ANNONS
Annons

70-300IS oskarp i porträttläge

Produkter
(logga in för att koppla)

Enicar

Aktiv medlem
Har först nu orkat riktigt kolla min glugg jag köpte före jul och jag har samma problem som Scrappy, alltså över 200mm blir stående bilder oskarpa. Klart oacceptabelt. Nån annan med samma problem ?
Hur har Canon löst det åt er? Är det nån idé att gå tillbaka till butiken eller ska man själv kontakta Service?
Många frågor blev det.

Mvh
Pa

Enicar skrev:
Har först nu orkat riktigt kolla min glugg jag köpte före jul och jag har samma problem som Scrappy, alltså över 200mm blir stående bilder oskarpa. Klart oacceptabelt. Nån annan med samma problem ?
Hur har Canon löst det åt er? Är det nån idé att gå tillbaka till butiken eller ska man själv kontakta Service?
Många frågor blev det.

Mvh
Pa

ÄR du säker på att det inte är som det borde så har du rätt att byta till ny produkt eller få det fixat. Lagen har du i ryggen.

Behåll inte en deffekt pryl som du betalat pengar för!

MVH Niclas,

Canon har ingen lösning

Canon har ingen generell lösning på problemet. Jag hade min inne på service 3 ggr och RCC i Mölndal konstaterade att det var fel. De testade sina egna 70-300 i lager och även de var suddiga i porträttläge. Kändes ganska bra eftersom jag blivit hånad här på FS för att inte kunna hantera en IS-glugg. Jag fick pengarna tillbaka för min glugg och hittade en ny felfri.

Canon har skickat ärendet till Japan för utredning och väntar svar inom ett par veckor. Enligt teknikern på RCC kan det hända att man struntar i att agera, att man får acceptera att gluggen har denna defekt. Det tycker jag är oacceptabelt.

De flesta 70-300 är felfria vad jag förstått men ca 30-40 % är defekta, fast många tar ju aldrig bilder i vertikalläge mellan 200-300mm så mörkertalet kan vara stort.

Edit: För att få pengarna tillbaka måste ju affären konstatera att gluggen är defekt, tror att man måste skicka in den på service en gång åtminstone.

Bra att du har plogat lite :)

Hej Johan
Tack för din information. Jag hoppas att jag får byta då om Canon inte har någon lösning. Knatar väl in till Schönherrs imorgon så får vi se vad det blir för reaktion. Undrar hur vana dom är vid att kunderna har synpunkter på Canonoptik.

Lycka till, som sagt lär de ju vilja se att den är defekt innan de byter. Annars kan ju vem som helst som vill ha ett långt "öppet köp" säga att gluggen är defekt och få pengarna åter.

Något förvånat men korrekt mottagande

Nu har jag lämnat min 70-300 i butiken för vidare transport till Canonservice. Måste säga att det hela kanske inte är roligt men intressant ska det bli att se hur det utvecklar sig.
Fråga till Johan M
Hur skiljer sig serienummer mellan den zoom du till slut valde och den första du fick lämna tillbaka?
Du behöver nog inte känna någon stress att svara för jag gissar att mitt ärende kommer att ta tid hos Canon

Mvh
Pa

Re: Något förvånat men korrekt mottagande

Enicar skrev:

Fråga till Johan M
Hur skiljer sig serienummer mellan den zoom du till slut valde och den första du fick lämna tillbaka?

Pa, vart skickades den? Tyvärr kommer du nog få tillbaka gluggen i samma skick, Canon har som sagt ingen lösning. Jag hade min gamla på service 3 ggr utan att de kunde lösa problemet, till slut fick jag pengarna tillbaka.

Tror ej felet är s/n beroende, det finns nog defekta lite här och där...

Trist att ni båda har problem med objektiven. :(

Är det det billigare eller det dyrare (med DO) objektivet som det är problem med?

Vart skickades gluggen?

Hrm, lite pinsamt men jag glömde fråga vart dom skickade den. RCC (vad det nu står för) i Mölndal verkade ju vara rätt ställe för att få en korrekt bedömning.
Min föresats är nog att få möjlighet att köpa en annan inte att få min gamla "fixad".

