ANNONS
Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
Så vad kommer nu, och när blir det?

Det kom ingen i Januari fast vi var många som väntade och hoppades på en efterföljare till Canons 5D.

En efterföljare som skulle presenteras i Januari skulle rimligen innehålla följande:

12,7mp<
4½ b/s<
low: ISO 50
High: ISO 6400
övrigt som en 40D
Ev "crop/sport-läge" med 6,3mp och 7b/s, typ.


Nu blev det inte så och Canon har mer tid till att förbättra och lägga till godis på specifikationerna innan efterföljaren, 5D Mk2, presenteras.

SÅ vad bör och kan bli ytterliggare bättre innan den presenteras? Antagligen siktar Canon in sig att stjäla köpare som kanske tänkt sig en Nikon D3. Kommer 5D Mk2 att komma närmare EOS 1D och ev ersätta 1,3 crop modellen för evigt?

/B
 
Re: Så vad kommer nu, och när blir det?

billextreme skrev:


Nu blev det inte så och Canon har mer tid till att förbättra och lägga till godis på specifikationerna innan efterföljaren, 5D Mk2, presenteras.

SÅ vad bör och kan bli ytterliggare bättre innan den presenteras? Antagligen siktar Canon in sig att stjäla köpare som kanske tänkt sig en Nikon D3. Kommer 5D Mk2 att komma närmare EOS 1D och ev ersätta 1,3 crop modellen för evigt?

/B

Jag tror tyvärr att man blir besviken om man tror att de ska prestera mer eller mindre mirakel var gång.. Saftigare spec än de som ryktades i januari kan man nog glömma och jag tycker att det är ett otyg med hyperinflation på spec!
 
Re: Så vad kommer nu, och när blir det?

billextreme skrev:
Det kom ingen i Januari fast vi var många som väntade och hoppades på en efterföljare till Canons 5D.

En efterföljare som skulle presenteras i Januari skulle rimligen innehålla följande:

12,7mp<
4½ b/s<
low: ISO 50
High: ISO 6400
övrigt som en 40D
Ev "crop/sport-läge" med 6,3mp och 7b/s, typ.


Nu blev det inte så och Canon har mer tid till att förbättra och lägga till godis på specifikationerna innan efterföljaren, 5D Mk2, presenteras.

SÅ vad bör och kan bli ytterliggare bättre innan den presenteras? Antagligen siktar Canon in sig att stjäla köpare som kanske tänkt sig en Nikon D3. Kommer 5D Mk2 att komma närmare EOS 1D och ev ersätta 1,3 crop modellen för evigt?

/B

vill man öka dynamiska omfånget och sälla sig till vad Nikon d3 kan på högre iso så är low iso ingen poäng i sammanhanget, du får alltså välja.
Signalnivån/bruset är jämställt dvs 200iso har samma kvalitet som 50iso men du kan inte få de längre slutartiderna eller stor bländaröppningarna utan att man minskar ljusinsläppet på konstgjord väg.

Mikael
 
Att folk aldrig fattar att en kamera med proffs-specar inte kommer kosta 20.000! AAAAAHH!!!

Jag hoppas istället, att de skalar bort allt onödigt krafs för att få ner priset på en FF kamera.
 
Danlo skrev:
Att folk aldrig fattar att en kamera med proffs-specar inte kommer kosta 20.000! AAAAAHH!!!

Jag hoppas istället, att de skalar bort allt onödigt krafs för att få ner priset på en FF kamera.

Halleluja....Men canon måste verkligen skärpa sig på skärmsidan...
 
Re: Så vad kommer nu, och när blir det?

billextreme skrev:
Antagligen siktar Canon in sig att stjäla köpare som kanske tänkt sig en Nikon D3.
Förmodligen inte. Om man tittar på Canons och Nikons nuvarande utbud så ser man att ingen av den enes kameror konkurrerar direkt med någon av den andres kameror. De ligger omlott så att säga.
 
Danlo skrev:
Att folk aldrig fattar att en kamera med proffs-specar inte kommer kosta 20.000! AAAAAHH!!!

