Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

7D konstant brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
var rymmer det utsnittet oacceptablet brus ?

Rawbilden som jag konverterat genom ACR blir grynig och har färgbrus. Jag skulle inte accepterat en ny kamera som ger det bruset på ISO 100. Överst i original och nedanför efter NR. Ett tecken på att bilderna innehåller förvånansvärt mycket brus är vilken profil brusreduceringsprogrammet ger bilden. Det kanske är ACR som är boven i dramat?
 

Bilagor

  • 7D.brus.6.jpg
    7D.brus.6.jpg
    78.4 KB · Visningar: 1,690
  • 7Dbrus.NR.jpg
    7Dbrus.NR.jpg
    88.4 KB · Visningar: 1,695
  • 7D.brus7.jpg
    7D.brus7.jpg
    80.8 KB · Visningar: 1,682
  • 7Dbrus7.NR.jpg
    7Dbrus7.NR.jpg
    95.5 KB · Visningar: 1,703
Du snackar så mycket, hade du haft en jämförelsebild med en Nikon APS så kan du ev dra dina slutsatser. Men det har du väl inte, dvs samma bild tagen under exakt samma förutsättningar - Eller?

Och hur många gånger skall jag påpeka ACR eller Adobes programvaror är inte ännu optimerade för 7d
 
Istället för att snacka och tycka.

200iso, samma exponering vad det gäller tid och bländare för 7d och 5dmk2 och bilderna framtagna med Camera raw, fast Adobe inte är optimerat för 7d

Hela bilden med de två kamerorna 5d till vänster 7d till höger.
 

Bilagor

  • 5d+7d-1.jpg
    5d+7d-1.jpg
    18.4 KB · Visningar: 1,470
Senast ändrad:
Förvånadsvärt bra kan man tycka att 7d med sin mindre sensor kan återge detaljer och färginformation och i jämförelse med 5dmk2, Detta är ett utsnitt inne i boden på vår tomt.Detta resultat är enastående om man betänker att 7d har en 2.5 ggr mindre sensor
 

Bilagor

  • 7d-1.jpg
    7d-1.jpg
    24.2 KB · Visningar: 1,473
samma utsnitt och förfarande vad det gäller 5dmk2, jämför med ovan, lite överraskande eller hur? Camera raw, samma förfarande samma uppräkning, samma brusreducering och samma skärpning.
 

Bilagor

  • 5d-1.jpg
    5d-1.jpg
    28.5 KB · Visningar: 1,468
Senast ändrad:
Sedan ett utsnitt i 100% från den andra ändan-högdager och himmel.
5dmk2 till vänster, 7d till höger.
se och begrunda.

(en sak min 35/1,4 till vänster är något skarpare än 24/1,4 till höger ut mot kanterna och nerbländat till 8)men det är en annan sak
 

Bilagor

  • 7d+5d-2.jpg
    7d+5d-2.jpg
    22.1 KB · Visningar: 1,464
Senast ändrad:
Rawbilden som jag konverterat genom ACR blir grynig och har färgbrus. Jag skulle inte accepterat en ny kamera som ger det bruset på ISO 100. Överst i original och nedanför efter NR. Ett tecken på att bilderna innehåller förvånansvärt mycket brus är vilken profil brusreduceringsprogrammet ger bilden. Det kanske är ACR som är boven i dramat?

Tycker det ser okej ut i DPP.
 
Du snackar så mycket, hade du haft en jämförelsebild med en Nikon APS så kan du ev dra dina slutsatser. Men det har du väl inte, dvs samma bild tagen under exakt samma förutsättningar - Eller?

Och hur många gånger skall jag påpeka ACR eller Adobes programvaror är inte ännu optimerade för 7d

Ja, det är ACR som är boven: ACR ovan och Image Converter Plus nedanför. Samma skärpning.
 

Bilagor

  • 7D.brus8.ACR.2.jpg
    7D.brus8.ACR.2.jpg
    80.5 KB · Visningar: 1,414
  • 7D.brus8.ICP.jpg
    7D.brus8.ICP.jpg
    77.3 KB · Visningar: 1,417
Ja, det är ACR som är boven: ACR ovan och Image Converter Plus nedanför. Samma skärpning.

Ja du. Jag hade nog valt den översta bilden. Den nedre är ju bara utsmetad, med detaljförlust som följd.

För övrigt håller jag med Mikael om att ACR inte är någon höjdare. Iaf inte till 400D och 40D. Ser betydligt bättre ut i DPP. Iofs tycker jag ACR är mer lättarbetat och överlag trevligare att jobba i, men på brusfronten är det verkligen inte kul.
 
Till trådskaparen; din kamera kan möjligen vara defekt.

