Annons

700, 2,8!?

Produkter
(logga in för att koppla)

nosse

Aktiv medlem
Jag jobbade på EM och snackade med lite fotografer. Men det var en fotograf som jag snackade mest med. Han sa att han fått 2 "Betaobjektiv" som han fått testa för nikons räkning. Varav ett va ett 700, 2,8. Jag fick testa detta med hans D2X.
Härlig känsla.
Men frågan är bara den. Har Nikon ett sånt objektiv eller var det något lurt med det hela?

Tack för svar.

MVH Christopher
 
låter lurt

Är du säker på att det var 700/2,8. Då borde frontlinsen haft en diameter på ca 25 cm. Torde väl innebära att den vägde 15 kg eller något sånt???
 
300 2.8 + 1.4tc + 1.5fowcrop = 630mm ???

eller kanske 400 + 1.5x fowcrop =600mm 2.8

700 2.8 låter lite väl
 
-

Han hade allså en telekonverter x2 på objektivet. Man kunde inte hålla det utan det måste sitta på stativ..
 
Det låter som ett monster och måste kosta ungefär som en ny Ferrari. Jag tror det när jag ser det... 500mm f/2,8 kanske man skulle kunna svälja, men 700mm f/2,8!

/Pontus
 
Bara föratt jämföra lite...

Nikon AF 600/4,0 IF-ED AF-S II kostar ca: 100 000:-
Canon EF 600/4,0 Is USM kostar ca: 93 000:-
Canon Ef 400/2,8L Is USM kostar ca: 75 000:-
Canon EF 1000/4.0 USM kostar ca: 990 000:-

Om du har dessa objektiv i åtanken kan du ju fantiera vad ett Nikon 700 2.8 skulle kosta...

Även om företag har råd med dyr optik så finns ju vissa gränser även för dessa...
 
.

Joo Kalle.. Det är sant. Men troligtvis jobbade han för ett riktigt stort företag. Glömde tyvärr fråga detta. Men han sa också att han hade fått ett Makro på 250 mm. Som han hade hemma. Men vet inte om han skojade om det.
Vad tror ni?
 
Kalle_B skrev:
Canon EF 1000/4.0 USM kostar ca: 990 000:-

Ja, priset var ju ungefär rätt ivf ;p

EF 1200/5.6L är det rätta namnet.

Tvivlar på att det är ett 700/2.8. Frontlinsen är i såfall i storleksordningen 250mm. Det låter lite saftigt.
 
Re: .

nosse skrev:
Joo Kalle.. Det är sant. Men troligtvis jobbade han för ett riktigt stort företag. Glömde tyvärr fråga detta. Men han sa också att han hade fått ett Makro på 250 mm. Som han hade hemma. Men vet inte om han skojade om det.
Vad tror ni?

Spelar ingen roll om han jobbade för ett riktigt stort företag... ett 700 2.8 skulle troligtvis gå på en bra bit över 1 miljon kronor. För att det ska vara lönsamt så måste alltså objektivet tjäna in över 1 miljonkronor på bildfärsäljning efter alla utgifter som lön och omkostnader är betalda. Det blir en himla massa bilder det.

Man måste vara lite kritisk till information man hör överallt ;)
 
Visst låter det skumt med 700/2.8, men iof påstod ju killen att han testade beta-gluggar för Nikons räkning, inte borde hans eget företag betala för dem då..
 
tro mig, hadde det varit "betagluggar" som var ute bland fotografer så hadde nog resten av världen vetat om det.

ta bar en så simpel sak som att han talade om det för dig....
 
j3n5 skrev:
Det borde ju absolut inte vara någon omöjlighet att göra, bara omöjlighet att sälja..
Tja, omöjligt att sälja? Varför det?
Jag kan tänka mig många företag i säkerhetsbranschen i dessa tider av terrorhot som gladeligen skulle pröjsa för en sådan glugg....
 
majortom skrev:
Tja, omöjligt att sälja? Varför det?
Jag kan tänka mig många företag i säkerhetsbranschen i dessa tider av terrorhot som gladeligen skulle pröjsa för en sådan glugg....
För jag tror de skulle köpa en 600/4 med telekonverter och höja ISO.. Inte är de intresserade av så skarpa bilder som vi hobbyfotografer..
 
Fast om nu Canon har ett 1200/f4, borde ju Nikon kunna tillverka ett 700/F2.8. Tekniken kan ju inte vara hindret.

Och oavsett kostnad verkar ju nån vilja betala för det om nu Canon gjort ett objektiv som kostar 990.000kr

Men det verkar ju inte finnas nån information ett 700/f2.8 på nätet så det är antagligen ett skämt.
Det måste ju se rätt kul ut med en 25cm frontlins.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.