats.

Jul på dig igen (jag är inte vidare förtjust i julen så därför utlämnar jag av naturliga själ "god")

Till alla "Bakwetus-ar" där ute. Hoppas ni inte lagt alla stålarna på kameran så ni åtminstone kan köpa er en Whisky eller vad ni nu föredrar till jul. Nu kan ni ju t.o.m. ta en till (då barnen har lagt sig) då ni slipper ha ansvaret för att föreviga julmiddagen.

Till dig Lennart: Jag ger mig, du är verkligen the mästare av OT.

"Genialisk dissonans" (är det DN:s kultursida?)
Handen på hjärtat, är inte detta med exakt fokusering lite väl förutsägbart, tråkigt, fyrkantigt, regelbundet och precist? Är det inte i de skitiga, glömda mellanrummen utan övervakning, politisk korrekthet och kontroll som det nydanande och geniala skapas och växer? Har de äntligen upptäckt på Canon att de behöver en Thomas di Leva eller nåt liknande på utvecklingsavdelningen? Om ni inte vet vem han är så är, så är det han som "ä öhver allt", precis som de flesta AF-systemen.

Undrar f.ö. om det kanske är den gamle föreståndaren för Primalkafeet i hörnet Bellmansgatan/Hornsgatan som fått jobbet istället. Nån verkar i alla fall ha rökt på ordentligt igen i den trappuppgången.

Det kanske faktiskt är så att det är vi som inte fattat att Canon har något helt nyskapande på G. En "kreativ AF-dissonans" som låter dig uppleva din gamla tråkiga värld på ett lite softare och kolare sätt.

Jag säger bara "all makt åt Folke" som man sa när vänsterrörelsen gick i graven och den nya individualiteten föddes. Varför ska inte gryningens gudinna och Folke få känna sig lite speciella och få en chans att äntligen fokusera på vad de själva vill och lägga både omsorgen om folkets väl och ve, förortsbetongen, gyllene snittet och "rule of thirds" åt sidan ett litet tag så de kan självförverkliga sig till sin yttersta potential, utan att Mona Sahlin lägger sig i och skäller ut dem i nåt debattprogram i TV 2.

All makt åt Folke!
 
Senast ändrad:
Fotograferas det lika bra som det skaldas på det här stället spelar det ingen roll hur kamerorna fokuserar.
Det blir bra ändå!

Gul Jod!
 
Jag är tacksam för stödet, men ni behöver inte bli alltför upprörda å mina vägnar. Det verkar ju trots allt inte vara alltför många som har problem, eller i alla fall som har uttryckt det och jag hade väl otur att få ett måndagsexemplar. Det är inget försvar för Canons kvalitetskontroll, mitt exemplar borde inte ha släppts i detta skick. Blir det däremot problem med verkstaden eller om den inte bra efter injustering så kommer det kveruleras rejält. Jag har som sagt fått en tid för inlämning i Malmö den 10:e januari

Det är bara bra med kritik mot testningsmetoden, det finns mer jag kanske borde testa med live view etc, men dels så är jag sjuk nu (förkylningshelvetet har vandrat ner och satt sig nere i luftrören) och dels så tror jag att de tester jag gjort räcker för att klart se att kameran har problem? Är det nån som inte håller med så säg bara ifrån...

Angående att fota ytor som inte är 90 grader mot kameran, så ska ju kameran ha lite frontfokuseringstendens då, eftersom den ska fokusera på närmsta kontrastrika sak omkring vald af-punkt. Men i mitt fall sitter skärpan långt utanför den valda af-punkten, särskilt i vidvinkellägen på längre avstånd och det är inte acceptabelt. På sin höjd ska skärpan sitta intill nästa af-punkt börjar. Jag tagit rätt många foton även i 90-graders scenarion, t ex de 17-55 mm bilderna jag tog på lekplatsen. Problemet med 90-graders bilder är att det kan vara svårare att se var skärpan egentligen sitter. Testfotona som jag lagt upp här var tagna med spot-af, men ett antal av dem finns som duplikat tagna med vanlig storlek på af-punkterna utan någon skillnad i fokusering (en liten skillnad fanns vid tegelväggsfotograferingen i 55mm läget). I de flesta fall omfokuserade jag och tog ytterligare en bild för varje testfoto med tanke på skakningsrisk och för att af skulle få en chans till. I inget fall såg jag någon skillnad på dessa bilder. Även om kamerans af i mitt fall ställer in fel verkar den mycket distinkt och säker även i svagt ljus, så det var inga problem med af-konfirmationen, alla foton är förresten tagna i oneshot läget.

En bild till för att visa att kameraskrället fokuserar rätt på korta avstånd, denna är tagen inomhus med 100 makrot.
 

Bilagor

  • närb makro.jpg
    närb makro.jpg
    45.6 KB · Visningar: 607
  • närb makro 1.jpg
    närb makro 1.jpg
    74.9 KB · Visningar: 606
Jag kan inte se några systematiska fel i sättet du testat på, Patrik. Dina slutsatser av resultaten verkar också sansade och korrekta.
 
Breaking news!

Senaste modellen för fokus- och featurehypokondriker

Jotack, som om livet inte vore ett litet h-e innan. Har nu ett annat exemplar av 7D för testning och kan konstatera att AF är lite nyckfullare än jag först upplevde det. Gråväder idag och därmed risig kontrast gör det lite svårt att testa utomhus.

Helt klart är att när bilden smäller upp i 100% så syns även på de skarpa bilderna att de inte tål så mycket mer skärpning utan att "krackelera".

Grundbruset är relativt högt på skärm. Hoppas på lite mer kontrast i vädret imorgon så kan jag återkomma med rapport då.

Hursomhelst tycker jag det finns en höjdarsentens i manualen ang mikrojustering.

CITAT: "Vanligtvis behöver denna justering inte göras. Justera bara om det är nödvändigt. OM DU UTFÖR DENNA JUSTERING KAN DET HÄNDA ATT KORREKT FOKUS INTE KAN STÄLLAS IN"

Goddag alla yxskaft, alltså. Vem f-n justerar om det inte är nödvändigt. Och om det nu är nödvändigt kan man undra vem som vill justera ett redan felaktigt fokus så att det kan hända att korrekt fokus inte kan ställas in.

Alltså, denna mening borde införas i en nystartad Canons Black Paper.
Underförstått säger mig denna mening: "Tjena, vi Canon har gjort en pryl här som egentligen inte ska behövas, men om den skulle behövas så fungerar den kanske inte".

Där ligger gamle Linköpingsbiskopen Hans Brask i lä när han via sin brasklapp klarade sig från att bli halshuggen.
 
Tvärtom

Jotack, som om livet inte vore ett litet h-e innan. Har nu ett annat exemplar av 7D för testning och kan konstatera att AF är lite nyckfullare än jag först upplevde det. Gråväder idag och därmed risig kontrast gör det lite svårt att testa utomhus.

Helt klart är att när bilden smäller upp i 100% så syns även på de skarpa bilderna att de inte tål så mycket mer skärpning utan att "krackelera".

Grundbruset är relativt högt på skärm. Hoppas på lite mer kontrast i vädret imorgon så kan jag återkomma med rapport då.

Hursomhelst tycker jag det finns en höjdarsentens i manualen ang mikrojustering.

CITAT: "Vanligtvis behöver denna justering inte göras. Justera bara om det är nödvändigt. OM DU UTFÖR DENNA JUSTERING KAN DET HÄNDA ATT KORREKT FOKUS INTE KAN STÄLLAS IN"

Goddag alla yxskaft, alltså. Vem f-n justerar om det inte är nödvändigt. Och om det nu är nödvändigt kan man undra vem som vill justera ett redan felaktigt fokus så att det kan hända att korrekt fokus inte kan ställas in.

Alltså, denna mening borde införas i en nystartad Canons Black Paper.
Underförstått säger mig denna mening: "Tjena, vi Canon har gjort en pryl här som egentligen inte ska behövas, men om den skulle behövas så fungerar den kanske inte".

Där ligger gamle Linköpingsbiskopen Hans Brask i lä när han via sin brasklapp klarade sig från att bli halshuggen.

På min kamera är i alla fall grundbruset relativt lågt (jfrt med 40D och 1DMKIIN på 800 ISO) Där jämförbart med 400ISO sett till bild och inte pixel. Micro fungerar utmärkt i alla fall med mitt Sigma 180 (satt till +5)!
 
Jotack, som om livet inte vore ett litet h-e innan. Har nu ett annat exemplar av 7D för testning och kan konstatera att AF är lite nyckfullare än jag först upplevde det.

....

Ding ding dingeling dong.... Klockarna ringer men jag tror nog att det inte är Run Rudolf Run...

Hursomhelst tycker jag det finns en höjdarsentens i manualen ang mikrojustering.

CITAT: "Vanligtvis behöver denna justering inte göras. Justera bara om det är nödvändigt. OM DU UTFÖR DENNA JUSTERING KAN DET HÄNDA ATT KORREKT FOKUS INTE KAN STÄLLAS IN"
Om du inte läste detta redan i manualen för 5DII så säger jag AHAA!.. ;-)

Goddag alla yxskaft, alltså. Vem f-n justerar om det inte är nödvändigt. Och om det nu är nödvändigt kan man undra vem som vill justera ett redan felaktigt fokus så att det kan hända att korrekt fokus inte kan ställas in.

Alltså, denna mening borde införas i en nystartad Canons Black Paper.
Underförstått säger mig denna mening: "Tjena, vi Canon har gjort en pryl här som egentligen inte ska behövas, men om den skulle behövas så fungerar den kanske inte".

Där ligger gamle Linköpingsbiskopen Hans Brask i lä när han via sin brasklapp klarade sig från att bli halshuggen.

Hjärtligt välkommen till hispan i morgon kväll. Det ska bli trevligt att få fira jul med dej. Glöm inte stratosen!

Merry Christmas
från en Hispmas
/Leif

PS. Lobo Tomi hälsar att han har fixat sviten åt dej. DS
 
Det är någon på dpreview som önskar att Canon ska införa mikrojustering på alla gamla kameror via uppdatering av firmware. Kanske tur att det inte kommer att ske, det har ju skett neddragningar inom mentalvården och jag tror inte det finns plats för en massa nya nervvrak. :)
 
Det är någon på dpreview som önskar att Canon ska införa mikrojustering på alla gamla kameror via uppdatering av firmware. Kanske tur att det inte kommer att ske, det har ju skett neddragningar inom mentalvården och jag tror inte det finns plats för en massa nya nervvrak. :)

Inga problem! Både Lennart och jag har VIP-kort. ;-))
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.