Jag har ganska god erfarenhet av att utvärdera kameror och jag börjar bli allt mer imponerad av 7d och då i jämförelse med en så bra kamera som 5dmk2. Se brus och färgåtergivning i tidigare presenterade bilder.
Tvärt om mot vad jag tyckte om 50d så ser jag redan nu klara förbättringar i 7d och att Canon har lyckats med att denna gång få till högre upplösning och hålla bruset nere samt att klara att återge färginformation långt ner i nivåerna.
Inget dåligt konsstycke.
 
Hördu Mikael =)

Har du någon vettig förklaring till bilderna i dörröppningen.

Hur kan 7D klå 5DmkII i den situationen?

Borde det inte vara just där som 5DmkII har det största övertaget?

Och ja, ganska imponerande är det =)
 
Hördu Mikael =)

Har du någon vettig förklaring till bilderna i dörröppningen.

Hur kan 7D klå 5DmkII i den situationen?

Borde det inte vara just där som 5DmkII har det största övertaget?

Och ja, ganska imponerande är det =)

detta är bara ett fynd som jag har gjort när jag jämför bilderna uppräknade med camera raw exakt likvärdigt, Canon har minskat utläsningsbruset etc i 7d, har givetvis jobbat med sina sensorer och processorer och förbättrat en hel del andra saker. Sheehy som har mätt upp rawfiler utbrast-ge mig en 24x36 stor sensor, ni vet alla vad detta innebär - nästan 48 miljoner pixlar.
 
Till trådskaparen; din kamera kan möjligen vara defekt.

Jag har ganska god erfarenhet av att utvärdera kameror och jag börjar bli allt mer imponerad av 7d och då i jämförelse med en så bra kamera som 5dmk2. Se brus och färgåtergivning i tidigare presenterade bilder.
Tvärt om mot vad jag tyckte om 50d så ser jag redan nu klara förbättringar i 7d och att Canon har lyckats med att denna gång få till högre upplösning och hålla bruset nere samt att klara att återge färginformation långt ner i nivåerna.
Inget dåligt konsstycke.

Det är ju just i fråga om förbättringar av DR som det skett mycket bara de senaste två åren. D3 kom med ISO 25600, 5DMkII har fler pixlar och ISO 25600, 7D har motsvarande 48 MP och ISO 12800, D3s är nyss lanserad med ISO 102400, 1DMkIV kommer snart med även den förmodat förbättrade DR-egenskaper.

Vad som nu behövs är inte bara bättre objektiv utan kanske framförallt bättre rawkonverterare, brusreduktionsprogram och skärpningsverktyg som tillsammans verkligen tar tillvara på de allt bättre och pixelstinna rawfilerna från dagens och morgondagens DSLR. PerfectRaw är ett lovande utvecklingsprojhekt som förhoppnignsvis kan bidra till detta inom en inte alltför avlägsen framtid.

http://naturewindows.com/articles/article090203.html
 
Hördu Mikael =)

Har du någon vettig förklaring till bilderna i dörröppningen.

Hur kan 7D klå 5DmkII i den situationen?

Borde det inte vara just där som 5DmkII har det största övertaget?

Och ja, ganska imponerande är det =)

ps, 5dmk2 har högre signalnivå vilket ses i skuggorna, men tillsammans med camera raw (som är mitt arbetsredskap) och inte ett fullt optimerat sådant så kan jag se/få detta resultat, vilket är intressant med tanke på den lilla sensorn..
Skall senare köra mina bilder även med DPP för att se ev skilnad och vad som händer..
 
Det är ju just i fråga om förbättringar av DR som det skett mycket bara de senaste två åren. D3 kom med ISO 25600, 5DMkII har fler pixlar och ISO 25600, 7D har motsvarande 48 MP och ISO 12800, D3s är nyss lanserad med ISO 102400, 1DMkIV kommer snart med även den förmodat förbättrade DR-egenskaper.
Visst går utvecklingen framåt men att ta dessa maximala inställningsvärden för iso som ett absolut mått på de är nog att se det hela lite för naivt. Det här handlar nog mer om ett mer rent marknadföringsmässigt iso-race värre än vad det s.k. pixelracet någonsin varit då dom här höga iso-värdena bara handlar om pressningar från iso3200/6400.
Vad som nu behövs är inte bara bättre objektiv utan kanske framförallt bättre rawkonverterare, brusreduktionsprogram och skärpningsverktyg som tillsammans verkligen tar tillvara på de allt bättre och pixelstinna rawfilerna från dagens och morgondagens DSLR. PerfectRaw är ett lovande utvecklingsprojhekt som förhoppnignsvis kan bidra till detta inom en inte alltför avlägsen framtid.

http://naturewindows.com/articles/article090203.html

Det här håller jag verkligen med om och de som förvånar mej i dom här bilddebatterna är att många lägger massor med pengar på kameror och optik för optimala bilder för att i nästa moment välja en rå-konverterare som inte matchar utrustningen. Tycker nog att det är som att lägga ett krokben för sej själv och samtidigt låta bli att sätta press på programtillverkarna.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.