Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
7D konstant brus?
- Trådstartare Christoffer Glans
- Start datum
BugEyes
Aktiv medlem
Då är väl Joakims uppmätning märklig eller hur av just det utsnittet.
Visuellt ses ju bandningen tydligt.
Men det är ju den här bilden som är ISO 100...
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=97714&stc=1&d=1256025763
macrobild
Avslutat medlemskap
http://www.fotosidan.se/forum/attachment.php?attachmentid=97714&stc=1&d=1256025763
Vilken är det då vi ser bandning i.
Jag lägger ner bandningsdiskussionen, mina svar finns att läsa tidigare, det finns bandning i 7d som ej finns i mina 2 st 5dmk2.
Ett konstaterande inget annat.
BugEyes
Aktiv medlem
Hela bilden så man förstår det utplockade
Är du inte i fel tråd nu, eller tänker du illustrera brus på ISO 100 med denna?
BugEyes
Aktiv medlem
Jag lägger ner bandningsdiskussionen, jag mina svar finns att läsa tidigare, det finns bandning i 7d som ej finns i mina 2 st 5dmk2.
Jag vill bara mena att en bild uppdragen flera steg inte kan illustrera brus på ISO 100, den är ju faktiskt pressad ordentligt och långt från ISO 100 i ditt senaste bandningsexempel.
macrobild
Avslutat medlemskap
det är en sak, men bandningen kvarstår.bruset har jag inte haft några direkta synpunkter på, tvärtom, förvånad över resultatet med tanke på den lilla sensornJag vill bara mena att en bild uppdragen flera steg inte kan illustrera brus på ISO 100, den är ju faktiskt pressad ordentligt och långt från ISO 100 i ditt senaste bandningsexempel.
bara så vi diskuterar samma sak.
PierreS
Aktiv medlem
elbe
Avslutat medlemskap
Jag lägger ner bandningsdiskussionen, mina svar finns att läsa tidigare, det finns bandning i 7d som ej finns i mina 2 st 5dmk2.
Och att din 7D uppträder sämre än Christoffer Glans 7D har ju Joakim konstaterat i den andra tråden...
Sen vad Tore håller på och joxar med i den där "telefonbilden" från Glans utmärkta 7D kan nog bara Tore svara på...förhoppningsvis.
macrobild
Avslutat medlemskap
Jag vill gärna veta hur Joakim kan dra dessa slutsatser utifrån de bilderna, dessutom så vad vet du om hur den andre bilden är brusreducerad?
Därför vill jag att Joakim skall se en rawfiler från de två innan en sammanfattning
dvs att min kamera skulle skilja sig från någon annans
Därför vill jag att Joakim skall se en rawfiler från de två innan en sammanfattning
dvs att min kamera skulle skilja sig från någon annans
macrobild
Avslutat medlemskap
Och att din 7D uppträder sämre än Christoffer Glans 7D har ju Joakim konstaterat i den andra tråden...
Sen vad Tore håller på och joxar med i den där "telefonbilden" från Glans utmärkta 7D kan nog bara Tore svara på...förhoppningsvis.
du skall inte dra så snabba slutsatser, Tore har påvisat bandning i den kameran, vilket Joakim missade.(se svar i andra tråden)
Det finns alltså en klar bandningstendens även i den kameran.
Precis som med annat verkar Canon sprida sina gracer, en del får kameror där AF fungerar enligt dom själva klanderfritt (5dmk2 ), vi andra får kameror där 5dmk2 AF inte fungerar klanderfritt utan måste kalibreras av Intervision.
Kanske dags att diskutera jämnheten i Canons produkter och serier.
Senast ändrad:
BugEyes
Aktiv medlem
Nu har jag letat i mina egna bilder, tagit nya och försökt provocera fram fenomenet, jag går bet.
Har provat på ISO 100 och 3200 men inte kan jag få fram någon bandning. Kört med betaprofilen i ACR och slitit i bilderna som varit medvetet underexponerade, brus ja, bandning nej.
Lägger upp ett par råfiler, en på ISO 100 och en på 3200 om det är någon som orkar leta...
ISO 100...
www.sorkin.se/test/_MG_8661.CR2
ISO 3200...
www.sorkin.se/test/_MG_8663.CR2
PS/ Om internet expolerer tror att det är en TIFF, högerklicka på länken och "spara mål som" så funkar det.
Har provat på ISO 100 och 3200 men inte kan jag få fram någon bandning. Kört med betaprofilen i ACR och slitit i bilderna som varit medvetet underexponerade, brus ja, bandning nej.
Lägger upp ett par råfiler, en på ISO 100 och en på 3200 om det är någon som orkar leta...
ISO 100...
ISO 3200...
PS/ Om internet expolerer tror att det är en TIFF, högerklicka på länken och "spara mål som" så funkar det.
macrobild
Avslutat medlemskap
Hittar inte din rawfil Björn, under tiden kan du ta ner min från 7d
https://www.yousendit.com/transfer....677089&email=cc99c3b6d7944185dd19a69859e20d26
se dörren osv
Mikael
https://www.yousendit.com/transfer....677089&email=cc99c3b6d7944185dd19a69859e20d26
se dörren osv
Mikael
The_SuedeII
Aktiv medlem
Nu har jag varit väldigt oartig mot trådägaren och diskuterat (ja, inte honom, men hans kamera) i en annan tråd. Sammanfattningsvis så skulle jag bara inflika att det inte ser speciellt illa ut, däremot lider hans kamera av (ganska små) mängder bandning -OCH samma sak som jag konstaterat i ett par andra kameror.... Att den ena gröna kanalen brusar mer än den andra. (?????)
Högst antagligen är detta ett svagare (kanske inte jämnt upprepat) bandningfenomen, då brusnivåerna normaliseras då man kör "frame-subtraction", alltså tar två identiska exponeringar och subtraherar dem från varandra. Då tar man bort alla bandningstendenser, och roten av två av totalbruset.
Efter att ha gjort detta stämmer allt enligt gällande signalteori igen.
Högst antagligen är detta ett svagare (kanske inte jämnt upprepat) bandningfenomen, då brusnivåerna normaliseras då man kör "frame-subtraction", alltså tar två identiska exponeringar och subtraherar dem från varandra. Då tar man bort alla bandningstendenser, och roten av två av totalbruset.
Efter att ha gjort detta stämmer allt enligt gällande signalteori igen.
Senast ändrad:
Teodorian
Aktiv medlem
Nu har jag letat i mina egna bilder, tagit nya och försökt provocera fram fenomenet, jag går bet.
ISO 100...
ISO 3200...
Jag finner ingen rawfil och tiffen "use an unsupported compression format" när jag försöker öppna den i photoshop!
Teodorian
Aktiv medlem
Och du skulle aldrig få för dig att lyfta skuggorna i en uppenbart underexponerad ISO 100-bild du tagit...
PMD
Aktiv medlem
Jämför äpplena rätt med päronen nu. Om man vill se hur bruset ser ut vid ISO 100 så bör man nog titta på en korrekt exponerad bild som har exponerats efter ISO 100.Och du skulle aldrig få för dig att lyfta skuggorna i en uppenbart underexponerad ISO 100-bild du tagit...