Jag hoppas istället, att de skalar bort allt onödigt krafs för att få ner priset på en FF kamera.

varför inte.
För några år sedan kostade ett bra hus allt från 15-25000:-
Se och jämför med en digitalklocka eller mobiltelefon, första digitalklockan kostade en förmögenhet, min första mobil kostade 15000:- och vägde 6 kilo

Priset på en prof kamera kommer att bli betydligt billigare än vad den är idag.
Idag finns det fler sensortillverkare som kan bemöta efterfrågan än tidigare. På mobilsidan finns det ca 21 st som förser telefoner med sensorer.

Mikael
 
Re: Re: Så vad kommer nu, och när blir det?

PMD skrev:
Förmodligen inte. Om man tittar på Canons och Nikons nuvarande utbud så ser man att ingen av den enes kameror konkurrerar direkt med någon av den andres kameror. De ligger omlott så att säga.

Jag tror att Canon kommer att gå över till 4 dslr prisklasser istället för 5 som de har idag. Och där deras mellanklass helt klart kommer att bli intressant för Nikons D3 användare. Canon kommer nog erbjuda en kamera i en klass som DIREKT har samma specifikations nivå, eller bättre, fast för 15000 mindre pengar.

Canons 1D och 5D kommer antagligen växa samman, eventuellt försvinna och istället kommer en ny kamera, kanske en 3D.

/B
 
macrobild skrev:
varför inte.
För några år sedan kostade ett bra hus allt från 15-25000:-
Se och jämför med en digitalklocka eller mobiltelefon, första digitalklockan kostade en förmögenhet, min första mobil kostade 15000:- och vägde 6 kilo

Priset på en prof kamera kommer att bli betydligt billigare än vad den är idag.
Idag finns det fler sensortillverkare som kan bemöta efterfrågan än tidigare. På mobilsidan finns det ca 21 st som förser telefoner med sensorer.

Mikael

Jag håller med.
Det vore väldigt konstigt om inte priserna sjönk något.
 
Re: Re: Re: Så vad kommer nu, och när blir det?

billextreme skrev:
Jag tror att Canon kommer att gå över till 4 dslr prisklasser istället för 5 som de har idag. Och där deras mellanklass helt klart kommer att bli intressant för Nikons D3 användare. Canon kommer nog erbjuda en kamera i en klass som DIREKT har samma specifikations nivå, eller bättre, fast för 15000 mindre pengar.
Jag tror att 5D:s efterföljare kommer att ligga mellan Nikon D300 och Nikon D3, både i pris och funktionalitet (förmodligen lite närmare D300 än D3). Canon kan inte sälja en D3-motsvarighet speciellt mycket billigare än vad Nikon kan om de ska tjäna pengar på den. Det hindrar förstås inte att D3-användare kan finna 5D:s efterföljare intressant, om de inte behöver alla D3:s finesser.

Canons 1D och 5D kommer antagligen växa samman, eventuellt försvinna och istället kommer en ny kamera, kanske en 3D.
Om man ska tro Canon så kommer snarare 1D och 1Ds att växa samman. De hävdar ju att 1.3X-crop-formatet är en övergångslösning.

Någon borde spara alla våra spekulationer så att vi kan håna varandra längre fram i tiden för att vi hade så fel. :)
 
sundis73 skrev:
Det vore väldigt konstigt om inte priserna sjönk något.
Priserna sjunker alltid med tiden när teknik mognar. Det kommer säkert att hända i fortsättningen med digitalkameror också, men det största prisfallet är ju redan över. Jämför priset på en digital ESR idag med för 10 år sen.

Dock kommer det fortfarande att vara en skillnad i pris på kameror med små och stora sensorer, eftersom stora sensorer alltid kommer att vara dyrare att tillverka än små.
 
Precis som en processor kommer sensorns pris att falla pga att fler kan tillverka cmos än tidigare.

Flertal inovativa lösningar kommer idag först till mobiltelefonerna och som sedan kan appliceras på de större sensorerna. Ett är att baka in sensorn i ett material och sedan skala av baksidan, på så sätt frigör man mottagande ytan utan brunnar som försämrar QE.

2001 var vi ett antal som funderade över varför samma kamerahus skulle kosta betydligt mer med en sensor än ett mekaniskt uppbyggt kamerahus för film gör , ett hus med flertal rörliga delar, motorer osv, dvs i mångt och mycket svårare hus att bygga.
Jag blev då erbjuden ett Kodakhus för 175000, riktpris då 250000:-

Prisfallet då kom med Nikon D1 som såldes för runt 70000:-

D30 kostade vid lanseringen 33000:-, motsvarande kamera idag kostar ca 5-6000:-

Nikon d300 kostar idag liknande det jag betalade för min sista Nikon "film" kamera.

Jag är övertygad om att vi kommer se sk proffshus likt Nikon D3 för runt 25-30000:- om något år, möjligen ännu billigare.

Morgondagens proffskameror kommer att ha andra fördelar som enkelhet och att kunna sända bilder direkt med hög hastighet,inbyggda nya kommunikationsätt osv.

Den som är gammal nog minns kanske
vad den första miniräknaren, digitalklockan eller mobiltelefonen kostade. Eller vad kostade en bra DV kamera för några år sedan?

Jag tror vi är bara i början och priserna på dyrare kameror kommer att gå ner kraftigt eftersom konkurrensen ökar för varje dag och kameror kommer följa den utveckling som exv mobiltelefonen eller datorer har tagit.

Mikael
 
Senast ändrad:
kul läsning

Det är lustigt hur alla sitter här och spekulerar, gissar och tror hejvilt

I nuläget vet inget av oss ett dyft om vad Canon planerar. Däremot vet vi att det de visat det senaste året varit nästan pinsamt fattigt. Man tycks leva mycket på sitt namn och rykte, jag undrar hur länge canon klarar av att göra det?

Jag undrar också hur de tänkte när de tätade batteriluckan, minnesluckan och blixtskon på 40D och kallar kameran vädertätad.... Och förstås varför de har så dåliga (jämför med D300/A700) displayer...

Men det är kul att läsa alla era gissningar
 
Det är ju möjligt att Canon kör samma spår som när 400D lanserades. Då behöll dom 350D under ganska lång tid, men reducerade priset.

Isåfall kan man tänka sig följande scenario.
Idag finns följande Canon/Nikon-kameror över 10.000:-

Canon 40D: 11"
Nikon D300: 15"
Canon 5D: 21"
Canon 1D: 36"
Nikon D3: 48"
Canon 1DsMKIII: 76"

Om Canon behåller 5D, men sänker priset till 15", samtidigt som 5DMKII får riktigt bra specar, men också hamnar högre i pris, låt oss säga 40.000:-

5D kommer då bli en riktigt tuff konkurent till D300 hos dom som vill ha FF (annars är väl specarna bättre för D300).

5DMKII skulle istället konkurera med D3 och ha delar av D3:s fina spec, tex:
- ISO 200-6400 (100-25600 med boost)
- Riktig AutoISO
- 3" skärm med BRA upplösning som D3
mm

Saker som skulle kunna vara bättre än D3 är:
- Större sökare
- Upplösning 16MP
- Kortaste slutartid på 1/16.000 sekund för att kunna använda stor bländaröppning trots lägsta ISO på 100
- Inbyggd blixt

Men för att inte konkurera för mycket med egna 1D och 1Ds bara ha:
- 5b/s
- Inget inbyggt batterigrepp
- Sämre vädertätning (kanske som 40D)

Bara en tanke. För 5D säljer säkert fortfarande bra. Kostar mindre än hälften av närmaste FF-konkurent. Så varför ta bort den från sortimentet (den har säkert också tjänat ihop utvecklingskostnaderna för länge sedan). Bättre då att komplettera den med en storebror.

Om den nya dessutom är lik den nuvarande i hantering, ökar chanserna för Canon att många vill ha båda, som första och som andrakamera.
 
Senast ändrad:
Canon saknar ju verkligen en semiproffskamera i 20.000:- kronorsklassen.
Skulle tro att en uppföljare till 5D hamnar strax över den summan.

Ju högre konsumenternas förväntningar på en uppföljare blir ju svårare kommer det ju bli för Canon att sälja nuvarande modell trots riktigt bra Cashback.

En 7D med 1,3* sensor i den prisklassen vore inte fel.
Tror det finns tillräckligt många entusiaster som låter bli att köpa ef-s bara för att de någon gång kanske vill uppgradera till ett annat format.
 
