Annons

6 nya objektiv till Sony på PMA2009

Produkter
(logga in för att koppla)
Härligt...roligt o se att dom satsar både på ff och aps-c objektiv.
28-75 till ff är väl troligtvis en "brandad" Tamron 28-70 vilket inte är helt fel som ett billigare alt till Zeiss 24-70 för dom som behöver det omfånget...dock måste nog objektivet ligga i samma prisklass som Tamron 28-70 om det visar sig vara en "brandad" sådan alt erbjuda något utöver vad Tamronen erbjuder om den visar sig vara betydligt dyrare än Tamronen annars kanske den blir svårsåld.

Telet är verkligen intressant...vad kan det röra sig om för brännvidd??
 
Det ospecificerade telet ser ut att vara ett 400/4. Frontlinsen ser ut vara något större än Minolta 400/4,5 men det kan vara ett 4,5 också. Vi får nog snart svar på denna "hemlighet".
 
äntligen kommer ett 50mm (pjuuh, mitt minolta 50 1.7 har precis gått sönder) hoppas det är samma byggkvalité som minoltas bara.. varför inte kopiera den rakt av?..
 
Tror att Sony vill börja på sin egen line-up nu istället för att producera kopior av Minolta, det är nog därför dom inte har en ny 50/1.7!

Tror att telet är ett 400/4.5
 
Upplösningen i kamerahusen börjar springa ifrån flera av de gamla billigare objektiven så det känns klart vettigt att byta ut kitzoomen och även komma med uppdaterad motsvarighet till Minolta 50mm f1.7.

Verkar som om Sony vill ge A900an en ny ovanligt kompetent, billigare kitglugg (förutsätter att den är klart billigare än Zeiss 24 - 70 f2.8). Många hade ju förutspått en ny 24 - 105mm precis som den billiga kitgluggen hos Canon, men många Canonister verkar ju köpa den gluggen främst för att de inte har råd med 24 - 70mm f2.8 när de köper FF-hus.

Ska bli spännande att se när supertelet kommer, och till vilket pris. Sony kanske tajmar det med släpp av något mer sportorienterat kamerahus senare i år.
 
Senast ändrad:
28-75:an borde ju som sagt vara den redan utsökta Minolta/Tamron gluggen med en viss Sony-modifiering.
 
Upplösningen i kamerahusen börjar springa ifrån flera av de gamla billigare objektiven så det känns klart vettigt att byta ut kitzoomen och även komma med uppdaterad motsvarighet till Minolta 50mm f1.7.

Verkar som om Sony vill ge A900an en ny ovanligt kompetent, billigare kitglugg (förutsätter att den är klart billigare än Zeiss 24 - 70 f2.8). Många hade ju förutspått en ny 24 - 105mm precis som den billiga kitgluggen hos Canon, men många Canonister verkar ju köpa den gluggen främst för att de inte har råd med 24 - 70mm f2.8 när de köper FF-hus.

Ska bli spännande att se när supertelet kommer, och till vilket pris. Sony kanske tajmar det med släpp av något mer sportorienterat kamerahus senare i år.

Håller med dig Will..lite synd bara att den "uppdaterade" 50mm är gjord för aps-c o inte ff.

Nog är det så men jag tror även många hellre hade sett att det kom en motsvarighet till Canons 24-105 istället för en "brandad" 28-70.

Telet är ju riktigt intressant om det nu är ett 400/f5,6 alt f4,5...bara prissättningen ligger på rimlig nivå(runt samma prisklass som Canons 400/f5,6 om det visar sig vara ett 400/f5,6) så tror jag detta blir kan blir en riktig storsäljare.
 
Det sitter en faslig massa knappar på bamse-tele-gluggen, det kan väl inte vara så att Sony kompletterar husets antiskak med en dito i objektivet? Vad skulle det annars kunna vara?
 
Det sitter en faslig massa knappar på bamse-tele-gluggen, det kan väl inte vara så att Sony kompletterar husets antiskak med en dito i objektivet? Vad skulle det annars kunna vara?

Är väl samma antal/uppsättning knappar/switchar som på Sonys fasta 300?? Vet dock inte vad alla har för funktion.
 
Apc

Hej
Jag tycker de ser lite små och plastiga ut både 50 mm vanligt och macro. Kan det vara en konvetering från vectis. Fanns det inte både 50 mm och 50 mm macro. Var det 50 mm 1.8 ??
//Rikard
 
Nej det tror jag verkligen inte, de är från botten utvecklade till systemkameror!
Det där med plastiga...alla objektiv i denna klass är "plastiga"!
 
Hej
Jag tycker de ser lite små och plastiga ut både 50 mm vanligt och macro. Kan det vara en konvetering från vectis. Fanns det inte både 50 mm och 50 mm macro. Var det 50 mm 1.8 ??
//Rikard

Japp visst är dom plastiga...bajonettfattningen är också i plast på samtliga objektiv utom på 28-75an och telet.

Det trista är väl annars att mycket av det Sony visade upp i objektivmontrana endast rör sig om prototyper och man inte alls vet när/eller om dom kan tänkas dyka upp i affär.


Saxat från dpreview:

Sony stresses that these are only intended to demonstrate the possibilities of the lens system, rather than representing models that will definitely be launched.
 
Senast ändrad:
Nej det tror jag verkligen inte, de är från botten utvecklade till systemkameror!
Det där med plastiga...alla objektiv i denna klass är "plastiga"!

De plastiga objektiven behövs. Både Canon & Nikon har billiga och plastiga (ca 1000kr) 50/1.8:eek:r i sortimentet. Minoltas 50/1.7 är visserligen solid men den skulle knappast gå att sälja för under 1000-lappen idag. Ett plastigt & billigt 50/1.7 kompletteras prima av den finfina 50/1.4:an
 
Såklart, kostnaden att tillverka dom blir lägre och jag själv har inget emot det, mycket mindre vikt blir det ju också!

Minolta´s 50/1,7 finns visst att köpa under 1000-lappen, poppar upp lite då och då på Ebay av sånna som inte vet värdet på det!

För det mesta ligger objektivet stadigt på 1100kr på Ebay!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.