** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

7D fejkbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Eller varför inte i ett ultralätt plasthus, likt 300D...

Varför inte? Den storleken på kamerahus klarade suveränt av att hantera småbildsformatet under den analoga eran, den borde klara det lika galant under den digitala eran. Det är bara en tidsfråga innan vi har småbildsformat såväl i små DSLR som i de digitala kompaktkamerorna.

Den finns. Heter 5D Mark II. Vill du ha lågbudget heter den begagnad 5D.
Men om jag får önsketänka, vilket jag får, skulle jag önska mig en ännu billigare FFkamera.
Fullformatssensor i en kamera med 50d-storlek, optimerad för lågt brus hellre än hög upplösning.
Jag vill ha FF, säg 12MP, MLU-knapp, mikrojustering, sRAW, live view för inte mer än runt 18000. Jag bryr mig inte om fps t.ex.

Billigare kan man alltid önska.
Skillnaden i storlek mellan en 50D och en 5D är inte precis gigantisk.

Personligen använder jag aldrig spegeluppfällning men ofta så många bilder per sekund som kameran är kapabel till.
Spegeluppfällning är ju meningslös eftersom man inte kan se hur motivet far omkring framför en. Vore det gjutet i betong hade det varit en annan sak, för då hade jag struntat i att fotografera det.

Billigare kan man alltid önska.
Skillnaden i storlek mellan en 50D och en 5D är inte precis gigantisk.

Personligen använder jag aldrig spegeluppfällning men ofta så många bilder per sekund som kameran är kapabel till.
Spegeluppfällning är ju meningslös eftersom man inte kan se hur motivet far omkring framför en. Vore det gjutet i betong hade det varit en annan sak, för då hade jag struntat i att fotografera det.

Det är bara det att jag fotar ganska mycket repro, och då skulle en MLU-knapp vara toppen i kombination med FF. "Live view" är ju en typ av spegeluppfällning, och du ser motivet på skärmen direkt.

Jag tittade på bilder på Canons objektiv. Ett av de befintliga som stämmer in bäst (man ser ju en liten omkopplare nära fattningen) är EF-S 18-200 mm f/3,5-5,6 IS.

Varför inte? Den storleken på kamerahus klarade suveränt av att hantera småbildsformatet under den analoga eran, den borde klara det lika galant under den digitala eran. Det är bara en tidsfråga innan vi har småbildsformat såväl i små DSLR som i de digitala kompaktkamerorna.

Min gamla 300D är nästan exakt lika stor som min 5D MkII.. Bara mycket plastigare.. Har inga analoga EOS-kameror kvar men skulle tippa på att min gamla EOS 5:a var större än min 5D MkII.

Min gamla 300D är nästan exakt lika stor som min 5D MkII.. Bara mycket plastigare.. Har inga analoga EOS-kameror kvar men skulle tippa på att min gamla EOS 5:a var större än min 5D MkII.
Nja, 300D är betydligt mindre än 5D och 5:
Eos 5: 154 x 121 x 74 mm, 675 g
300D: 142 x 99 x 72 mm, 560 g
5D Mk2: 152 x 113 x 75 mm, 810 g

Jag har fått reda på att vissa objektiv, som jag inte är ägare till, faktiskt inte har den röda indexpunkten på utsidan, utan enbart på den del av bajonettringen som vetter mot kameran. Alltså skulle det kunna vara exempelvis ett EF 85 mm f/1,2L USM II, eller något liknande. Inte tvunget att det måste vara EF-S bara för att man inte kan se den röda plutten på rätt ställe, alltså.

Jag har fått reda på att vissa objektiv, som jag inte är ägare till, faktiskt inte har den röda indexpunkten på utsidan, utan enbart på den del av bajonettringen som vetter mot kameran. Alltså skulle det kunna vara exempelvis ett EF 85 mm f/1,2L USM II, eller något liknande. Inte tvunget att det måste vara EF-S bara för att man inte kan se den röda plutten på rätt ställe, alltså.

mm jo. Jag har kollat på en del av dom objektiven men de har större avstånd från objektiv till kamerahus än vad som syns i bilden, så jag tror fortfarande det är ett ef-s objektiv som sitter där. Det och den senaste läckta bildens lilla sökare tyder på att det inte är en FF.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar