Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Suddiga bilder Canon 50d (Hjälp)

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan vara jag som misstolkade det, hur som helst så har inte kamerahuset konfirmerat fokus på samtliga bilder utom sista på cykelåkaren. Vad har du för AF inställning?

Okej det va underligt. Jag kör mest med AI servo och kör med tumfokus.

Jag har tänkt fota lite jpeg idag och se hur resultatet blir då.

Jag är väldigt tacksam för all hjälp jag har fått hittills. Guld värt.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Om du tar några kort med 1100:an i jpg och skriver upp hur jpg inställningen är på denna (uppskärpning färg osv) på ett föremål. Sedan tar du 50:an och ställer in den på jpg med samma inställningar som var på 1100:an och fotograferar samma föremål på samma avstånd och lika inställningar och laddar upp bilderna här. Och att du har samma iso tal fokus osv.
/Robban
 
Om du tar några kort med 1100:an i jpg och skriver upp hur jpg inställningen är på denna (uppskärpning färg osv) på ett föremål. Sedan tar du 50:an och ställer in den på jpg med samma inställningar som var på 1100:an och fotograferar samma föremål på samma avstånd och lika inställningar och laddar upp bilderna här. Och att du har samma iso tal fokus osv.
/Robban

Det va ett bra tips. Jag ska låna gamla kameran ikväll och göra som du säger. Återkommer med bilder.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Nu har jag testat mitt 300mm f4 L på både min 50d och min 1100d.

Har använt samma inställningar, dvs Jpeg, samma bildstil med exakt samma inställning på skärpa m,m. Stadigt stativ användes.

Ljuset var dock inte det bästa, därav slutartiderna.

Vad säger ni? är jag dum eller är det skillnad i skärpa?

Här har ni bilderna :

https://www.dropbox.com/sh/ak3uv3xgop32csp/uoCvx3KAsG
 
Jag märker att fokuseringsplanet inte ligger på samma djup hos 50D och 1100D på dina testbilder. (50D ligger lite närmare objektivet). Det gör det lite svårt att bedöma bilderna.
På de testbilder du visar så är det bättre skärpa hos 1100D, men med samma objektiv så bör det inte vara någon direkt skillnad.

Viktigt när du testar är att testa i så optimala förhållande som möjligt. Ös på med ljus på det du fotograferar med lampor/blixtar/ficklampor så att du kan hålla så kort slutartid och lågt ISO som möjligt. Alternativt, prova testa med din 50 f/1.8 istället, då får du in mycket mer ljus och kan hålla kortare slutartid samt lägre ISO.

Har du provat att fabriksåterställa kamerahuset i fall att föregående ägaren gjort någon konstig inställning?

Ladda gärna upp råfilerna på dina blomtester med, kamerahusen behandlar jpg konverteringen olika varpå det inte är riktigt rättvist att jämföra där.
 
Ingen egen erfarenhet av en 50D men en bekant har liknande problem med sitt hus och jämfört med sin 40D som oftast sätter skärpan klockrent. Nu köpte han en ny 5Dmk2 också och misstänker att 50D numera kommer till att ligga i träda mestadels. Har som snabbast kikat på de bilder som han tagit och helt klart verkar det något fel med 50D-huset han har?

//R
 
Tack försvar. Jag är dock helt hundra på att det inte rör sig om rörelseoskärpa eller skakningsoskärpa då jag nästan alltid fotar i 1/1600 sekund eller snabbare. Dessutom kör jag med stativ för det mesta.

Men jag har tänkt i samma banor jag med faktiskt.

Nästan alltid stativ och en 1/1600-del eller kortare! Vad fotar du egentligen som kräver detta?
 
Nästan alltid stativ och en 1/1600-del eller kortare! Vad fotar du egentligen som kräver detta?

Jag fotograferar för det mesta fåglar så jag gillat snabba slutartider. Sen blir det mycket väntan så stativ är rätt skönt att ha så man slipper hålla i kameran hela tiden :)

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 
Jag har nog läst problemet. Jag gjorde en total återställning av kameran, testade en kompis objektiv och jämförde bilderna med bilderna från hans 7D och de va väldigt lika och skärpan va lika som på 7D;n.

Här har ni en behandlar råfil.

Jag för tacka så hemskt mycket för all hjälp jag har för. Det var guld värt.

Sent from my Nexus 4 using Tapatalk 2
 

Bilagor

  • uploadfromtaptalk1370526133897.jpg
    uploadfromtaptalk1370526133897.jpg
    11.5 KB · Visningar: 225
  • uploadfromtaptalk1370526147635.jpg
    uploadfromtaptalk1370526147635.jpg
    21.5 KB · Visningar: 231
  • uploadfromtaptalk1370526169640.jpg
    uploadfromtaptalk1370526169640.jpg
    13.3 KB · Visningar: 226
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.