Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Men tänk om de 30000 ger dig möjlighet att fota på iso 6400 med samma resultat som iso 1600 ger med den gamla 5D. För mig skulle det nog kunna vara värt 30000. Hoppas de inte skjuter iväg upplösningen på bekostnad av brusnivåerna. Jag ämnar skippa blixten för all evighet o framtid när det blir dags att ersätta Mark III.

Blixten är en gudagåva i vissa sammanhang, men jag fotar oftast på hög iso, så användbart 6400 vore oemotståndligt.
 
Man kan tänka sig att 1D MkIII är den sista kameran med 1,3x-sensor, och i så fall vore det antagligen ett smart drag att göra en uppgraderad 5D med vädertätning och hela klabbet, fast utan vertikalgrepp. Ett pris kring trettio lakan är då plötsligt inte så märkligt. Problemet är väl om man vill ha en snabb kamera, men ett beskuret högfartsläge är ju ingen omöjlighet.
 
paul innergård skrev:
Men tänk om de 30000 ger dig möjlighet att fota på iso 6400 med samma resultat som iso 1600 ger med den gamla 5D. För mig skulle det nog kunna vara värt 30000. Hoppas de inte skjuter iväg upplösningen på bekostnad av brusnivåerna. Jag ämnar skippa blixten för all evighet o framtid när det blir dags att ersätta Mark III.

30000:- får mej att tveka och troligtvis välja den gamla...men jag säger ju aldrig aldrig :)

10000:- för två steg är ändå mycket och vid ISO6400 så är ju katterna redan grå...

Däremot så hoppas jag att Canon fortsätter linjen med sina "ärliga" rå-filer och inte hittar på några tokigheter i kampen om bruset. Jag hoppas även som du att upplösningen inte drar iväg. Den kan gott stanna vid 12 Mpix.

/Leif
 
Makten skrev:
Man kan tänka sig att 1D MkIII är den sista kameran med 1,3x-sensor, och i så fall vore det antagligen ett smart drag att göra en uppgraderad 5D med vädertätning och hela klabbet, fast utan vertikalgrepp. Ett pris kring trettio lakan är då plötsligt inte så märkligt. Problemet är väl om man vill ha en snabb kamera, men ett beskuret högfartsläge är ju ingen omöjlighet.
Om det går åt din förutspådda utveckling måste nästa steg vara att sänka priset på 1Ds Mark III med åtminstone 20 lakan. Tycker personligen att priset på ca 76000 är idiotiskt.
 
Om alla era rykten stämmer...

Hur skulle Canon lyckas motivera någon att lägga 75000 kr på en tegelsten till kamera när man kan köpa en "nästan likadan" för drygt 40000 kr mindre?

Jag tippar att 5D MKII på sin höjd får "nästan vädertätning" som 40D (dvs där enbart batteriluckan, minneskortluckan o blixtskon är tätade... Jag undrar hur Canon tänkte där).

Man kan väl utan att skämmas säga att 1D för 75000 lever på det gamla oemotsagda faktumet att Canon var ensamma på FF-spelplanen, och då gick det också att ta pris därefter. Man undrar när Canon ska anpassa sig till den nya laguppställningen där Canon inte längre är ensamma på FF
 
elbe skrev:
Vad finns då i D300 som du saknar i 40D för ditt bildskapande? Knappast lågt brus, snabb AF, exakt mätning, bra lcd-skärm, bra LiveViev, enkla och snabbt åtkomliga konfigureringsmöjligheter, bra vädertätning, snabb fps, optik, blixtar, teknisk bildkvalitet, stor buffer, fin sökare o.s.v...

/Leif

Har du någonsin jämfört skärmen på 40D med skärmen på D300? Jämfört sökarna? Och "vädertätningen" på 40D ÄR ett skämt jämfört med D300 (eller Pentax...)

Vissa är så märkesbitna att de försvarar även de pinsamma "missarna"
 
Re: Om alla era rykten stämmer...

Yupiteru skrev:
Hur skulle Canon lyckas motivera någon att lägga 75000 kr på en tegelsten till kamera när man kan köpa en "nästan likadan" för drygt 40000 kr mindre?

Jag tippar att 5D MKII på sin höjd får "nästan vädertätning" som 40D (dvs där enbart batteriluckan, minneskortluckan o blixtskon är tätade... Jag undrar hur Canon tänkte där).

Man kan väl utan att skämmas säga att 1D för 75000 lever på det gamla oemotsagda faktumet att Canon var ensamma på FF-spelplanen, och då gick det också att ta pris därefter. Man undrar när Canon ska anpassa sig till den nya laguppställningen där Canon inte längre är ensamma på FF

Folk säger att 5d mark II skulle tävla mot 1ds mark III, men jag tror 1ds markIII tävlar mot mellanformat i 300000kr. klassen. Pixlar baby !
 
Yupiteru skrev:
Har du någonsin jämfört skärmen på 40D med skärmen på D300? Jämfört sökarna? Och "vädertätningen" på 40D ÄR ett skämt jämfört med D300 (eller Pentax...)

Vissa är så märkesbitna att de försvarar även de pinsamma "missarna"


Läs igen och försök förstå vad han menar innan du säger att han försvarar de...
 
mellanformat är mellanformat

"men jag tror 1ds markIII tävlar mot mellanformat i 300000kr. klassen. Pixlar baby !"

B landar du inte äpplen med päron nu?
 
Yupiteru skrev:
Har du någonsin jämfört skärmen på 40D med skärmen på D300? Jämfört sökarna? Och "vädertätningen" på 40D ÄR ett skämt jämfört med D300 (eller Pentax...)

Vissa är så märkesbitna att de försvarar även de pinsamma "missarna"

Som du kanske märkte skrev jag bra, fin, exakt, snabb o.s.v. Inte bäst, finast, exaktast, snabbast o.s.v.

Om skärmen så vet jag att den är mycket bra på 40D, sökaren likaså. Snabb respons och enkel att bedöma fokus och exponering på i LiveView och de gånger jag kollar bilder gör jag det i histogramläget, vilket ger mej svar på de frågor jag ställer.

Vädertätningen är heller inga problem fast jag inte är speciellt rädd om kameran i olika väder. Det är nog mer det objektiv som jag råkar ha på som bestämmer hur mycket jag vill utsätta kameran för och har jag ett vädertätat objektiv på får kameran utstå mer utan problem.

Som sagt 40D är inte bäst på alla fronter men det är en förbannat bra kamera till rätt pris för mina behov. Kanske inte dina behov? Men som tur är så finns det ju några att välja på och nya kommer i en jämn ström för kåta husköpare...

/Leif
 
Re: mellanformat är mellanformat

Yupiteru skrev:
"men jag tror 1ds markIII tävlar mot mellanformat i 300000kr. klassen. Pixlar baby !"

B landar du inte äpplen med päron nu?

nja, tester av Mark III visar jo att den faktiskt kan konkurerra med päron ;-) s står för studio :) 5d är ett reportagekamera.
 
ESS skrev:
Du skämtar va?

Nej, jag skämtar inte. Canons nya 16-35/2.8L är ett mycket bra objektiv, och dessutom så används omfånget mellan 24mm till 35mm läget ungefär 500ggr mer än läget mellan 14mm till 16mm.

Någon bild kvalitéts skillnad på objektiven kan jag inte se på de bilder som presenterats. Så de extra tusen lapparna du betalar för Nikon objektivet lägger jag hellre på en fast 14mm f/2.8L II USM som är ljusår bättre på alla punkter. (om jag nu måste ner på 14mm, vilket jag klarat mig utan än så länge)

mvh
/B

(sorry, ska genast återgå till ämnet :)
 
Vilket fast 14mm är ljusår bättre än Nikons 14-24 ?
Inte canons 14 mm för 22000:-
läs och begrunda http://www.16-9.net/lens_tests/nikon_14_24mm_1/nikon14_24mm_a.html
Har du testat 16-35 mk2 mot 14-24?
Jag har och på en 1dsmk3
Varken tidningen Foto eller jag fann att 16-35mk2 var bättre än det gamla, Foto fick MTF testa 2 st för att vara säkra på det relativt sett dåliga resultatet.
Mikael
 
