Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D konstant brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan det bli renare än så här?

(Ett helt obehandlat utsnitt i 100% från centrum i din bild. Det enda jag har gjort är att jag tagit bort "Peripheral illumination" som var påslagen och lyfter ljuset i bildens utkanter annars.)

Ja, det kan bli renare än så här. Samma grundbild men annat utsnitt med lite lyfta skuggor: Överst utan NR och nedanför med NR. Även i den brusreducerade bilden kvarstår ett randigt mönster som inte kan vara acceptabelt på ISO 100. Längst ner mer rengjord i det svarta.
 

Bilagor

  • _MG_2986.2 kopiera.crop.jpg
    _MG_2986.2 kopiera.crop.jpg
    77.8 KB · Visningar: 853
  • _MG_2986.2 kopiera 2.jpg
    _MG_2986.2 kopiera 2.jpg
    84.1 KB · Visningar: 849
  • _MG_2986.2 kopiera 2.4.jpg
    _MG_2986.2 kopiera 2.4.jpg
    66.5 KB · Visningar: 849
Senast ändrad:
Ja, det kan bli renare än så här. Samma grundbild men annat utsnitt med lite lyfta skuggor: Överst utan NR och nedanför med NR. Även i den brusreducerade bilden kvarstår ett randigt mönster som inte kan vara acceptabelt på ISO 100. Längst ner mer rengjord i det svarta.

Den där bilden är inte ISO 100 längre, den är underexponerad ett steg och sedan lyft, har du sedan även lyft skuggorna så är du ännu längre ifrån att kunna säga något om brus på ISO 100 utifrån den bilden.
 
Ja, det kan bli renare än så här. Samma grundbild men annat utsnitt med lite lyfta skuggor: Överst utan NR och nedanför med NR. Även i den brusreducerade bilden kvarstår ett randigt mönster som inte kan vara acceptabelt på ISO 100. Längst ner mer rengjord i det svarta.

Dålig konvertering tillsammans med en spegling av bordsskivan.

Bild 1: Så här ser samma utsnitt ut i DPP lyft 2 steg. Brus?. Bandning?

Bild 2: En icke lyft bild i iso100 av samma utsnitt (DPP) med speglingen av bordskivan knappt synbar i den svarta sidan.

Blir lite frågande ibland... Vad är det ni jagar?

(Se även Joakims motsvarande bilder i Canon EOS 7D-tråden)
 

Bilagor

  • Image1.jpg
    Image1.jpg
    92.8 KB · Visningar: 791
  • Image2.jpg
    Image2.jpg
    64.6 KB · Visningar: 858
Senast ändrad:
Är det då man skall lägga band på sig om man är sugen på en 7D

Inte alls, det går att få fram liknande konstruerade defekter med vilken kamera som helst, 7D är ovanligt bra.

Se inlägget ovan och se vad som händer med vilken svart yta som helst med vilken kamera som helst om man lyfter skuggorna ett par eller flera steg i en råkonverterare utan brusreducering.

Grundbilden för den här dissikeringen kan du ju ladda ner och själv konstatera att den ser bra ut fram till att man drar sönder den i råkonverteraren.
 
Jag jagar inte , utan konstaterar bara att jag kan se bandning, och i vissa fall i bilder som jag inte har lyft, och om så är fallet att en bild lyfts i skuggor etc bör ingen bandning heller ses där.
Det är ett utläsningsfel med olika signalnivåer.
Mina två 5dmk2 är inte behäftade med detta fel och tål att lyftas rejält i skuggorna.

ALLTSÅ: och jag skriker inte, MEN håll isär bandning och att inte en bild skall kunna lyftas utan att bandning ses.
 
Senast ändrad:
Inte alls, det går att få fram liknande konstruerade defekter med vilken kamera som helst, 7D är ovanligt bra.
.

Inte alls. Denna bandning beror på radvis utläsning och olika utläsningsställen där nivåerna är olika ställda .

Denna bandning ser jag inte hos mina 2 exemplar av 5dmk2.

Och om så är fallet att du kan se bandning i din 5dmk2 så tyder det också på att kalibreringen inte är 100% i din 5dmk2.
 
Senast ändrad:
Inte alls. Denna bandning beror på radvis utläsning och olika utläsningsställen där nivåerna är olika ställda .

