Annons

6x6

Produkter
(logga in för att koppla)

gbjerne

Aktiv medlem
I lite hjälp behov!

Har påbörjat ett större projekt och skulle behöva ett kvadratiskt format.

Behöver inget exklusivt utan en basic kamera och en normalglugg med hyfsad närgräns.

Gärna beg. och ännu hellre billigt.
Kameran behöver inte ha ljusmätning eller andra finesser.
Kommer användas med SV film.

All hjälp och tips uppskattas.


Hoppas det är någon som trotsar sommarvärmen och har lite ideer.
 
bagagnad Rolliecord från 50-talet ellre senare

Hej

En begagnad Rolliecord från 1950-talet eller senare tror jag Du kan få för under 1000-lappen. Sök på nätet för mer info och för att hitta en begagnad.

Här är en site för mellanformatare 6x6 där finns info om bl.a. Rolliecord. Det finns specialsidor också men jag har inta kvar www adresserna.

http://medfmt.8k.com/

Svante
 
äldre 6x6

Det kryllar ju av dessa i annonser bl.a i tidningen Foto.För övrigt -Photax säljer Seagull,ny, fullt användbar och billig.
 
En Rolleicord är ett utmärkt val. Helst med Xenar-objektiv. En Rolleicord III eller IV bör man kunna hitta under eller kring tusenlappen i någorlunda hyfsat skick.

Ett annat alternativ är en tvåögd Yashica med Yashinon-objektiv.

En ny Seagull avråder jag ifrån. För samma pris, runt 3000-4000 får man en Rolleiflex av mycket bättre kvalitet.
 
Billigt altenativ i 6x6: Holga. Finns att köpa ny för 300-400 bagis. Den har dock begränsat med inställningsmöjligheter, men ska du foto utomhus typ mitt på dan så funkar den utmärkt med 400-film. Närgräns ca. 90 cm. Är bestyckad med ett 60-mm objektiv.
 
Det finns Zeisskameror: Nettar, Signal-Nettar Ikonta m.fl. som du bör kunna få loss under 300:-.
Det är alltså modeller med genomsiktsökare och en liten bälg. Kameran kan fällas ihop vid transport. Formatet var 6 x 6 och de var otroligt populära på 50-talet. Ofta har de Zeiss Tessaroptik. En del av dem tillverkades av Östtyska Zeiss men det har ingen praktisk betydelse för åven de var mycket bra.
Svårigheten med dessa kameror kan vara att de alla (gäller också Rolleikamerorna ) har centralslutare som har en tendens att bli litet tröga på långa tider. Det är inte trasigt egentligen men oljan har beckat igen då kameran ligger oanvänd. Ofta går det att "massera" igång dem, gör många avtryckningar med slutaren på 1/2 - 1 sekund.
Nu vet jag inte givetvis vad ditt projekt går ut på men genomsiktssökaren kan eventuellt vara att föredra eftersom gamla 2-ögda spegelreflexer har en sökare som är mer än lovligt mörk. I princip går det bara att se mittdelen av mattskivan om det inte är strålande solsken.
En del av de kameror jag föreslår ovan har inbyggd avståndsmätare.
Us
 
Sonnaren skrev:
Det finns Zeisskameror: Nettar, Signal-Nettar Ikonta m.fl. som du bör kunna få loss under 300:-.
Det är alltså modeller med genomsiktsökare och en liten bälg.
(klipp)
Nu vet jag inte givetvis vad ditt projekt går ut på men genomsiktssökaren kan eventuellt vara att föredra eftersom gamla 2-ögda spegelreflexer har en sökare som är mer än lovligt mörk. I princip går det bara att se mittdelen av mattskivan om det inte är strålande solsken.
En del av de kameror jag föreslår ovan har inbyggd avståndsmätare.

Fördelen dock med tvåögda spegelreflexkameror när det gäller sökare är att man ser när man ställer in skärpan på mattskivan. Visst, en Rolleicord III har mörkare mattskiva än en Rolleiflex från samma period, eftersom sökaroptiken bara är på f:3,1 jämfört med 2,8 på Rolleiflexen. Men glasmattskivan är finkornig och lätt att fokussera på i övrigt. För tvåögda Rolleis finns det bra närlinser med parallaxutjämning, om man vill ta riktiga närbilder under en meters avstånd.

En bälgkamera med avståndsmätare blir ofta lite dyr, och det gäller att den den mäter rätt. På vissa modeller räcker det att man stöter till kameran eller tappar den för att avståndsmätaren ska bli kass. Agfa Islolette III med Apotar, eller hellre Solinar-optik är en bra kamera. För Zeiss Ikonta med avtåndsmätare får man betala rätt mycket för, och ännu mer för en Super Ikonta.
 
Andertz skrev:
Billigt altenativ i 6x6: Holga. Finns att köpa ny för 300-400 bagis. Den har dock begränsat med inställningsmöjligheter, men ska du foto utomhus typ mitt på dan så funkar den utmärkt med 400-film. Närgräns ca. 90 cm. Är bestyckad med ett 60-mm objektiv.

Men det är ju mest en leksakskamera, som man inte får skarpa bilder med.
 
Många tack för intressant fakta!

Vill att gluggen skall leverera åtminstonde hyfsad skärpa.
Budgeten har en smärtgräns på 3000-3500kr.

Vore mycket tacksam för rekomendationer!
 
rollie...