Senast ändrad:
Robin Gyllander skrev:
Varför måste högfartslägen vara beskurna kan de inte vara "FF" med lägre upplösning?
Det kanske vore möjligt, men vid de tillfällen då väldigt hög bildhastighet behövs så kan jag tänka mig att man också gärna vill ha rätt långt tele, typ vid sportfotografering. Så då är det antagligen bättre med beskuren bild än lägre upplösning från hela sensorn ändå.

paul innergård skrev:
Om det går åt din förutspådda utveckling måste nästa steg vara att sänka priset på 1Ds Mark III med åtminstone 20 lakan. Tycker personligen att priset på ca 76000 är idiotiskt.
Ja, det är väl en fullt möjlig utveckling. Jag har svårt att tro att 1Ds är nämnvärt dyrare att tillverka än Nikon D3. Om vi bortser från höghastighetsproblemet så vore annars Canons produktlinje minst lika heltäckande som Nikons om de hade 450D, 40D, 5D MkII och 1Ds jämfört med D60, D80, D300 och D3. Bara lite annorlunda spridning.
 
elbe skrev:
Vad finns då i D300 som du saknar i 40D för ditt bildskapande? Knappast lågt brus, snabb AF, exakt mätning, bra lcd-skärm, bra LiveViev, enkla och snabbt åtkomliga konfigureringsmöjligheter, bra vädertätning, snabb fps, optik, blixtar, teknisk bildkvalitet, stor buffer, fin sökare o.s.v...

/Leif

Det som bl a saknas är rent subjektivt. Nämnligen känslan och ergonomin. Mycket av det som är bra på 40D är bättre på 300D av det du nämner och det är just det bättre som saknas. Jag vill ha D300 af, den bättre sökaren som visar 100% osv. Det är synd att Canon inte har i en sådan kamera till rimlig peng. Nikon har den och därför funderar jag på att byta. För bildskapandet vill jag ha ett kompetent hus till rätt pris.
 
Betala mer och få mer. Och behöver du mer och klarar dig inte med lite sämre upplösning på skärmen (låter på vissa som att dom aldrig tagit en bra bild genom att eftergranska på "gårdagens" standardupplösning) och lite sämre byggkvalité är det väl bara att byta märke?

Tycker det är väldigt många med Canon som hotar med att byta märke nu för att 40D inte räcker. Vill man byta är det väl tusan bara att byta, finns ingen som hindrar någon från det.

Trivs man inte med kameran man har och känner att det skulle vara roligare att fota med den där andra kameran finns de väl absolut inget att bråka om? Förutom priser och pengar då men det kan man inte ändra på hur mycket man än bölar o skriker för så har ju världen alltid varit.
 
Re: Om alla era rykten stämmer...

Yupiteru skrev:
Jag tippar att 5D MKII på sin höjd får "nästan vädertätning" som 40D (dvs där enbart batteriluckan, minneskortluckan o blixtskon är tätade... Jag undrar hur Canon tänkte där).
Dessa ställen är mest känsliga för damm och fukt så det är helt naturligt att täta lite där.

Man kan väl utan att skämmas säga att 1D för 75000 lever på det gamla oemotsagda faktumet att Canon var ensamma på FF-spelplanen, och då gick det också att ta pris därefter. Man undrar när Canon ska anpassa sig till den nya laguppställningen där Canon inte längre är ensamma på FF
När EOS-1Ds III inte längre säljer bra för det priset så kommer Canon att sänka priset (eller sluta sälja kameran om de inte kan tjäna pengar på den).
 
Yupiteru skrev:
Har du någonsin jämfört skärmen på 40D med skärmen på D300? Jämfört sökarna? Och "vädertätningen" på 40D ÄR ett skämt jämfört med D300 (eller Pentax...)
Har du jämfört vädertätningarna?

Vissa är så märkesbitna att de försvarar även de pinsamma "missarna"
Så sant, så sant. Märkestroheten når ibland oanade höjder ...
 
Patrik Palombo skrev:
Tycker det är väldigt många med Canon som hotar med att byta märke nu för att 40D inte räcker.
Om man tror att ens bilder inte blir bra för att kameran inte räcker till så tror man fel. Eller, ja, det finns kanske ett fåtal fotografer som kan säga så utan dåligt samvete, men för de flesta av oss stämmer det knappast.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.