Annons

50mm f1.7 med 2xkonverter.

Produkter
(logga in för att koppla)
Med tanke på att soligor inte har särskilt bra prylar (vissa undantag) lär skärpan försvinna och det är inte lite.

Sen när det är en 2x-konverter förlorar du en hel del ljus. Jag har för tillfället minnesförlust så jag kan inte riktigt räkna ut vad största bländaren kommer bli.

(2,8 med 2x -> största bländrare 5,6 ?
Alltså borde 1,7 med 2x bli 3,4? Har jag räknat helt fel? )

Jag rekommenderar dig INTE att köpa den.

Föreslår att du lägger till lite klöver och tar en Kenko PRO eller Sigma EX converter istället.
Brukar dyka upp på begagnatsidor ibland..
Mvh/Gunte..

Ingen konverter ger bra skärpa i kanterna med en 50 mm. I mitten blir det dock OK efter flera stegs nedbländning.

Köp hellre Cosina/Soligor/Vivitar 100/3.5 macro. Det blir ju samma ljusstyrka som 50 + 2x och garanterat mycket bättre skärpa.

Om du istället väljer Soligor 2x PRO för några hundra mer, så får du en bättre konverter. Det är samma optik i den som i Kenkos PRO-serie som Gunte tipsar om.

Jag äger en, och har inget att anmärka på, ger självklart en smärre skärpeförlust och två stegs ljusförlust såklart. Men det är nog inget jag skulle rekommendera för att få ett 100mm.

Om du ändå köper så rekommenderar jag inte att du köper en Sigma 2x-konverter, den kommer inte att gå att använda på din 50/1,7.. den främre linsen på konvertern sticker ut för mycket.

ahhh... ok... då blir det alltså den andra konverterna ni rekommenderade för några hundra mer. Tack ska ni ha för svaren, ni är bäst.

En fråga angående det här med konverter...
Påverkas bara ljusstyrkan (t.ex. från 2,8 till 5,6) eller förändras även skärpedjupet på samma sätt?

/Johan

Skärpedjupet blir det som den effektiva bländaren indikerar. Ett 50/2.8 med en 2x blir alltså ett 100/5.6 även vad det gäller skärpedjupet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar