Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D makalöst välspecad, men...

Produkter
(logga in för att koppla)

Bengf

Aktiv medlem
Nya canon 7D är makalöst välspecad, tanken bakom den nya modellen var att ingen skulle behöva sakna något, modellen är gjord för att passa för i stort sett alla fototillfällen, ock dom ser ut att ha lyckats väldigt bra. Men en sak som jag verkligen trodde att kameran skulle få. det var en tunn mycket smäcker utvinklingsbar monitor, med en sådan där snygg robotliknande arm, som man vrider och vänder med som man vill. Varför fick den inte det. Vänl.//Bengt.

Jo, svängbar display lär öka reparationsfaktorn på kameran med minst 200%. Verkstaden lär ju få mer att göra åtminstone...

Å andra sidan lukar inte skit bättre för att man kallar det utveckling...

Vikbara displayer passar på videokamror och muppiga instegshus. Skiten går bara sönder om man använder kameran som iaf jag tycker att den skall tåla...

Å andra sidan lukar inte skit bättre för att man kallar det utveckling...

Vikbara displayer passar på videokamror och muppiga instegshus. Skiten går bara sönder om man använder kameran som iaf jag tycker att den skall tåla...

Att kameran som exempel har möjlighet till mycket hög bildfrekvens, betyder ju inte att man använder det hela tiden, samma med monitorn, samtidigt vänder du på den när du går i besvärlig terräng, och tänker förbannat bra, när grenarna river dig över kroppen, plastskyddet har ramlat av för länge sen. Sedan när du sitter på en bänk i storstaden någonstans i sverige eller världen, så vinklar du smidigt ut skärmen lite diskret, kameran vilar i knät, en lätt rörelse med kameran och du ser flanörerna knalla förbi i den högupplösta skarpa skärmen. den stora kameran med extragrepp likt en stor kikare som man riktar mot folk kan skrämma dom flesta. Ryck bort dom stora skygglapparna, det är bara hästar som har.

Jaha, du tycker man skall ha laptoppen med sig, räcker det inte att släpa på kameran, när du knallar omkring 7 timmar i Paris vackra stad,
, .Skippa tunnelseendet och upptäck tusen och en nya möjligheter, enbart fantasin sätter gränser vad man kan använda en vinklingsbar monitor till, den smidiga robotarmen bygger Canon i titan, blir även mycket lätt att byta, om ett par år köper du tre stycken hos Klas olsson för billig peng, robotarmen alltså.

Menar du på allvar att Canon har så dåliga konstruktörer, det köper jag inte, bättre kan du.

Du frågar rätt person. Är konstruktör, mekanik, kamerahus...joomen!! Det är svårt att göra en svängbar display robust. Svårt för vanligt folk att förstå kanske... Det lär under alla omständigheter bli den svagaste detaljen på ett i övrigt robust hus.
För övrigt har Canon knappast dåliga konstruktörer, tvärtom. Det är kanske just därför alla Canons hus har just fasta displayer.

...vinklingsbar monitor till, den smidiga robotarmen bygger Canon i titan, blir även mycket lätt att byta, om ett par år köper du tre stycken hos Klas olsson för billig peng, robotarmen alltså.
Haha!! Ja, drömma går ju. Jag har konstruerat många titandetaljer. och det är ingen mirakelmetall. Lätt, men i övrigt som stål ungefär.
För 25 år sedan var alla helt övertygade att datorer skulle kosta som ett tuggummi, finnas i Cornflakespaketen. Jag minns det MYCKET tydligt. Så blev det inte riktigt, även om de är överkomligt dyra nu.

Håller med om att det skulle bli den svagaste delen av kameran. Tänk dej 7D + BG + blixt + 70-200 med utfälld skärm som får ta emot hela vikten.Vad blir belastningen på det stackars gångjärnet, 3kg?
Jag ser även vissa utmaningar med att få plats med robotarmen, det finns ju inte direkt gott om utrymme i kameran.

Canons lösning på problemet är att ge skärmen en mycket hög betraktningsvinkel

Håller med om att det skulle bli den svagaste delen av kameran. Tänk dej 7D + BG + blixt + 70-200 med utfälld skärm som får ta emot hela vikten.Vad blir belastningen på det stackars gångjärnet, 3kg?
Jag ser även vissa utmaningar med att få plats med robotarmen, det finns ju inte direkt gott om utrymme i kameran.

Canons lösning på problemet är att ge skärmen en mycket hög betraktningsvinkel

Va! Du menar väl inte att man skulle hålla enbart i skärmen?!
Jag har en Canon Powershot Pro 1 med utvikningsbar skärm. Har fungerat utan problem sedan modellen introducerades.
/Tommy

Du frågar rätt person. Är konstruktör, mekanik, kamerahus...joomen!! Det är svårt att göra en svängbar display robust. Svårt för vanligt folk att förstå kanske... Det lär under alla omständigheter bli den svagaste detaljen på ett i övrigt robust hus.
För övrigt har Canon knappast dåliga konstruktörer, tvärtom. Det är kanske just därför alla Canons hus har just fasta displayer.

Nu blir jag nyfiken, är du anställd hos någon kamerafabrikant som konstruktör. För övrigt har jag jobbat 42 år snart 43 år på Degerfors Järnverk, så jag är inte helt främmande för rostfria ståls egenskaper, dom duplexa stål vi säljer är världsledande, Titan ingår i mindre mängd i några sorter.

Senast ändrad:

Jag råkar relativt ofta ut för tillfällen då man blir tvungen att snabbt lägga ifrån sig kameran på första bästa ställe; t.ex. på golvet eller på botten av en skumpande motorbåt. Ibland har man till och med tid att bokstavligen trycka ner den i fotoväskan. Denna hantering är rätt tveksam för en vinklingsbar skärm.

Jag har en Canon Powershot Pro 1 med utvikningsbar skärm. Har fungerat utan problem sedan modellen introducerades.
/Tommy

S3IS har en sådan med. Inget jag vill se på 7D. Den tar både plats, har ömtålig display och känns knäckbar.

ANNONS