Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
billextreme skrev:
Så de extra tusen lapparna du betalar för Nikon objektivet lägger jag hellre på en fast 14mm f/2.8L II USM som är ljusår bättre på alla punkter.
På Cyberphoto skiljer det 210 kr mellan Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED och Canon EF 16-35/2,8 L USM II. Till Nikon-objektivets fördel.
 
Självklart tror man fel då och det var det jag menade. Därimot så spelar ergonomin en viss roll för trivs man inte med sin kamera så går det ju ut över fotograferingen. Men det förutsätter ju att man aldrig varit nöjd med kameran man har och då har man ju köpt fel kamera.
 
Nikon har idag en mycket fin rad av objektiv från 14mm till 400mm.
14-24 24-70 70-200 200-400.
Jag har inte själv provat eller testat 200-400mm men enligt en kollega på Scanpix så är den zoomen otroligt bra rakt över.
Mikael
 
PMD skrev:
På Cyberphoto skiljer det 210 kr mellan Nikon AF-S 14-24/2,8 G ED och Canon EF 16-35/2,8 L USM II. Till Nikon-objektivets fördel.
Och 6100kr billigare än Canons supervidvinkel 14mm/2,8 mk2.

Personligen önskar jag att Nikon förtsatte och hottade upp det redan nu legendariska 17-35/2.8 då har mer nytta av detta objektiv än 14-24.

Mikael
 
Tänk vad olika tester på samma objektiv kan skilja! Man kan tydligen styra utgången av testen helt och hållet hur man vill. Hmmm... inte såå bra.

Nåväl, Nikons 14-24mm/2.8 är tydligen så bra så det räcker till. Jag själv använder sällan vidvinkel under 18mm, men desto mer mellan 24mm och 35mm. Men tydligen är det vidvinkel objektiv under 18mm som används mest av allt (?)

mvh
/B
 
Nikons 14-24 lär väl vara det bästa som gjorts hittills på vidvinkelsidan. Jag tror dock att storlek o vikt skrämmer ganska så många. Speciellt med tanke på det något snäva användningsområdet.

Jag tycker Canons 24-70 2,8 är lite väl stor och tung. Men dess breda användningsområde ursäktar de negativa faktorerna till viss del. Bäst hade naturligtvis varit om man kunnat strippa vikten ca 300 gram. Jag gillar storlek och vikt på Canons 16-35 och 24-105. De bägge gluggarna balanserar perfekt på en 1D.
 
Jag har inget emot teknisk utveckling och tycker det är bra att man pressar tillverkarna till bättre produkter.
Å andra sidan undrar jag om vi jagar teknisk prestanda utan gräns.
Redan idag kan vi printa en A4 från en kompakt kamera som en medelsvensson tycker är fantastisk.
Kommer han nånsin se en skillnad på det och en bild tagen med ett objektiv som kostar 10 gånger vad kompaktkameran kostar.
Jagar vi prestanda bara för prestandans skull?
Blir en bil bättre för att den klarar 400 km/t istället för bara 300/km/t?
Inte ens på autobahn kan man köra så fort.
Min fru brukar förresten vakna vid dryga 220 och säga att jag fär lugna ner mig.
Kanske skulle vi också vara nöjda med gluggar som gav skärpa från hörn till hörn.
 
Senast ändrad:
Flash Gordon skrev:
Jag har inget emot teknisk utveckling och tycker det är bra att man pressar tillverkarna till bättre produkter.
Å andra sidan undrar jag om vi jagar teknisk prestanda utan gräns.
Redan idag kan vi printa en A4 från en kompakt kamera som en medelsvensonsson tycker är fantastisk.
Kommer han nånsin se en skillnad på det och en bild tagen med ett objektiv som kostar 10 gånger vad kompaktkemeran kostar.
Jagar vi prestanda bara för prestandans skull?
Blir en bil bättre för att den klarar 400 km/t istället för bara 300/km/t?
Inte ens på autobahn kan man köra så fort.
Min fru brukar förresten vakbna vid dryga 220 och säga att jag fär lugna ner mig.
det är väl lite olika vad man eftersträvar. Personligen tycker inte jag att ex Nikons o Sonys nya diplayer är värda att betala massa extra för. Men kan man släppa en kamera som ger riktigt bra bildresultat vid iso 6400 så tycker jag att det vore värdefullt. Då skulle jag skippa blixten som jag för det msta ser som ett nödvändigt ont. Dessutom känns det som om den tekniken redan finns bara man tonar ner pixelhysterin.
 
Nu svarade jag nog mer på inläggen om bästa upplösning och inte om generell kamerautveckling. Vad gäller det skulle jag gärna se bättre dynamiskt omfång.
Tycker ofta det lyser rött både i skuggor och högdagrar.
 
billextreme skrev:
Tänk vad olika tester på samma objektiv kan skilja! Man kan tydligen styra utgången av testen helt och hållet hur man vill. Hmmm... inte såå bra.

Nåväl, Nikons 14-24mm/2.8 är tydligen så bra så det räcker till. Jag själv använder sällan vidvinkel under 18mm, men desto mer mellan 24mm och 35mm. Men tydligen är det vidvinkel objektiv under 18mm som används mest av allt (?)

mvh
/B

Du menar att 16-9 skulle vara biaz ?
Styrt utgången av testen?????
Ursäkta uttrycket, vad är detta för skitsnack, du fäller generella omdömen utan att själv ha testat det ena eller andra vad jag förstår.
CITAT Så de extra tusen lapparna du betalar för Nikon objektivet lägger jag hellre på en fast 14mm f/2.8L II USM som är ljusår bättre på alla punkter. SLUT Citat.

Foto med MTF test,Photozone med Imatest har tillsammans med mina egna iaktagelser när vi testade objektivet och jämförde det mot 16-35 verifierat hur bra det är .Att sedan Nikons 14-24 är bättre än ett fast 14mm från Canon , är ganska så genant för just Canon med tanke på priset.
Mikael
 
Senast ändrad:
Mikael,

Jag berättar en sanning, att den sen inte passar just dig är en helt annan sak. Ja, det går att styra utgången på en test om man nu vill det. Det är ganska lätt fixat dessutom, och förekommer relativt ofta när man vill marknadsföra något. (det gäller naturligtvis inta bara inom fotografin)

Jag har testat och kört allt Canon upp till 400mm. Däremot väldigt lite Nikon där jag försöker hitta svar via internet och div. publikationer. Med mycket varierat resultat, tyvärr. (nästa vecka får vi in en D3a på jobbet, ska se om jag kan få testa den tillsammans med 14-24mm också)

Kul att du tycker om Nikon. Själv är jag såld på snabba, fasta gluggar, vilket dagens användare av Nikon antagligen inte är.

En fråga: vilket zoom omfång tycker du är viktigast att ha tillgång till? 14-16mm eller 24-35mm?

mvh
/B
 
billextreme skrev:
Mikael,

Jag berättar en sanning, att den sen inte passar just dig är en helt annan sak. Ja, det går att styra utgången på en test om man nu vill det. Det är ganska lätt fixat dessutom, och förekommer relativt ofta när man vill marknadsföra något. (det gäller naturligtvis inta bara inom fotografin)

Jag har testat och kört allt Canon upp till 400mm. Däremot väldigt lite Nikon där jag försöker hitta svar via internet och div. publikationer. Med mycket varierat resultat, tyvärr. (nästa vecka får vi in en D3a på jobbet, ska se om jag kan få testa den tillsammans med 14-24mm också)

Kul att du tycker om Nikon. Själv är jag såld på snabba, fasta gluggar, vilket dagens användare av Nikon antagligen inte är.

En fråga: vilket zoom omfång tycker du är viktigast att ha tillgång till? 14-16mm eller 24-35mm?

mvh
/B
Ja, skall bli intressant att få höra en utomståendes omdöme om Nikon D3 tillsammans med 14-24mm 2,8. När kan detta förväntas??
Mvh Thomas
 
billextreme skrev:
Tänk vad olika tester på samma objektiv kan skilja! Man kan tydligen styra utgången av testen helt och hållet hur man vill. Hmmm... inte såå bra.
Har du sett något test som visar att Canon EF 16-35/2.8 II är bättre överlag än Nikon 14-24/2.8?
 
billextreme skrev:
Mikael,

Jag berättar en sanning, att den sen inte passar just dig är en helt annan sak. Ja, det går att styra utgången på en test om man nu vill det. Det är ganska lätt fixat dessutom, och förekommer relativt ofta när man vill marknadsföra något. (det gäller naturligtvis inta bara inom fotografin)

Jag har testat och kört allt Canon upp till 400mm. Däremot väldigt lite Nikon där jag försöker hitta svar via internet och div. publikationer. Med mycket varierat resultat, tyvärr. (nästa vecka får vi in en D3a på jobbet, ska se om jag kan få testa den tillsammans med 14-24mm också)

Kul att du tycker om Nikon. Själv är jag såld på snabba, fasta gluggar, vilket dagens användare av Nikon antagligen inte är.

En fråga: vilket zoom omfång tycker du är viktigast att ha tillgång till? 14-16mm eller 24-35mm?

mvh
/B

Härligt med personer som dig Bill som med självklarhet kan deklarera omdömmen och sanningar utan att ha någon erfarenhet eller kunskap om exv Nikons 14-24 återgivning.Ej heller ta del av andras testerfarenhet utan att misstänkliggöra eller smutskasta förfarandet.
Gäller detta exv också Fotos MTF test som genomförs på Hasseblads anläggning i Göteborg och visar som visar enastående värden för 14-24 och sämre värden för exv 16-35mk2 och att den inte skiljer sig från MK1 vad det gäller mätresultat
Mikael
 
Senast ändrad:
Att byta märke är inget man gör varje dag. Det för med sig ganska mycket krångel och ekonomiska förluster. Alla objektiv och tillbehör behöver bytas. Därför vill man vara säker innan ett byte sker. Bl a genom att höra om andras erfarenheter och åsikter här på fotosidan. Canon har ingen kamera med D300 spec (och som många vill åt). Den skall inte jämföras med varken 40D eller 5D funktions eller prismässigt. Men om nu någon här tycker att det hotas och gnälls för mycket, kan väl vissa forum stängas.
 
billextreme skrev:
Jag berättar en sanning, att den sen inte passar just dig är en helt annan sak. Ja, det går att styra utgången på en test om man nu vill det. Det är ganska lätt fixat dessutom, och förekommer relativt ofta när man vill marknadsföra något.
Möjligen berättar du en "sanning", så som du upplever den. Vad jag sett, så finns de t *inget* test eller liknande som ens antyder att 16-35MkII är ens i närheten av 14-24 i prestanda. Har du sett ett sådant test, så hänvisa oss gärna, för det hade varit intressant att läsa. Alla tester jag sett av 16-35MkII har omdömen av typen "inte bättre än MkI", "behöver bländas ned", "vi testade också ett andra ex för att vara säkra på vad vi såg", osv -- medan *varenda* test och uppmätningar jag sett av 14-24, formligen svämmat över av superlativer. Är alla dessa test och mätningar "styrda"?

Om du t.ex. tittar på MTF-kurvorna för 14-24 på Photozone, så kanske du förstår hur unikt objektivet är. Vi har här en kraftig vidvinkelzoom på f2,8 som uppvisar "extreme resolution" på *alla* bländare mellan 2,8 och 8 -- från bildmitt och ända ut i hörnen (dock bara APS-sensor i detta test). Och ändå tycks det vara D200:ans sensor som är begränsande i testet, och inte objektivet. Det är unikt. Särskilt för en f2,8-supervidvinkelzoom.

http://www.photozone.de/Reviews/Nik...4-24mm-f28-g-ed-n-test-report--review?start=1
 
Självklara sanningar vet jag inte om de finns, och med dagen bildbehandlingprogram i och utanför kameran tror jag sanningar om objektiv kan bli överskuggade i vissa sammanhang.

Jag bor och jobbar i Milano, och i jämförelse i två tester från tidningar här nere var det nära "dött-lopp" mellan bildresultatet för dessa gluggar. Där den ena förlora på gungorna tog den igen på karusellerna. Men då det är i Italien så kan testen vara styrd helt o hållet.(testerna var inte gjorda i lab) Jag ska uppriktigt återkomma med mina resultat om vi får in 14-24 tillsammans med D3an.

Pelle har rätt, byta märke gör man inte bara rakt upp och ner, och jag tycker att du é härlig också, Mikael... alltid klara besked uthuggna med kniv och yxa. Ska se om jag kan trycka in lite erfarenhet & kunskap om Nikon oxå, efter 17 år på professionell nivå med Canon, fotolab och kamera verkstad kan det vara dags ;) ...och ja, Jörgen, visst är MTF testen fantastisk.

Inget svar på min tidigare fråga?

mvh
/B
 
Mikael är måhända lite yxig ibland, men han gör egna tester och redovisar dem här, vilket är bra mycket mer än vad de flesta av oss gör. Det tycker jag att vi ska vara tacksamma för och jag hoppas att Mikael inte blir avskräckt från att fortsätta med det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.