Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

5D Mk2

Produkter
(logga in för att koppla)
sundis73 skrev:
Är det inte nästa vecka Canon väntas presentera nyheter?
PMA börjar väl den 31 januari?

Canon har en presskonferens just nu och har redan där presenterat bland annat 450D. Många har trott (hoppats) på att även efterföljaren till 5D ska presenteras nu.
 
jonasandersson skrev:
Canon har en presskonferens just nu och har redan där presenterat bland annat 450D. Många har trott (hoppats) på att även efterföljaren till 5D ska presenteras nu.

Ah, okej och jag som inte brytt mig eftersom jag trodde det ska komma nästa vecka.
Skit också. :)
 
Det är inte för sent än, Canon kan ju vänta till nästa vecka för att ha något stort då också. Jag känner att jag nu lever på hoppet!
 
Man kan ju alltid hoppas.
Fattar inte Canons sätt att lansera kameror.
Nu har instegsmodellen 450D fler megapixlar än 40D som lanserades för inte så länge sedan.
Kan man vänta sig 8 megapixel på 5D mk2 då? ;)
 
Fler pixlar, äh! Det är ju liksom inte det som avgör en kameras kvalitet. Det kommer bara vara riktiga pixelnördar som gör en sådan reflektion angående 450 vs 40D.

Så länge pixelökningen pågår kommer det alltid bli så att enklare modeller understundom har fler pixlar än dyrare. Så har det varit flera gånger förut hos Canon. I själva verket är det snarare så at Canon så att säga testar högra pixeldensitet i enklare kameror innan de släpper sina flagskepp med högra pixeldensitet.
 
Självklart spelar inte pixlarna så stor roll om man inte kan ge en riktigt bra bildkvalitet på köpet.
Samtidigt så har ju Nikon klarat det på sin D300.
Både bra bildkvalitet och bra dynamiskt omfång.

Samtidigt får man kanske se hur konkurrensen ser ut i varje segment.
 
jonasandersson skrev:
Det är inte för sent än, Canon kan ju vänta till nästa vecka för att ha något stort då också. Jag känner att jag nu lever på hoppet!
Ett gott råd är att inte hoppas tyvärr :). Sedan 5D lanserades för 2.5 år sedan har Canons lanseringar varit ganska väntade och relativt ospännande. Och varje gång har förväntingarna skruvats upp, och för att dämpa besvikelsen efteråt följts upp med "det kanske kommer något helt galet om en vecka".

Personligen tycker jag inte att det har varit dåliga lanseringar (även om 30D lanseringen kändes snopen), men det är mer utveckling i tangentens riktning just nu, mer väntat. Inte ett helt ovanligt beteende från en marknadsledare, vilket ofta brukar leda till att man just tappar den positionen.
 
Men vafan!!! Att släppa 450D känns ju helt dumt. Alla Bilddagboken-kids har redan köpt varsin 400D och lär ju inte uppgradera. En 5D mkII hade känts helt rätt men neeeej självklart ska de släppa en kamera som man inte vill ha. >;( Om de inte släpper 5D mkII nästa vecka så bombar vi dem föreslår jag.
 
Och ännu värre: 450D har flera megapixlar än EOS-1D Mark III. Är det inte rent förskräckligt ...?

Nej jag ställer mig bara frågan därför att det är inte så blodig skillnad mellan 40D och 400D.
Det finns ju faktiskt en hel del fördelar med fler pixlar om bildkvaliteten kan behållas.
 
High-end-kamerorna säljer Canon för att höja värdet på sitt varumärke. Low-end-kamerorna tjänar de däremot pengar på. Det är viktigare att ligga före konkurrenterna i de lägre prissegmenten än i de högre.
 
PMD skrev:
High-end-kamerorna säljer Canon för att höja värdet på sitt varumärke. Low-end-kamerorna tjänar de däremot pengar på. Det är viktigare att ligga före konkurrenterna i de lägre prissegmenten än i de högre.

Jo det är som jag skrev i ett tidigare inlägg att det beror säkert på hur konkurrenssituationen i segmentet ser ut.
Känns bara som att Tex Nikon och Pentax gör tvärt om och de verkar inte lida så mycket av det.
 
Canon har visat sig vara kompetenta nog att hålla sin marknadsledande ställning under många år. Att de väljer att släppa em imtro kamera med många pixlar är säkert inge slump utan ett väl avvägt val.
De släpper en kamer amed de egenskaper de bedömmt att marknadssegementet vill ha.
Att inte tappa marknadsandelar i intro segmentet är säkert jätte viktigt för alla tillverkare. De som köper sin första dSLR har ju inte en objektivpark att ta hänsyn till. När de senare eventuellt vill byta upp sig så har de förmodligen några objektiv som måste bytas om de skall byta märke.
Ni som sitter och suktar efter en 5D MKII är förmodligen redan Canon ägare och har en ryggsäck med objektiv.Hur sannolikt är det att ni springer och köper en Nikon?
Dessutom har Canon ännu ingen konkurrens av någon fullformatare till rimligt pris i förhållande till 5D.
På Canons utvecklingsavdelning står säkert prototyper av 5DMKII och väntar på rätt timing för att släppas. Under tiden kan man ju bevaka konkurenterna och finslipa detaljerna och ni får fortsätta att sukta eller köpa den underbara 5D som redan finns och har gått ner kraftigt i pris i förhållande till när den släpptes. Fast det är klart ni kan inte glassa runt i staden med den första 5DMKII:an.
 
Flash Gordon skrev:
På Canons utvecklingsavdelning står säkert prototyper av 5DMKII och väntar på rätt timing för att släppas.

Nja, jag tror knappast att de har en nästan färdig produkt stående någon längre tid. I den digitala världen så rusar utvecklingen på och man riskerar att den nyutvecklade kameran helt plötsligt blivit gammal innan den kommit ut på marknaden. Har de en nästan färdigt 5D MkII och väljer att vänta kan det bero på att de vill utveckla en sensor som kan matcha Nikons D3 i fråga om extrema ISO nivåer.


Jonas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.