Svar på Henriks fråga.
Det är den billigare för c:a 5,6 - 6tusen kr.

Pa, det är rätt väg att gå. Testa den när du får den åter och kräv pengarna tillbaka om den fortfarande är defekt.

(sedan kan du beställa 4st på postorder med öppet köp och behålla den bästa ;-))

Jag har tagit några testbilder (300 mm) för att visualisera problemet. Syns tydligast i nedersta vertikala bilden. Inget stativ användes så det kan vara ju rörelseoskärpa som syns, särskilt då jag bara knäppte dessa testbilder, tycker den översta bilden är skarpare i porträttläge.

http://www.noll31.net/70-300/

/Jonas

Nu börjar fighten!!

Blev idag, efter 3 veckor, kl 20. 30 c:a uppringd av en servicetekniker på SCS ( vad nu det är) som förklarar att viss skillnad är det i skärpa mellan horisontal läge och vertikalläge på min glugg.
Men det är helt inom gränsen förklarar han.

Han har testat genom att sätta objektivet i en projektor och projicerar en bild på 3x3m säger han. Mycket av det han sa gick ut på att vi som tror att vi har fel på våra objektiv tittat för mycket på olika forum på nätet.

Jag kan ge honom rätt i en sak, det finns en massa människor som försöker testa men inte fattar vad dom ska var noga med och titta efter.
Men det finns också väldigt många som faktiskt har koll på vad dom gör när dom testar.

Han förklarade också att det var ingen idé att kontakta Canon Svenska för det är bara en säljorganisation utan man får kontakta RCC i Mölndal som anvariga för serviceärenden.
Kan tro att säljarna på Canon är nöjda med den rollfördelningen. Det är bara att sälja på, skiten får nån annan ta.
Vi får väl se hur mycket strul jag står ut med innan jag försöker hitta nån lämplig på Canon som får min glugg uppstoppad nånstans.
Trevlig helg
Pa

Hjälp från butiken utlovad

Nu har jag lugnat ner mig lite.
Blev uppringd i morse från butiken,där jag handlat min glugg, som ville tala om att min optik var på väg tillbaka från service.
När jag förklarade problemet med optiken så sa han som ringde att det var deras uppgift att ta fighten med Canon om nåt var fel. Det känns ju positivt med lite stöd från butiken.

Re: Hjälp från butiken utlovad

Enicar skrev:
När jag förklarade problemet med optiken så sa han som ringde att det var deras uppgift att ta fighten med Canon om nåt var fel. Det känns ju positivt med lite stöd från butiken.

Hej,

Jag har vairt i kontakt med Canon RCC i veckan och de har INGEN lösning på problemet. De väntar fortfarande svar från Canon i Japan (samma story som för 4 veckor sedan). Jag har en kompis som hade samma problem med 70-300. Han begärde att butiken skulle kontakta säljchefen på Canon i Stockholm. Därefter tog det 2 timmar varefter Canon lovade att köpa tillbaka gluggen. Det var samma sak som hände med min första glugg, Canon köpte tillbaka den direkt. Luktar lite skumt tycker jag, som om Canon köper sig fria från sina problem.

Sammanfattningsvis, be butiken kontakta säljchefen och låt dem köpa tillbaka den. Därefter kan du leta upp en felfri, som jag gjorde.

Dom är jättesnälla på CAnon

blev idag uppringd från canon och dom tyckte det var så tråkigt att jag haft problem med min 70-300 så dom erbjöd mig en 70-200 2,8 L IS + en EF - converter i utbyte för ett tillägg på 1.500:-
Bra va !

Re: Dom är jättesnälla på CAnon

Enicar skrev:
blev idag uppringd från canon och dom tyckte det var så tråkigt att jag haft problem med min 70-300 så dom erbjöd mig en 70-200 2,8 L IS + en EF - converter i utbyte för ett tillägg på 1.500:-
Bra va !

Jo, tjena!

Håller med!

Enicar skrev:
Bra va !

Canon är grymma! Ungefär samma sak hände mig för rätt så precis ett år sen. De vet att ha bra service!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar