PierreS
Aktiv medlem
Här är hela min bild samma som jag visade ovan - 100 iso. Är det här lilla bruset något att bråka om?
http://www.naturfoton.se/_MG_1021.CR2
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag finner ingen rawfil och tiffen "use an unsupported compression format" när jag försöker öppna den i photoshop!
Och du skulle aldrig få för dig att lyfta skuggorna i en uppenbart underexponerad ISO 100-bild du tagit...
Jämför äpplena rätt med päronen nu. Om man vill se hur bruset ser ut vid ISO 100 så bör man nog titta på en korrekt exponerad bild som har exponerats efter ISO 100.
Det har inte med saken att göra, har du lyft skuggorna 4 steg som i vissa exempel här har du pressat bilden till ISO 1600.
Här är hela min bild samma som jag visade ovan - 100 iso. Är det här lilla bruset något att bråka om?
Har provat på ISO 100 och 3200 men inte kan jag få fram någon bandning. Kört med betaprofilen i ACR och slitit i bilderna som varit medvetet underexponerade, brus ja, bandning nej.
Lägger upp ett par råfiler, en på ISO 100 och en på 3200 om det är någon som orkar leta...
Det har inte med saken att göra, har du lyft skuggorna 4 steg som i vissa exempel här har du pressat bilden till ISO 1600.
Visst men problemet är att det i ACR-konverteringen finns färgbrus och grynighet även i mellantoner och lägre högdagrar i ISO 100-bilden. Det är som vi redan tjatat om säkert ACR betan som ställer till det.
Du har stora problem med din bild. Den uppvisar
1) extremt mycket CA dvs färgade tonövergångar mellan kontrastrika områden i bilden (se markeringar nedan i första bilden)
2) färgbrus i skuggan (se det övre mindre utsnittet),
3) bandning i skuggan (tydligt i det brusreducerade nedre utsnittet).
Dessutom är skärpan inte bra. Vad har du använt för objektiv?!
Himlen ser acceptabel ut. Före och efter brusreduktion nederst.
Installerade och testade det, infernaliskt svårjobbat gränssnitt, kan inte spara inställningar för å batcha på nästa bild, ingen color abberationjustering (förmodligen om man betalar), bilderna får mindre skärpa/detaljer, därav följer mer brus i ACR - mer detaljer, allt förmodligen beroende på alla inställningar man kan göra så det går nog inte få rättvis jämförelse men jag kommer inte använda det....men nu ser jag att man absolut borde installera DPP och testa alla fall...
Installerade och testade det, infernaliskt svårjobbat gränssnitt, kan inte spara inställningar för å batcha på nästa bild, ingen color abberationjustering (förmodligen om man betalar), bilderna får mindre skärpa/detaljer, därav följer mer brus i ACR - mer detaljer, allt förmodligen beroende på alla inställningar man kan göra så det går nog inte få rättvis jämförelse men jag kommer inte använda det.
Du har stora problem med din bild. Den uppvisar
1) extremt mycket CA dvs färgade tonövergångar mellan kontrastrika områden i bilden (se markeringar nedan i första bilden)
2) färgbrus i skuggan (se det övre mindre utsnittet),
3) bandning i skuggan (tydligt i det brusreducerade nedre utsnittet).
Dessutom är skärpan inte bra. Vad har du använt för objektiv?!
Himlen ser acceptabel ut. Före och efter brusreduktion nederst.
Installerade och testade det, infernaliskt svårjobbat gränssnitt, kan inte spara inställningar för å batcha på nästa bild, ingen color abberationjustering (förmodligen om man betalar), bilderna får mindre skärpa/detaljer, därav följer mer brus i ACR - mer detaljer, allt förmodligen beroende på alla inställningar man kan göra så det går nog inte få rättvis jämförelse men jag kommer inte använda det.
Det måste vara något fel på din kamera. Det syns tydligt brus på ISO 100 i din bild. Här är ett utsnitt där jag ökat färgmättnaden och skärpt lika mycket på båda utsnitten - original respektive brusreducerat - för att tydliggöra skillnaden (som annars är svår att se i ett så litet format.
Tack det första funka! Kunde applicera det sen på de jag ville precis som i ACR.kan inte spara inställningar:
Högerklicka på bilden och välj copy recipe.
ingen color abberationjustering:
Fliken ALO och därefter lens aberration correction.
DPP är gratis. Ladda upp en raw-bild så kan jag testa.Men color aberration-knappen är fortfarande nedsläckt, ser den men går inte att klicka på, kanske måste registrera el betala el nåt innan den sätts på.