Re: kul läsning

Yupiteru skrev:
Däremot vet vi att det de visat det senaste året varit nästan pinsamt fattigt. Man tycks leva mycket på sitt namn och rykte, jag undrar hur länge canon klarar av att göra det?

Hmm... Var har du varit senaste året?

Canons nya hus sedan mars i fjol:
1DMkIII
1DsMKIII
40D
450D
Samtliga tillhör top of the line i de olika prisklasserna.
Lägg till typ 5 nya objektiv, den viktgiaste delen

Nikon 4 nya modeller, Sony 3 nya och Pentax 2 nya
Samtliga med många nya objektiv.

Bland semipromodellerna i fullformatklassen finns bara 5D för 20000:-. Nästa heter D3 för närmare 50000:-

Saknar du fortfarande något som inte tillfredställer dina behov???

Men sen beror det ju på vad du behöver. Tingeltangel före bildkvalitet i världsklass kanske?.. Kanske vissa skulle nöja sej med en kompaktdigitalare...i dom finns i.v.f. mycke tingeltangel.


/Leif
 
Re: Re: kul läsning

elbe skrev:
Hmm... Var har du varit senaste året?

Canons nya hus sedan mars i fjol:
1DMkIII
1DsMKIII
40D
450D
Samtliga tillhör top of the line i de olika prisklasserna.
Lägg till typ 5 nya objektiv, den viktgiaste delen

Nikon 4 nya modeller, Sony 3 nya och Pentax 2 nya
Samtliga med många nya objektiv.

Bland semipromodellerna i fullformatklassen finns bara 5D för 20000:-. Nästa heter D3 för närmare 50000:-

Saknar du fortfarande något som inte tillfredställer dina behov???

Men sen beror det ju på vad du behöver. Tingeltangel före bildkvalitet i världsklass kanske?.. Kanske vissa skulle nöja sej med en kompaktdigitalare...i dom finns i.v.f. mycke tingeltangel.


/Leif

Vov..Vov.. men jag håller med!!
Mvh Thomas
 
Har ganska nyligen själv gått över från 1.6x (20D) till FF (5D). I min nuvarande fotografering saknar jag egentligen bara en så löjlig funktion som A-DEP. När man nu inte är van vid det kortare skärpedjup som 5D ger, skulle funktionen vara trevlig.

Annars är jag kanonnöjd med bild och upplösning (visst, högre upplösning skulle ge ökad frihet att beskära, och fler b/s vid sportfoto).
Skulle istället se att Canon kom ut med två nya zoom-objektiv:
14-24/2.8L med samma prestanda som Nikons.
24-70/2.8L IS med jämnare kvalité än dagens som också saknar IS.
eventuellt också ett nytt 70-200/2.8L IS med samma skärpa som f4 varianten och bättre bildstabilisering.

Det är mina önskemål om 5DMK2 :)
 
Det finns ju en möjlighet att 5D Mk2 inte får en större uppgradering än vad Canon gav 30D vs 20D.

Detta enbart för att hålla priset nere och sälja en större mängd...

/B

ps. Staffan: Canons 16-35/2.8L är VÄL så bra som Nikons 14-24, + mer användbart :) OCH ett 24-70/2.0L IS vore en MYCKET trevlig uppgradering.
 
billextreme skrev:
Det finns ju en möjlighet att 5D Mk2 inte får en större uppgradering än vad Canon gav 30D vs 20D.

Detta enbart för att hålla priset nere och sälja en större mängd...

/B

ps. Staffan: Canons 16-35/2.8L är VÄL så bra som Nikons 14-24, + mer användbart :) OCH ett 24-70/2.0L IS vore en MYCKET trevlig uppgradering.
Egentligen behövs det väl inte så världsmycket förändring för att göra stora massan nöjd. Den nya sensortekniken från Mark III och digic III, samt 14 bitars färgdjup. Skulle tro att många vore nöjda med bibehållna antal pixlar till förmån för brusegenskaperna som borde bli skrämmande bra. Jag gissar dock på att vi hamnar kring 16 milj pixlar. Större o bättre skärm, microjustering av objektiven, serietagning på ca 4-5 bilder/sekund. Prislapp på omkring 29995 kr borgar för att den inte konkurrerar internt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.