Annons

580EXII + 430EXII - hur långt kommer man?

Produkter
(logga in för att koppla)

AgonyBoy

Ny medlem
Har precis införskaffat mig en 580EXII som jag kör som masterenhet med en 430EXII som slav. Skulle vilja veta lite olika ljussätningar man kan få till med dessa två som passar bra till porträttfoto.
Någon som är insatt i detta?

MVH Johan

Efter att ha lekt lite med en enkelt 430ex och en sån där ttl sladd så tror jag att man kommer en bit med det du har. Det beror ju lite på vad du vill göra.

Sätt en till höger och en till vänster om modellen fast då krävs det en sladd till en blixten så den ej behöver sitta på kameran :p

Har precis införskaffat mig en 580EXII som jag kör som masterenhet med en 430EXII som slav. Skulle vilja veta lite olika ljussätningar man kan få till med dessa två som passar bra till porträttfoto.
Någon som är insatt i detta?

MVH Johan

Du kan använda båda och sätta på en fjärrutlösare på kameran. Blixtarna sätter du på stativ höger vänster ett nått. Jag har träffat en fotograf som använde 3x430 på stativ, hö,vä och en snett framifrån, kanonresultat,

/anders

finns en sida för oss vanliga dödliga som inte sitter på 900000W blixtar som måste drivas av privata kärnkraftsverk!

http://strobist.blogspot.com

har läst i stort sett alla inlägg där nu o kan inget annat säga än att det är intressant att se hur mkt man kan åstakomma med så små medel!

Vad skulle ni föreslå för fjärrutlösare till en uppsättning med två blixtar enligt frågan?

Det finns ju allt ifrån svindyra sändare/mottagare till ganska billiga kinasändare.

Ibland behövs mindre än man tror

Man klarar sig ganska hyfsat även om man endast har studiobixtar som bara har en halv promille av den effekten. Så du kan avsluta kärnkraftveksbygget, det behövs inte. :p
För att få ut lite mera av blixtarna kan man ju köpa ett vanligt enkelt stativ och ett litet paraply, denna bilden är fotad endast med en 430EX slagen i ett paraply. Blixten är utlöst med en PocketWizard men det finns ju andra alternativ också som kostar lite mindre om man vill vara lite mera flexibel än att köra blixten på kameran.

/Anders

Vad skulle ni föreslå för fjärrutlösare till en uppsättning med två blixtar enligt frågan?
Det beror ju lite på användningen, inomhus räcker ju ofta kina-sändarna till ganska hyffsat - ska man röra sig lite mera utomhus är ju t.ex PocketWizards lite mera "stryktåliga" och pålitligare.

Sen beror det naturligtvis lite på vilket system man kör, personligen kommer jag absolut att köpa Nikonblixtar för off-camera-bruk i framtiden i och med att dom har inbyggd slavcell i toppmodellerna. Räcker ju då med en radiosändare till första blixten så sköter resten sig själv.

Hans!

Tveksam till om du kan trigga canon-blixtarna med den IR sändaren dom säljer... var säker på att kolla upp det med dom innan du slänger iväg pengar på nåt som inte funkar med övriga grejjer i din setup =)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar