Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: kul läsning

Yupiteru skrev:
I nuläget vet inget av oss ett dyft om vad Canon planerar. Däremot vet vi att det de visat det senaste året varit nästan pinsamt fattigt.
EOS-1DIII, EOS-1DsIII, EOS 40D, EOS 450D. Pinsamt fattigt? Alla dessa kameror är utmärkta och mycket kompetenta i sitt segment, men ingen av dem är förstås någon revolution, vilket mycket beror på att Canon länge har hållit en hög nivå på sina kameror.

Man tycks leva mycket på sitt namn och rykte, jag undrar hur länge canon klarar av att göra det?
Ja, det gör Canon utan tvekan. De lever nog på ryktet så länge det lönar sig. Sen får de väl kavla upp ärmarna igen.
 
sundis73 skrev:
Canon saknar ju verkligen en semiproffskamera i 20.000:- kronorsklassen.
Det är väl inte priset som är den viktigaste egenskapen hos en kamera? Vad är det för slags kamera du saknar i Canons sortiment (utan att bry dig om priset)?

Tror det finns tillräckligt många entusiaster som låter bli att köpa ef-s bara för att de någon gång kanske vill uppgradera till ett annat format.
Kanske, kanske inte. En kamera med APS-C-sensor har en viss fördel vid fotografering med teleobjektiv så jag lär nog behålla min även om jag någon gång i framtiden kompletterar med en digital småbildskamera.
 
Pall skrev:
...samt ett hus som inte känns som gamla 20D. Det motsvarar inte prislappen.
det kan jag hålla med om. men samtidigt så kan inte Canon göra huset för robust och vädertätat för då finns ingen anledning för någon, att köpa 1Ds Mark III för 76000 kr. Man får ett mindre lättare brusfriare hus med vädertätning och FF för under halva priset jämfört med 1D. Det vore nästan att skjuta sig själv i foten.
 
Vädertätning

Det här med vädertätning efterfrågas ofta och man jämför ofta med Nikon D300 som är vädertätad. En sak jag måste fråga är, hur många gånger har ni varit ute i sådant väder att era nuvarande icke vädertätade kameror inte pallat med längre? Jag är övertygad att det så klart finns tillfällen men ibland verkar det som om det efterfrågas mest för att andra har det.

Men det kanske är så enkelt att jag själv ger upp mycket tidigare än vad min kamera gör och därför blir det inga problem för min del!
 
Re: Vädertätning

jonasandersson skrev:
Det här med vädertätning efterfrågas ofta och man jämför ofta med Nikon D300 som är vädertätad. En sak jag måste fråga är, hur många gånger har ni varit ute i sådant väder att era nuvarande icke vädertätade kameror inte pallat med längre? Jag är övertygad att det så klart finns tillfällen men ibland verkar det som om det efterfrågas mest för att andra har det.

Men det kanske är så enkelt att jag själv ger upp mycket tidigare än vad min kamera gör och därför blir det inga problem för min del!
Hej Jonas. Vädertätning beror inte enbart på regn.
Det finns många andra orsaker som gör vädertätning mycket värdefullt. Som ex. när kameran befinner sig i fuktiga klimat, stänger ute havssalt liksom väldigt fin sand i luften(fotbollsmatcher på torra) grusplaner, kondenser och andra saker jag inte kommer på just nu.
Mvh Thomas
 
Re: Re: Vädertätning

solvargen skrev:
Hej Jonas. Vädertätning beror inte enbart på regn.
Det finns många andra orsaker som gör vädertätning mycket värdefullt. Som ex. när kameran befinner sig i fuktiga klimat, stänger ute havssalt liksom väldigt fin sand i luften(fotbollsmatcher på torra) grusplaner, kondenser och andra saker jag inte kommer på just nu.
Mvh Thomas

Så sant men frågan kvarstår ändå. Är det många som fått problem på grund av detta?
 
Jag vet några men i det stora hela klarar sig nog de flesta undan problemen men skulle det uppstå problem tror jag knappast garantin täcker skadorna..inte ens på 40D antar jag men det kan säkerligen en annan person aktiv i denna tråden tala om.
Mvh Thomas
 
De flesta kameror står pall för en hel del. Det fina dock med vädertätade hus är den trygghet man själv känner. Att inte behöva skydda kameran så till den grad att det påverkar friheten i fotograferandet när det blir regn o rusk, eller när man är på torra grusplaner. För yrkesmannen kan det vara livsviktigt och i långa loppet en ekonomisk faktor med kamerahus som tål tuffa tag.
 
ESS skrev:
Du skämtar va?
Tycker det ligger något i det att Canon 16-35mm 2,8 är mer användbart eftersom zoom-omfånget är större.
Om det sedan är ett sämre objektiv skärpemässigt är en annan sak jämfört med Nikon 14-24mm 2,8 Mvh Thomas
 
PMD skrev:
Det är väl inte priset som är den viktigaste egenskapen hos en kamera? Vad är det för slags kamera du saknar i Canons sortiment (utan att bry dig om priset)?

Nej priset är kanske inte viktigast men väldigt viktigt.
Steget mellan knappt 11.000:- för 40D och 36.000:- för 1d mk3 är ju ganska stort ekonomiskt.
I alla fall för mig som har foto som hobby och inte tjänar pengar på mitt fotande.

Nu räknar jag inte med 5D då priset sjunkit mycket eftersom den funnits länge på marknaden.
För min personliga del känner jag det inte motiverat att byta ut min 30D mot en 5D trots att jag skulle vilja ta ett steg upp.

En semiproffskamera i prisklassen någonstans mitt emellan 40D och 1D är ju ganska klokt.

Sen har ju iof Nikon ett stort prisglapp mellan D300 och D3.
 
paul innergård skrev:
det kan jag hålla med om. men samtidigt så kan inte Canon göra huset för robust och vädertätat för då finns ingen anledning för någon, att köpa 1Ds Mark III för 76000 kr. Man får ett mindre lättare brusfriare hus med vädertätning och FF för under halva priset jämfört med 1D. Det vore nästan att skjuta sig själv i foten.

Dock kan Nikon med D300 bygga ett hus som har de egenskper vi saknar i ett Canondito (jmf 40D, 5D). Visserligen inte med FF men med hög upplösning och lågt brus. Dessutom är, som någon skriver här, inte alla intresserade av FF. Speciellt inte om man vill komma åt längre brännvidd. Bra vidvinklar finns numer också att tillgå för APS-C. Eftersom FF fortfarande är kostsamt behöver Canon ytterligare en modell med APS-C som innehåller det som D300 gör (eller en ny 40D).
 
Nya rykten på Northlight Images:
  • 15.3 MP full frame CMOS sensor (vastly improved light-gathering capacity per pixel: improved micro lenses; miniaturized micro circuitry; enhanced signal/noise ratio)
  • Weather sealing same as 1Ds Mark III
  • Dual Digic III with all-new "CXR" NR system reported to best 3rd party NR software. Available as a C.F with 4 levels of customizable parameters.
  • 14 bit A/D conversion
  • ISO 12800 (C.F. up to 25600)
  • Reported 1 2/3 stop sensitivity improvement
  • All-new 29-point TTL CMOS sensor with 12 cross-type for F/2.8 or faster lens (35% faster than 40D)
  • Micro lens fine adjustment for up to 14 lenses
  • 300,000 exposure shutter durability
  • 6.0 / 3.0 fps
  • 3.0" LCD 922,000 pixels
  • EOS Integrated Cleaning System
  • Live View (improved from 450D; latest generation)
  • 6/3 fps continuous shooting for up to 68 frames
  • MSRP $3499, available June 2

Själv tror jag att denna spec är för bra för att vara sann...

-- Nicke
 
nikitin skrev:
Nya rykten på Northlight Images:
  • 15.3 MP full frame CMOS sensor (vastly improved light-gathering capacity per pixel: improved micro lenses; miniaturized micro circuitry; enhanced signal/noise ratio)
  • Weather sealing same as 1Ds Mark III
  • Dual Digic III with all-new "CXR" NR system reported to best 3rd party NR software. Available as a C.F with 4 levels of customizable parameters.
  • 14 bit A/D conversion
  • ISO 12800 (C.F. up to 25600)
  • Reported 1 2/3 stop sensitivity improvement
  • All-new 29-point TTL CMOS sensor with 12 cross-type for F/2.8 or faster lens (35% faster than 40D)
  • Micro lens fine adjustment for up to 14 lenses
  • 300,000 exposure shutter durability
  • 6.0 / 3.0 fps
  • 3.0" LCD 922,000 pixels
  • EOS Integrated Cleaning System
  • Live View (improved from 450D; latest generation)
  • 6/3 fps continuous shooting for up to 68 frames
  • MSRP $3499, available June 2

Själv tror jag att denna spec är för bra för att vara sann...

-- Nicke
Håller med. Att den skulle vara vädertätad i paritet med nya 1D-modellerna ställer jag mig tveksam till. Med de specarna till det priset borde priset på 1Ds Mark III sänkas till typ 50000. Mer än så är inte de extra pixlarna värda.
 
Pall skrev:
[...] behöver Canon ytterligare en modell med APS-C som innehåller det som D300 gör (eller en ny 40D).
Nej, Canon och Nikon tycks snarare inte vilja konkurrera direkt med varandra. Titta på deras respektive kamerauppsättning och notera att ingen av dem konkurrerar i samma prisklass.
 
Jo det vet jag också, men för att behålla mig som Canonanvändare behövs en kamera som motsvarar mina behov. Om inte övergår man till ett annat märke. Vilket jag personligen överväger. Att köpa en ny 5DmkII bara föra att få FF och därmed betala 30 000 kr, kanske känns bra för en del men inte för mig
 
Pall skrev:
Jo det vet jag också, men för att behålla mig som Canonanvändare behövs en kamera som motsvarar mina behov. Om inte övergår man till ett annat märke. Vilket jag personligen överväger. Att köpa en ny 5DmkII bara föra att få FF och därmed betala 30 000 kr, kanske känns bra för en del men inte för mig

Vad finns då i D300 som du saknar i 40D för ditt bildskapande? Knappast lågt brus, snabb AF, exakt mätning, bra lcd-skärm, bra LiveViev, enkla och snabbt åtkomliga konfigureringsmöjligheter, bra vädertätning, snabb fps, optik, blixtar, teknisk bildkvalitet, stor buffer, fin sökare o.s.v...

Tillbaka till 5D. Jag skulle bli väldigt glad om nya 5D blir en exakt kopia av 40D men med större sensor för 20000:-. Den skulle tillsammans med min 40D tillfredställa mina behov för lång tid framåt. 30000:- däremot får mej att tveka och troligtvis välja den gamla 5D.

/Leif
 
elbe skrev:
Vad finns då i D300 som du saknar i 40D för ditt bildskapande? Knappast lågt brus, snabb AF, exakt mätning, bra lcd-skärm, bra LiveViev, enkla och snabbt åtkomliga konfigureringsmöjligheter, bra vädertätning, snabb fps, optik, blixtar, teknisk bildkvalitet, stor buffer, fin sökare o.s.v...

Tillbaka till 5D. Jag skulle bli väldigt glad om nya 5D blir en exakt kopia av 40D men med större sensor för 20000:-. Den skulle tillsammans med min 40D tillfredställa mina behov för lång tid framåt. 30000:- däremot får mej att tveka och troligtvis välja den gamla 5D.

/Leif
Men tänk om de 30000 ger dig möjlighet att fota på iso 6400 med samma resultat som iso 1600 ger med den gamla 5D. För mig skulle det nog kunna vara värt 30000. Hoppas de inte skjuter iväg upplösningen på bekostnad av brusnivåerna. Jag ämnar skippa blixten för all evighet o framtid när det blir dags att ersätta Mark III.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.