Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D konstant brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
7d med 24/1,4 bl 8 och försök till samma utsnitt.
Inte illa för en APS kamera
 

Bilagor

  • 7d.jpg
    7d.jpg
    71.2 KB · Visningar: 615
ja, och att kameran i övrigt är bra,med tanke på himmel, detaljer etc för att vara en APS och i jämförelse med 5dmk2.
vi hörs
 
Vilken är det då vi ser bandning i.
Jag lägger ner bandningsdiskussionen, jag mina svar finns att läsa tidigare, det finns bandning i 7d som ej finns i mina 2 st 5dmk2.
Ett konstaterande inget annat.

Jag vill bara mena att en bild uppdragen flera steg inte kan illustrera brus på ISO 100, den är ju faktiskt pressad ordentligt och långt från ISO 100 i ditt senaste bandningsexempel.
 
Jag vill bara mena att en bild uppdragen flera steg inte kan illustrera brus på ISO 100, den är ju faktiskt pressad ordentligt och långt från ISO 100 i ditt senaste bandningsexempel.
det är en sak, men bandningen kvarstår.bruset har jag inte haft några direkta synpunkter på, tvärtom, förvånad över resultatet med tanke på den lilla sensorn
bara så vi diskuterar samma sak.
 
Här är ett exempel från min 100 iso och 100% förstoring. inställningarna är neutral...dvs +-0 på färg skärpa mm. Har egentligen inte brytt mig förrän nu...konverterad från CR. Det blir förmodligen bättre när den riktiga profilen dyker upp...eller...
 

Bilagor

  • _MG_1021.jpg
    _MG_1021.jpg
    82.8 KB · Visningar: 705
Vilken är det då vi ser bandning i.
Jag lägger ner bandningsdiskussionen, mina svar finns att läsa tidigare, det finns bandning i 7d som ej finns i mina 2 st 5dmk2.
Ett konstaterande inget annat.

Och att din 7D uppträder sämre än Christoffer Glans 7D har ju Joakim konstaterat i den andra tråden...

Sen vad Tore håller på och joxar med i den där "telefonbilden" från Glans utmärkta 7D kan nog bara Tore svara på...förhoppningsvis.
 
Jag vill gärna veta hur Joakim kan dra dessa slutsatser utifrån de bilderna, dessutom så vad vet du om hur den andre bilden är brusreducerad?
Därför vill jag att Joakim skall se en rawfiler från de två innan en sammanfattning
dvs att min kamera skulle skilja sig från någon annans
 
Det är egentligen bara i det mörkaste blå det syns tycker jag. Det var likadant med min 350d och 450d när det gäller det här himmelsblåa. Har svårt att tro att jag har fått tre måndagsex på raken. Är ganska säker på att 20d visar det här lilla bruset också.
 
Och att din 7D uppträder sämre än Christoffer Glans 7D har ju Joakim konstaterat i den andra tråden...

Sen vad Tore håller på och joxar med i den där "telefonbilden" från Glans utmärkta 7D kan nog bara Tore svara på...förhoppningsvis.

du skall inte dra så snabba slutsatser, Tore har påvisat bandning i den kameran, vilket Joakim missade.(se svar i andra tråden)
Det finns alltså en klar bandningstendens även i den kameran.

Precis som med annat verkar Canon sprida sina gracer, en del får kameror där AF fungerar enligt dom själva klanderfritt (5dmk2 ), vi andra får kameror där 5dmk2 AF inte fungerar klanderfritt utan måste kalibreras av Intervision.
Kanske dags att diskutera jämnheten i Canons produkter och serier.
 
Senast ändrad:
Nu har jag letat i mina egna bilder, tagit nya och försökt provocera fram fenomenet, jag går bet.

Har provat på ISO 100 och 3200 men inte kan jag få fram någon bandning. Kört med betaprofilen i ACR och slitit i bilderna som varit medvetet underexponerade, brus ja, bandning nej.

Lägger upp ett par råfiler, en på ISO 100 och en på 3200 om det är någon som orkar leta...

ISO 100...
www.sorkin.se/test/_MG_8661.CR2

ISO 3200...
www.sorkin.se/test/_MG_8663.CR2

PS/ Om internet expolerer tror att det är en TIFF, högerklicka på länken och "spara mål som" så funkar det.
 
Nu har jag varit väldigt oartig mot trådägaren och diskuterat (ja, inte honom, men hans kamera) i en annan tråd. Sammanfattningsvis så skulle jag bara inflika att det inte ser speciellt illa ut, däremot lider hans kamera av (ganska små) mängder bandning -OCH samma sak som jag konstaterat i ett par andra kameror.... Att den ena gröna kanalen brusar mer än den andra. (?????)

Högst antagligen är detta ett svagare (kanske inte jämnt upprepat) bandningfenomen, då brusnivåerna normaliseras då man kör "frame-subtraction", alltså tar två identiska exponeringar och subtraherar dem från varandra. Då tar man bort alla bandningstendenser, och roten av två av totalbruset.
Efter att ha gjort detta stämmer allt enligt gällande signalteori igen.
 
Senast ändrad:
Nu har jag letat i mina egna bilder, tagit nya och försökt provocera fram fenomenet, jag går bet.

Har provat på ISO 100 och 3200 men inte kan jag få fram någon bandning. Kört med betaprofilen i ACR och slitit i bilderna som varit medvetet underexponerade, brus ja, bandning nej.

Lägger upp ett par råfiler, en på ISO 100 och en på 3200 om det är någon som orkar leta...

ISO 100...
www.sorkin.se/test/_MG_8661.CR2

ISO 3200...
www.sorkin.se/test/_MG_8663.CR2

PS/ Om internet expolerer tror att det är en TIFF, högerklicka på länken och "spara mål som" så funkar det.

Jag finner ingen rawfil och tiffen "use an unsupported compression format" när jag försöker öppna den i photoshop!
 
Och du skulle aldrig få för dig att lyfta skuggorna i en uppenbart underexponerad ISO 100-bild du tagit...
Jämför äpplena rätt med päronen nu. Om man vill se hur bruset ser ut vid ISO 100 så bör man nog titta på en korrekt exponerad bild som har exponerats efter ISO 100.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.