Denna bandning ser jag inte hos mina 2 exemplar av 5dmk2.

En kalibreringsfråga, alltså?

Slarvigt av Canon att släppa ut dåligt kalibrerade kameror i så fall.
 
Dålig konvertering tillsammans med en spegling av bordsskivan.

Bild 1: Så här ser samma utsnitt ut i DPP lyft 2 steg. Brus?. Bandning?

Bild 2: En icke lyft bild i iso100 av samma utsnitt (DPP) med speglingen av bordskivan knappt synbar i den svarta sidan.

Blir lite frågande ibland... Vad är det ni jagar?

(Se även Joakims motsvarande bilder i Canon EOS 7D-tråden)

Frågan är om bruset är acceptabelt för trådskaparen?
 
Jag jagar inte , utan konstaterar bara att jag kan se bandning, och i vissa fall i bilder som jag inte har lyft, och om så är fallet att en bild lyfts i skuggor etc bör ingen bandning heller ses där.
Det är ett utläsningsfel med olika signalnivåer.
Mina två 5dmk2 är inte behäftade med detta fel och tål att lyftas rejält i skuggorna.

ALLTSÅ: och jag skriker inte, MEN håll isär bandning och att inte en bild skall kunna lyftas utan att bandning ses.

Beror det på din enskilda kamera eller en halvfärdig betakonverterare?
Vet inte om du fått samma artefakter från DPP? Men det måste ju vara svårt att dra några slutsatser från en betakonvertering i ACR

Emil har skrivit lite om interpoleringsartefakter som brus och maze.
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1019&message=33410282

Förresten, har Joakim hunnit titta på din kameras bildfiler nå än?
 
Leif Bength, Adobe kompenserar inte för kamerors olika ställda utläsningskanaler.
Skyll för f.. inte på Adobe eller andra, om nu Canon har kompensation för detta fenomen i sin rawkonverterare så betyder det bara att för att få ett så jämt resultat som möjligt så är vi hänvisade till DPP
Och det vill i varje fall inte jag vara med om


ps det måste finnas många kameror ute i så fall som är lika mitt måndagsexemplar eller vad du nu kallade mitt exemplar.
jag skall givetvis göra en jämförelse med andra d7 för att just verifiera om det finns variationer
 
Senast ändrad:
Vilket brus? Vilket ISO? Från en vilken beta?
Har du kollat Joakims mätningar på samma fil i den andra tråden???

Trådskaparen verkar uppenbarligen inte nöjd eftersom han skapat tråden. Om problemet ligger i kameran generellt, det enskilda exemplaret eller är enbart en fråga om rawkonverteraren (ACR/LR) vet jag inte.
 
Men snälla, i Tores bildutsnitt finns det tydlig bandning från den kameran.
Jag har frågat Joakim om han har mätt samma bild.
Sedan, vad är det som är så upprörande i påpekandet att bandning kan ses i 7d.
Det finns det ju otaliga bilder som visar, allt från I-R bilder till ett antal på dpreview och nu mina egna, även Björn har ju sett bandning i hans ex.

Antingen diskuterar vi om det finns bandning eller så kan vi flumma till det som vanligt och diskutera -när ses bandningen.
Jag har redan sett den
Jag ser inte den i mina 2 ex av 5dmk2
 
Men snälla, i Tores bildutsnitt finns det tydlig bandning från den kameran.
Jag har frågat Joakim om han har mätt samma bild.
Sedan, vad är det som är så upprörande i påpekandet att bandning kan ses i 7d.
Det finns det ju otaliga bilder som visar, allt från I-R bilder till ett antal på dpreview och nu mina egna, även Björn har ju sett bandning i hans ex.

Antingen diskuterar vi om det finns bandning eller så kan vi flumma till det som vanligt och diskutera -när ses bandningen.
Jag har redan sett den
Jag ser inte den i mina 2 ex av 5dmk2

Ja, det är samma bild som Christoffer laddat upp och som både Tore, Joakim och jag och nån till har tittat på.
 
Då är väl Joakims uppmätning märklig eller hur av just det utsnittet.
Visuellt ses ju bandningen tydligt.
 

Bilagor

  • _MG_2986.2-kopiera-2.jpg
    _MG_2986.2-kopiera-2.jpg
    36.3 KB · Visningar: 629
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.