ANNONS
Annons

7D konstant brus?

Produkter
(logga in för att koppla)
Har iofs en D90, men förmodligen med samma fenomen som 7D. Att ha kanonbra högisoprestanda är inte gratis, utan någon tradeoff måste till. T ex basisoprestanda som inte är helt perfekt i 100% förstoring på skärm. Min gamla D80 är bättre än D90 och D300 på basiso gällande brus.

Här finns en 27-sidig tråd med fenomenet på D300: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=107383&highlight=basiso+brus+d300

Jag har lärt mig att inte se så ofta 100% förstoring - bruset som uppstår är inte snyggt, men å andra sidan syns det inte i mindre förstoring, och inte i print.

Som Henrik säger så underlättar Neutral bildstil. Jag har dessutom lärt mig att överexponera något för att sedan dra ner exponeringen i pp.

Det finns inget negativt samband mellan DR och brus på bas-ISO och detsamma på höga ISO-tal. Tvärtom en sensor som presterar bra på höga ISO-tal kommer att göra det även på bas-ISO (tex D3).

Återigen: Det gäller att göra rätt jämförelser. Det går inte att jämföra två kameror med olika upplösning i 100% crop på skärmen utan att korrigera för upplösningsskillnaden.

http://www.dxomark.com/index.php/en...0/(brand)/Nikon/(brand2)/Nikon/(brand3)/Canon

Ta två bilder på samma motiv på bas-ISO. Interpolera upp bilden från kameran med det lägre pixelantalet till samma storlek som den större kameran. Skriv sedan ut båda filerna i samma storlek och be någon visa dig bilderna blint. Har kameran med det ursprungligt lägre antalet pixlar bättre eller sämre bildkvalitet (tex ifråga om brus) när bilderna granskas?

http://www.dxomark.com/index.php/eng/Insights/More-pixels-offsets-noise!
 
Gå över dina arbetsmetoder och inställningar innan du dömmer ut kameran.
Din himmel till vänster , Björns med flyg till höger
 

Bilagor

  • Bild-7.jpg
    Bild-7.jpg
    15.2 KB · Visningar: 2,411
Mina arbetsmetoder? Jag har plåtat bilden på ISO100 vid bländare 8 utan några brusprocesser inställda. Jag kan inte förstå varför bilden blir så brusig på ISO100 oavsett. Det ska vara rent, clean, nada brus. Att brus förekommer på högre ISO, fine, jag bryr mig faktiskt inte så mycket eftersom jag skjuter mest blixtstudio, men detta är inte acceptabelt oavsett, min 20D var mer brusfri än det här och visst vi snackar 18mpxl men jag säger också 20D, vilket var några år sedan.

Här är en RAW med High JPEG som jag tog med min blixt nyss eftersom den gamla RAW filen inte finns kvar.

http://www.constantproduction.se/Jobbskick/Testshoot 7D.rar

"Ytterligare en bild på samma himmel, ISO200..."

Jag kan helt enkelt omöjligt få en så brusfri bild på ISO200, educate me hur du lyckas! Om det inte går, ja, då är det helt enkelt kameran.
 
Alla kameror ger brus och artefakter på alla ISO-tal.

Det bästa man kan göra för att minimera brus i rena ytor som tex himlar är att:

1) Fotografera i raw,

2) Om möjligt överexponera något (upp till 1 EV-steg),

3) Rawkonvertera utan skärpning och med relativt låg färgmättnad,

4) Genomföra varsam och selektiv skärpning, höjning av färgmättnad och brusreduktion.

Här är 100% utsnitt från Christoffers, Tommys och Björns bilder. Till vänster är originalen och till höger efter selektiv brusreduktion.
 

Bilagor

  • 7d,brus2.jpg
    7d,brus2.jpg
    67.2 KB · Visningar: 2,400
  • 7D brus3.jpg
    7D brus3.jpg
    73.1 KB · Visningar: 2,391
  • 7Dbrus4.jpg
    7Dbrus4.jpg
    19.7 KB · Visningar: 2,363
Senast ändrad:
Det finns en skillnad mellan RAW och JPEG(HIGH), men jag tycker fortfarande ISO100 inte är ren på någon av dem. Använder Adobe Raw med avstängd brusreducering. Här är två nya bilder, det är samma bild, en JPEG och en JPEG från Rawfilen utan någon brusreducering eller ändringar.

I jämförelse med Cyberphotos egna testbilder så ser dessa närmast ut att komma från en annan kamera.

Jpeg: http://www.constantproduction.se/Jobbskick/_MG_2958.JPG
Jpeg från RAW: http://www.constantproduction.se/Jobbskick/_MG_2958RAW.jpg

Cyberphotos testbilder:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=7D

Jag har aldrig använt adobe raw och vet därför inget om det, men det viktiga är att allt är avstängt. Exponeringskompensation, uppskärpning, upplättning av skuggor, kontrastkurvor, extra färgmättnad etc etc. Du skulle inte kunna tänka dig att dela med dig av en rawfil? Vore kul att jämföra ditt resultat med en rawkonverterare som gör vad man ber den om, och inte mer (dcraw).

Edit: nu såg jag att du redan gjort så, och att du fått ett utmärkt svar på det också :D ... ibland är man långsam..

Edit2: nu har jag testat köra din rawfil genom dcraw. Dcraw tyckte att den var korrupt och genererade en trasig bildfil. Om det beror på att rawfilen var korrupt från början, att rar-arkivet var korrupt, att min rar-arkiveringsmjukvara inte kommer överens med din eller att dcraw inte klarar rawfilerna från 7D vet jag tyvärr inte. Någon annan som har problem med rawfilen?

Edit3:
Om du har lust får du gärna lägga upp rawfilen utan att RARa den först. Du sparar ändå inte nämnvärt med utrymme på att komprimera komprimerade filer.
 
Senast ändrad:
Jag kan helt enkelt omöjligt få en så brusfri bild på ISO200, educate me hur du lyckas! Om det inte går, ja, då är det helt enkelt kameran.

Mina förutsättningar:
JPEG L hög kvalitet, Auto lighting optimizer off, Picture style Sharpness +5, Saturation +1. Bilden är ej heller över- eller underexponerad. EF24-105@75mm/5.6.
 
Canon 7D 1600 ISO Konverterad med ACR
och DPP obehandlade
 

Bilagor

  • test.jpg
    test.jpg
    60 KB · Visningar: 2,351
  • test01.jpg
    test01.jpg
    49.1 KB · Visningar: 2,346

Bilagor

  • 7D.brus5.jpg
    7D.brus5.jpg
    81.7 KB · Visningar: 1,861
Fortfarande, jag får mer brus på min JPEG bild än andra, vad för inställning är fel? Jag har allt av och ändå blir min himmel myrornas krig.

Jag har gått igenom alla bilder jag tagit med 7D och hittat några himlar till med bäde ISO 200 och 400. Ingen av dom ser ut som på din första bild, dom du lade in sedan ser jag inget fel på.

Tycker det ser ut som din första bild är kraftigt skärpt med liten radie utan maskning av jämna ytor, ungefär så som skärpningen i Lightroom kan ställa till det.
 
Jag har gått igenom alla bilder jag tagit med 7D och hittat några himlar till med bäde ISO 200 och 400. Ingen av dom ser ut som på din första bild, dom du lade in sedan ser jag inget fel på.

Tycker det ser ut som din första bild är kraftigt skärpt med liten radie utan maskning av jämna ytor, ungefär så som skärpningen i Lightroom kan ställa till det.

Ladda ner hans rawbild på ISO 100. Det rymmer oacceptabelt mycket brus för att vara på bas-ISO. Se min crop ovan.
 
Nähä, det kan hända. Jag återger bara vad jag har läst, för jag har bara provat DPP.

Du som hade myror i himlen (ursäkta, men jag lade inte märke till ditt namn...), har du samma version på firmware som de flesta andra tycks ha, alltså 1.0.7?
 
Ladda ner hans rawbild på ISO 100. Det rymmer oacceptabelt mycket brus för att vara på bas-ISO. Se min crop ovan.

Gjorde det och tog upp den i Lightroom och inte hittar jag något brus i bilden. Lite kan jag se när jag kompenserar underexponeringen ett steg men knappt ens då. Hittar inget problem med bilden om der är den med tomflaskan, 7D kartongen och grafikkortet vi pratar om.

Ditt utsnitt är av en bild på kartongen till kameran som i sin tur inte är enfärgad utan avbildar texturen på kameran. Där kan jag se ett visst färgbrus i det mörka efter att ha stretchat histogrammet.
 
Senast ändrad:
Fortfarande, jag får mer brus på min JPEG bild än andra, vad för inställning är fel? Jag har allt av och ändå blir min himmel myrornas krig.
Använder herrn liveview? Då blir antagligen sensorn varm och brusar mer.

Själv förstår jag inte hur man kan tycka att det där bruset är störande. Att blå himlar blir lite korniga är helt normalt. Det ser jag med min D700 också.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.