Med den budgeten tycker jag att Du skall köpa en beg Rollieflex (eller en Rolliecord). Du kommer att få en kamera med mycket hög kvalitet och mycket bra skärpa. Med försättslinser kan du komma riktigt nära. Borde inte vara något problem att hitta ett bra ex. De var nästan standardkameror för fotoamatörer (och pressfotografer) på 50- och 60-talet för de som ville fotografera 6x6 och inte hade råd med Hasselblad och inte ville ha en bälgkamera av typen Nettar.

(Jag har en Nettar också, men skärpan är inte lika bra som på Rolliecorden.)
 
gbjerne skrev:
Vill att gluggen skall leverera åtminstonde hyfsad skärpa.
Budgeten har en smärtgräns på 3000-3500kr.

Jag tittade in på LP-Fotos hemsida och ser att de har en Rolleiflex T med Tessar för 3900 kr. Kameran är visst helgenomgången. Denna kamera har en ljusstark mattskiva. Objektivet är mycket skarp!

De har även en Rolleiflex E i något mer slitet skick, för 3400 kr. Denna modell har den lite mörkare glasmattskivan, men den är mycket finkornig och inte alls svår att ställa in skärpan på. Objektivet är en Schneider Xenotar, som smäller t.o.m lite högre än Tessaren.

Sedan har de en Rolleicord IV, med Xenar-objektiv, som är lika fin som Tessaren. Denna kamera har något mörkare mattskiva, och har ingen självutlösare. Men annars är det både en vacker kameramodell som kan ta exeptionellt fina bilder. För den vill de ha 1500 kr.

Schönherrs Foto har en Rolleicord VB med Xenar-optik i bra skick för 2650 kr. Den här kameran har en ljusstark mattskiva och självutlösare. VB ("fem b") var den sista Rolleicordmodellen som tillverkades.


Skillnaderna mellan Rolleicord och Rolleiflex är att Rolleicorden är ett budgetalternativ och är något långsammare att arbeta med. Men de är kapabla att ta lika bra bilder.

Rolleiflexen har en vev som man drar fram filmen med. Veven spänner automatiskt slutaren.

Rolleicorden har en ratt för filmframdragningen, och slutaren spänner man manuellt med samma spak som man avfyrar den.

Med Rolleiflex kan du ta en bild i sekunden ungefär, medan det tar runt tre sekunder med Rolleicorden.
 
Förresten, några trevliga egenskaper med tvåögda kameror är att man hela tiden ser bilden i sökaren. Det är ju ingen spegel som rör sig. På det sättet slipper man också vibrationer från spegelrörelsen.

Man kan hålla kameran uppochned över huvudet och titta upp i sökaren, och på så vis kunna ta bilder på händelser som annars skulle skymts av människor m.m. vid ett evanemang t.ex. Det var populärt bland reportrar.

Sedan är (syncro) compurslutaren rätt tyst. Det bara klickar till likt ett tick på en äldre väckarklocka. Inget "Klatschuck!" som med hasselblad... En tyst slutare är bra om man tar bilder i smyg. Med kameran på magen, och ett tyst klick, är det knappast någon som märker att man fotograferar.

Man behöver inte ens vara vänd åt det hållet man fotograferar. Bara rikta kameran åt sidan, snegla in i sökaren och fyra av. :)

Inte heller gör det så mycket att kameran "bara" har normaloptik. Det stora negativformatet och skärpan från en Tessar, Xenar, Planar eller Xenotar, är så pass bra att man kan göra fina delförstoringar och på så vis få effekt som med ett kort tele.
 
Har du ingen att låna av i skåne?
Om du inte ska ha den så jäkla länge 1 år eller så, kan jag skicka en Mamiya Från 90-talet, 6x9 med ett normal 90 mm med posten.
Du betalar frakten.
90:an funkar men jag vet inte på en 30:åndedels sekund är jag lite osäker.( Bländare och tid sitter på objektivet)
Den har bälgbakstycke om du vill komma lite närmare. Eller vrida till det s a s.
Kostar inte ett skitt än frakten om du lånar den.
Finns som rätt billiga på begagnatmarknaden.
Svårare att hitta dock.
Jäkligt skarpa bilder.
Kan även skicka 6x6 som man sätter på filmbakstycket så får du fler bilder.
Ja även en tittutlåda man sätter bak för perfekt bildkant.
Mvh/-Anders
 
Mamiya super 23 eller troligen delux.
Och den är från 60-talet inte 90. Förlåt.
Funkar också.
-Anders
 
Senast ändrad:
Anders verkar vara en vänlig prick. :)

Dock är det ju så när man som småbildsfotograf testar 6x6 att man brukar bli fast i det större formatet. Så blev det för mig. Trots att jag har bra småbildskameror fotar jag mycket hellre svartvitt med 6x6. Småbild använder jag nu mest med färgfilm, eftersom jag inte kopierar färg själv, och då är det ju enklare med småbild.
 
Blev inget svar från den ursprunglige frågaren här.
Men däremot är nu kameran bortlånad och skickad till Västerbotten.

Ja, så är det ju Patric, har man prövat en mellanformat och gjort förstoringar..då är man fast.
-Anders
 
Massor med tack för alla tips. Och ett jätte tack till Anders för sitt fina erbjudande.
Tappade nästan hakan :)

Har dok haft lite tur och kommer att låna en H-bladare (modell äldre) för mitt lilla projekt.

Är dock även på jakt efter en "egen"så om ni hittar något hade det upskattats.

/ Gustaf
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.