HeCa skrev:
Hehe superskarpa bilder på ett ansikte på 1000 meters håll det låter lite jobbigt, krävs nog lite mer än 1200mm då
Tror nog allt blir oskarpt på 1000m oavsett optisk kvalitet
!! Kanske fem ggr om året (här i norden) det blir sådana förhållanden att det kan bli i närheten av ok bilder med ett sådant objektiv på ett sådant avstånd..
**
700 f/2,8
Nej det tror jag inte på.
Som ngn skrev så är en 500 f/2,8 mer realistisk men det existerar inte heller det idag.
Jag tror att ett 700 f/2,8 hade vägt mer än 15kg (mer än den beryktade 1200 f/5,6L!) och knappast hanterbart för många fotografer.
Jag tror inte heller att producenten ser så stor vitts i att utveckla ett sådant monster.
Jag tror hellre att ett 500 f/2,8 som torde ha en vikt på typ ca 8kg hade haft en del tillhängare.
Hade det kommit ett 500 f/2,8 med en vikt/bildkvalitet som dagens 600 f/4 så hade jag slagit till!! (Frågan är ju bara priset på en sådan..:/)
Själv så har jag 500 f/4 och saknar f/2,8 många gånger! Med det 300 f/2,8 jag ägde innan så var det skönt att det var ett steg nedbländat när jag körde på f/4. Det betydde att jag pushade den redan suveräna skärpan till en ännu högre nivå. Med mitt 500 f/4 så är jag på dess svagaste optiska prestanda på f/4...(Tråkigt även om det inte är dålig skärpa där, bättre kan det ju alltid få vara!)
Vad gäller vikt så känner jag själv att jag har en slags gräns som ligger mellan dagens 500 f/4 och 600 f/4. Båda går fint att handhålla under bra förhållanden.
En annan nackdel med ett 500 f/2,8 i fält är ju att det är som ett segel i vind. Mitt 500 f/4 är långt bättre än ett 600 f/4 även om också 500,at är ett litet segel.
Realistiskt är nog att det kommer ett 500 2,8 med en vikt på ca 7kg inom inte så väldans lång tid. Jag hoppas på det men är som sagt rädd att det kommer att väga mer än dagens 600 f/4, typ 7+kg. Och då är det nog för stort för många fotografer (inkl mig) som rör sig mycket/flitigt i fält..
Att telet går att handhålla är enligt mig direkt avgörande viktigt!..
Nog svamlat..
MVH Niclas,